Hvor fås blå læggekartofler?
Fra : Thomas Bernth

Dato : 17-04-03 11:44

Jeg søger blå kartofler af sorten Blue Congo (=Purple Congo = Blå Kongo =
Blaue Schweden).

Bilka havde dem sidste år, men ikke i år.

Hvor kan man få læggekartofler af denne sort?

m.v. Thomas B.

Fra : Bakke

Dato : 17-04-03 18:46

> Jeg søger blå kartofler af sorten Blue Congo (=Purple Congo = Blå Kongo =
> Blaue Schweden).
>
> Bilka havde dem sidste år, men ikke i år.
>
> Hvor kan man få læggekartofler af denne sort?

Du skriver næsten selv svaret: Blaue Schweden. De kan nemlig købes i
Sverige, men er forbudte i Danmark. Jeg aner ikke hvorfor.
Tag en hyggelig tur til Malmö - hvis du altså bor i københavnsområdet.

( Men efter min mening er de blå/røde kartoflers eneste berettigelse, at de
har en anden farve. De smager ikke bedre ? Hvad kan hamle op med
hjemmedyrkede Exquisa-kartofler ? )

Mvh

Bo

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 18-04-03 00:19

"Bakke" <no@thanks.ru> skrev i en meddelelse

> Du skriver næsten selv svaret: Blaue Schweden. De kan nemlig købes i
> Sverige, men er forbudte i Danmark. Jeg aner ikke hvorfor.
> Tag en hyggelig tur til Malmö - hvis du altså bor i københavnsområdet.

En hurtig søgning med Google pegede mig ind på denne side:
http://hjem.get2net.dk/per.hansen/oos.htm#h21
(jeg kunne måske godt have brugt lidt mere tid, og have fundet en mere
officiel side - men det er jo lidt sent)
Iflg. denne skyldes det at der ikke gives ikke EU tilskud til avlerne for
denne sort.

Er det specielt Blue Congo eller blå generelt som ikke er på de danske
sortslister - og hvorfor ?

Grunden til det lidt hurtige spørgsmål, er bla. at Årstiderne leverer blå
kartofler (af ukendt sort) i næste uge - så jeg tror ikke det kan være blå
kartofler generelt der er forbudte/ikke anerkendte.

MVH Anders

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 17-04-03 20:57

"Thomas Bernth" <tbernth@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg søger blå kartofler af sorten Blue Congo (=Purple Congo = Blå Kongo =
> Blaue Schweden).
>
>Hej
Er det ikke dig der spurte for ca. 3-4 uger siden, da skrev jeg at jeg havde
dem, men ingen respons. jeg har sat de fleste ved ikke om der stadig er 5-6
stykker, men vil godt se efter.
Gunnar