Nøjagtighed på Kmt på en GPS???
Fra : g-mc

Dato : 15-04-03 20:53

Hej Ng.
Da jeg har læst at flere her bruger Gps'er, så vil jeg lige spørge om
nøjagtigheden
ved hastighedsmåling. Min kammerat har såddan en lille Garmin GPS a-la mobil
tlf. Hvis man f.eks tager GPS'en i lommen og kører en tur, så kan den
fortælle en max hastighed, men holder den?
Mvh Jeppe.

Fra : hj3

Dato : 15-04-03 22:02

"g-mc" skrev d. 15-04-03 20:53 dette indlæg :
> Hej Ng.
> Da jeg har læst at flere her bruger Gps'er, så vil jeg lige spørge om
> nøjagtigheden
> ved hastighedsmåling.

Jeg bruger en CARMIN GPS V. den viser som regel lidt under det
spedometeret viser 2-5 kmt, både i bilen og på Guzzi'en. Om den bagefter
kan vise hvor stærkt man har kørt, ved jeg ikke.
Mvh hj3

http://www.kandu.dk/

Fra : Per Emborg

Dato : 15-04-03 22:14

Jo den kan godt vise den højeste hastighed , men husk lige at reset den
først så det er på den aktuelle tur den viser

--
Per Emborg
x112kvik4u@dotcomprik.dk

Fra : Bjørn S

Dato : 16-04-03 08:53

Per Emborg wrote:

> Jo den kan godt vise den højeste hastighed , men husk lige at reset den
> først så det er på den aktuelle tur den viser

Hm... hvor er den funktion mon... jeg har godt hørt om det, men jeg kan
altså kun finde gennemsnitshastigheden på den kørte distanse på min GPS
V(siden forrige reset).
Det kunne jo være smart at kende denne funktion hvis man nu kom til at
køre lidt stærkt

--
/Bjørn

Fra : Bjørn S

Dato : 17-04-03 08:58

Bjørn S wrote:

> Hm... hvor er den funktion mon...

Fandt den, ups...... 8-/
- sådan bare for at svare mig selv
--
/Bjørn

Fra : S.G

Dato : 15-04-03 22:31

Alternativ er en Sigma cykel computer.
For at være mest nøjagtig så mål omkredsen på dit dæk. Fx ved at sætte et
mærke med en sprittuds, for at derefter trille et par meter. Omkredsen er
selvfølgelig afstanden de to punkter imellem

Fra : Finn Andersen

Dato : 15-04-03 22:41

"g-mc" <g-mc@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tlf. Hvis man f.eks tager GPS'en i lommen og kører en tur, så kan den
> fortælle en max hastighed, men holder den?

GPS får sin position via satellit.

Så alt er afhængig af pris, kvalitet og ikke mindst antal satellitter som
GPSén for sine informationer fra, er afgørende på nøjagtigheden.

Alle satellitterne ejes af det Amerikanske forsvarsministerium, og indtil
for (ca. 4-5 år siden) gav Amerikanerne kun lov til at GPSére kun fik
informationer fra 1-3 satellitter, dvs. en nøjagtighed på ca. 100 meter,
efter der så blev åbnet for tilladelse til flere satellitter (bla. pga.
søfarten, hvilket er ret vigtigt for olietankere osv.), der kunne GPSér så
få informationer for op til 5 satellitter af gangen, hvilket giver en
nøjagtighed på ca. 10 meter, (dvs. jo flere satellitter, jo størrere
nøjagtighed).
Eftersom satellitter og GPS udvikler informationer med lysets hastighed ca.
350.000km/t giver det derfor et ret sikkert billede af din bevægelses
hastighed, på sådan en nøjagtighed på ned til 10 meter.

Det er dog kun de nyere GPS der modtager informationer for 5 satellitter,
bla. derfor er GPS inden for de senere år blevet et populært hjælpemiddel.

Mvh

Finn
XV750

Vi ses lige pludselig, be carefull out there.

Fra : Finn Andersen

Dato : 15-04-03 22:46

"Finn Andersen" <info@fk-tech.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Finn
> XV750
>
> Vi ses lige pludselig, be carefull out there.

PS. Så du kan roligt stole på GPSén nøjagtighed, når blot du husker at
opdater den inden du starter, dvs. finde din nuværende position.

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 16-04-03 06:25

Ikke en helt korrekt version af GPS'ens virkemåde. GPS blev i tidernes
morgen lanceret med en 'fejlkode' som gjorde at private GPS'er havde en
nøjagtighed på de 100 meter. Militæret kunne så bruge GPS'er der ikke havde
denne fejlkode ( som udsendes fra satellitterne ) og dermed opnå større
nøjagtighed. Men da søfarten krævede stor nøjagtighed 'låste' man op for
koderne så enhver GPS nu har en nøjagtighed på ned til 3 meter!!. Det
Amerikanske forsvar er dog til enhver tid berettiget til at sætte
'fejlkoder' på igen hvis de lyster. Bla. her under golfkrigen har det været
i brug en del gange da Irakerne også har GPS'er. En moderne GPS idag tracker
op til 12 satellitter af gangen. Det er dog sjældent at man kan få frit
udsyn til mere end højst 8 på vores breddegrader, men det giver stadig en
nøjagtighed på de 3 meter uden fejlkoder.
Hastighedsbestemmelse med en GPS vil til enhver tis være alle andre ting
langt overlegent. Mekaniske og elektroniske ( cykelcomputer ) så stol du på
hvad din kammerats GPS fortæller dig du kører. Og ja husk at nulstille den
inden turen, nogle MC-betjente ved faktisk hvordan de virker og kan så se at
du ( måske ) har kørt for stærkt.

MVH Anders

Fra : Finn Andersen

Dato : 16-04-03 08:08

Umiddelbart ser jeg ikke den helt store forskel på din og min version af
GPSéns virkemåde.

Jeg har endnu ikke oplevet en GPS (heller ikke forsvarets), få informationer
fra flere end 5 satellitter, derfor beskrev jeg nøjagtigheden på de 10
meter.
Men du har ret en GPS "kan" tracke flere satellitter end de 5 som jeg skrev,
men det sker yderst sjældent.

"Anders Sune Jensen" <lillejensen.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:b7ipgp$kdv$1@sunsite.dk...

Fra : Jacob

Dato : 16-04-03 08:55

Min StreetPilot III har da tit kontakt med mere end 5 satelitter. Det er
faktisk sjældent at den ikke har kontakt med 8 stk !!!!
Og som der også er blevet skrevet, hastighed med GPS er nok den mest precise
måde vi kan (som dødelige) vores hastighed på.

Jacob

Fra : Finn Andersen

Dato : 16-04-03 09:09

Okay, det er da kun bedre at Jeres GPSére kan tracke på så mange
satellitter, dets størrere er deres nøjagtighed.
Jeg har "kun" beskæftiget mig med forsvarets GPSére og de tracker for det
meste "kun" 5 satellitter.

Fra : jørgensen

Dato : 19-04-03 14:31

Jeg er helt enig med Anders.... Det er signalet fra satellitterne, som kan
indeholde en "ønsket" fejl. Desuden kan man ikke bestemme en position udfra
1 satellit, som Finn skriver. Det kræver mindst 4 for at kunne få X,Y,Z
positionen. Måske kan man finde positonen i x-y planet med 3 satellitter -
så må man bare håbe, at man ikke kører op ad bakke, for så bliver
hastighedsmålingen meget forkert (med 3 satellitter).

Held og lykke med jeres gps-målinger!

martin

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 15-04-03 23:09

> [...]
> tlf. Hvis man f.eks tager GPS'en i lommen og kører en tur, så kan
den
> fortælle en max hastighed, men holder den?

Hej.

Jeg har en Garmin StreetPilot III, og jeg mener at have læst et sted
at 'hastighed's nøjagtigheden' er _under_ 1 km/t !
men den har også tit kontakt til 7-9 satelitter

Hvis man nuller den, kan den godt vise den højeste hastighed, man har
været oppe på , på den aktuelle tur.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 15-04-03 23:39

> [...]
> Mvh Jeppe.

Hej.

Jeg har en Garmin StreetPilot III, og jeg mener at have læst et sted
at 'hastighed's unøjagtigheden' er _under_ 1 km/t !

Fra : g-mc

Dato : 16-04-03 19:19

Tak for oplysningerne, så blev jeg da så meget klogere.
Nu må jeg simpelthen måle min tophastiged på kværnen.

Fri bane, fuld hane!!!
Mvh Jeppe.

Fra : Sachmann

Dato : 16-04-03 21:55

> Tak for oplysningerne, så blev jeg da så meget klogere.
> Nu må jeg simpelthen måle min tophastiged på kværnen.
>
> Fri bane, fuld hane!!!
> Mvh Jeppe.

Hej Jeppe og andre.

Jeg bor i Langeskov på Fyn. Ca. 2 km. fra motorvejen.

Ejer en StreetPilot III. Kom forbi, så kan du
få en "prøvetur" med min GPS.

Mail privat.

Mhv.
Bent