VB i Access - finde DB-pathname
Fra : Mads Uggerby

Dato : 15-04-03 14:04

Hejsa
Kan nogen fortælle mig hvordan jeg får stien, hvor min access-database er
placeret, over i en string-variabel ?

Mvh. Mads.

Fra : Dennis Bay

Dato : 15-04-03 15:14

Måske kan dette hjælpe dig på vej.

Sub MyAppName()
Debug.Print Application.CurrentProject.FullName
Debug.Print Application.CurrentProject.Name
End Sub

Dennis Bay

Mail: Dennis.Bay@Stofanet.dk

Fra : Mads Uggerby

Dato : 15-04-03 15:20

Tak for svar, men jeg får filnavnet med og jeg skal KUN bruge stinavnet !
Nogle forslag ??

Mads.

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 16-04-03 07:17

Hej, Mads!

Du kan si filnavnet fra ved at finde placeringen af det sidste backslash (\)
i strengen med InStrRev-funktionen:

BSPosition = InStrRev(FuldtStinavn, "\")

Alt foran og evt. inkl. denne posistion er stinavnet afhængigt af, hvor
meget du ønsker med. Det trækker du ud med:

StiNavn = Left(FuldtStiNavn, BSPosition)

C@rsten

Fra : Mads Uggerby

Dato : 16-04-03 11:19

InStrRev er ikke tilgængelig i VBA .. kun InStr, og det hjælper jo ikke
rigtigt !! Har nogen en løsning ?

Mvh. Mads.

Fra : preben nielsen

Dato : 16-04-03 15:41

> InStrRev er ikke tilgængelig i VBA ..

Jo den er, men hvis du ikke har den så er det fordi du bruger en
"gammel" udgave af Office-pakken

> kun InStr, og det hjælper jo ikke rigtigt !! Har nogen en
løsning ?

Så bruger du da bare InStr() og holder selv øje med hvornår du har
fundet sidste '\'. Det er ikke svært ?

Her får du lige en samling funktioner - det er strPathNamePart()
du skal bruge Og ja, de er lavet til VBA (Excel). Det kan være
du skal erstatte 'Application.PathSeparator' med '\'...

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

''
'' Returner filnavn delen fra en path\filnavn
''
Function strFileNamePart(strPathname As String) As String
' Returns the filename from a path/filename string
Dim lngIdx As Long
Dim lnglength As Long
lnglength = Len(strPathname)
For lngIdx = lnglength To 1 Step -1
If Mid$(strPathname, lngIdx, 1) =
Application.PathSeparator Then
strFileNamePart = Mid$(strPathname, lngIdx + 1)
Exit Function
End If
Next
strFileNamePart = strPathname
End Function

''
'' Returner path delen fra en path\filnavn
''
Function strPathNamePart(strPathname As String) As String
' Returns the path from a path/filename string
Dim lngIdx As Long
Dim lnglength As Long
lnglength = Len(strPathname)
For lngIdx = lnglength To 1 Step -1
If Mid$(strPathname, lngIdx, 1) =
Application.PathSeparator Then
strPathNamePart = Mid$(strPathname, 1, lngIdx)
Exit Function
End If
Next
' Ingen "/" ! Det må være et rent filnavn uden sti.
strPathNamePart = ""
End Function

''
'' Returner yyy af et filnavn xxxx.yyy
''
Function strNameExtPart(strFileName) As String
' Returns the filename from a path/filename string
Dim lnglength As Long
strNameExtPart = ""
lnglength = Len(strFileName)
If lnglength > 4 Then
If Mid$(strFileName, lnglength - 3, 1) = "." Then
strNameExtPart = Right$(strFileName, 3)
End If
End If
End Function

''
'' Returner xxxx af et filnavn xxxx.yyy
''
Function strNameNamePart(strFileName As String) As String
[...]
strNameNamePart = Left$(strFileName, lnglength - 4)
End If
End If
End Function