Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Polfilter problem??
Fra : Anders Houmark

Dato : 16-04-03 13:16

Hejsa..

Jeg har købt et HAMA cirkulært polfilter til mit Olympus C-4000Z kamera. Jeg
har også læst om hvordan man bruger sådan et filter.. og jeg vil jo så gerne
have den flotte blå himmel og fremtrædene skyer osv..
Jeg har læst at filteret bedst virker 90grader på solen, og en metode til at
finde den rette vinkel er at stille sig med ens skulder i retning af solen,
og så tage billeder enten frem efter næsen eller 180grader omvendt..
Det har jeg gjort, alt imens jeg drejede filteret rundt..

Billederne kan ses her: www.andersh.dk/pol/
det første billede er taget uden filteret, og resten er taget med filteret
på. Det første billede er taget med den "pind" som sidder på drejeskiven,
ved klokken 12. derefter er den drejet hele vejen rundt, det er derfor der
er så mange af de "dårlige billeder"..

Ifølge Exif informationerne er den eneste forskel på billede 1 til billede
2:
BIllede1: FNumber = 50/10 --- Billede2: FNumber = 28/10

Er der noget jeg gør galt, eller er filteret noget værre bras? Billedet
taget uden filter er jo langt bedre end dem med filteret.. Det var ikke lige
meningen da jeg købte det

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 16-04-03 13:32

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> Er der noget jeg gør galt, eller er filteret noget værre bras?

Det er svært at fortælle hvordan man bruger polfilteret korrekt, for det kommer an på
så mange ting. Jeg kan kun anbefale, at du smider det på, går ud en god sommerdag,
hvor der er en lidt blå himmel i forvejen, og så skrue på det samtidig med du drejer
rundt. Du burde nu kunne se hvor polfilteret virker bedst.

Jeg tror næppe at der er noget galt med filteret, men det kommer som sagt meget an på
vejret. Nogle gange kan jeg bliver overrasket over hvor meget reflekser og extra blå
himmel jeg kan få ved at dreje lidt på filteret og andre gange er det som om den ikke
har den store virkning. Der er med andre ord ikke andet for end at gå ud og skyde
nogle flere billeder og se hvordan de kommer til at se ud. Husk at prøve hele vejen
rundt!

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 17-04-03 15:17

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Mange tak til alle for jeres svar.

> [...]
du drejer
> rundt. Du burde nu kunne se hvor polfilteret virker bedst.

Jeg har drejet så jeg er helt rundtosset - både om min egen akse, og også
med filteret..

> [...]
og skyde
> nogle flere billeder og se hvordan de kommer til at se ud. Husk at prøve

Lyder det helt forkert at jeg godt kan se effekten på LCD'en, og se at det
bliver mere blåligt osv. og når jeg så tager billedet bliver det gråt?
Jeg ved godt at det stjæler 2 blænder, men skal jeg virkelig gå væk fra
autoindstillingen, og til at stille lukkertiden til længere eksponering for
at få ordentlige billeder?

Billederne jeg tager ligner jo alle sammen at det er gråvejr, og de bliver
langt fra mere blå?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : max

Dato : 16-04-03 13:41

> [...]
>
> Er der noget jeg gør galt, eller er filteret noget værre bras? Billedet
> taget uden filter er jo langt bedre end dem med filteret.. Det var ikke

Det ser da helt ok ud, hva piver du for..? Din exif info er også helt
som de skal være, filteret stjæler 2 blænder. Prøv testen igen på et
mere egnet motiv, glem det der med de 45grader, men find et motiv
med blanke overflader, en sø, glas, biler, prøv noget makro på blomster
og blade, en himmel med skyer over en grøn mark, prtrætter, etc etc,
du har sku valgt det mest håbløse motiv du kunne, et træ mod en lys
himmel er ikke lige sagen, hverken med eller uden filter. Du har et
glimrende filter som du blir helt vild med når du opdager hvad det kan.
-max-

Fra : Peter Hyldrup

Dato : 16-04-03 14:35

Jeg er ikke sikker på at polfilter kombineret med digital camera er nogen
succes. Jeg har selv fået tilsvarende resultater med et Nikon Coolpix 995 og
et Canon polfilter. Når jeg bruger polfilteret med analogt udstyr, er
resultatet meget bedre.
Peter

Fra : max

Dato : 16-04-03 15:13

> [...]
og
> et Canon polfilter. Når jeg bruger polfilteret med analogt udstyr, er

Det lyder underligt - Med tilsvarende resultat mener du så underexponeret..?
Hvordan er resultatet bedre med dit analoge udstyr, hvad er forskellen...?
Jeg bruger polfilteret til at opnå en speciel effekt, og jeg har ikke
oplevet nogen
forskel mellem analog eller digital. Jeg har heller ikke kunne se en stor
forskel på om jeg har brugt et billigt eller et vanvittigt kostbart
polfilter..
Så inden i mister modet vil jeg foreslå i prøver igen på et egnet motiv og
evt.
overexponerer med 1/2 -1 blænde.
-max-

Fra : Klaus Madsen

Dato : 16-04-03 23:13

Det er da det rene sludder, hans motiv fejler da ikke noget (til afprøvning
af filteret).
Men jeg giver dig dog ret i at det kunne være bedre.
Jeg kan godt forstå frustrationen, hvis manden har købt Polfilteret for at
få mere
blå himmel og resultatet er bedre uden???
Med hensyn til blanke overflader, så virker det ikke på metal.
Man skal også passe på med at fjerne reflektionerne i å´er, søer mv. da det
kan give et meget unaturligt billede.

Mvh. Klaus

Fra : max

Dato : 17-04-03 03:45

> [...]
> Med hensyn til blanke overflader, så virker det ikke på metal.
> Man skal også passe på med at fjerne reflektionerne i å´er, søer mv. da

Nårh ja - hvor er jeg dum...
-max-

Fra : lars bo hansen

Dato : 19-04-03 01:08

Pjat man skal gøre hvad man har løst til, og hvad man synes vil se godt ud.
hilsen
lars bo

Fra : max

Dato : 19-04-03 10:16

> Pjat man skal gøre hvad man har løst til, og hvad man synes vil se godt
ud.
> hilsen
> lars bo

hehe - fornuftigt nok..!