Andet multimedie
bentjuul 3670
Katalog
Fra : DHD

Dato : 15-04-03 13:52

Hej

Jeg har fået den opgave at skulle ligge et større katalog på nettet.
Der er mange billeder og jeg skal derfor have fundet en løsning på hvordan
jeg får billederne komprimeret og i den rigtige størrelse.

Kataloget fylder cirka 6 cd'er.

Hvad ville være den nemmeste / hurtigste løsning ?

Venlig Hilsen
Daniel

Fra : KNL DtP

Dato : 15-04-03 13:58

"DHD" <mail@danielhorn.dk> skrev i en meddelelse news:b7gv4b$1vj$1@sunsite.dk...

> Der er mange billeder og jeg skal derfor have fundet en løsning på hvordan
> jeg får billederne komprimeret og i den rigtige størrelse.

Du skal bestemme hvordan kataloget skal præsenteres, og med katalog går jeg ud fra,
at du mener som en Føtex eller Bilka-katalog (dvs. billeder og tekst sat op).

Alt efter hvordan du vægter indloadningshastighed og kvalitet/størrelse findes der en
række løsninger. En af dem ville være at gemme hele kataloget som en PDF-fil. Her kan
du styre hvor meget hvert billede skal komprimeres, og på den måde styre forholdet
mellem filstørrelse og billedkvaliteten.

> Kataloget fylder cirka 6 cd'er.

Noget tyder på, at det er en ordenlig moppedreng (vi snakker små 4 Gb rå-data).

> Hvad ville være den nemmeste / hurtigste løsning ?

Det kommer an på hvordan du vil præsentere kataloget. Du kunne jo lave en såkaldt
action i Photoshop, hvor den loader alle dine katalog-siden ind, kører dem ned i
passendene størrelse og gemmer dem som JPG-filer og til slut laver et index-billede,
som du kan se og trykke på i en Internetbrowser.

For at kunne hjælpe, skal du nok uddybe hva' du vil ha' og hvordan kataloget ligget
på CD'erne (format, størrelse ect.)

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : emj

Dato : 15-04-03 13:58

On Tue, 15 Apr 2003 14:52:19 +0200, "DHD" <mail@danielhorn.dk> wrote:

> [...]
>jeg får billederne komprimeret og i den rigtige størrelse.
>
>Kataloget fylder cirka 6 cd'er.
>
>Hvad ville være den nemmeste / hurtigste løsning ?

Batch-resize først billederne i den størrelse, de skal præsenteres på
skærmen.
Hvilke billedbehandlingsprogrammer har du til rådighed?
Hilsen emj
--
http://www.enterpol.1go.dk/guest.php
Prøv et gæstelogin gratis i 14 dage

Fra : DHD

Dato : 15-04-03 14:36

Hej

Jeg har photoshop 7.0 til rådighed

Venlig Hilsen
Daniel

Fra : Madsen

Dato : 15-04-03 14:34

DHD skrev:

> [...]
> nettet. Der er mange billeder og jeg skal derfor have fundet en
> løsning på hvordan jeg får billederne komprimeret og i den rigtige

Hvad med PDF-formatet, eller det er måske ikke det du ønsker? Det var
ellers en mulighed. Du kunne evt. dele det op i flere PDF-filer, så
det ikke bliver en alt for stor og tung PDF. Når du laver en PDF-fil
med et program som Adobe Distiller, som du printer til som var det en
almindelig printer, så kan du bestemme om PDF'en skal optimeres til
e-book, press, print, screen osv.

Madsen.

Fra : DHD

Dato : 15-04-03 14:42

Det lyder til at PDF er det nemmeste middel at bruge, skal prøve at høre
kunden om det er noget der kunne være muligt.

Har godt nok aldrig brugt PDF før, kan jeg downloade et program til at lave
PDF eller skal jeg ud og investere ?

Fra : Thomas

Dato : 15-04-03 14:49

> Har godt nok aldrig brugt PDF før, kan jeg downloade et program til at
lave
> PDF eller skal jeg ud og investere ?

Dit dtp program skulle gerne kunne eksportere til pdf. Ellers skal du have
fat i Adobe Acrobat pakken med Distiller.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Madsen

Dato : 15-04-03 14:55

DHD skrev:

> Har godt nok aldrig brugt PDF før, kan jeg downloade et program
> til at lave PDF eller skal jeg ud og investere ?

Nu kan jeg ikke huske navnene på de forskellige programmer, men der
findes vist programmer derude som kan lave PDF-filer og som ikke er
så dyre som Adobe Acrobat-pakken, men med fare for at få et drag
over nakken så vil jeg nu vove at påstå at du temmelig sikkert får
det bedste resultat ved at investere i Adobe Acrobat som snart
kommer i version 6. Om PDF-formatet er en fordel kommer dog delvist
an på hvilket program kataloget er lavet i. Det er ikke meget ved
at lave en PDF-fil ud af et bitmapdokument hvor tekst ikke længere
er tekst og hvor f.eks. logoer ikke er vektorgrafik.

Madsen.

Fra : DHD

Dato : 15-04-03 15:23

Hvilke andre muligheder er der ?

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-04-03 17:19

On Tue, 15 Apr 2003 16:22:47 +0200, "DHD" <mail@danielhorn.dk> wrote:

>Hvilke andre muligheder er der ?

HTML suppleret med en fornuftig billedbehandling.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 15-04-03 15:36

DHD skrev:

> Hvilke andre muligheder er der ?

Mener du programmer til at lave PDF-filer med, eller?

Madsen.

Fra : DHD

Dato : 15-04-03 15:54

Nej, tænkte på andre metoder til at publicere kataloget med.

Fra : Henrik Torp

Dato : 16-04-03 01:39

> Nej, tænkte på andre metoder til at publicere kataloget med.
>
> "Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Jeg ved ikke hvordan kataloget er lavet. Er kataloget færdigt og skal bare
lægges på nettet?

Eller skal kataloget skabes ved hjælp af billederne og tilhørende tekst?

Hvis sidstnævnte er tilfældet ville jeg kigge nærmere på Adobe Framemaker.
Med det kan du lave et katalog til print og til web på én gang.

Se evt. http://www.adobe.com/products/framemaker/main.html

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Morten Lind

Dato : 15-04-03 16:02

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Mener du programmer til at lave PDF-filer med, eller?

Hej
Daniel siger, han har PS 7 - så kan han lave kontaktark.
Eller PDF, hvis han vil. PS 7 skulle da nok kunne løse opgaven.
(Når han nu alligevel ikke fortæller, hvordan det skal se ud eller
sættes op).
M.
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : DHD

Dato : 15-04-03 16:10

> [...]
> Eller PDF, hvis han vil. PS 7 skulle da nok kunne løse opgaven.
> (Når han nu alligevel ikke fortæller, hvordan det skal se ud eller

Problemet er at de ikke har stillet nogle konkrete krav andet end jeg skal
komme tilbage med et forslag til hvordan det kan se ud, men da jeg ikke har
arbejdet så meget med kataloger før er jeg røget lidt ind i problemer :).

Nå men jeg tror jeg vil kaste mig ud i noget PDF, for det lyder som om det
er det mest fordelagtige.

Tak for svarene, og i er meget velkomne til at komme med flere :)

Venlig Hilsen
Daniel

Fra : Madsen

Dato : 15-04-03 15:59

DHD skrev:

> Nej, tænkte på andre metoder til at publicere kataloget med.

Nå ok.
Jeg har umiddelbart ikke flere forslag end dem der allerede er nævnt
her i tråden, men skal nok skrige op hvis jeg kommer på flere. :)

PS. Det ville være en herlig ting hvis du klippede det væk du ikke
svarer på og svarer under det citerede. Det letter en hel del på
forståelsen. Læs evt.: <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 15-04-03 16:37

Morten Lind skrev:

> Hej

Hej Morten :)

> Daniel siger, han har PS 7 - så kan han lave kontaktark.

Det kan han ja, men Photoshop kan ikke åbne flersidede dokumenter,
eller det kan den, men det bliver een side ad gangen.
Derudover så vil alt hvad han åbner i Photoshop blive lavet til
bitmapgrafik, så jeg ville ikke vælge at bruge Photoshop til sådan
en opgave, men det kommer selvfølgelig igen an på i hvilket program
kataloget er lavet. Det er jeg stadig ikke klar over.

Jeg vil gætte på at selvom det hele laves til lavopløst bitmapgrafik
så vil det færdige katalog til nettet fylde mere end hvis man laver
en PDF på "den rigtige" måde. Den store styrke ved vektorgrafik er
jo at det intet fylder sammenlignet med bitmapgrafik.

Et eksempel kunne være dette her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/tekst/notepad.jpg>
Her er teksten lavet til bitmapgrafik og er ret svær at læse.

Her er den samme tekst, men lavet i PDF-formatet:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/tekst/notepad.pdf>

Tekst er stadig tekst (zoom evt. ind på den), altså vektorgrafik
og filen fylder kun 22,0 KB. JPEG-filen fylder 86,8 KB.

> Eller PDF, hvis han vil. PS 7 skulle da nok kunne løse opgaven.

En side ad gangen vha. Photoshop? Ja, ok. Hvis man har tiden til det
så er det selvfølgelig fint nok. :)

> (Når han nu alligevel ikke fortæller, hvordan det skal se ud eller
> sættes op).

Det er der noget om. :)

Madsen.

Fra : Studio Smalbro

Dato : 15-04-03 19:55

Er der ikke nogen kriterier for sortering og indexering og søgbarhed.? Det
er vel ikke KUN billeder? Hører der ikke noget tekst o.l. til?
Kh
Bjørn

Fra : Rico Laursen

Dato : 15-04-03 23:25

Jeg ville måske overveje noget lign. Cumulus eller lign.

Hygge
/Rico

Fra : kajo

Dato : 16-04-03 00:11

> [...]
> Der er mange billeder og jeg skal derfor have fundet en løsning på hvordan
> jeg får billederne komprimeret og i den rigtige størrelse.

Hvad er mange billeder, er det 300 eller 1000?

> Kataloget fylder cirka 6 cd'er.

Hvilket format ligger det katalog i, er det billeder eller er det også
tekst?

> Hvad ville være den nemmeste / hurtigste løsning ?

Det nemmeste og hurtigste ville være at fortælle hvad der er på de cd'er og
hvad det færdige katalog skal indeholde.

Mvh Kajo

---