Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Overvejelse - dias - digi
Fra : BK

Dato : 17-04-03 01:07

Hvis jeg skulle overveje at gå digi med farvefoto, er det så muligt at
opnå samme projectionsmæssige kvalitet med digi som med traditionel dias
film?
Og i givet fald hvilket udstyr skulle jeg investere i?
Det skal holdes op imod Fuji Velvia 50 / Kodachrome 25/64 / Rollei
projector?

m.v.h.
Bjarne

Fra : pan2

Dato : 17-04-03 07:53

"BK" skrev d. 17-04-03 01:07 dette indlæg :
> [...]

> m.v.h.
> Bjarne
> det gamle dias er stadigvæk det bedste meen med en projekter kan du
saktens være med
per

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-04-03 16:56

Jeg har ikke set projektorer tilsluttet en PC med højere opløsning end
1024x768 (=0,78MP). Med min PC/skærm kombination kan jeg se 1600x1200
hvilket 2MP. Jeg mener at en lysbilledprojektør vil vise den fulde opløsning
som derfor vil være langt højere. Der er forskellige meninger om hvor høj
opløsning film reelt har, men det er formentlig et sted mellem 6-12MP. Et
full frame DSLR som Canons 1Ds ser ud til at have en bedre opløsning en 35mm
film. Dette kan naturligvis kun rigtigt nydes på højkvalitetsprint i stor
størrelse. Så der er en ca. faktor 10 forskel mellem projektorløsningen og
film.
Mvh, Hans

Fra : Henrik Torp

Dato : 22-04-03 21:39

Hans Kruse skrev

> Der er forskellige meninger om hvor høj
> opløsning film reelt har, men det er formentlig et sted mellem 6-12MP.

Det må vist være en iso-800 eller noget i den retning du snakker om. En
iso-100 har en meget større opløsning, se evt.
http://www.extremetech.com/print_article/0,3428,a%253D5629,00.asp

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Kim Pedersen

Dato : 17-04-03 08:38

Hej!

Nej, det er ikke muligt, at opnå samme kvalitet med digitale billeder og en
projekter!

Opløsningen er langt højere på dias end du kan opnå fra selv den bedste
projekter, og som ingen har råd til at købe.
Endvidere er opløsningen langt højere på negativ/dias end på digital
billeder. Langt højere!

På denne side hævdes opløsningen at være over 24 Mpixels og op til 64
Mpixels for negativfilm og dias:
http://www.theimage.com/photography/photopg1.htm

Du bruger jo en fremragende dias-film, så det bliver et kæmpe tilbageskridt
med en projekter...

Hilsen
Kim

Fra : Michael Holm

Dato : 17-04-03 10:32

Du skrev:

> Endvidere er opløsningen langt højere på negativ/dias end på digital
> billeder. Langt højere!

Jeg har lavet effekter i film-branchen i 15 år, og mener ikke at der er mere
end allerhøjst 10-15Megapixels opløsning i et *veleksponeret* 35mm negativ.
Det er muligvis en anden type film, men jeg mener nu stadig at digital film
haler ind på analog film.

Jeg bygger min mening på eksperimenter, hvor vi har scannet traditionel film
og printet det ud igen i forskellige opløsninger, for at finde den grænse
hvor man ikke kan se forskel på et lerred. I 99% af tilfældene er 2000x1500
nok - og i enkelte super-godt exponerede tilfælde skal det laves i 4000x3000
pixels (ca. 10MPixels)

Effekterne i "Barbara", en Niels Malmroes film er lavet i 4000x3000, alt
andet du har set i Danmark er lavet i 2000x1500. - Inkluside de effekter i
"Tomb Raider" som blev lavet i Danmark.

--Michael,
Tidligere VFX supervisor, Nordisk FIlm

Fra : Henrik Torp

Dato : 17-04-03 13:15

Michael Holm skrev

> [...]
2000x1500
> nok - og i enkelte super-godt exponerede tilfælde skal det laves i

Jeg skal ikke kloge mig på projektor teknologi.

Jeg forstår ikke sammenligningen mellem print og lærred, eftersom en 35 mm
film har en meget bedre opløsning end selv det bedste fotopapir kan vise.
Hvis bare der var opfundet noget ordentligt papir ville 35 mm film være
digitalfoto langt overlegen.

Nu kan man klare sig med en opløsning i omegnen af 6MP, der gør at man ikke
se forskel på et filmbaseret billede på traditionel fotopapir og et digitalt
billede udskrevet på fotopapir.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Kim Pedersen

Dato : 17-04-03 08:43

Vedrørende opløsning digital kontra 35 mm film, så kan jeg følge op med
denne sammenligning:
http://digital.photography.tripod.com/Camera/a_camera_resolution.html