Kan de tillade sig det. Forsikringselskabe~
Fra : Hjalte

Dato : 16-04-03 13:02

hejsa...

Jeg har en indbo forsikring hos ALKA.
Da jeg fik en bil, flyttede jeg min indbo til Codan og tegnede også en
ansvar der.
Det var simpelthen pga. at jeg ville spare 15000 kr om året på det.

Jeg har åbenbart misfårstået noget.
Fordi ALKA vil ikke lade mig opsige forsikringen før D. 01.sep.03
Selvom jeg betaler min forsikring over 2 gange, altså hvar 6. måned.

Jeg havde forstået det sådan, at jeg skulle bare lade være med at
betale regningen, så ville forsikringen automatisk blive annulleret.

Jeg har ringet til dem, og forklaret, men fået at vide at jeg SKAL
betale, ellers kommer der incasso og alt muligt på.

Forsikringen har hovedforfald D. 01.sep.
Hvordan er reglerne?

Skal jeg betale, selvom jeg ikke har noget at bruge den til.
Kan man kun opsige sin forsikring een gang om året?

Håber i kan hjælpe.

MVH.
Hjalte aka. izeqb

Ved svar fjern det store dyr i min e-mail adresse!

Fra : Dan Mortensen

Dato : 16-04-03 13:12

Hjalte wrote:
> hejsa...
>
> Jeg har en indbo forsikring hos ALKA.
> Da jeg fik en bil, flyttede jeg min indbo til Codan og tegnede også en
> ansvar der.
¨
Lad Codan klare det med at opsige den gamle forsikring og tegne den nye så
det passer med datoen.

> Det var simpelthen pga. at jeg ville spare 15000 kr om året på det.

Nice

> Fordi ALKA vil ikke lade mig opsige forsikringen før D. 01.sep.03
> Selvom jeg betaler min forsikring over 2 gange, altså hvar 6. måned.

Reglerne er forskellige fra selskab til selskab men normalt skal den opsiges
med en måneds varsel til hovedforfald.

> Jeg havde forstået det sådan, at jeg skulle bare lade være med at
> betale regningen, så ville forsikringen automatisk blive annulleret.

Nej ! og ja dækningen bliver stoppet midlertidigt hvis du ikke betaler men
du skylder dem jo stadig penge.
Det er ikke nok bare at lade være med at betale du skal skrive et pænt brev
til dem eller lade Codan klare ærterne.

> Skal jeg betale, selvom jeg ikke har noget at bruge den til.
> Kan man kun opsige sin forsikring een gang om året?

Snak med Codan om at vente med den nye forsikring til din Alka udløber og
lad dem opsige den gamle o.l.

/DM

Fra : Gorst-Rasmussen

Dato : 17-04-03 13:48

> Reglerne er forskellige fra selskab til selskab men normalt skal den
opsiges
> med en måneds varsel til hovedforfald.

Ja, det er jo dette princip med de lange opsigelsesvarsler FDB siger, man
vil gøre op med i deres nye tilbud til medlemmerne. Så vidt jeg ved er det
ganske få forsikringsselskaber der accepterer opsigelse af forsikring uden
for hovedforfaldsdato. Så hos rigtigt mange selskaber er man altså bundet
frem til næste hovedforfald - og skal endda huske at opsige mindst en
måned før...........De gange, jeg har skiftet forsikringsselskab har jeg
ladet det nye (og billigere) selskab om at ordne opsigelse af den gamle
forsikring. Det er gået fint - og jeg har "handlet" mig til rabat hos det
nye selskab på tilfredsstillende vis.........

Fra : Hjalte

Dato : 17-04-03 17:02

On Thu, 17 Apr 2003 14:48:10 +0200, "Gorst-Rasmussen"
<igr@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>forsikring. Det er gået fint - og jeg har "handlet" mig til rabat hos det
>nye selskab på tilfredsstillende vis.........

Okey, men sagen er nu den, at jeg nok bliver nødt til at betale
forsikringen om vente med at opsige til september måned.
Men nu har jeg forsikring i to selskaber, det nye og det gamle :-/

Er jeg så dækket i begge selskaber hvis der skulle ske en skade?
Eller hvordan er det?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-04-03 19:17

Hjalte wrote:
> Okey, men sagen er nu den, at jeg nok bliver nødt til at betale
> forsikringen om vente med at opsige til september måned.
> Men nu har jeg forsikring i to selskaber, det nye og det gamle :-/

Hvis du skulle være så uheldig at få en skade - også en meget lille
skade - så anmelder du den. Også selvom du på forhånd ved, at
forsikringen ikke dækker den. De fleste forsikringer har en klausul, der
gør det muligt at opsige forsikringen i forbindelse med en skade. Tjek
dine betingelser.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Hjalte

Dato : 17-04-03 20:16

On Thu, 17 Apr 2003 20:16:38 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
>forsikringen ikke dækker den. De fleste forsikringer har en klausul, der
>gør det muligt at opsige forsikringen i forbindelse med en skade. Tjek

Hvad mener du med:

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-04-03 21:46

Hjalte wrote:

> Hvad mener du med:
> "Også selvom du på forhånd ved, at forsikringen ikke dækker den."

Ikke at han skal snyde! Det kunne for eksempel være, at hvis han spilder
kaffe på gulvtæppet, så anmelder han det til forsikringsselskabet. Han
får så at vide, at den slags ikke er omfattet af forsikringen. Hvis hans
betingelser er som de fleste, vil han nu have mulighed for at opsige
forsikringen i utide.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Lars

Dato : 17-04-03 20:48

> Er jeg så dækket i begge selskaber hvis der skulle ske en skade?
> Eller hvordan er det?

Jeg aner ikke meget om Jura men arbejder i et forsikrings selskab (sidder i
IT), men mit svar er kun ud fra egen erfaring.

Du skriver ikke hvilken forsikring der drejer sig om.
Er det ulykkes / livs el.lign forsikringer kan man få dækning fra alle de
forsikringer man tegner.
Men er det en skade's forsikring (indbo, bil Kasko el.lign) kan man kun få
dækning en gang, ment på den måde at hvis du ved et indbrud får stjålet dit
stereo anlæg, får du det kun "dækket" en gang selv om du har flere indbo
forsikringer.

Jeg mener at du bør kontakte Codan og fremlægge dem sagen. Almindelig vis
gør man det, at det selskab man tegner en ny forsikring i tager sig af
opsigelsen i det gamle.

Samtidig er det meget normalt at man kun kan opsige sine forsikringer til
hoved-forfald.
Der er dog nogle selskaber der er begyndt at tilbyde forsikringer som kan
opsiges med andre varsler.

hilsen Lars

Fra : Hjalte

Dato : 17-04-03 21:57

On Thu, 17 Apr 2003 21:48:11 +0200, "Lars" <hult@nspimage.dk> wrote:

> [...]
>stereo anlæg, får du det kun "dækket" en gang selv om du har flere indbo

Det er en indbo forsikring begge steder.
Hos codan er den dog kombineret med en ansvar til bil.

Fra : Lars

Dato : 18-04-03 15:20

> Det er en indbo forsikring begge steder.
> Hos codan er den dog kombineret med en ansvar til bil.

Undrer mig i øvrigt hvis ikke Codan har spurgt dig om du ikke havde en Indbo
i forvejen.
Men som tidligere skrevet, kontakt Codan og forelæg dem sagen, for som jeg
ser det skal du ikke betale Codan før den anden Indbo er opsagt (som først
kan ske til hovedforfald).

hilsen Lars

Fra : Lars

Dato : 18-04-03 15:22

> Det er en indbo forsikring begge steder.
> Hos codan er den dog kombineret med en ansvar til bil.

Sorry der sov jeg lidt i timen, for det havde du jo også skrevet i dit
første indlæg.

hilsen Lars