er GF4-MX440SE det samme kort som GF2-GTS?~
Fra : Jasper

Dato : 15-04-03 11:41

'allo
har lige købt et aopen gf4-mx440se. jeg troede det ville sparke røv i
forhold til mit gamle asus 7100(gf2-gts).

efter installation hoppede jeg straks ind i unreal2003. det hele kørte
langsommere end på gf2. hmmm tænkte jeg. sikkert noget med drivere.
hentede nviads nyeste (41.xx) men lige lidt hjalp det.

nu måtte de 2 kort igennem en hardware sammenligning. OG DE 2 KORT ER
STORT SET ENS. Selv hardware revisionen er ens:163!

nu spørger jeg jer altvidede-masse, er de 2 kort bare ens udover 32 og
64mb ram?

Og nogen som har et clue om hvorfor jeg har bedre ydelse på mit gamle
kort? jeg har endda gået op fra AGPx2 (på gf2) til AGPx4 (på gf4).

Tak for opmærksomheden!
/Jesper

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 15-04-03 11:48

> nu spørger jeg jer altvidede-masse, er de 2 kort bare ens udover 32 og
> 64mb ram?

Basalt set, ja =(

http://firingsquad.gamers.com/hardware/geforce_fx_5200_ultra/

Citat:
"GeForce4 MX, this part was essentially nothing more than June 2000's
GeForce2 MX on steroids".

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk/newsgroup

Fra : Peter Pan

Dato : 15-04-03 15:48

"Jasper" <storinggaard@yahoo.dk> wrote in message
> har lige købt et aopen gf4-mx440se. jeg troede det ville sparke røv i
> forhold til mit gamle asus 7100(gf2-gts).

Asus V7100 er et GeForce2 MX, ikke GTS. Deres GTS hedder v7700.

> [...]
> STORT SET ENS. Selv hardware revisionen er ens:163!
>
> nu spørger jeg jer altvidede-masse, er de 2 kort bare ens udover 32 og

GeForce2 MX/MX400 kan sammenlignes med et GeForce4 MX420 i ydelse.
GeForce2 GTS kan sammenlignes med et GeForce4 MX440.

Feature siden er også næsten identisk.

> Og nogen som har et clue om hvorfor jeg har bedre ydelse på mit gamle
> kort? jeg har endda gået op fra AGPx2 (på gf2) til AGPx4 (på gf4).

GeForce2 kører også AGP 4x (Det har Nvidia kort gjort siden TNT2) , og det
er iøvrigt også ligemeget, da det ikke betyder noget rent ydelsesmæssigt.

Mvh
Anders

Fra : Jasper

Dato : 16-04-03 10:18

> Asus V7100 er et GeForce2 MX, ikke GTS. Deres GTS hedder v7700.

jeps, jeg tog felj. mit er et v7700...

> GeForce2 MX/MX400 kan sammenlignes med et GeForce4 MX420 i ydelse.
> GeForce2 GTS kan sammenlignes med et GeForce4 MX440.

det er sgu da fornederen.... jeg kan overhovedet ikke bruge de ekstra
features spil under gf4 tilbyder da ydelsen er lang under hvad man
(jeg i dette tilfælde) forlange. Da jeg gik fra voodoo1 til gf2 var
det en helt ny verden. denne gang var den faktisk en ringere ydelse
end mit gf2-gts... det nye kort burde retmæssigt hedde gf4-gab...

> [...]
> er iøvrigt også ligemeget, da det ikke betyder noget rent ydelsesmæssigt.

var jeg slet ikke klar over. den har kørt x2 siden jeg købte maskine
(færdig installeret....). nu kører den x4 og det har ikke betydet
bedre ydelse. hvorfor egenligt ikke?

tak for snakken anders! rart med nogle helte som dig
*j

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 16-04-03 10:30

>det nye kort burde retmæssigt hedde gf4-gab...

Det er jo også det det gør. MX = Mega eXtremely rip-off

Fra : Peter Pan

Dato : 16-04-03 12:08

> det er sgu da fornederen.... jeg kan overhovedet ikke bruge de ekstra
> features spil under gf4 tilbyder da ydelsen er lang under hvad man

Nvidia er også fra dag 1 blevet kritiseret over deres navngivning af GF4 MX
kortene. Specielt fordi de ikke engang når op på højde med et GF3 kort på
features siden.

> var jeg slet ikke klar over. den har kørt x2 siden jeg købte maskine
> (færdig installeret....). nu kører den x4 og det har ikke betydet
> bedre ydelse. hvorfor egenligt ikke?

AGP 2x=533 MB/s
AGP 4x=1066 MB/s

Begge dele er rigeligt til at overføre det data som kortene skal bruge. Da
man opfandt AGP var ram priser dyre. Dengang var det normalt med 4 MB ram på
et grafikkort. Derfor lavede man det sådan at man via AGP kunne bruge
systemhukommelsen til textures. Og skulle man overføre textures hele tiden
via AGP, kunne AGP hastigheden ikke blive stor nok.

Det så også smart ud på papiret, men i praksis er system hukommelsen så
meget langsommere end lokalt grafikram (ofte 1-2 GB/s vs 10-20 GB/s), at
ydelsen falder til uaceptabelt niveau. Derfor er der ingen software
producenter der udnytter disse features, og derfor ser vi heller ikke nogen
gevinst ved en hurtigere AGP hastighed. Så idag er AGP hastigheden blevet
noget marketingsfolk kan lide, og som slutbrugerne er (BURDE VÆRE) totalt
ligeglade med.

Mvh
Anders