Billig motorcykel til førstegangskøber
Fra : Dennis Riis

Dato : 15-04-03 13:13

Hej !

Jeg står om et par mdr. og skal have min første motorcykel (når jeg har fået
taget kørekortet).
Desværre rækker finanserne ikke så langt, så jeg er på udkig efter et
køretøj, der er billigt, både i indkøb og vedligeholdelse, og samtidig sjovt
at køre. Hvad kan i anbefale ?

Pengepungen rækker til en cykel til omkring 14 - 20000 kr. max. Størrelsen
er underordnet, bare den har en nogenlunde hæderlig acceleration og
topfart - det spiller i øvrigt ingen rolle om det er en "stor" eller "lille"
motorcykel kørekortsmæssigt, da jeg får kørekort til "stor" med det samme.
Jeg kunne godt tænke mig en racermodel af en eller anden art, men er åben
for andre forslag, så længe det ikke bliver alt for tilbagelænet. Dog vil
jeg ikke have en cross - maskine eller lignende.

Jeg har haft kig på nogen Yamaha TZR 125 og 250'ere fra sidst i 80'erne /
først i 90'erne. Ville det være helt hul i hovedet at købe sådan én ?

Endelig, jeg har i øjeblikket en motorcykel-lignende EU scooter, Aprillia
Classic 50, er der nogen der kender nogle billige MC - forhandlere, der
ville være interesserede i at få sådan én i bytte ?

På forhånd tak for svar,
Mvh Dennis Riis

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 15-04-03 13:20

Dennis Riis wrote:
> Hej !

Hejsa!

> [...]
> køretøj, der er billigt, både i indkøb og vedligeholdelse, og
> samtidig sjovt at køre. Hvad kan i anbefale ?

Der er en del herinde, der kører på GSX-R 250 fra starten af 90erne. Det
skulle vist efter sigende være en sjov cykel.

Prøv at kigge her en gang:
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?mode=search&searchstring=gsx-r

God vind med kortet! Vi ses forhåbentlig derude...

Hilsner,

Tony
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/tony_lorentzen

Fra : Moller

Dato : 15-04-03 14:02

> Der er en del herinde, der kører på GSX-R 250 fra starten af 90erne. Det
> skulle vist efter sigende være en sjov cykel.

Men hvis man skal ha en hæderlig, og stabil version, skal man nok op i
den anden ende af 20kilo klassen... :( og er den ik snart kåret til
RD350'erens efterfølger til knallert drengene :)

Men jeg må indrømme at hvis jeg havde 20kilo mere første gang jeg købte
MC, havde jeg nok også købt en GSX-r 250 :) lægger maskine når den går 100%
som den skal...

Ellers 14-20kilo klassen den byder på en masse offroadere, som godt kan
skubbe fra sig osv... ala DR350 (IKKE RD350), honda's 350'ere osv...

Hvis du går efter et hæderligt acc. osv.. skal du gå LAAAAAAAAAANGT uden
om TJincen, gealy osv... så er du langt bedre tjent med en MZ 251, Jawa 350
eller andet... som er pisse grimme, men køre nu trodsalt 50km/t hurtigere
end gealy'erne... samt acc. rimelig imponerende i forhold til deres rygte.
Men som sagt, det kræver sin mand at kunne klare jokesene omkring at brians
RS50'er osv... snildt kan køre fra en osv. Men så længe man har i baghovede
at det er trodsalt uvidenhed der skaber rygterne omkring MZ og Jawa... så er
man nu engang glad for dem :)

Ellers hvis du virkelig vil ha noget der er stinkende billigt i opstart,
men hurtigt vil give dig en blanding af glæde, gråd, tåre og lommesmerter
(lidt ala at blive gift) ... så kan en RD350'er være et sjovt bekendskab,
men kræver du SELV kan fikse den, og VED hva du laver... og IKKE tror at
bare man har kunne fikset en knallert, så kan man fikse en RD350'er.

Men under alle omstændigheder, så længe det er nede i dette prislejde,
så skal du regne med at hvis ik du kan fikse tingende selv, så vil et lille
lån, til en lidt nyere maskiner ala GS500, lynhurtigt være billigere, end
hva du skal hoste op med i værksteds besøg :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S ...

Fra : Jon Larsen

Dato : 17-04-03 18:40

> Der er en del herinde, der kører på GSX-R 250 fra starten af 90erne. Det
> skulle vist efter sigende være en sjov cykel.
xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Det er ganske vist en sjov cykel, og jeg har da også haft meget glæde af
den, men...............
Hvis jeg skulle købe cykle nu, og vidste jeg hvad jeg ved om min nu, havde
jeg nok overvejet en anden model.
Jeg ville have købt noget der var knapt så hidssigt og langt mere
driftsikker.. også i længden, da min motor havde gået 73.000 var den slidt
op. Det kan laves men det koster mange penge.

Det kan også være at jeg bare har fået fat i en mandagsmodel.

Jeg synes du skulle finde et par modeller du måske ville synes om, og så
prøve en tur på dem..

--
MVH.
Jon Larsen

Fra : Mads Lund

Dato : 15-04-03 14:24

> [...]
> Desværre rækker finanserne ikke så langt, så jeg er på udkig efter et
> køretøj, der er billigt, både i indkøb og vedligeholdelse, og samtidig

GS450

Konstruktionsmæssig er den meget lig GS500, prisen er bare under det halve.
modellen er slidstærk og meget nem at vedligeholde. Og husk nu på at
modellen er mindste faktor i hvor sjov mc'en er at køre på. Det handler om
hvad man skal bruge mc'en til, og hvor mange finanser man har. Og det bedste
alternativ er altid at købe en mc, som er lidt billigere end budgettet, så
man har råd til den i længden. Og er man budget mc'ist er det bedst at holde
sig til de knap så pumpede modeller (så hold dig fra GSXR250 og RD350'ere).
kig istedet efter GS450, CB400N olign.

> Jeg har haft kig på nogen Yamaha TZR 125 og 250'ere fra sidst i 80'erne /
> først i 90'erne. Ville det være helt hul i hovedet at købe sådan én ?

Hmm, imho ja. Det er udbredt "fornøjelses" cykler som er ret ekstreme i
motor/kørestilling. Men det kommer jo an på om du skal bruge den til daglig
eller kun om søndagen.

Mads Lund
Mange motorcykler

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 15-04-03 15:19

Hej

Hvad med at overveje en offroader. De er billige at forsikre og let kørte.
Men det er selvfølgelig ingen racer

Held og lykke

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-03 11:52

> [...]
> Jeg kunne godt tænke mig en racermodel af en eller anden art

Til den pris skal du ud og lede efter en Honda MVX 250F...

Mvh
Allan Rasmussen