Finder problemer
Fra : Peter Stemann Anders~

Dato : 22-03-01 23:15

Min finder går mere eller mindre amok. Når jeg lukker OE 5 kommer der en
besked der siger følgende:

Finder unexpectetly quit.

Hvorefter jeg trykker på OK.

Beskeden gentager sig dog igen og igen og jeg må derefter genstarte.

Hvad er der los???

MVH Peter Stemann

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-03-01 01:37

Hej Peter

Hvilket system kører du med?

Det tyder mest af alt på, at din Finder har alt for lidt hukommelse.

mvh. Erik Richard

Peter Stemann Andersen wrote:

> [...]
>
> Finder unexpectetly quit.
>
> Hvorefter jeg trykker på OK.
>
> Beskeden gentager sig dog igen og igen og jeg må derefter genstarte.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-03-01 14:34

kml.ers@mail1.stofanet.dk,Ny-Internet writes:

>Det tyder mest af alt på, at din Finder har alt for lidt hukommelse.

Hvordan giver man Finder mere hukommelse???

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11
Mobil 40 33 23 64
E-mail fl@net.dialog.dk
E-mail -gaard@post.tele.dk

'How did you go bankrupt?' Bill asked
'Two ways,' Mike said. 'Gradually and then suddenly.'
Ernest Hemmingway: The Sun Also Rises

Fra : Hammerhead

Dato : 23-03-01 17:10

Peter Stemann Andersen <fam/andersen@privat.tele.dk> wrote:

> Hvad er der los???
>
> MVH Peter Stemann

Det er outlook express der laver lort i sagerne.

Sørg for at du har Outlook 5.0.2, som fungerer fint, og en opdateret Mac
OS (hvilken version har du?).

--
- Peter - titancity.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-01 01:02

Hej Frank

Det kan gøres på to måder...
1. Hvis du er fortrolig med brugen af RedEdit, så kan du åbne Finder med
den og gå til resourcen 'size' og åbne den med dobbeltklik. Der er
formentlig 2 eller 3 resourcer du skal ændre, åbn dem hver for sig.
Scroll til bunden i vinduet og der har du størrelses tildelingen.

Hvis der fx. står 1024576 betyder det 1,024576mb. Hvis du vil tildele
den +2mb så ændrer du det første tal fra 1 til 3, så der nu står
3024576. I det andet felt vil der stå et mindre tal fx. 876894 =
0,876894mb. Her lægger du også 2 til, så der nu står 1076894. Gemmer og
lukker vinduet. Det samme gentager du i de andre strings i resourcen.

Husk altid at arbejde på en kopi!!! - når du så har lavet den nye Finder
trækker du den gamle ud af systemmappen og lægger den nye ind. Komprimer
den gamle og læg den et sikkert sted. Skulle noget så gå galt har du
altid den at falde tilbage på.

2. Den anden metode er noget letter. Du downloader kontrolpanelet Reaper
1.32, smider den i mappen kontrolpaneler og genstarter. Åbner Reaper.
Det første du gør er at klikke på 'Remove' indtil der ikke er flere
ting, der kan fjernes.

Åbn så selve systemmappen og træk Finder hen over den åbne Reaper. I
popup-menuen vælger du et antal kb eller mb, du vil tildele Finder. Hvis
du kører OS 8.1 vil jeg anbefale 1mb, ved OS 8.5.x 1-2mb, ved 8.6 2-4mb,
ved 9.0.x 4-8mb og ved 9.1 ligeledes 4-8mb.
Afkryds felterne 2, 3 og 4, hvis det er et OS 8.x, og hvis det er et
9.x, skal det sidste felt også afkrydses.

Følg samme procedure ved filen System. Giv altid de to samme ekstra
tildeling.

Du kan fx. også tildele lidt ekstra til ARA, hvis du bruger det, - fx.
50-100%. Men lad være med at bruge den til tildeling af RAM til
almindelige programmer som tekstbehandlingsprogrammer og
grafikprogrammer. Det _kan_ overbelaste Reaper.
Link: <http://ftp.akua.com/pub/mac/Reaper132.sit.hqx>.

Der er delte meninger om Reaper... Nogle har rapporteret, at den fik
systemet til at fryse, men i de tilfælde har det oftest vist sig, at det
har været fordi, de har hældt alle mulige og umulige programmer i den.
Så begræns det til udelukkende systemfiler. Jeg har brugt den siden
version 1.0b, og jeg har aldrig haft problemer med den, sålænge jeg har
begrænset den til at arbejde med systemfiler.

En af fordelene ved den er, at den arbejder 'dynamisk', hvilket her
betyder, at den kan gå ud over den tildelte RAM-mængde i kritiske
situationer. Men læs ReadMe filen grundigt. Der er gode instrukser i
den.

mvh. Erik Richard

Frank Løkkegaard wrote:

> Hvordan giver man Finder mere hukommelse???

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-03-01 11:25

> [...]
> trækker du den gamle ud af systemmappen og lægger den nye ind. Komprimer
> den gamle og læg den et sikkert sted. Skulle noget så gå galt har du

det var da besværligt. Brug Resedit, eller et andet program der kan
redigere type og creator.

Ændrer Finders filtype fra FNDR til APPL
Vælge info på den ændrede Finder.
Tildel Finder mere hukommelse på almindelig vis
Ændrer filtype tilbage til FNDR.

(til Peter)
NB. hold dig fra Reaper! - og det burde ikke være nødvendig at tildele
Finder mere hukommelse hvis du bruger Mac OS 9.x. Tildel istedet OE5
mere hukommelse, jeg vil æde min gamle hat på at det er problemet.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-01 01:37

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
>
> Ændrer Finders filtype fra FNDR til APPL
> Vælge info på den ændrede Finder.
> Tildel Finder mere hukommelse på almindelig vis

Det er helt bevidst, jeg undlod at nævne den metode. Af underlige årsager
sker det nogle gange, at systemet ikke vil vedkende sig Finder igen, hvis man
har ændret den på den måde. Jeg har prøvet det i både OS 8.1, 8.6 og i 9.0.4
og i alle tre tilfælde var jeg nødt til at geninstallere hele systemet.

> [...]
> Finder mere hukommelse hvis du bruger Mac OS 9.x. Tildel istedet OE5
> mere hukommelse, jeg vil æde min gamle hat på at det er problemet.

Det er noget sludder Morten! Reaper 1.32 er ganske stabil, hvis man holder
sig til det, den blev lavet til oprindelig, - nemlig _KUN_ til systemsoftware
og ikke alt andet pjank og fjas. Jeg har brugt Reaper siden ver. 1.0b og har
_ALDRIG_ haft et eneste problem med den.

Men det ser ud, som om, du har læst versiontrackers brugerindtryk. De stemmer
ikke overens med de faktiske realiteter, - kun hvis du overlæsser den med
andre programmer, som ikke normalt trækker på selve systemets grundstruktur,
- eller hvad man skal kalde det.

Og mht. RAM tildeling til Finder og System i OS 9.0.x og 9.1, så kan jeg
garantere for, at resultaterne med en 2-4mbs forøgelse vil speede endnu mere
op på systemet og visse processer, b..a. i brugen af MacLinkPlus 11 og 12,
samt ved brug af XTND systemet til ældre Claris programmer og ved brug af
RagTime 5.x

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Karl Antz

Dato : 25-03-01 08:10

> [...]
> og i alle tre tilfælde var jeg nødt til at geninstallere hele systemet.

Har lavet dette trik med at lave Finder om til appl og tilbage igen
adskillige gange og aldrig oplevet problemer med det. Men skulle det
faktsik gå så galt, er der stadig TomeViewer (som jeg ikke kan huske
hvor man finder) - med den kan man trække en ny og aldeles ren Finder ud
af System-CD'ens installerings-"tome dybt" inde i CD'en. Og det trick
fungerer åerfekt osse når man starter fra CD'en - forudsat sæføli man
har TomeViewer liggende på harddisken

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-01 07:00

> [...]
> andre programmer, som ikke normalt trækker på selve systemets grundstruktur,

Jeg har brugt den tilbage dengang hvor den hed RAM charger. Min erfaring
sagde mig at dynamisk hukommelses alokering er noget "farligt" stads at
klistre på Mac OS.
I øvrigt var det kun programmer/systemer med hukommelses lækager der fik
gavn af RAMcharger - Og i de nyere systemer (og velskrevne programmer)
er der ingen lækager, sålænge man holder sig til VM.

> [...]
> op på systemet og visse processer, b..a. i brugen af MacLinkPlus 11 og 12,

Prøv at slå VM til, så vil systemets heap selv håndtere dette
tilfredsstillende.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-03-01 02:43

Hej Morten

> Jeg har brugt den tilbage dengang hvor den hed RAM charger. Min erfaring
> sagde mig at dynamisk hukommelses alokering er noget "farligt" stads at
> klistre på Mac OS.

OK, så forstår jeg dig! - RAM Charger er _ikke_ og har _aldrig været det samme
progrma som Reaper. Reaper er fra AKUA - ham med AKUA Sweets, mens RAM Charger er
fra Jump DEvelopment Group. Og jo tak! - Jeg har også prøvet RAM Charger, det er
noget nær det værste, jeg endnu har prøvet på mine maskiner. - Alene det at sætte
den op tager et ondt år og en hel evighed til, før man bare er nogenlunde klar til
at forsøge noget med den...

I modsætning til RC kan du vælge i Reaper, om du vil have dynamisk RAM ekspansion
eller ej. Hvis man bruger OS 8.1 eller ældre anberfaler jeg ikke dynamisk RAM
ekspansion. Finder kan simpelthen ikke håndtere det.

> I øvrigt var det kun programmer/systemer med hukommelses lækager der fik
> gavn af RAMcharger - Og i de nyere systemer (og velskrevne programmer)
> er der ingen lækager, sålænge man holder sig til VM.

Hm... Jeg kunne da tildele RAM via RC til alle programmer, jeg har installeret.
Det virker også, men jeg synes, at ydelsen blev reduceret væsentlig på min G3.
(Den eneste jeg nåede at sætte den op på - heldigvis).

> Prøv at slå VM til, så vil systemets heap selv håndtere dette
> tilfredsstillende.

Med alle de Adobe programmer, jeg har installert? - Har du spist noget til aften,
du ikke kunne tåle... -))) - Så vil jeg hellere gå ud og købe en klok 256'er
mere.....

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-03-01 16:05

> OK, så forstår jeg dig! - RAM Charger er _ikke_ og har _aldrig været det
> samme progrma som Reaper. Reaper er fra AKUA - ham med AKUA Sweets, mens
> RAM Charger er fra Jump DEvelopment Group.

Ok jeg tog fejl, idet jeg resonerede at RC var blevet til Reaper da det
i sin tid blev solgt og omdøbt (OptiMem RAM Charger -> RAM Charger)

> I modsætning til RC kan du vælge i Reaper, om du vil have dynamisk RAM
> ekspansion eller ej.

Det kan du også i RC, endda for individuelle programmer. Som jeg
umidelbart kan se gør de to programmer stort set det samme omend RC har
langt flere muligheder.

> Hm... Jeg kunne da tildele RAM via RC til alle programmer, jeg har
> installeret.

Har jeg skrevet at du ikke kan det?

> Med alle de Adobe programmer, jeg har installert? - Har du spist noget til
> aften, du ikke kunne tåle... -))) - Så vil jeg hellere gå ud og købe en
> klok 256'er mere.....

Alle? Det er kun Photoshop og Premiere (som du sansynligvis ikke
bruger) der har sin egen VM logaritme. Desuden er det først ved store
dokumenter at Photoshop bliver markannt langsommere med VM. Og de nye
versioner (du bruger vist 3 eller 4) opfører sig endog _meget_
eksemplarisk med VM slået til.

NB. Jeg ved ikke om nogen programmer endnu bruger den med mac OS 9.1
introducerede funktion, der kan lade et enkelt program omgå VM - ideelt
til realtime redigereing af Bitmap, Video og Audio. Funktione skulle
have været implementeret for år siden, da de fleste af disse programmer
i fremtiden vil blive udviklet til Mac OS X og ikke til Mac OS 9.1.

Jeg vil nu holde mig til: Det er ikke nøvendigt at bruge triedeparts
produkter som Reaper og RAMCharger, hvis man bruger Mac OS 8.5+ og
holder sig fra andre ligeledes obskure 3.parts udvidelser mm. samt ældre
programmer, der ikke er fuldt ud kompatible med Mac OS 9.

If it ain't broken, don't fix it - If it's broke fix _it_ instead of
applying a third party pach, wich will cause other kinds of
misbehaviour: it's an endless circle.

NB. apropos den evigt opdukkende diskussion om linielængen: i Dit indlæg
har en af linierne en linielængde på 82 tegn (uden qoute tegn) og i fire
liner er der mere end 80 tegn.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-03-01 02:27

Hej Morten

> Det kan du også i RC, endda for individuelle programmer. Som jeg
> umidelbart kan se gør de to programmer stort set det samme omend RC har
> langt flere muligheder.

Den er åbenbart forbigået min næse i mine frustrationer over RC's langsommelige
måde at skulle indstilles på...-)

> Har jeg skrevet at du ikke kan det?

Nå ja, jeg tænkte på 'fik gavn af' denne ekstra tildeling...

> [...]
> dokumenter at Photoshop bliver markannt langsommere med VM. Og de nye
> versioner (du bruger vist 3 eller 4) opfører sig endog _meget_

Du har ret, jeg bruger ikke Premiere. Mine Photoshops er 3.05 og 5.5. Desuden
har jeg Pagemaker 6.52, InDesign 1,52, HomePublisher, Illustrator 9.02 + et par
stykker mere. I Preferences spørges der faktisk stadig om 'Primary Swap disk' i
dem alle... med undtagelse af HomePublisher.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-03-01 01:59

> Mine Photoshops er 3.05 og 5.5. Desuden har jeg Pagemaker 6.52, InDesign
> 1,52, HomePublisher, Illustrator 9.02 + et par stykker mere. I Preferences
> spørges der faktisk stadig om 'Primary Swap disk' i dem alle...

Det er ikke ensbetydende med at programmerne bruger egen VM logaritme -
webbrowserer og mange andre programmer bruger også
temp/cache/swap/scrach (kald det havde du vil) på harddsiken

Fra : thomas@dogbert.skjol~

Dato : 28-03-01 13:44

reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> Det er ikke ensbetydende med at programmerne bruger egen VM logaritme -

Hvad er det for en 995 logaritme du bliver ved med at snakke om?
Normalt bruger man 2 tals logaritmen i datalogi, 10 tals log i fysik
og den naturlige logaritme i matematik.

--
Thomas Bjorn Andersen - thomas@andersen-klanen.dk
+++ATH

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-03-01 12:10

> [...]

> Finder unexpectetly quit.
>
> Hvorefter jeg trykker på OK.
>
> Beskeden gentager sig dog igen og igen og jeg må derefter genstarte.

Jeg har lige haft en meddelelse om problemer i Finder, hvor jeg blev
opfordret at tildele Skrivebordsstyring mere hukommelse. Det
besynderlige er, at der ikke findes noget emne, der hedder
"Skrivebordsstyring" i MacOS 9.1

Ove Steen Smidt

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 25-03-01 18:33

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
> opfordret at tildele Skrivebordsstyring mere hukommelse. Det
> besynderlige er, at der ikke findes noget emne, der hedder

Det er så viseligt indrettet, at du skal tildele *skrivebordsprinteren*
mere hukommelse ved at vælge "Vis info" på selve symbolet for printeren.
Hmmm. Ikke en speciel god fejlmeddelelse, må man vist sige.

Thomas Tvegaard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-03-01 22:26

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Det er så viseligt indrettet, at du skal tildele *skrivebordsprinteren*
> mere hukommelse ved at vælge "Vis info" på selve symbolet for printeren.
> Hmmm. Ikke en speciel god fejlmeddelelse, må man vist sige.

Enig. Men nu har jeg så givet dem (LW8 og Adobe PS) en spand kul.
Og så undrer jeg mig over, at jeg har en tom mappe i systemet, der
hedder "Skrivestyringsdokumenter".

Ove Steen Smidt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-01 20:51

> [...]

> opfordret at tildele Skrivebordsstyring mere hukommelse. Det
> besynderlige er, at der ikke findes noget emne, der hedder

Systemmappe/udvidelser/Skrivebordsskrivestyring

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-03-01 22:26

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Systemmappe/udvidelser/Skrivebordsskrivestyring

Aha, så var det nok alligevel det, der stod i meddelelsen. Jeg bad
Sherlock om at finde emnet. Holmes ville nok have regnet den ud ved
hjælp af simpel deduktion. Men sådan er Apples detektiv ikke udrustet.
Jeg har sat et 0 bagved hukommelsestildelingen. Det skulle vel kunne
række.

Ove Steen Smidt