Jesu lidelseshistorie for børn?
Fra : Ultimativos

Dato : 15-04-03 09:20

Findes der et sted på nettet, hvor jeg kan finde jesu lidelseshistorie i en
børnevenlig udgave (5-8 år)?

Fra : Peter Frederiksen

Dato : 15-04-03 23:36

Der findes noget her: http://www.nicesurprise.com/religion/, tredje linie.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-04-03 02:53

"Ultimativos" <"prikke@email.dk"> skrev i en meddelelse
> Findes der et sted på nettet, hvor jeg kan finde jesu lidelseshistorie i
en
> børnevenlig udgave (5-8 år)?

Kunne man ikke bruge "Valhalla"-tegneren Peder Madsens flotte bog
Menneskesønnen, hvis man ville præsentere det for børn i tegneserieform,
eller er det måske for dystert for så små børn?

Egentlig er problemet jo at sådan noget som en romersk korsfæstelse i sig
selv er en temmelig grum dødsstraf og derved næppe lige umiddelbart "egnet
for børn", i hvert fald set med moderne øjne. Det var noget andet dengang
man slæbte poderne med til offentlige henrettelser nede på torvet!

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 01-09-03 18:43

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> [...]
> for børn", i hvert fald set med moderne øjne. Det var noget andet dengang
> man slæbte poderne med til offentlige henrettelser nede på torvet!

Når nysgerrige forældre med børn viser det blomsterdekorerede sted, hvor en
hash-narkoman selvmorderisk lod sig falde ned fra metro-rulletrappen, så har
det samme funktion som da man slæbte børn med til korsfæstelse, hjul&stejle
eller hængning på torvet.

Lidelsen op til at de to rusmiddelmisbrugere tog sig af dage i maj og i
sidste uge i Kbhv Metro, har næppe været mindre end de intense træksmerter
fra søm i arme og ben hos Jesus.

Når man ved at man skal dø, så gør det ene vis ikke mere ondt end det andet.

Louis.15s halvbror skulle trækkes sønder af fire hest, og det ville ikke
lykkes, så halvt ihjeltrukket instruerede han bødlen om hvilke remme der
burde bruges - man kan hvad man vil, og børn skal da kende livet incl
svenskernes hjul-og-stejlebrug hvor man ikke halshuggede først, som vi
gjorde med Struensee.

At få børn til at forstå påskemiraklet betydning som analogi og symbol, er
nok sværere, men min mor og min søndagsskolelærer var gode til det

Iøvrigt tror jeg at muslimerne måske har ret i at Jesus fuppede og holdt sig
i live, og blev taget levende ned af korset - men virkelighed er
uinteressant, myte er alt.

Ved at udføre isotonisk muskelsammentrækning kan man holde lymfesystemet
igang, så man ikke dør af ophængning i sommervarme. En stålsat guru-fakir
som landsbyprofeter dengang ofte var, kan sagtens have overlevet, hvis
romerske soldater var bestukket til ikke at tjække at død virkelig var
indtrådt.

Og vi ved jo at romerne var ligeglade med aflivning af denne landsbyprofet -
kun skriftkloge var onde i sulet på ham og drev deres pøbel til massepsykose
så de forlangte Jesus henrettet istf Barabas.

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 02-09-03 13:28

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in

> [...]

> metro-rulletrappen, så har det samme funktion som da man slæbte børn
> med til korsfæstelse, hjul&stejle eller hængning på torvet.

Har det? At tage sine børn med hen til et sted hvor folk er døde svarer
vel mere til at tage dem til begravelse end at tage dem med til en
henrettelse.

I sidste ende kommer det vel an på hvad man fortæller ungerne.. hvis man
beskriver faldet ud over rækværket og lyden det giver når kroppen rammer
gulvet, så har du da ret.

> [...]
> træksmerter fra søm i arme og ben hos Jesus.
>
> Når man ved at man skal dø, så gør det ene vis ikke mere ondt end det

Det ville jeg mene. Der er forskel på et fald på en brøkdel af et sekund
og derefter øjeblikkelig død og så på at være sømmet op i mange timer.

> [...]
> remme der burde bruges - man kan hvad man vil, og børn skal da kende
> livet incl svenskernes hjul-og-stejlebrug hvor man ikke halshuggede

Personligt ville jeg nok hellere lære min søn at sidde på et vestligt
toiletsæde og risikere ordblindhed og stammeri frem for at give ham
mareridt ved at beskrive sønderlemning og andre torturmetoder. Men sådan
er vi så forskellige

--ingermarie

Fra : Bo Warming

Dato : 02-09-03 13:56

"Inger Marie Jakobsen" <im_nospam@brunsgaard.dk> wrote in message
> [...]
> toiletsæde og risikere ordblindhed og stammeri frem for at give ham
> mareridt ved at beskrive sønderlemning og andre torturmetoder. Men sådan

Alle disse ting hænger sammen, men ingen ville påstå at vi opnår store
øjeblikkelige fordele ved at kopiere naturlig afslappet levevis.

Vedr bagatellen om at lære børn om fortidig grusomhed og tolerance vedr at
vi er mangefoldige, tror jeg ikke Christiania gør gavn, men at afvise
standard-racismen mod kineserne ser jeg som tiltrængt da de en dag bliver
rigere end os, sådan som japanerne forlængst er blevet.

Nogle forældre har en stil, nogle en anden - vi bør ikke dømme om hvad er
bedst, men frivillig inspiration fra lande med længere levealder, lavere
spædbørnsdødelighed og lavere kriminalitet, mener jeg Vesten bør unde sig
selv.

Fra : paw

Dato : 03-09-03 00:37

Bo Warming skrev

>...men at afvise standard-racismen mod kineserne
> ser jeg som tiltrængt da de en dag bliver rigere end
> os, sådan som japanerne forlængst er blevet.

Atter en gang opportunistisk hjernevælling fra BW.
Tæt op og ned ad overmenneske-tanken; men ret
fjernt fra de evige jagtmarker, vel nok.

--
Mvh, paw.

Fra : Bo Warming

Dato : 03-09-03 06:06

"paw" <pawl@mail.dk> wrote in message news:bj3aaq$917$1@sunsite.dk...

> Atter en gang opportunistisk hjernevælling fra BW.
> Tæt op og ned ad overmenneske-tanken; men ret
> fjernt fra de evige jagtmarker, vel nok.

Vil du benægte at Japan og Korea, der i 1950 tjente pr mand som afrikanerne,
idag tjener tyve gange mere, og japanerne har været oppe på større indkomst
pr mand end vi og USA?

Jeg gør mig ikke klog på livskvalitet alt i alt, men lav kriminalitet og
sundhed bl.a. levealder er klart bedre i Japan

Kina følger samme vej, med stormskridt

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 17-04-03 09:10

"Ultimativos" <"prikke@email.dk"> skrev i melding
> Findes der et sted på nettet, hvor jeg kan finde jesu lidelseshistorie i
en
> børnevenlig udgave (5-8 år)?

Min erfaring er at barn utmerket tåler å høre HELE historien.
Jeg har selv fortalt for barna fra Kristi inntog til Jerusalem,
via Hans lidelse og død til hans oppstandelse.
Det har ikke vakt noen problemer.

mvh
OAK