Se PowerPoint- og Word-dokumenter på Mac
Fra : Henrik Münster

Dato : 16-04-03 17:37

Min svigerinde kom i går rendende med nogle dokumenter, hun havde fået
på et kursus. To med .doc og et .ppt. Jeg kunne kun åbne det ene .doc på
min Mac med AppleWorks 6. Vi prøvede så på min kones IBM Thinkpad. Hun
fik åbnet de to .doc med WordPerfect, men havde problemer med .ppt.
Efterhånden fik vi regnet nu, at det nok var et PowerPoint-dokument.
Hendes Corel Presentations ville dog ikke kendes ved det, selv om det
skulle have en oversætter indbygget. Jeg kom så i tanker om, at der
kunne være en gratis viewer, og ganske rigtigt, man kunne bare downloade
en.
Så blev jeg snedig og ledte efter en til Mac. Sådan en var der
sandelig også: En PowerPoint 97 Viewer til klassisk Mac OS. Den virker
fint hos mig, og min svigerinde bruger Mac OS 9, så hun kan også bruge
den. Findes der egentlig en viewer til Mac OS X?
Findes der en viewer til Word-dokumenter? Min svigerinde får
jævnligt den slags. Som nævnt har hun Mac OS 9 og vist nok AppleWorks 5,
som ikke altid kan oversætte Word-dokumenter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Madsen

Dato : 16-04-03 17:59

> [...]
> jævnligt den slags. Som nævnt har hun Mac OS 9 og vist nok AppleWorks 5,
> som ikke altid kan oversætte Word-dokumenter.

Det her er et gæt, men har du prøvet med Keynote til OS X? De er vistnok
kompatible.
Mht. Word-filer på OS 9 kan hun bruge icWord:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/8524

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-04-03 08:24

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Det her er et gæt, men har du prøvet med Keynote til OS X? De er vistnok
> kompatible.

Jeg har overvejet det, men Keynote koster jo lidt, og så meget har jeg
ikke brug for et præsentationsprogram. Om ikke andet, skal man ikke
købe, før man får brug for det, for man kan jo forudse, at der kommer en
købe-opdatering hvert år.

> Mht. Word-filer på OS 9 kan hun bruge icWord:
>
> http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/8524

Tak til dig og René Frej for forslaget. Det vil jeg straks prøve. Det
skal helst være noget, der ikke er for dyrt, for min svigerinde har vist
ikke lyst eller råd til at ofre noget videre på computer. Og hun skal jo
helst bevare et positivt indtryk af Mac. Der skal ikke så meget til, før
hun er negativ, "for de andres computere kan jo en hel masse, som min
ikke kan", og det er bare fordi, hun ikke har sat sig ind i det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 17-04-03 08:51

> [...]
> hun er negativ, "for de andres computere kan jo en hel masse, som min
> ikke kan", og det er bare fordi, hun ikke har sat sig ind i det.

Det er da meget almindeligt, Henrik - og meget typisk dansk, ikke at
sætte sig ind i tingene, mener jeg

Temmelig meget ville fundamentalt være meget anderledes, hvis danskerne
satte sig ind i "tingene"

God påske....
M.
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : David Blangstrup

Dato : 17-04-03 13:22

On Thu, 17 Apr 2003 9:51:28 +0200, Morten Lind wrote
(in message <1ftk0ic.rampn71eh019yN%mortenlind@mac.com>):

> Temmelig meget ville fundamentalt være meget anderledes, hvis danskerne
> satte sig ind i "tingene"

Hvad? De sætter sig da ind i deres biler -- gør danskerne.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog! (blog=weblog=internet diary)

Fra : Morten Lind

Dato : 17-04-03 15:37

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> On Thu, 17 Apr 2003 9:51:28 +0200, Morten Lind wrote
> (in message <1ftk0ic.rampn71eh019yN%mortenlind@mac.com>):

> Hvad? De sætter sig da ind i deres biler -- gør danskerne.

*LOL* 2-1 til David
M.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-04-03 21:16

> [...]
> hun er negativ, "for de andres computere kan jo en hel masse, som min
> ikke kan", og det er bare fordi, hun ikke har sat sig ind i det.

Det kender jeg til. Min kone bruger en PowerMac G4 400MHz med OS X til
alm. arbejde som folkeskolelærer. Det er naturligvis mig der har indkøbt
maskinen, og derfor "skal" jeg så også yde support på den. Jeg hører
også tit: "Jamen det kan man da på skolens PC..."

Ofte kræver det så lige at man graver lidt i det og så findes der en
løsning til Mac'en, men den er ofte ikke så elegant og nogle gange
kræver det at kollegaer sender ting som pdf filer eller lign. Det nyeste
problem, som jeg endnu ikke har løst er at UNI-C har lavet en
intranetløsning, som de sælger til skoler. De har valgt at bruge
Microsofts java til at lave et kalendermodul, som bl.a. bruges til at
booke lokaler. MS java kan bare ikke afvikles på Mac'en, eller Linux for
den sags skyld - pisse irriternde. (Især efter at teknologirådet
anbefalede brugen af OpenSource i det offentlige, burde UNI-C sadle om.)

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-04-03 21:48

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> (Især efter at teknologirådet
> anbefalede brugen af OpenSource i det offentlige, burde UNI-C sadle om.)

Hvilket de faktisk har gjort med version 3.2 som lige er kommet. Men
Internet Explorer er fortsat et krav - uf!

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 21-04-03 00:11

Martin Bredthauer wrote:

> Hvilket de faktisk har gjort med version 3.2 som lige er kommet. Men
> Internet Explorer er fortsat et krav - uf!

Kender til UNI-C's systemer da jeg fulgt et merkonom kursus på nettet
for et årstid siden, merkoflex blev annonceret som fungerende på
Macintosh, fint, tænkte jeg, og meldte mig til..... men glæden var kort
for det var kun 2/3 der virkede på Mac, og som du skriver så var IE et
krav. Jeg fand dog ud af at visse elementer kunne omgåes vha. Netscape !
Samtidig vedhæftede underviserne filer i M$ Office format.
Systemet var splinter nyt og der var mange kursister der sad med wintel
baserede maskiner der heller ikke kunne få det til at køre, de kunne
ikke se kursus planen og de fleste havde vrøvl med nogle prøve sider
hvor man kunne teste sin viden (online opgaver) jeg kontaktede UNI-C, de
var kede af at det var annonceret til Mac da de ikke var færdige med Mac
delen, jeg fik en forklaring om at M$ ikke selv havde skrevet IE til Mac
og den derfor ikke var kompatibel med IE til PC.... tak for hjælpen,
hvad gør man så når man har givet 1600,- for et kursus som ikke virker
medmindre man investere i en PC emulator samt Office pakken, jeg
droppede kurset og var blevet 1600,- fattiger, og en del erfaring rigere

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Morten Lind

Dato : 21-04-03 08:49

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> medmindre man investere i en PC emulator samt Office pakken, jeg
> droppede kurset og var blevet 1600,- fattiger, og en del erfaring rigere

Øh....skal man så ikke have pengene retur? Hvis varen ikke opfylder de
forudsætninger, under hvilke den er købt, kan købet ophæves, så vidt jeg
er orienteret.
(Jeg hører da både "gode råd er gratis" & "forbrugeradvokaterne" hver
uge)...........
M.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 22-04-03 10:23

Morten Lind wrote:

> [...]
> er orienteret.
> (Jeg hører da både "gode råd er gratis" & "forbrugeradvokaterne" hver

JO, muligvis. Der er en del diskution i juragruppen omkring det, at hæve
en købsaftale når det gælder intenet baserede produkter. Det er noget
med at når det købte først er taget i brug så er der ikke længere
mulighed for at hæve købet, lidt bagvendt da men jo ikke kan bedømme
varen uden at tage den i brug.(gælder også mobil abonementer)

For at det ikke skal være løgn så var der erhvervsjura, altså køb og
salg jeg ville følge på merkoflex :-/

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Morten Lind

Dato : 22-04-03 11:40

> [...]

> varen uden at tage den i brug.(gælder også mobil abonementer)
>
> For at det ikke skal være løgn så var der erhvervsjura, altså køb og

Hmm.....surt show...

Nu véd jeg ikke, hvor dygtige juristerne er i forbrugerstyrelsen, men at
handle på internettet er underlagt nøjagtig de samme betingelser som at
handle i en fysisk butik - ifølge dem - oven i købet har man fjorten
dages fortrydelsesret, da det sidestilles med postordre, hvor man i
"butikken" nede på hjørnet typisk har otte dage.

Jeg fik det grundigt undersøgt for et til halvandet år siden, hvor
Computerstore solgte LiveMotion 2 til samme pris som 1´eren, og alle
andre solgte den til det dobbelte.

Jeg handlede faktisk - lagde varen i "kurven" - gav kortoplysninger og
webbutikken accepterede.

To dage efter blev jeg ringet op med besked om, at det var en fejl.

Så satte jeg apparatet i sving, og havde jeg dengang vidst, hvad jeg nu
véd, havde jeg haft programmet.

En gennemført handel i en internetbutik er en handel, uanset siden ikke
er opdateret/vedligeholdt.

Der er ingen kære mor fordi det tilfældigvis er en webbutik.

Men mange er stadig utrygge og usikre, så butikkerne/kurserne satser
måske lidt på det? Sådan i baghovedet?

Hej fra
Morten

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 23-04-03 08:24

Morten Lind wrote:

> [...]
> dages fortrydelsesret, da det sidestilles med postordre, hvor man i
> "butikken" nede på hjørnet typisk har otte dage.

Man har ALTID fjorten dage til at hæve et køb på en fysisk vare der er
købt på nettet, du behøver ikke give butikken en grund til retuneringen.
Butikken nede på hjørnet skal IKKE bytte eller tage en vare retur hvis
den ikke er defekt eller fejl leveret, men mange gør det aligevel som en
service. (sørg altid for at få dem til at skrive det bag på bonen)

> [...]
> er opdateret/vedligeholdt.
>
> Der er ingen kære mor fordi det tilfældigvis er en webbutik.

Ja det er jo dejligt når man finder et godt tilbud, men det kræver at du
er i god tro, når du bestiller varen og det er svæt at bevise eller
modbevise i dit tilfælde, men havde det været en vare der normalt koster
5000,- som var annonceret til 500,- så bør man indse at der er tale om
en fejl, man er derfor ikke længere i god tro.

> Men mange er stadig utrygge og usikre, så butikkerne/kurserne satser
> måske lidt på det? Sådan i baghovedet?

Tjaa, men så er det godt at have usenet, så kan man jo altid spørge

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Morten Lind

Dato : 23-04-03 09:14

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Tjaa, men så er det godt at have usenet, så kan man jo altid spørge

Nemli´
M.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-04-03 13:36

spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> [...]
> til at booke lokaler. MS java kan bare ikke afvikles på Mac'en,
> eller Linux for den sags skyld - pisse irriternde.

Måske du skulle få dem til at kigge på GNUSkole-folkenes system til at
booke lokaler:

http://www.gnuskole.dk/index.php?ID=35&nummer=18

Jeg ved ikke hvad sådan noget skal kunne og hvordan det skal virke,
men deres løsning spiller i al fald med alle platforme.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-04-03 20:06

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> http://www.gnuskole.dk/index.php?ID=35&nummer=18
>
> Jeg ved ikke hvad sådan noget skal kunne og hvordan det skal virke,
> men deres løsning spiller i al fald med alle platforme.

Vi har faktisk en løsning der kører på alle platforme. Den er godt nok
ikke gratis, men meget simpel at anvende og vi hoster den ikke selv så
det besvær har vi heller ikke. Det laves af et lille dansk firma. Læs
mere på www.svenstrupsoft.dk

Prøv en demo her http://www.svenstrupsoft.dk/reservation/asp/index.asp

Brugernavn: AA
Kodeord: demo

.... noget helt andet er at gnuskoles version ser meget fin ud. Jeg tror
jeg vil læse lidt mere om den og evt. afprøve den, idet den måske lige
kan mere end Svenstrups model. Tak for tippet!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-04-03 00:36

> [...]
> jævnligt den slags. Som nævnt har hun Mac OS 9 og vist nok AppleWorks 5,
> som ikke altid kan oversætte Word-dokumenter.

Med icWord skulle man kunne åbne Word-dokumenter. De har også en
Excel-version, men ikke en PowerPoint version.

Tjek den ud på http://www.panergy-software.com/products/index.html

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-04-03 18:21

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> virker fint hos mig, og min svigerinde bruger Mac OS 9, så hun kan
> også bruge den. Findes der egentlig en viewer til Mac OS X?

OpenOffice.org er god til at åbne PowerPoint, men er noget af et
skrummel at starte op.

> Findes der en viewer til Word-dokumenter? Min svigerinde får
> jævnligt den slags.

Foruden iceWord som allerede er nævnt findes der "AntiWord" til
Unix. Den er oprindelig et simelt terminal-program, men lur mig om
ikke der er nogen, der har bygget noget Aqua til den en sted.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-04-03 19:43

http://www.devon-technologies.com/freeware.html

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-04-03 20:33

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> http://www.devon-technologies.com/freeware.html

Tak. Jeg kan vel bruge den selv, men min svigerinde bruger stadig Mac OS
9. Desværre er hun ikke meget for at betale for noget, og hun har
virkelig ikke mange penge, så det var jo skønt med noget freeware.
ICWord koster jo en lille smule, men det er nok eneste mulighed for
hende.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-04-03 19:45

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-04-03 21:41

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-04-03 21:44

In <20030420224055718+0200@news.cybercity.dk> David Blangstrup wrote:
> [...]
Ups! Jeg kom til at klikke på en knap jeg ikke skulle have klikket på.
Afprøver lige Halime, ret fed newsreader.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-04-03 22:11

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> Ups! Jeg kom til at klikke på en knap jeg ikke skulle have klikket på.
> Afprøver lige Halime, ret fed newsreader.

Bortset fra vådeskuddene?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 21-04-03 03:27

> Findes der en viewer til Word-dokumenter? Min svigerinde får
> jævnligt den slags. Som nævnt har hun Mac OS 9 og vist nok AppleWorks 5,
> som ikke altid kan oversætte Word-dokumenter.

Hvorfor ikke blot bruge MS Office X? Eller Office 2001?
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-04-03 16:34

Per Rønne <per@ronne.invalid> wrote:

> Hvorfor ikke blot bruge MS Office X? Eller Office 2001?

De koster penge. Min svigerinde har stort set ingen penge, og havde hun
nogen, ville computerudstyr nok ikke stå øverst på hendes ønskeliste.
Jeg har heller ikke selv eller kender nogen i min nærmeste omgangskreds,
der har Office.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 21-04-03 17:23

> [...]
> nogen, ville computerudstyr nok ikke stå øverst på hendes ønskeliste.
> Jeg har heller ikke selv eller kender nogen i min nærmeste omgangskreds,

OK. Jeg har lige fået en gratis Office XP ind af døren, og skulle vist
nu også kunne få tilsendt en gratisk Office X. Direkte fra Microsoft.
Som lærer.

Office XP er nu installeret på min laptop [Compaq med Windows XP], og i
øvrigt har jeg en gammel fuldt ud lovlig Office til Mac. Med trykte
manualer til såvel Win som Mac. Købt direkte af MS, men gennem
Polyteknisk Boghandel. Til særpris ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Lind

Dato : 21-04-03 18:34

> [...]
> øvrigt har jeg en gammel fuldt ud lovlig Office til Mac. Med trykte
> manualer til såvel Win som Mac. Købt direkte af MS, men gennem

Hm.....det får Henriks svigerinde jo ikke nogen office af......
M.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-04-03 08:18

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hm.....det får Henriks svigerinde jo ikke nogen office af......
> M.

Et hurtigt opkald til Microsoft viser nu at /så/ skal XP-versionen
returneres ;-(.

Jeg venter på at et tilsvarende tilbud sendes ud med Gymnasieskolen. Jeg
arbejder nemlig lige i øjeblikket som vikar i folkeskolen men er
egentlig ikke-fastansat gymnasielærer [samt udvikler, når det er muligt]
Per Erik Rønne

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-04-03 07:00

In <1ftqlpr.167az8j9j1m3N%henrik@muenster.dk> Henrik_Münster wrote:
> [...]
|> ||
|> ||
|> |

| Bortset fra vådeskuddene?

Præcist ? og at nogle poster har nogle underlige å'er på trods af at man
kan indstille den til alle mulige sprog - eller måske netop derfor!