Påske inden jesus henrettelse
Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-04-03 18:40

Jeg hørte i radioen forleden at man holdt påske mens jesus levede,
hvordan det, var det ikke hans henrettelse osv. man fejer i påsken?

Ivar Madsen

Fra : TBC

Dato : 17-04-03 19:23

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg hørte i radioen forleden at man holdt påske mens jesus levede,
> hvordan det, var det ikke hans henrettelse osv. man fejer i påsken?

Det var jødiske påske som blev indstiftet aftenen før udgangen af Ægypten
man fejrede, det var også den Jesus og hans disciple netop var samlede for
at fejre. Påsken var en mindefest om udfrielsen som den tilfaldt
israelitterne ved guds hånd (2Mo 12:26, 27). Påsken blev efterfulgt af "de
usyrede brøds højtid" som varede 7 dage. (2Mo 12:14-20)

Det der så har den direkte kristne relation er at det var denne samme aften
som Jesus var samlede med sine apostle at han indstiftede det man kender som
"Herrens aftensmåltid", en mindehøjtidelighed hvorom Jesus sagde: "Bliv ved
med at gøre dette til minde om mig" (Lukas 22:19). Det man fejrer er altså
mindet om Jesus, og indirekte udfrielse som den tilfalder kristne ved
Kristus.

Iøvrigt er det hvis man går 100% frem efter bibelen *den eneste* højtid der
er beskrevet for kristne. (Jøderne havde en del flere)

Fra : TBC

Dato : 17-04-03 19:43

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg hørte i radioen forleden at man holdt påske mens jesus levede,
> hvordan det, var det ikke hans henrettelse osv. man fejer i påsken?

Det var den jødiske påske som blev indstiftet aftenen før udgangen af
[...]

med at gøre dette til minde om mig" (Lukas 22:19). Så det man som bibeltro
kristen *burde* fejre er altså mindet om Jesus, og indirekte udfrielse som
den tilfalder kristne ved Jesus. Det er ikke så meget relateret til alt det
med æg og harer, som er elementer der slet ikke har noget med det
oprindelige at gøre, og heller ikke har sin oprindelse i kristendommen.

Iøvrigt er dette minde om Jesus, hvis man går 100% frem efter bibelen, den
*eneste* højtid der er beskrevet for kristne. (Jøderne havde en del flere)

TBC

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 17-04-03 20:21

Ivar Madsen <news-@milli.dk> mælte sligt:

>Jeg hørte i radioen forleden at man holdt påske mens jesus levede,
>hvordan det, var det ikke hans henrettelse osv. man fejer i påsken?

I den kristne kirke er påsken blevet en fejring af Jesu død og opstandelse,
jo. Men den jødiske højtid, som Jesus netop var i Jerusalem for at fejre
ifølge evanglierne, og som også kaldes "påske" (det hebræiske ord er
"pesach"), var for at fejre udfrielsen fra Ægypten.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *