Punkteret thermorude
Fra : Juggernaut

Dato : 17-04-03 11:02

Hejsa.
Jeg skal snart af med min andelslejlighed og i den forbindelse har formanden
for foreningen nævnt at et par af mine ruder er punkteret. Han siger at
duggen/vandet løber inden i ruden når man åbner eller lukker. Han mener også
at jeg selv skal betale for dem. Kan det passe? Jeg håber på et hurtigt
svar. På forhånd tak :)

_Moerch

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-04-03 11:21

"Juggernaut" <juggernaut@FJERNstreetbike.dk> skrev:

> [...]
> punkteret. Han siger at duggen/vandet løber inden i ruden når man
> åbner eller lukker. Han mener også at jeg selv skal betale for

Det kommer an på vedtægterne for andelsforeningen og
vedligeholdelsesreglementet så du må kigge der.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Juggernaut

Dato : 17-04-03 11:25

Det vil jeg så gøre. Jeg mener at der står noget med andelshaver selv står
for alm vedligeholdelse. Thermoruder går vel ikke ind under alm
vedligeholdelse? Det skal siges at jeg ikke har forvoldt nogen skade på
vinduet. Men jeg prøver andetsteds. Tak for hjælpen og god påske

_Moerch

Fra : David T. Metz

Dato : 18-04-03 17:12

Juggernaut skriblede:
> Thermoruder går vel ikke ind under alm
> vedligeholdelse?

Jo.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Rune Manscher

Dato : 17-04-03 11:25

"Juggernaut" <juggernaut@FJERNstreetbike.dk> wrote in message
> [...]
> at jeg selv skal betale for dem. Kan det passe? Jeg håber på et hurtigt

Hvorfor skulle det ikke passe ? Med mindre det direkte står i vedtægterne, at
foreningen afholder udgifter til vedligeholdelse etc. af vinduer, så må
udgangspunktet da være, at du skal betale.

*Rune

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-04-03 12:03

"Juggernaut" <juggernaut@FJERNstreetbike.dk> skrev i en meddelelse n

Han mener også
> at jeg selv skal betale for dem. Kan det passe? Jeg håber på et hurtigt
> svar. På forhånd tak :)

Citat fra familieadvokaten (søg på termoruder:)

"Spørgsmål: Er det andelsboligforeningen eller andelshaveren som skal betale
for udskiftning af punkterede termoruder?

Vedtægterne siger at indvendig vedligeholdelse påhviler andelshaveren og
udvendig vedligeholdelse andelsboligforeningen.
Svar:
Udskiftning af punkterede ruder anses efter praksis i andels- og
ejerforeninger for at være underlagt den enkelte beboers omkostning."

Hilsen Inger

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-04-03 12:19

In article <b7m1la$fp3$1@sunsite.dk>, Inger Pedersen wrote:

> [...]
> Udskiftning af punkterede ruder anses efter praksis i andels- og
> ejerforeninger for at være underlagt den enkelte beboers omkostning."

Vi havde en sag i en lejebolig med ca. 60 lejemål hvor jeg sad
i bestyrelsen, den endte i huslejenævnet eller muligvis i retten.

Her drejede det sig om, at beboeren havde boet i lejligheden i mere end
de 30 år som termoruden var gemmel, og det var begrundelsen for at
hun skulle betale.

Enhver beboer bør i sin mangelrapport gøre opmærksom på at der er
ældre termoruder i lejligheden, og forlange dem skiftet, eller
fralægge sig ansvaret for punkteringen indenfor 15 år som er den
tid termoruder minimum forventes at holde. Uden dette, så vil det
være svært at slippe.

I den ovennævnte sag havde vi faktisk eksperter på, som argumenterede
for at den dårlige udvendige vedligeholdelse af vinduet, med afskallet
maling og begyndende råd i rammerne var en væsentlig årsag. Men hele
vægten blev lagt på de 30 år.

Så jeg vil altid forlange nye termoruder i fremtiden efter jeg er
flyttet ind såfremt jeg igen skal bo til leje. Eller kræve at udlejer
påtager sig ansvar. For hvor gamle termoruder er OK ? 5, 10 15 år ?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-04-03 12:35

meddelelse

klip

> Så jeg vil altid forlange nye termoruder i fremtiden efter jeg er
> flyttet ind såfremt jeg igen skal bo til leje. Eller kræve at udlejer
> påtager sig ansvar.

Jo, men nu var det her en andelsbolig.
Og man kan vel kræve, til man bliver blå i hovedet, hvis praksis og sædvane
er blevet fastlagte rettesnore for noget andet.

Hilsen Inger

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-04-03 14:30

In article <b7onts$7h9$1@sunsite.dk>, Inger Pedersen wrote:

> [...]
> Og man kan vel kræve, til man bliver blå i hovedet, hvis praksis og sædvane
> er blevet fastlagte rettesnore for noget andet.

Så det simple spørgsmål, skal man overtage de økonomiske forpligtelser
for en termorude der med 95% sandsynlighed vil punktere det første år ?
Er der nogen grænser for praksis ? Den gamle ejer kan have udsat dem
for så meget vold at de med stor sandsynlighed vil gå hurtigt i stykker.

Hvis du lejer noget andet, og du fra starten påpeger at visse sliddele
er nedslidte ved overtagelsen, så er det sandsynligt at udlejer ikke
kan kræve fuld kompensation. Lige meget om det er termoruder eller
andet.

Fra : begga

Dato : 22-04-03 16:03

"Juggernaut" skrev d. 17-04-03 11:02 dette indlæg :
> [...]
mener også
> at jeg selv skal betale for dem. Kan det passe? Jeg håber på et

Hej
Jeg er ikke sikker på at det dækker dig, men har du prøvet at tjekke din
forsikring. Måske har du en glas- og kummeforsikring.
Med venlig hilsen Begga

http://www.kandu.dk/

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 22-04-03 22:20

Vi døjer også af og til med punkterede ruder i vores andelsforening.
Hos os er det er foreningen der betaler for rep. af denne slags.
Ellers prøv at ring til andelsbolignævnet eller hvad det nu hedder, det er
jeres forening sikkert medlem af, de bør vide det.

Hilsen Pernille

Fra : David T. Metz

Dato : 23-04-03 08:13

Lumholdt&Riber skriblede:
> Ellers prøv at ring til andelsbolignævnet eller hvad det nu hedder,
> det er jeres forening sikkert medlem af, de bør vide det.

Det nytter ikke noget. Stedet man skal henvende sig er andelsforeningens
vedtægter - det er dem der afgør det.