/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Påskelilje der ikke blomstre
Fra : Stationsforstanderen


Dato : 16-04-03 20:42

Hej
Jeg har en masse påskeliljer rundt omkring i haven. De står i store klumper.
Men det er kun nogle få der blomstre. Skal de tages op og plantes om eller
hvad gør man for at få dem til at blomstre igen ?

Mvh
Stationsforstanderen



 
 
Mads Lie Jensen (16-04-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 16-04-03 20:43

On Wed, 16 Apr 2003 21:41:37 +0200, "Stationsforstanderen"
<ababab105@hotmail.stop.dk> wrote:

>Jeg har en masse påskeliljer rundt omkring i haven. De står i store klumper.
>Men det er kun nogle få der blomstre. Skal de tages op og plantes om eller
>hvad gør man for at få dem til at blomstre igen ?

Det bedste du kan gøre er at dele dem, altså, grav klumperne op, med
top, og plant dem et nyt sted, 3-4 løg hvert sted. Husk at lade toppen
sidde på.


--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Jakob Bock (16-04-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 16-04-03 21:30

Mads Lie Jensen skrev:

> Det bedste du kan gøre er at dele dem, altså, grav klumperne op, med
> top, og plant dem et nyt sted, 3-4 løg hvert sted. Husk at lade toppen
> sidde på.

Men er det ikke skidt, at gøre det nu? Jeg vil mene, at det virker
mere fornuftigt at vente til de er visnet ned.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Mads Lie Jensen (16-04-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 16-04-03 22:01

On Wed, 16 Apr 2003 22:30:11 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>> Det bedste du kan gøre er at dele dem, altså, grav klumperne op, med
>> top, og plant dem et nyt sted, 3-4 løg hvert sted. Husk at lade toppen
>> sidde på.
>
>Men er det ikke skidt, at gøre det nu? Jeg vil mene, at det virker
>mere fornuftigt at vente til de er visnet ned.

Nej, det er faktisk smart at gøre det nu, eller lige efter blomstringen.
Ideen er at man lader være med at klippe toppen af når man graver løgene
op. Toppen gør jo at de er nemme at finde. Og så lader man den sidde, så
den stadig visner ned naturligt. Godt nok visner den lidt hurtigere end
hvis man lod dem stå, men i praksis fungerer det godt. Jeg bruger
metoden til mange forårsblomstrende løgplanter.


--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Frederiksen (16-04-2003)
Kommentar
Fra : Frederiksen


Dato : 16-04-03 21:25

> Jeg har en masse påskeliljer rundt omkring i haven. De står i store
klumper.
> Men det er kun nogle få der blomstre.

Jeg giver dem en gang gødning, når der kun kommer blade. Så blomstrer de
igen næste år. Men om det er tilfældigt eller jeg bare har været heldig,det
skal jeg ikke udtale mig om.

Mvh Maria



Jakob Bock (16-04-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 16-04-03 22:41

Mads Lie Jensen skrev:

> Nej, det er faktisk smart at gøre det nu, eller lige efter blomstringen.
> Ideen er at man lader være med at klippe toppen af når man graver løgene
> op. Toppen gør jo at de er nemme at finde. [...] Jeg bruger
> metoden til mange forårsblomstrende løgplanter.

Jeg stoler naturligvis på dig, når du siger, at du har haft held med
fremgangsmåden, men jeg tvivler på, at det ligefrem er "smart" eller
for den sags skyld optimalt.

Nu er det jo ikke sådan, at man ikke kan finde planterne, selvom
toppen er visnet ned. Det tager trods alt noget tid for den forsvinder
helt.

Jeg er også ret sikker på at Helge Pedersen for nogle uger siden i
radioprogrammet Grønne Glæder bestemt anbefalede, at vente med at
flytte løgblomster (vintergækker) efter de var visnet ned -- netop
fordi en flytning mens de er i vækst svækker planterne, og tærer på
den energi, som skulle have været lagret i løget.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Inger Pedersen (17-04-2003)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 17-04-03 07:10


"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse

>
> Jeg stoler naturligvis på dig, når du siger, at du har haft held med
> fremgangsmåden, men jeg tvivler på, at det ligefrem er "smart" eller
> for den sags skyld optimalt.

Det har det været for mig gennem 25 år:
- med grøn top kan man nemmere vurdere den rette placering, både i forhold
til andre planter i haven og løgplanternen indbyrdes afstand og sammenhæng.
- så længe toppen er grøn, følger alle løgene med op - hvis toppen er
halvvissen, river man den af, hvis man trækker i løgene.
- det er mens løgblomsterne er "aktuelle", interessen er der.

Hilsen Inger



Mads Lie Jensen (17-04-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 17-04-03 16:57

On Wed, 16 Apr 2003 23:40:39 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>> Nej, det er faktisk smart at gøre det nu, eller lige efter blomstringen.
>> Ideen er at man lader være med at klippe toppen af når man graver løgene
>> op. Toppen gør jo at de er nemme at finde. [...] Jeg bruger
>> metoden til mange forårsblomstrende løgplanter.
>
>Jeg stoler naturligvis på dig, når du siger, at du har haft held med
>fremgangsmåden, men jeg tvivler på, at det ligefrem er "smart" eller
>for den sags skyld optimalt.

Du har nok ret i at det er allerbedst at lade dem stå og visne af sig
selv - i praksis tror jeg bare ikke det betyder noget. I hvert fald ikke
med påskeliljer.

Om det er anderledes med vintergækker skal jeg ikke udtale mig om. Jeg
har ikke prøvet - endnu (har planer om at gøre det meget snart...)

Det er nok også ret vigtigt at man planter løgene igen straks efter de
er gravet op - og de ikke kommer til at ligge i solen og tørre ud
overhovedet.


--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Jakob Bock (17-04-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 17-04-03 08:39

Inger Pedersen skrev:

[ARGUMENTER FOR AT FLYTTE LØGBLOMSTER MED TOP]

Ja, det er altsammen fine og gode argumenter. Det eneste jeg påpeger
er, at jeg tvivler meget på, at det er den bedste behandling man kan
give sine løgplanter (med henvisning til Helge P.). Her tænkes der på
løgplanternes sundhed -- og, i uheldige tilfælde,
overlevelsesmuligheder.

Dette er nok den evigt tilbagevendende diskussion om hvad der *kan*
lade sig gøre, og hvad der er *bedst*. Hvad man *bør* gøre, er
naturligvis op til den enkelte, men vælger man en mindre optimal
fremgangsmåde, så er sandsynligheden for problemer også større.

F.eks. er det også almindeligt at beskære frugttræer om vinteren -- på
trods af, at det er videnskabeligt underbygget, at sensommerbeskæring
giver sundere træer.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408604
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste