Vedr. hjemtransport af MC fra udlandet
Fra : MKS - 74

Dato : 15-04-03 15:58

En lille sjov historie fra det offentlige DK

Hele historien startede med at jeg læste en artikel i Politiken om køb
og egenimport af tyske campingvogne til DK,hvilket ifølge artiklen
skulle være en fin forretning da disse ofte er væsentlig billigere
sydpå.

Nå - Men altså i artiklen nævntes det at det skulle være tilladt at
køre campingvognen helt til sin bopæl i DK på de _tyske_ plader og at
man derefter kunne tilbagesende pladerne til den tyske sælger. Hov
siger en nysgerrig så,hvis man kan det med campingvogne kan man så
også gøre det samme med biler og ikke mindre interessant med MC.

Så det måtte naturligvis undersøges nærmere,starter med at ringe til
Gladsaxe motorkontor,men de vidste intet om det,videresendt til Nærum
eller Rødovre motorkontor,Rødovre motorkontor ved heller ikke det
store,men mener dog at det vistnok er nogle særregler på området så
henviser mig til Centralregisteret for Motorkøretøjer,hvor jeg får fat
i en sagsbehandler.Denne kan så oplyse mig om at det _ikke_ er tilladt
med kørsel i DK på udenlandske plader hverken på/i campingvogn,bil
eller MC,ej heller blot til bopæl,men som han sagde sommetider er vi
jo de sidste der får noget at vide ).
Nå hvad gør man så hvis man ikke lige ved hvad for en cykel man skal
ha' med hjem og derfor ikke på forhånd kan skaffe danske prøveskilte
?!? - Well sagde han så,det er jo ikke tilladt men vi plejer at
anbefale at man så kører (på de tyske plader) til nærmeste motorkontor
i DK,hvor man iøvrigt så kan aflevere de tyske plader hvorefter de
giver de tyske myndigheder besked om afmelding - Øhh nå hvad så hvis
man møder en emsig betjent på vejen dertil ?? Ja så må man jo bare
forsøge at forklare det lød svaret lakonisk ).Han sagde iøvrigt
også at det stringent lovlige jo tit er det mest besværlige (festlig
fætter) jow-jow,_den_ forstod jeg godt )

Det kunne man jo så godt ha' stillet sig tilfreds med,men jeg
besluttede mig for at bore lidt mere i sagen.Så jeg skrev en mail til
den journalist der havde skrevet artiklen og høre hvad kilden til hans
info var (godt nok beskytter de jo tit deres kilder meeeeeen ) ) og
svaret var at det såmænd var hans lokale motorkontor i Roskilde der
havde givet ham den oplysning - dette måtte naturligvis klart forsøges
verificeret - ringe ringe - "det ved jeg ikke,øjeblik" - vente
vente...så kom svaret , " Ja,det må du godt".... a hva' for en
fisk,nu havde jeg jo lige fået at vide af den højeste myndighed at det
ikke er tilladt. Okay tænkte jeg så,det lyder jo interessant,så vil
jeg da gerne ha' at vide hvad retsgrundlaget er - Svaret var det
stærkt forudsigelige BEK 1350 af d. 18 Dec. 2000 :

Bekendtgørelse om registrering og syn af køretøjer mv.
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B2000/0135005.htm

Det _vidste_ jeg jo ligesom godt der var en vis sandsynlighed for hun
ville sige så den havde jeg slået på forhånd,kap 20 § 114 og 115 er de
interessante,og som hun også henviste til.....men øhhh der står vist
ikke noget om det der sagde jeg så _hvor_ præcist er det ?? Det kunne
hun så ikke lige svare på men fastholdt at det var deres praksis på
området,fortalte hende så hvad jeg tidligere var blevet oplyst om hos
Centralregisteret og nu blev hun for alvor usikker og ønskede med al
tydelighed blot at afslutte samtalen hurtigst muligt ) - "Nå men så
er det deres regler du skal rette dig efter var udgangsreplikken".

Pointen med hele denne lange smøre...well ingen eller mange afhængig
af temperament .

--
-Michael

Fra : Per L

Dato : 15-04-03 16:33

"MKS - 74" <Priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er det deres regler du skal rette dig efter var udgangsreplikken".
>
> Pointen med hele denne lange smøre...well ingen eller mange afhængig

Ganske morsom historie...

De regler jeg har fået oplyst (flere gange) er, at man naturligvis gerne som
dansker må føre tysk registreret køretøj i Tyskland... Du må osse leje en
bil i tyskland.... Ved grænsen til DK skal der skiftes til dansk
prøveplade. - eller cyklen skal læsses på trailer derfra. - Det er ikke
lovligt som dansker, at føre udenlandsk registreret køretøj i DK.

- tjoeee!!! - så gør man vel det

Per

Fra : Richard

Dato : 15-04-03 16:37

Per L wrote:
> - Det er ikke
> lovligt som dansker, at føre udenlandsk registreret køretøj i DK.

Joh, der ER faktisk en stribe undtagelser - svjh er en af dem, at den
udenlandske ejer kører med, men den sjældent anvendelig her :)

Måske gemmer listen sig i den nævnte link, har ikke set efter.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : MKS - 74

Dato : 15-04-03 16:57

On Tue, 15 Apr 2003 17:36:53 +0200, Richard
<richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote:

>Måske gemmer listen sig i den nævnte link, har ikke set efter.

Det gør den i § 115,men der er ingen der kan dække den situation
som nævnt i artiklen altså alm. dansker der bare vil ha' en købt
"tingest" med hjem til bopæl.Den "søde" dame på Roskilde Motorkontor
nævnte indledningsvis at bare man afleverede pladerne inden 14 dage
som nævnt i § 114 så var det helt i orden,men glemte desværre at nævne
at det kun gælder for personer som påtænker at tage bopæl her i
landet,ikke dem der aktuelt har ).

--
-Michael

Fra : Richard

Dato : 15-04-03 17:11

MKS - 74 wrote:

> [...]
> som nævnt i § 114 så var det helt i orden,men glemte desværre at nævne
> at det kun gælder for personer som påtænker at tage bopæl her i

Ja så er det jo lige fedt ;)
Gad vist hvem det kunne skade, hvis det blev tilldat at gøre som nævnt
i artiklen, at køre direkte hjem? Men der er måske forbehold i visse
udenlandske forsikringer, så de ikke dækker i en sådan situation -
ellers er det svært at forestille sig, hvad forbudet skulle gavne.

Fra : MKS - 74

Dato : 15-04-03 17:26

On Tue, 15 Apr 2003 18:11:08 +0200, Richard
> [...]

>i artiklen, at køre direkte hjem? Men der er måske forbehold i visse
>udenlandske forsikringer, så de ikke dækker i en sådan situation

I så fald kan man undre sig over nogle af undtagelserne hvor det i
samme omfang kunne være problematisk,så det holder nok ikke..

>ellers er det svært at forestille sig, hvad forbudet skulle gavne.

Sikkert faren for misbrug,så hellere ha' nogle lidt strammere regler
som man evt. kan administrere lidt lempeligt ....DK - en nation af
småfuskere )

--
-Michael

Fra : MKS - 74

Dato : 15-04-03 17:04

On Tue, 15 Apr 2003 17:32:41 +0200, "Per L" <per.lading@email.dk>
wrote:

>- tjoeee!!! - så gør man vel det

*LOL* - ja det skal der jo nok være nogle der gør,men det skinnede
_tydeligt_ igennem indtil flere steder at de udmærket godt er klar
over hvordan det ser ud,derude i den virkelige verden .

--
-Michael

Fra : Armand

Dato : 15-04-03 21:44

> *LOL* - ja det skal der jo nok være nogle der gør,men det skinnede
> _tydeligt_ igennem indtil flere steder at de udmærket godt er klar
> over hvordan det ser ud,derude i den virkelige verden .

Ja, med et stift blik og håret tilbage går meget igennem

En af de mere muntre historier i klubben handler om "Louis-ligeglad" hvis
GT750'er eksploderede i Belgien undervejs på ferie: Imens det nærmeste
værksted skruede i "Vandbøflen" for at fastsætte skadens omfang, gik Louis,
som udemærket vidste hvor galt det stod til, rastløst rundt om en brugt Z900
i forretningen - Da de fra værkstedet kom med dødsdommen og SOS-forsikringen
var blevet draget ind i sagen, spurgte Louis til prisen på 900'eren og trak
efterføgende resolut hele ferievaluta'en op af lommen og handlede.
Til forretningshaverens lidt konfuse sørgsmål om levering eller
indregistrering svarede han blot med et spørgsmål: "kan jeg låne en
skruetrækker?"
Og således hændte det at resten af Louis-ligeglads ferie foregik på Kawa'
med Vandbøffel-plader

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-04-03 22:51

Armand wrote:

> Ja, med et stift blik og håret tilbage går meget igennem

....he he LOL

> En af de mere muntre historier i klubben handler om
"Louis-ligeglad"

snip

....fed historie - griner endnu ROFL
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Armand

Dato : 15-04-03 21:57

Per L <per.lading@email.dk> skrev i en

> [...]
> prøveplade. - eller cyklen skal læsses på trailer derfra. - Det er ikke
> lovligt som dansker, at føre udenlandsk registreret køretøj i DK.

I min tid har indtil flere (je selv incl), haft behov for at komme hjem fra
ferie i (SOS-)lejet bil, og dér har der ingen problemer* været ved grænsen.
Hvad vi i sin tid blev oplyst var at fra grænsen og til hjemmet, samt videre
til nærmeste indleverings-sted for biludlejnings-selskabet, var der carte
blanche!

(*)
Det skulle da lige være at pasbetjentene spottede os som danskere på
udenlandske plader og derfor lige villle checke vores historie jvf.
pers.nummeret (udenlandsdanskere med skattegæld eller manglende betaling af
børnepenge :-/ ), inden at vi fik lov at fortsætte!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 15-04-03 16:31

MKS - 74 wrote:
> [...]
> og egenimport af tyske campingvogne til DK,hvilket ifølge artiklen
> skulle være en fin forretning da disse ofte er væsentlig billigere

Læste godt artiklen og undrede mig også - tænkte jeg skulle slå efter i
listen med undtagelser fra hovedreglen om, at man ikke må køre på
udenlandske plader herhjemme. Er du sikker på, at du har nærlæst listen
nøje? (gider i så fald ikke selv slå efter ;)