Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Html-album-creator?
Fra : Lars [8210]

Dato : 16-04-03 14:45

Hej NG

Jeg har til dato benyttet ACDSee version 3.0's HTML-album
creator til at lave mit galleri med. Men jeg er egentlig
ikke tilfreds med det idet jeg godt kunne tænke mig at
skrive noget omkring hver billede (Kamera, blænde tid,
mv....)

Det skal være et program der kan lave thumbnails -som man
kan klikke på og se en større version.

Hvad kan anbefales? Gerne freeware! Eller evt. Shareware.

På forhånd tak.

PS: Der er pt. 74 billeder i mit galleri - og en udvidelse
er på tapetet. Kommentarer til billederne modtages gerne.

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://www.fotolinks.dk or http://www.photolinks.dk

Fra : Schmidt

Dato : 16-04-03 15:23

"Lars [8210]" <lars9999@NOSPAMexcite.com> wrote in message
> Hej NG

Hej Lars,

Jeg har lige taget et program i brug, der hedder JAlbum
(http://www.datadosen.se/jalbum/), det er freeware og fungerer faktisk langt
bedre end alle andre købeprogrammer jeg har prøvet. Hvis du kan betjene
Frontpage eller en anden editor, kan du redigiere i de "skins", der ligger
til grund for sidernes design.

Du kan tage et kig på mit nyoprettede album på:
http://www.kraemerschmidt.dk/fotoalbum/thomasschmidt/index.html

Her har jeg anvendt et standard skin, med lidt små kosmetiske ændringer.

Mvh.
Thomas

Fra : Lars [8210]

Dato : 16-04-03 21:31

Schmidt wrote:
> [...]
du redigiere
> i de "skins", der ligger til grund for sidernes design.

Hek Thomas

Det er en god ide. Jeg har været inde og skrive i ACDSee's
genererede sider - hvilket kamera jeg har benyttet. Det er
da en start....Resten må så komme med senere.

> Du kan tage et kig på mit nyoprettede album på:

http://www.kraemerschmidt.dk/fotoalbum/thomasschmidt/index.h
tml

Det ser fint ud.

Fra : Lotte M

Dato : 16-04-03 16:01

Lars [8210] skrev i <news:b7jmpc$dd5$1@sunsite.dk,>:

> Det skal være et program der kan lave thumbnails -som man
> kan klikke på og se en større version.
>
> Hvad kan anbefales? Gerne freeware! Eller evt. Shareware.

Jeg bruger Arles Image Web Page Creator - der en del muligheder
for selv at styre designet og indsætte egne html-koder. Programmet er
supernemt at arbejde med. Desuden skal det nævnes, at Arles genererer
valid html (4.01 Transitional).

http://www.digitaldutch.com/arles/

Arles koster $49 til en enkelt bruger - det er muligt at downloade
en fuldt funktionel 30 dages demo.
--
Mange hilsner
Lotte M

Galleri Lottes point of view: http://www.lotte-m.dk/foto/

Fra : Schmidt

Dato : 16-04-03 16:08

"Lotte M" <lotte_m@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> for selv at styre designet og indsætte egne html-koder. Programmet er
> supernemt at arbejde med. Desuden skal det nævnes, at Arles genererer

Hej Lotte,

Det er et rigtigt flot fotoalbum du har. Ved du om Arles kan udtrække og
anvende EXIF data fra Jpg?

Thomas

PS Hvilket kamera har du anvendt til billederne i kategorien "Natur"?

Fra : Lotte M

Dato : 16-04-03 16:58

Schmidt skrev i news:2lena.18444$y3.1727735@news010.worldonline.dk,:

> Det er et rigtigt flot fotoalbum du har.

Tak

> Ved du om Arles kan udtrække og anvende EXIF data fra Jpg?

Hmmm, det tror jeg ikke den kan. Det er egentlig mærkeligt, taget i
betragtning hvor mange funktioner programmet i øvrigt rummer.

> PS Hvilket kamera har du anvendt til billederne i kategorien "Natur"?

Det 4. sidste i natur-kategorien er taget med et Nikon Coolpix 5000, de
sidste 3 med et Olympus 2500L - alle de øvrige med et Sony F707.

Fra : max

Dato : 16-04-03 17:16

> [...]
> anvende EXIF data fra Jpg?
>
> Thomas
>
> PS Hvilket kamera har du anvendt til billederne i kategorien "Natur"?

Et program der både kan hente EXIF og IPTC er breezebrowser, det
kan lidt mere end Arles, men kræver også lidt mere.. Læs om det her:
http://www.breezesys.com/BreezeBrowser/html.htm
-max-

Fra : Per Jefsen

Dato : 16-04-03 16:55

> Hvad kan anbefales? Gerne freeware! Eller evt. Shareware.

Hejsa

Jeg har udviklet et PHP album generator. Se nedenstående link for eksempel.

http://www.webmus.dk/ctsshow.php?cat=Dagbog%202003/03-11

Den genererer siden automatisk, enten ud fra indholdet i et bestemt
directory, eller ud fra en lille fil, der indeholder hvad der er med i.

Dvs. man kopierer billederne op i et dir på serveren, og giver kalder
show.php med directorynavnet som argument, ala
show.php?cat=sommerferie2002, så klarer den selv resten.

Hvis thumbnail for et bestemt billede ikke findes på serveren, genereres
det og gemmes til næste gang. Men man kan også vælge at lade ACDSee eller
lignende lave dem. Som eksempelsiden viser, kan man skrive captions til de
enkelte billeder, blot ved at lave en tekstfil der hedder det samme som
billedet.

Prøv også at resize browseren i bredden, så skulle siden gerne tilpasse
sig.

Mht. exif data har jeg valgt at vise disse når man klikker ind på et
billede og ser det i stort format, for ikke at bombardere besøgende med
informationer på overblikssiderne.

Scriptet er forholdsvis skræddersyet til mit behov, men hvis der er
interesse kan jeg nok godt lave det til at finde ud af for andre.

Giv en kommentar

Mvh

Per

Fra : Lars [8210]

Dato : 16-04-03 19:40

Per Jefsen wrote:
> [...]
hvis der er
> interesse kan jeg nok godt lave det til at finde ud af for

Hej Per

Det ser meget intersant ud. Det er meget rart med exic-data
når man ser det store billede, og valget med %-vis visning
er genial.

Er der mulighed for at prøve det?

Fra : John Sahl

Dato : 18-04-03 15:06

Per Jefsen wrote:
> Giv en kommentar

Superflot, jeg er i al fald interesseret i at se mere af hvad
det kan og måske få adgang til at bruge det.

Hvad kræver det at serveren man installerer det på?

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : Per Jefsen

Dato : 18-04-03 18:35

> Superflot, jeg er i al fald interesseret i at se mere af hvad
> det kan og måske få adgang til at bruge det.
>
> Hvad kræver det at serveren man installerer det på?

det kræver php; auto-thumbnailgeneratoren kræver GD-lib installeret (men
ellers kan man bare lave thumbsne med et andet util, ACDSee, eller lign.) -
dette kræver rekompilering af php på linux/unix maskiner, men blot
fjernelse af et semikolon på windows servere. Exif-delen kræver aktivering
af dette i php konfigurationsfilen - ingen rekompilering, og også blot et
semikolon på windows.

er der flere der er interesserede; eller med andre ord, skal jeg bruge lidt
tid på at brugervenliggøre det :)

det system jeg selv bruger pt. er en udvidet udgave af mit oprindelige
koncept. i starten kopierede jeg blot billeder op i et dir, navngivet efter
kategorien (/billeder/natur) og gav dette dir med som argument til et show-
script (show.php?dir=billeder/natur). dette script genererede så thumb-
siden udfra indholdet i dette dir (billeder, thumbs og evt. tekster). dvs.
at forsiden af mit web skulle manuelt opdateres hver gang en ny kategori
kom på, med et link som ovenfor.

det der kører nu på mit web virker på den måde, at alle mine billeder
ligger i /billeder/YYYY/YYYY-MM (fx /billeder/2003/2003-04 for de billeder,
der er taget i april) - jeg renamer altid mine billeder efter deres exif-
dato (så de hedder YYYYMMDD-HHMMSS.jpg). så har jeg et specielt
"hemmeligt" kategori-directory hvori jeg lægger tekstfiler der angiver
hvilke billeder der er i den nævnte kategori, samt overskrift etc. et
eksempel kunne være filen natur.txt:

<fil>
Natur
<b>en masse billeder af forskellige naturting</b>
20030409-101242
20030410-142215
20030411-211224
</fil>

mit forside-script læser så disse filer, og kan automatisk generere listen
af tilgængelige kategorier (se http://www.webmus.dk/ under billeder - det
er totalautomatisk genereret), og kan her se antallet af billeder, samt
hvornå kategorierne er opdateret (udfra filernes modified-datoer). Så har
jeg naturligvis også lavet et admin-script, der via thumbnails giver
mulighed for oprettelse af nye kategorier, samt tilføje eventuelle captions
til billederne.

det er et krav for mig, at det er supernemt at vedligeholde. hvis jeg om en
uge finder ud af at jeg hellere vil have en anden farve baggrund, ja så
skal jeg kun ændre eet sted etc. det tager mig ca 4-5 minutter at downloade
billeder fra kameraet, rename, oprette kategorifil, skrive captions,
uploade - og så virker det bare :)

hvis der er tilstrækkelig interesse kan jeg godt gøre det til-at-finde-ud-
af-at-installere for andre ?

Fra : Per Jefsen

Dato : 18-04-03 18:42

> [...]
> specielt "hemmeligt" kategori-directory hvori jeg lægger tekstfiler der
> angiver hvilke billeder der er i den nævnte kategori, samt overskrift

lige et update til min egen posting :

show-scriptet kan udfra navnet på billederne vide, hvor på serveren de
ligger. billedet 20030417-102245.jpg vil jo ligge i mappen
/billeder/2003/2003-04 etc. på denne måde kan mit udvidede system håndtere,
at det samme billede er med i et vilkårligt antal kategorier, og samtidig
kun ligge fysisk eet sted. biblioteket billeder kan så fx se ud som

billeder
- 2002
- 2003
- 2003-01
- 2003-02
- 2003-03
- 2003-04

hvert af 2003-NN directoriesne indeholder så billederne fra den givne
måned, samt to undermapper, 'thumbs' med thumbnailsene, og 'texts' med
eventuelle captions (disse hedder så fx. 20030417-102245.txt, altså det
samme som billedet, men med .txt som endelse - denne caption vil blive vist
i alle kategorier hvor dette billede er med.

måske lidt uoverskueligt - men det er nuper-nemt at arbejde med :)

Fra : John Sahl

Dato : 18-04-03 19:00

Per Jefsen wrote:
> hvis der er tilstrækkelig interesse kan jeg godt gøre det
> til-at-finde-ud- af-at-installere for andre ?

Interessen er i al fald stadig stor hos mig.
Det er vel ikke påkrævet at serveren ikke må køre
i Safe Mode?

Fra : Per Jefsen

Dato : 18-04-03 19:17

> Det er vel ikke påkrævet at serveren ikke må køre
> i Safe Mode?

Det er jeg ikke klar over. Men tror det ikke - der skal blot læses filer
fra det lokale filsystem.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 18-04-03 19:50

Per Jefsen wrote:

> er der flere der er interesserede; eller med andre ord, skal jeg bruge
> lidt tid på at brugervenliggøre det :)

Jeps - yderst!

Jeg har også pillet lidt med nogle autogenererede gallerier i php, men
det der ser jo helt intelligent ud

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Poul Halgaard

Dato : 16-04-03 22:03

Jeg kan anbefale programmet ShowMaker til dette. Det kan også lave stand
alone slide shows med det samme project. Det er iøvrigt dansk udviklet.

www.dmagic.dk/showmaker

Fra : Carsten Schack-Eriks~

Dato : 16-04-03 22:54

Hej

Prøv at se på Styr på fotografierne (http://www.cse-it.dk), her kan du lægge
billederne i den rækkefølge du selv ønsker og tekst, noter vises også når
man laver et web album. Hvis du ar en IIS webserver, så kan du også søge
direkte i dit fotoarkiv.

Med venlig hilsen
Carsten Schack-Eriksen