|
| Jesus og påsken Fra : Jette |
Dato : 15-04-03 09:07 |
|
Hvor er det sørgeligt at i et såkaldt kristent land handler påsken kun om
harer (gammelt frugtbarhedssymbol), snaps og sildemadder. Tænker ingen på at
Jesus døde for vores skyld?
| |
Niels Peter (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Niels Peter |
Dato : 15-04-03 09:47 |
|
Jette wrote:
> Hvor er det sørgeligt at i et såkaldt kristent land handler påsken
> kun om harer (gammelt frugtbarhedssymbol),
eller endnu værre: æg! Harerne er da mest i de angelsaksiske lande?
> snaps og sildemadder.
Ja, det er selvfølgelig ikke vin og brød
> Tænker ingen på at Jesus døde for vores skyld?
Nogle gør formentlig. Jeg tror, der ligger mere af den gamle katekismus
i den kollektive underbevidsthed, end pessimister vil gå med til.
Noget andet er, at påsken jo ikke behøver at være en sorgens tid, hvis
man ser lidt teologisk på det. Jeg har i hvert fald altid opfattet
korsfæstelsen som en sejrsscene; det var jo plan A, der blev bragt til
udførelse, og den virkede ...
Den megen fokusering på lidelse og nederlag, som visse typer kristendom
har stået for, har altid været mig en vederstyggelighed.
Niels Peter
| |
Bennis back (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Bennis back |
Dato : 15-04-03 10:29 |
|
> Den megen fokusering på lidelse og nederlag, som visse typer kristendom
> har stået for, har altid været mig en vederstyggelighed.
>
> Niels Peter
>
Kan man bare give folk dårlig samvittighed, så har man dem!!
pølseni
| |
Anders Peter Johnsen (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Anders Peter Johnsen |
Dato : 15-04-03 15:40 |
|
"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
news:3e9bc6e2$0$129$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jette wrote:
> > Hvor er det sørgeligt at i et såkaldt kristent land handler påsken
> > kun om harer (gammelt frugtbarhedssymbol),
>
> eller endnu værre: æg! Harerne er da mest i de angelsaksiske lande?
>
> > snaps og sildemadder.
>
> Ja, det er selvfølgelig ikke vin og brød
>
> > Tænker ingen på at Jesus døde for vores skyld?
>
> Nogle gør formentlig.
Der er den igen: Tænk nu hvis man var så formastelig lige kort at nævne
Jesus til en eller anden form for Påskefrokost! Det ville jo nærmest anses
som pinligt?
Det er lidt ærgeligt at det så KUN bliver påskeharer, chokoladeæg og
Kylle-Kylle, det hele går op i.
De fleste har vel næppe noget mod krybbespil omkring juleaften og jeg kan
være lidt ærgelig over at mange ikke engang bare har en anelse om, hvad det
egentlig er for en kirkelig højtid, der ligger bag. For mig at se er Påsken
sammen med Pinsen en smule "vigtigere" (om man kan sige det sådan) end
Julen. Jo, der blev Kristus da - angiveligt - født os ifølge vor senere
tradition, men dèt Han gjorde i påskedagene, som vi har bedst historisk
dokumenteret og lige der hvor Jesus af Nazaret OGSÅ som historisk person
altså skrev Verdenshistorie.
Uanset religiøs overbevisning har de begivenheder vi fejrer faktisk en
ganske alvorlig verdenshistorisk betydning. Dèt må man i det mindste
anerkede, om ikke ligefrem vide.
> Jeg tror, der ligger mere af den gamle katekismus
> i den kollektive underbevidsthed, end pessimister vil gå med til.
> Noget andet er, at påsken jo ikke behøver at være en sorgens tid, hvis
> man ser lidt teologisk på det. Jeg har i hvert fald altid opfattet
> korsfæstelsen som en sejrsscene; det var jo plan A, der blev bragt til
> udførelse, og den virkede ...
> Den megen fokusering på lidelse og nederlag, som visse typer kristendom
> har stået for, har altid været mig en vederstyggelighed.
Jeg gik også totalt i baglås for et par uger siden, hvor jeg under
tilvalgsfaget "Idehistorie" fik fortalt af min lærer - som endda er teolog
og selv tidligere præst! - at Grundtvig såvel som Kierkegaard var optaget af
Kristi Lidelse og Fornedrelse.
Dèt kunne jeg ikke umiddelbart få til at passe med nogen Evangelisk kristen
overbevisning: Det er jo hele Evangeliets centrum at Jesus faktisk genopstod
Påskemorgen?
"Ikke for disse tænkere"...
Jeg var totalt i vildrede, men okay, man må altså lære at abstrahere fra
personlig mening, når man skal lære om andres opfattelser.
"De mente bare at Genopstandelsen var symbolsk..."
Okay, så må jeg være blevet skingrende sindssyg, for der er tale om
teologer, hvoraf den ene blev præst, men ingen af dem tror på Kødets
Genopstandelse? Om min lærer som er præst fatter ikke denne helt basale
indsigelse imod at to kristne tænkere kikser fundamentalt i deres
trosbekendelse?
"Det der fokuseres på er dèn fortvivlelse, disciplene følte fra Langfredag
til Påskemorgen..."
Nå okay, så kan jeg følge med igen: Man sætter muligvis tingene i korrekt
relief? Deri ser svaret i hvert fald ud til at ligge umiddelbart.
(Guds eget motto må vel eet eller andet sted også være: "Der kan ske meget
på een uge!" ;-D)
Men så kom der nogle for mig ret underlige udtalelser omkring nogle
pinsebegravelser(Hun var ellers Folkekirkepræst?), som var "underligt
muntre" og alt muligt andet som jeg ikke helt forstod.
Men er vi derude hvor Folkekirkepræster i ramme alvor kan påstå at Kødets
Genopstandelse aldrig fandt sted? Og endda støttes deri? Det passer da ret
dårligt med Trosbekendelsen?
Kan man kalde sig kristen, hvis man ikke tror på centraldogmet?
Jeg kan næppe - og vil heller ikke - frakende nogen kristennavnet, sådan som
jeg selv er blevet udsat for det herinde, men eet eller andet sted er
"kristen"-begrebet netop noget, vi kunne bruge mange år på at diskutere...
--
Mvh
Anders Peter Johnsen
| |
Niels Peter (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Niels Peter |
Dato : 15-04-03 17:38 |
|
Anders Peter Johnsen wrote:
> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg gik også totalt i baglås for et par uger siden, hvor jeg under
> tilvalgsfaget "Idehistorie" fik fortalt af min lærer - som endda er
> teolog og selv tidligere præst! - at Grundtvig såvel som Kierkegaard
> var optaget af Kristi Lidelse og Fornedrelse.
> Dèt kunne jeg ikke umiddelbart få til at passe med nogen Evangelisk
> kristen overbevisning: Det er jo hele Evangeliets centrum at Jesus
> faktisk genopstod Påskemorgen?
>
> "Ikke for disse tænkere"...
Det lyder som en lidt vild tolkning?
> Jeg var totalt i vildrede, men okay, man må altså lære at abstrahere
> fra personlig mening, når man skal lære om andres opfattelser.
>
> "De mente bare at Genopstandelsen var symbolsk..."
Det ville jo i så fald nærme sig gnosticisme efter min mening ...
> Okay, så må jeg være blevet skingrende sindssyg, for der er tale om
> teologer, hvoraf den ene blev præst, men ingen af dem tror på Kødets
> Genopstandelse? Om min lærer som er præst fatter ikke denne helt
> basale indsigelse imod at to kristne tænkere kikser fundamentalt i
> deres trosbekendelse?
>
> "Det der fokuseres på er dèn fortvivlelse, disciplene følte fra
> Langfredag til Påskemorgen..."
>
> Nå okay, så kan jeg følge med igen: Man sætter muligvis tingene i
> korrekt relief? Deri ser svaret i hvert fald ud til at ligge
> umiddelbart.
>
> (Guds eget motto må vel eet eller andet sted også være: "Der kan ske
> meget på een uge!" ;-D)
>
> Men så kom der nogle for mig ret underlige udtalelser omkring nogle
> pinsebegravelser(Hun var ellers Folkekirkepræst?), som var "underligt
> muntre" og alt muligt andet som jeg ikke helt forstod.
> Men er vi derude hvor Folkekirkepræster i ramme alvor kan påstå at
> Kødets Genopstandelse aldrig fandt sted? Og endda støttes deri?
Forhåbentlig ikke ...
> Det
> passer da ret dårligt med Trosbekendelsen?
Og med skriften ...
> Kan man kalde sig kristen, hvis man ikke tror på centraldogmet?
Ikke efter min ringe mening
Niels Peter
| |
Vidal (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 15-04-03 19:26 |
|
"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3e9c19b1$0$32006$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Men er vi derude hvor Folkekirkepræster i ramme alvor kan påstå at Kødets
> Genopstandelse aldrig fandt sted? Og endda støttes deri? Det passer da ret
> dårligt med Trosbekendelsen?
>
> Kan man kalde sig kristen, hvis man ikke tror på centraldogmet?
Ja, det mener jeg godt, man kan. Det viser blot at budskabet
i kristendommen er så stærkt, at det kan skrælles ned til
noget helt basalt, og så stadigt fungere.
Venlig hilsen
Villy Dalsgaard
| |
Niels Peter (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Niels Peter |
Dato : 15-04-03 21:06 |
|
Vidal wrote:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e9c19b1$0$32006$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Men er vi derude hvor Folkekirkepræster i ramme alvor kan påstå at
>> Kødets Genopstandelse aldrig fandt sted? Og endda støttes deri? Det
>> passer da ret dårligt med Trosbekendelsen?
>>
>> Kan man kalde sig kristen, hvis man ikke tror på centraldogmet?
>
> Ja, det mener jeg godt, man kan. Det viser blot at budskabet
> i kristendommen er så stærkt, at det kan skrælles ned til
> noget helt basalt, og så stadigt fungere.
>
> Venlig hilsen
>
> Villy Dalsgaard
Mener du ikke, Opstandelsen hører med til det helt basale?
--
Niels Peter
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!
| |
Vidal (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 15-04-03 23:07 |
|
"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse news:3e9c6608$0$138$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Mener du ikke, Opstandelsen hører med til det helt basale?
Njah, njoh..., du kan jo se, der er kristne, der ikke tror på den,
men alligevel betragter sig som kristne.
Desuden, Jesus siger vel intet om, at det at tro på hans
opstandelse er en forudsætning for den rette tro? På
stående fod kan jeg ikke komme i tanker om det.
Vi kan alle rende rundt og tro alt muligt, men når vi ser
på, hvad Jesus sagde om det, var det jo ikke så meget
diverse ord - teologi, det handlede om, men om hvordan
vi agerer.
Dermed være ikke sagt, vi kan handle os til frelse, men hvis
man vil bedømme, hvor god en kristen man er, så må man
se på, hvordan man handler, og ikke mindst, hvordan man
tænker.
Er ens hjerte rent? Sikkert ikke. Er man som de fleste
mennesker, så frelses man ikke af den ene eller anden
detalje, som den ene eller den anden finder så utroligt
betydningsfuldt. Om man er voksendøbt eller ej, om man
tror på treenigheden, om man tror, man har en sjæl, om
man spiser svinekød eller ej, om man tror Gud flyver ned
og sidder i et stykke bemalet træ.
Disse er i virkeligheden detaljer, der ikke frelser nogen. Det,
som gælder, er at indse sin egen svaghed overfor fristelsen,
og forstår, at der står man i samme situation, som alle andre.
At man moralsk ikke lever op til det krav, Gud stiller til det rene
menneske, og det eneste, der frelser, er ikke denne eller hin
detalje, eller denne eller hin 'gode' handling. Det er kun Gud,
der frelser. Der kan mennesket ikke stille noget op, ligegyldigt,
hvad det gør eller tror.
Hele teologien, ja, den er jo nødvendig for kirken, så man kan
dømme nogen inde og nogen ude. Men teologi er ikke
(nødvendigvis) kristendom, og ikke (nødvendigvis) betinget af
hvad Jesus lærte.
Det synes jeg tydeligt, man ser flere gange f.eks. hos Paulus,
for hvem det ofte i ligeså høj grad handlede om at styre sin flok,
som at have fuldstændig overensstemmelse med Jesus' ord.
Så når det kommer til dommens dag, vil vi ikke stå overfor et
spørgeskema, der kan påvise om man tror på det ene eller
andet. Der kommer der til at gælde helt andre kriterier.
Venlig hilsen
Villy Dalsgaard
| |
Rasmus Underbjerg Pi~ (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Rasmus Underbjerg Pi~ |
Dato : 15-04-03 23:44 |
|
"Vidal" <vidal@worldonline.dk> mælte sligt:
>Desuden, Jesus siger vel intet om, at det at tro på hans
>opstandelse er en forudsætning for den rette tro? På
>stående fod kan jeg ikke komme i tanker om det.
1. Korinterbrev 15:12-19
v12 Men når det prædikes, at Kristus er opstået fra de døde, hvordan kan så
nogle af jer sige, at der ikke findes nogen opstandelse fra de døde? v13 Hvis
der ikke findes nogen opstandelse fra de døde, er Kristus heller ikke opstået;
v14 men er Kristus ikke opstået, er vores prædiken tom, og jeres tro er også
tom. v15 Vi kommer så også til at stå som falske vidner om Gud, fordi vi har
vidnet imod Gud, at han har oprejst Kristus, som han altså ikke har oprejst,
hvis døde ikke opstår. v16 For hvis døde ikke opstår, er Kristus heller ikke
opstået; v17 men er Kristus ikke opstået, er jeres tro forgæves, så er I
stadig i jeres synder, v18 og så er også de, som er sovet hen i Kristus, gået
fortabt. v19 Har vi alene i dette liv sat vort håb til Kristus, er vi de
ynkværdigste af alle mennesker.
Jaja, jeg ved det godt... men jeg kunne ikke dy mig :)
>Hele teologien, ja, den er jo nødvendig for kirken, så man kan
>dømme nogen inde og nogen ude. Men teologi er ikke
>(nødvendigvis) kristendom, og ikke (nødvendigvis) betinget af
>hvad Jesus lærte.
Så afgjort. Som Sir Humphrey Appleby (dvs. Nigel Hawthorne) sagde i sidste
uges afsnit af Javel, Hr. Premiereminister: "Theology is a device for enabling
agnostics to stay within the Church."
Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Dersom nogen mener at kende noget,
han kender endnu ikke således, som man bør kende."
| |
Live4Him (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Live4Him |
Dato : 15-04-03 21:55 |
|
"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:q3Zma.17971$y3.1647845@news010.worldonline.dk...
>
> Ja, det mener jeg godt, man kan. Det viser blot at budskabet
> i kristendommen er så stærkt, at det kan skrælles ned til
> noget helt basalt, og så stadigt fungere.
"...men er Kristus ikke opstået, er vores prædiken tom, og jeres tro er også
tom." 1 Kor 15,14
Hvis man prædiker en kristendom uden opstandelse prædiker man en tom
kristendom.
"Vi kommer så også til at stå som falske vidner om Gud, fordi vi har vidnet
imod Gud, at han har oprejst Kristus, som han altså ikke har oprejst, hvis
døde ikke opstår." 1 Kor 15,15.
Personlig kan jeg ikke se hvordan et levende forhold til Jesus er muligt,
hvis ikke Jesus opstod igen. Og hvordan kan man kaldes kristen hvis man ikke
praktisere et levende forhold til Jesus? Navnet kristne fik jo netop de der
fulgte Jesus, vel at mærke EFTER Hans opstandelse.
Så det at være kristen er at følge Jesus. Den opstandne Jesus. Den levende
Jesus.
jørgen.
| |
Andreas Falck (16-04-2003)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 16-04-03 22:21 |
|
Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e9c19b1$0$32006$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Men er vi derude hvor Folkekirkepræster i ramme alvor kan påstå at
>> Kødets Genopstandelse aldrig fandt sted? Og endda støttes deri?
>> Det passer da ret dårligt med Trosbekendelsen?
>>
>> Kan man kalde sig kristen, hvis man ikke tror på centraldogmet?
>
> Ja, det mener jeg godt, man kan. Det viser blot at budskabet
> i kristendommen er så stærkt, at det kan skrælles ned til
> noget helt basalt, og så stadigt fungere.
Nej så er man ikke kristen. Det er muligt at man *kalder* sig
kristen, - men man *er* det i al fald ikke!
Benægter man det trosfaktum at Jesu virkelig og reelt genopstod fra
graven, da har man benægtet hele fundamentet i den kristne tro. Dette
er også hvad Paulus skriver til menigheden i Korinth.
mvh
Andreas
| |
Anders Peter Johnsen (16-04-2003)
| Kommentar Fra : Anders Peter Johnsen |
Dato : 16-04-03 23:14 |
|
"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:%Pjna.18998$y3.1761269@news010.worldonline.dk...
> Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:
>
> > "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3e9c19b1$0$32006$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
> >> Men er vi derude hvor Folkekirkepræster i ramme alvor kan påstå at
> >> Kødets Genopstandelse aldrig fandt sted? Og endda støttes deri?
> >> Det passer da ret dårligt med Trosbekendelsen?
> >>
> >> Kan man kalde sig kristen, hvis man ikke tror på centraldogmet?
> >
> > Ja, det mener jeg godt, man kan. Det viser blot at budskabet
> > i kristendommen er så stærkt, at det kan skrælles ned til
> > noget helt basalt, og så stadigt fungere.
>
> Nej så er man ikke kristen. Det er muligt at man *kalder* sig
> kristen, - men man *er* det i al fald ikke!
>
> Benægter man det trosfaktum at Jesu virkelig og reelt genopstod fra
> graven, da har man benægtet hele fundamentet i den kristne tro. Dette
> er også hvad Paulus skriver til menigheden i Korinth.
Jeg er eller ikke den store fundamentalist, men jeg er tilbøjelig til at
give dig ret i denne anskuelse. Genopstandelsen er faktisk een af de
relativt få ting i Bibelen som jeg tror helt bogstaveligt og uden forbehold.
Alligevel er spørgsmålet, hvis jeg skal se det fra den anden side: Kunne
Jesus ikke sagtens være Messias uden nødvendigvis at genopstå? Her er det jo
vi netop tillægger Kristus nogle ting, som synes at gå lidt ud over de helt
konkrete jødiske profetier? Så hvis det altså UDELUKKENDE er et spørgsmål om
at bekende at Jesus er Kristus, så er Genopstandelsestroen strengt taget
slet ikke et nødvendigt kriterie for at kalde sig kristen?
--
Mvh
Anders Peter Johnsen
| |
Niels Peter (17-04-2003)
| Kommentar Fra : Niels Peter |
Dato : 17-04-03 09:27 |
|
Anders Peter Johnsen wrote:
> "Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> news:%Pjna.18998$y3.1761269@news010.worldonline.dk...
>> Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:
>>
>>> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:3e9c19b1$0$32006$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>
>>>> Men er vi derude hvor Folkekirkepræster i ramme alvor kan påstå at
>>>> Kødets Genopstandelse aldrig fandt sted? Og endda støttes deri?
>>>> Det passer da ret dårligt med Trosbekendelsen?
>>>>
>>>> Kan man kalde sig kristen, hvis man ikke tror på centraldogmet?
>>>
>>> Ja, det mener jeg godt, man kan. Det viser blot at budskabet
>>> i kristendommen er så stærkt, at det kan skrælles ned til
>>> noget helt basalt, og så stadigt fungere.
>>
>> Nej så er man ikke kristen. Det er muligt at man *kalder* sig
>> kristen, - men man *er* det i al fald ikke!
>>
>> Benægter man det trosfaktum at Jesu virkelig og reelt genopstod fra
>> graven, da har man benægtet hele fundamentet i den kristne tro. Dette
>> er også hvad Paulus skriver til menigheden i Korinth.
>
> Jeg er eller ikke den store fundamentalist, men jeg er tilbøjelig til
> at give dig ret i denne anskuelse. Genopstandelsen er faktisk een af
> de relativt få ting i Bibelen som jeg tror helt bogstaveligt og uden
> forbehold.
>
> Alligevel er spørgsmålet, hvis jeg skal se det fra den anden side:
> Kunne Jesus ikke sagtens være Messias uden nødvendigvis at genopstå?
> Her er det jo vi netop tillægger Kristus nogle ting, som synes at gå
> lidt ud over de helt konkrete jødiske profetier? Så hvis det altså
> UDELUKKENDE er et spørgsmål om at bekende at Jesus er Kristus, så er
> Genopstandelsestroen strengt taget slet ikke et nødvendigt kriterie
> for at kalde sig kristen?
Det kan jo altid diskuteres, og tanken om kødets opstandelse vakte jo
vældig forargelse i den af græsk filosofi dominerede samtid. Hvorfor i
alverden skulle man dog lade kroppen, "det billige skidt", genopstå, var
reaktionen.
Men problemet er altså bare, at såvel evangelier som Paulus fastholder
tanken med stor stædighed.
Matthæus lader f.eks. Jesus selv forudsige det: "For som Jonas var i
bugen på havdyret i tre dage og tre nætter, sådan skal Menneskesønnen
være i jordens skød i tre dage og tre nætter. "
Der er ikke meget tvivl om, at disciplene i hvert fald var overbevist
om, at Jesus var genopstået.
--
Niels Peter
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!
| |
Andreas Falck (17-04-2003)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 17-04-03 22:05 |
|
Anders Peter Johnsen anderspj@mail.dk skrev dette:
>> Nej så er man ikke kristen. Det er muligt at man *kalder* sig
>> kristen, - men man *er* det i al fald ikke!
>>
>> Benægter man det trosfaktum at Jesu virkelig og reelt genopstod fra
>> graven, da har man benægtet hele fundamentet i den kristne tro.
>> Dette
>> er også hvad Paulus skriver til menigheden i Korinth.
>
> Jeg er eller ikke den store fundamentalist, men jeg er tilbøjelig
> til at give dig ret i denne anskuelse. Genopstandelsen er faktisk
> een af de relativt få ting i Bibelen som jeg tror helt bogstaveligt
> og uden forbehold.
>
> Alligevel er spørgsmålet, hvis jeg skal se det fra den anden side:
> Kunne Jesus ikke sagtens være Messias uden nødvendigvis at
> genopstå? Her er det jo vi netop tillægger Kristus nogle ting, som
> synes at gå lidt ud over de helt konkrete jødiske profetier? Så
> hvis det altså UDELUKKENDE er et spørgsmål om at bekende at Jesus
> er Kristus, så er Genopstandelsestroen strengt taget slet ikke et
> nødvendigt kriterie for at kalde sig kristen?
Nej, ifølge de gammeltestamentlige profetier og forudsigelser om
Messias, så er Jesu død og genopstandelse jo netop et af
nøglespørgsmålene.
At bekende af Jesus er Kristus, indebærer jo netop også at bekende
Jesu død og fysiske og bogstavelige opstandelse.
En af Messias' hovedopgaver var jo netop at give sit liv som løsesum
for synderen, og det er jo forudsagt at Messias skulle dø og genopstå
(se bl.a 1. Kor. 15 som flere andre har henvist til).
Jesus og apostlene byggede jo hele deres teologi og lære på udsagn fra
GT (De havd ejo ikke anden "Bibel" til deres rådighed)
Men jeg medgiver dig at der er forskel på de gammeltestamentlige
profetier og så de hjemmgjorte forestillinger som jøderne i stor stil
hyldede på Jesu tid.
Men sådan er der så mange ting som jøderne fra og med Jesus, og helt
frem til vor egen tid, har forvrænget når det ses med
gammeltestamentlige øjne.
Du kender sikkert også den om, at hvis der er 2 jøder tilstede i et
rum, så er der mindst 5 forskellige og modstridende opfattelser
tilstede.
mvh
Andreas
| |
Niels Peter (18-04-2003)
| Kommentar Fra : Niels Peter |
Dato : 18-04-03 11:21 |
|
Andreas Falck wrote:
> Du kender sikkert også den om, at hvis der er 2 jøder tilstede i et
> rum, så er der mindst 5 forskellige og modstridende opfattelser
> tilstede.
He, he, det mest morsomme ved den er, at den stammer fra jøderne selv
....
Niels Peter
| |
Vidal (18-04-2003)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 18-04-03 09:31 |
|
"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3e9dd5c2$0$52134$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> news:%Pjna.18998$y3.1761269@news010.worldonline.dk...
> > Benægter man det trosfaktum at Jesu virkelig og reelt genopstod fra
> > graven, da har man benægtet hele fundamentet i den kristne tro. Dette
> > er også hvad Paulus skriver til menigheden i Korinth.
>
> Jeg er eller ikke den store fundamentalist, men jeg er tilbøjelig til at
> give dig ret i denne anskuelse. Genopstandelsen er faktisk een af de
> relativt få ting i Bibelen som jeg tror helt bogstaveligt og uden forbehold.
Jo, men det er også udmærket, du tror på det. Men det,
du er (i stand) til at tro, er ikke bestemmende for hvem,
der bliver frelst. Selv tror jeg også på genopstandelsen,
men mener ikke, det er en afgørende detalje.
> Alligevel er spørgsmålet, hvis jeg skal se det fra den anden side: Kunne
> Jesus ikke sagtens være Messias uden nødvendigvis at genopstå? Her er det jo
> vi netop tillægger Kristus nogle ting, som synes at gå lidt ud over de helt
> konkrete jødiske profetier? Så hvis det altså UDELUKKENDE er et spørgsmål om
> at bekende at Jesus er Kristus, så er Genopstandelsestroen strengt taget
> slet ikke et nødvendigt kriterie for at kalde sig kristen?
Der er jeg ikke overraskende enig med dig. Dogmerne må man
nødvendigvis forholde sig kritisk til, specielt når de bruges til
at udelukke folk fra frelsen.
Venlig hilsen
Villy Dalsgaard
| |
Andreas Falck (19-04-2003)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 19-04-03 19:24 |
|
Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:
> Jo, men det er også udmærket, du tror på det. Men det,
> du er (i stand) til at tro, er ikke bestemmende for hvem,
> der bliver frelst. Selv tror jeg også på genopstandelsen,
> men mener ikke, det er en afgørende detalje.
Det Er afgørende, og det er IKKE en detalje!
mvh
andreas
| |
Vidal (20-04-2003)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 20-04-03 00:42 |
|
"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:pxgoa.23135$y3.2000252@news010.worldonline.dk...
> Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:
> > Jo, men det er også udmærket, du tror på det. Men det,
> > du er (i stand) til at tro, er ikke bestemmende for hvem,
> > der bliver frelst. Selv tror jeg også på genopstandelsen,
> > men mener ikke, det er en afgørende detalje.
>
> Det Er afgørende, og det er IKKE en detalje!
Hvilket du som den gode fundamentalist, du er, er i
din fulde ret til at mene, blot du ikke mener, alle andre
skal mene det også.
Venlig hilsen
Villy Dalsgaard
--
Hent biblen her - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche mener.
Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik noget
om Gud? Find ud af det her: http://home.tiscali.dk/vidal
| |
Andreas Falck (20-04-2003)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 20-04-03 11:05 |
|
Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:
> "Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> news:pxgoa.23135$y3.2000252@news010.worldonline.dk...
>> Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:
>
>>> Jo, men det er også udmærket, du tror på det. Men det,
>>> du er (i stand) til at tro, er ikke bestemmende for hvem,
>>> der bliver frelst. Selv tror jeg også på genopstandelsen,
>>> men mener ikke, det er en afgørende detalje.
>>
>> Det Er afgørende, og det er IKKE en detalje!
>
> Hvilket du som den gode fundamentalist, du er, er i
> din fulde ret til at mene, blot du ikke mener, alle andre
> skal mene det også.
Det er ikke noget jeg mener - det er noget Jesus og apostlene siger i
bibelen - men den slags betyder jo ikke noget for en der vil være
kristen uden at ville opfylde de krav Jesus selv sætter op.
Paulus kalder den slags for at have gudsfrygts skin og benægte dens
kraft. Der er egentlig ikke noget at sige til at kristenheden
efterhånden er så udvandet at man ikke kan se forskel på kristne og
verdslige!
Og ja, jeg vil hellere være fundamentalist med en stærk bibelsk tro
end lunken liberalist der mener at man blot skal fortsætte sin syndige
og gudløse adfærd - læs Åb. 3, 15-18.
mvh
Andreas
| |
Lars Erik Bryld (23-04-2003)
| Kommentar Fra : Lars Erik Bryld |
Dato : 23-04-03 11:49 |
|
Scripsit Andreas Falck:
> Og ja, jeg vil hellere være fundamentalist med en stærk bibelsk tro
> end lunken liberalist der mener at man blot skal fortsætte sin syndige
> og gudløse adfærd - læs Åb. 3, 15-18.
Pudsigt som enhver uenighed med dig har det med at ende med den konklusion,
at alle andre mener at man bare skal fortsætte sin syndige og gudløse
adfærd.
--
Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
23 apr AD 2003
Onsdag i Påskens Oktav
| |
Andreas Falck (23-04-2003)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 23-04-03 12:52 |
|
Lars Erik Bryld lars-erik@dadlnet.dk skrev dette:
> Pudsigt som enhver uenighed med dig har det med at ende med den
> konklusion, at alle andre mener at man bare skal fortsætte sin
> syndige og gudløse adfærd.
Så er det da herligt at kunne konstatere at du har totalt misforstået
denne tråd, - hvad Vidal dog ikke har!
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***
| |
Lars Erik Bryld (23-04-2003)
| Kommentar Fra : Lars Erik Bryld |
Dato : 23-04-03 21:01 |
|
Scripsit Andreas Falck:
>> Pudsigt som enhver uenighed med dig har det med at ende med den
>> konklusion, at alle andre mener at man bare skal fortsætte sin
>> syndige og gudløse adfærd.
>
> Så er det da herligt at kunne konstatere at du har totalt misforstået
> denne tråd, - hvad Vidal dog ikke har!
Blot en observation, ikke en analyse. Jeg kan ikke se der var så meget at
misforstå.
--
Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
23 apr AD 2003
Onsdag i Påskens Oktav
| |
Andreas Falck (24-04-2003)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 24-04-03 10:16 |
|
Lars Erik Bryld lars-erik@dadlnet.dk skrev dette:
>> Så er det da herligt at kunne konstatere at du har totalt
>> misforstået denne tråd, - hvad Vidal dog ikke har!
>
> Blot en observation, ikke en analyse. Jeg kan ikke se der var så
> meget at misforstå.
Det er jo netop derfor du har misforstået stort set hele
meningsudvekslingen mellem Villy og undertegnede. Ingen af os opfatter
det som du gør!
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***
| |
Bo Warming (19-04-2003)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 19-04-03 07:30 |
|
"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
news:3e9dd5c2$0$52134$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Alligevel er spørgsmålet, hvis jeg skal se det fra den anden side: Kunne
> Jesus ikke sagtens være Messias uden nødvendigvis at genopstå? Her er det
jo
> vi netop tillægger Kristus nogle ting, som synes at gå lidt ud over de
helt
> konkrete jødiske profetier? Så hvis det altså UDELUKKENDE er et spørgsmål
om
> at bekende at Jesus er Kristus, så er Genopstandelsestroen strengt taget
> slet ikke et nødvendigt kriterie for at kalde sig kristen?
Kristne danskere ser deres tro på opstandelse som allegori - en myte og
basis for ritualer, der forbinder os, som juletræet
Kristendommen er bare religoinspjat uden helligkrig - om tillid til
folkefæller men ikke ret til at dræbe vantro.
Den giver ikke kirkeklokker forret for minaretbønneråb, andet end hævd og
vane og at der er uæstetisk påtrængende aggressivitet i muslim-udråberens
stemme, hvorimod klokker er monoton som fuglesang - hvis du ikke bor for
nær, hvad jeg gjorde på Egmontkollegiet da jeg første gang meldte mig ud af
folkekirken.
Bent Melchior og en Allahtroende MF-klon(Naser eller Kamal,
gammelparti-programmeret muslim) GODTER SIG I POLITIKEN PÅSKELØRDAG over
selvmodsigelse hos dem der ikke kan lide minareter så godt som klokkebimlen.
De er begge intolerante og tror at tro giver god etik og at de er
overmennesker
(ta den thomas krogh i dit forgæves forsøg på at se antisemitisme hos mig og
Nietzsche)
Egentlig skulle Fogh lægge skat på støjforurening fra kirker, efter at de
privatiseres - men det er bagatel.
| |
Vidal (16-04-2003)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 16-04-03 23:33 |
|
"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:%Pjna.18998$y3.1761269@news010.worldonline.dk...
> Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:
> > "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3e9c19b1$0$32006$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >> Kan man kalde sig kristen, hvis man ikke tror på centraldogmet?
> > Ja, [...]
> Nej så er man ikke kristen. Det er muligt at man *kalder* sig
> kristen, - men man *er* det i al fald ikke!
Det er rart, du altid kan træde til i tvivlstilfælde.
> Benægter man det trosfaktum at Jesu virkelig og reelt genopstod fra
> graven, da har man benægtet hele fundamentet i den kristne tro.
Når du ser på det, Jesus faktisk sagde, vil du se, at det at
være kristen ikke er at stå på nogle faste dogmer, men
drejer sig om noget helt andet. I mit svar til Niels Peter har
jeg detaljeret min mening om det i nogen grad.
> Dette
> er også hvad Paulus skriver til menigheden i Korinth.
Jo, jeg ved godt, hvad Paulus skriver om det, men Paulus
skriver jo så meget, som kan synes i strid med det, Jesus
talte. (Jeg er glad for Petur ikke læser med her, mere)
Venlig hilsen
Villy Dalsgaard
| |
Andreas Falck (17-04-2003)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 17-04-03 22:08 |
|
Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:
>> Dette
>> er også hvad Paulus skriver til menigheden i Korinth.
>
> Jo, jeg ved godt, hvad Paulus skriver om det, men Paulus
> skriver jo så meget, som kan synes i strid med det, Jesus
> talte. (Jeg er glad for Petur ikke læser med her, mere)
Paulus har ikke skrevet én eneste sætning der er i modstrid med noget
som helst af hvad Jesus har sagt! Og det er der heller ingen anden af
NT's skribentger der har.
mvh
Andreas
| |
Vidal (17-04-2003)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 17-04-03 22:59 |
|
"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:3MEna.20184$y3.1844236@news010.worldonline.dk...
> Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:
>
> >> Dette
> >> er også hvad Paulus skriver til menigheden i Korinth.
> >
> > Jo, jeg ved godt, hvad Paulus skriver om det, men Paulus
> > skriver jo så meget, som kan synes i strid med det, Jesus
> > talte. (Jeg er glad for Petur ikke læser med her, mere)
>
> Paulus har ikke skrevet én eneste sætning der er i modstrid med noget
> som helst af hvad Jesus har sagt! Og det er der heller ingen anden af
> NT's skribentger der har.
Nej, det er selvfølgeligt et synspunkt. Overfor det synspunkt
er der ingen argumentation, der virker.
Paulus giver imidlertid udtryk for at visse synder ikke kan
tilgives, og at disse syndere ikke har plads i Guds rige.
Som jeg forstår Jesus, er det jo netop syndere, han
kommer for at frelse, og ikke de retfærdige.
Matthæus 9:13 Men går hen og lærer, hvad det vil sige:
Jeg har Lyst til Barmhjertighed og ikke til Offer; thi jeg
er ikke kommen for at kalde retfærdige, men Syndere,"
Paulus giver udtryk for nogenlunde det modsatte.
Venlig hilsen
Villy Dalsgaard
| |
Kevin Edelvang (17-04-2003)
| Kommentar Fra : Kevin Edelvang |
Dato : 17-04-03 23:51 |
|
"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev
> Paulus giver imidlertid udtryk for at visse synder ikke kan
> tilgives, og at disse syndere ikke har plads i Guds rige.
> Som jeg forstår Jesus, er det jo netop syndere, han
> kommer for at frelse, og ikke de retfærdige.
Jo, men Jesus siger også, at ikke alle synder kan tilgives, og at de,
der ikke tror skal modtage den evige straf.
> Matthæus 9:13 Men går hen og lærer, hvad det vil sige:
> Jeg har Lyst til Barmhjertighed og ikke til Offer; thi jeg
> er ikke kommen for at kalde retfærdige, men Syndere,"
Jesus kalder i syndere. Men ikke alle de kaldte omvender sig.
> Paulus giver udtryk for nogenlunde det modsatte.
Kan du uddybe?
Mvh
Kevin Edelvang
| |
Vidal (18-04-2003)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 18-04-03 09:38 |
|
"Kevin Edelvang" <ingenspam@mig.invalid> skrev i en meddelelse
news:3e9f2fd6$0$32004$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev
> > Paulus giver udtryk for nogenlunde det modsatte.
>
> Kan du uddybe?
1 Kor 6 siger Paulus.
9 [...] Hverken utugtige eller Afgudsdyrkere eller Horkarle eller
de som lade sig bruge til unaturlig Utugt, eller de, som øve den,
10 eller Tyve eller havesyge eller Drankere, ingen Skændegæster,
ingen Røvere skulle arve Guds Rige.
I folkekirken er det en accepteret forståelse, at ifølge Jesus
er vi alle lige i synden, bøsser såvel som hetero, alkoholikere
og afholdsmænd osv...
I den danske folkekirketro er det også en accepteret
overbevisning, at med troen på Jesus og Gud er menneskets
forhold til Gud simpelthen i orden: Guds kærlighed er uden
betingelser.
Paulus sætter derimod masser af betingelser op, for at
mennesket kan blive elsket af Gud.
Mange mennesker tror på det grundlag, at for at komme i
himlen/blive frelst fordres en bestemt adfærd, hvilket alt
andet lige så fører ti en mere eller mindre bevidst formodning
om, at mennesket kan frelse sig selv ved en bestemt adfærd.
Jeg er da udmærket klar over, at Paulus stod overfor helt
andre problemer end Jesus. Han var i gang med at banke
en kirke op og skulle have styr på tropperne.
Jesus' ord kan være præget af en vis sorgløshed, når det
gælder sådanne ting. Han skulle jo 'bare' fortælle, hvordan
tingene forholdt sig, og var ligeglad med de administrative
detaljer.
Venlig hilsen
Villy Dalsgaard
| |
Andreas Falck (20-04-2003)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 20-04-03 11:08 |
|
Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:
> Paulus sætter derimod masser af betingelser op, for at
> mennesket kan blive elsket af Gud.
Sikke dog en omgang forkludret sludder du her fik fyret af!
mvh
Andreas
| |
Vidal (20-04-2003)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 20-04-03 20:33 |
|
"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:lkuoa.24388$y3.2036181@news010.worldonline.dk...
> Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:
>
> > Paulus sætter derimod masser af betingelser op, for at
> > mennesket kan blive elsket af Gud.
>
> Sikke dog en omgang forkludret sludder du her fik fyret af!
VD: Nej
AF Jo
VD: nej
AF: Jo
- - -
- - -
- - -
- - -......
Venlig hilsen
Villy Dalsgaard
--
Hent biblen her - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche mener.
Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik noget
om Gud? Find ud af det her: http://home.tiscali.dk/vidal
| |
Andreas Falck (20-04-2003)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 20-04-03 23:53 |
|
Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:
> "Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> news:lkuoa.24388$y3.2036181@news010.worldonline.dk...
>> Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:
>>
>>> Paulus sætter derimod masser af betingelser op, for at
>>> mennesket kan blive elsket af Gud.
>>
>> Sikke dog en omgang forkludret sludder du her fik fyret af!
>
> VD: Nej
> AF Jo
> VD: nej
> AF: Jo
> - - -
Og VD gider ikke forholde sig til den bibelske tekst, men ønsker at
opstille sin egen private målestok for hvad der er kristendom eller
ikke kristendom!
mvh
andreas
| |
Andreas Falck (20-04-2003)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 20-04-03 11:06 |
|
Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:
> Matthæus 9:13 Men går hen og lærer, hvad det vil sige:
> Jeg har Lyst til Barmhjertighed og ikke til Offer; thi jeg
> er ikke kommen for at kalde retfærdige, men Syndere,"
>
> Paulus giver udtryk for nogenlunde det modsatte.
Og hvor gør han så det?
mvh
Andreas
| |
Vidal (18-04-2003)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 18-04-03 09:23 |
|
"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:%Pjna.18998$y3.1761269@news010.worldonline.dk...
> Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:
> > "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3e9c19b1$0$32006$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >> Men er vi derude hvor Folkekirkepræster i ramme alvor kan påstå at
> >> Kødets Genopstandelse aldrig fandt sted?
[...]
> >> Kan man kalde sig kristen, hvis man ikke tror på centraldogmet?
> > Ja,
[...]
[AF]
> Nej så er man ikke kristen. Det er muligt at man *kalder* sig
> kristen, - men man *er* det i al fald ikke!
Du er altid vældigt kvik, når det gælder om at dømme nogen
ude.
Når det gælder troen på et dogme, der ikke spiller nogen
rolle for at forstå menneskets forhold til Gud og næsten,
så er det ligegyldigt i forhold til, om man kan kalde sig
kristen eller ej.
> Benægter man det trosfaktum at Jesu virkelig og reelt genopstod fra
> graven, da har man benægtet hele fundamentet i den kristne tro. Dette
> er også hvad Paulus skriver til menigheden i Korinth.
Ja, Paulus... Det er godt, det ikke er Andreas Falck og Paulus,
der bestemmer, hvem der kommer i himlen.
Prøv at se, hvad Jesus siger i saligprisningerne for at komme
ud af din dogmetænkning...
Venlig hilsen
Villy Dalsgaard
| |
Andreas Falck (20-04-2003)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 20-04-03 11:11 |
|
Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:
>> Benægter man det trosfaktum at Jesu virkelig og reelt genopstod fra
>> graven, da har man benægtet hele fundamentet i den kristne tro.
>> Dette er også hvad Paulus skriver til menigheden i Korinth.
>
> Ja, Paulus... Det er godt, det ikke er Andreas Falck og Paulus,
> der bestemmer, hvem der kommer i himlen.
Eller den liberalligeglade Villy! der gerne ser at synden følger med
til himlen så han kan fortsætte sin syndige adfærd, - eller hvad?
> Prøv at se, hvad Jesus siger i saligprisningerne for at komme
> ud af din dogmetænkning...
Den største dogmatikere af alle dogmatikere er Jesus selv! - utalige
gange henviser han os til at tro på Skrifterne og Profeterne.
mvh
andreas
| |
Vidal (20-04-2003)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 20-04-03 20:38 |
|
"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:knuoa.24389$y3.2036559@news010.worldonline.dk...
> Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:
> > Ja, Paulus... Det er godt, det ikke er Andreas Falck og Paulus,
> > der bestemmer, hvem der kommer i himlen.
> Eller den liberalligeglade Villy! der gerne ser at synden følger med
> til himlen så han kan fortsætte sin syndige adfærd, - eller hvad?
Hvordan er det nu lige, er du holdt op med at være synder?
Eller fortsætter du med at være synder, selvom Paulus siger,
der ikke er plads i himlen til den slags?
Venlig hilsen
Villy Dalsgaard
--
Hent biblen her - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche mener.
Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik noget
om Gud? Find ud af det her: http://home.tiscali.dk/vidal
| |
Andreas Falck (20-04-2003)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 20-04-03 23:54 |
|
Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:
> "Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> news:knuoa.24389$y3.2036559@news010.worldonline.dk...
>> Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:
>
>>> Ja, Paulus... Det er godt, det ikke er Andreas Falck og Paulus,
>>> der bestemmer, hvem der kommer i himlen.
>
>> Eller den liberalligeglade Villy! der gerne ser at synden følger
>> med til himlen så han kan fortsætte sin syndige adfærd, - eller
>> hvad?
>
> Hvordan er det nu lige, er du holdt op med at være synder?
> Eller fortsætter du med at være synder, selvom Paulus siger,
> der ikke er plads i himlen til den slags?
Jeg vælger at ville følge Jesus og dermed give afkald på at *ville*
leve i fortsat synd. At dette så ikke lykkes for mig er så en anden
sag, hvorfor jeg glædes over at Jesus tilgiver den synd der angres.
mvh
Andreas
| |
Bennis back (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Bennis back |
Dato : 15-04-03 21:22 |
|
> De fleste har vel næppe noget mod krybbespil
Jo, de er nærmest latterlige!
nine
| |
Mark Langdahl (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Mark Langdahl |
Dato : 15-04-03 22:10 |
|
"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
news:3e9c19b1$0$32006$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg gik også totalt i baglås for et par uger siden, hvor jeg under
> tilvalgsfaget "Idehistorie" fik fortalt af min lærer - som endda er teolog
> og selv tidligere præst! - at Grundtvig såvel som Kierkegaard var optaget
af
> Kristi Lidelse og Fornedrelse.
> Dèt kunne jeg ikke umiddelbart få til at passe med nogen Evangelisk
kristen
> overbevisning: Det er jo hele Evangeliets centrum at Jesus faktisk
genopstod
> Påskemorgen?
>
> "Ikke for disse tænkere"...
>
> Jeg var totalt i vildrede, men okay, man må altså lære at abstrahere fra
> personlig mening, når man skal lære om andres opfattelser.
>
> "De mente bare at Genopstandelsen var symbolsk..."
Hvor har din lærer det fra? Jeg tvivler ærligt talt på, at det er fra
Grundtvig og Kierkegaard selv. Hvad Kierkegaard angår vil jeg bestemt ikke
opkaste mig selv til ekspert, men hvad Grundtvig angår, behøver man blot
læse sidste vers af "Påskeblomst, hvad vil du her?" for at finde ud af, at
det forholder sig anderledes. Det lyder umiddelbart som et forsøg på at
retfærdiggøre en egen holdning med to af de største danske kapaciteter i
kristen literatur. At man primært skriver om langfredag betyder altså ikke,
at påskemorgen er ligegyldig på nogen måde.
> "Det der fokuseres på er dèn fortvivlelse, disciplene følte fra Langfredag
> til Påskemorgen..."
>
> Nå okay, så kan jeg følge med igen: Man sætter muligvis tingene i korrekt
> relief? Deri ser svaret i hvert fald ud til at ligge umiddelbart.
Se så meget kan en dekonstruktivist få ud af, at man fokuserer på én ting...
Alt det andet, lige så vigtige, er så bare symbolsk...
> (Guds eget motto må vel eet eller andet sted også være: "Der kan ske meget
> på een uge!" ;-D)
Jo tak, jeg har engang i kristendom i folkeskolen (eller rettere i
friskolen. Jeg har aldrig gået i en folkeskole) fået at vide, at omtrent to
tredjedele af evangelierne foregår i dagene fra palmesøndag til Kristi
Himmelfart... Jeg har ikke lige tjekket efter.
> Men så kom der nogle for mig ret underlige udtalelser omkring nogle
> pinsebegravelser(Hun var ellers Folkekirkepræst?), som var "underligt
> muntre" og alt muligt andet som jeg ikke helt forstod.
> Men er vi derude hvor Folkekirkepræster i ramme alvor kan påstå at Kødets
> Genopstandelse aldrig fandt sted? Og endda støttes deri? Det passer da ret
> dårligt med Trosbekendelsen?
Det kan man roligt sige. Men nu er det vist også kun på papiret, at en præst
er bundet af Bibelen og Luthers bekendelsesskrifter...
> Kan man kalde sig kristen, hvis man ikke tror på centraldogmet?
> Jeg kan næppe - og vil heller ikke - frakende nogen kristennavnet, sådan
som
> jeg selv er blevet udsat for det herinde, men eet eller andet sted er
> "kristen"-begrebet netop noget, vi kunne bruge mange år på at diskutere...
Jeg tror godt, jeg vil være frimodig nok til at frakende visse tanker (omend
ikke personer) kristennavnet. Det er IKKE kristendom at gøre opstandelsen
til noget symbolsk. Men det er det for øvrigt heller ikke at fokusere så
meget på opstandelsen, at man glemmer de lidelser, der lå bag opstandelsen.
Jeg tror, Fil. 2, 6-12 opsummerer det hele meget godt.
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
| |
Bennis back (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Bennis back |
Dato : 15-04-03 09:46 |
|
"Jette" <jetteogjens@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3e9bbd8a$0$42552$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvor er det sørgeligt at i et såkaldt kristent land handler påsken kun om
> harer
De smager ikke engang godt!
(gammelt frugtbarhedssymbol), snaps og sildemadder.
DE smager godt!!
Tænker ingen på at
> Jesus døde for vores skyld?
Ja, sgu da ikke for min skyld - må jeg være fri for at få det åg på mine
skuldre - tak.
Er der andre der gider slæbe den slags rundt i livet og stresse sig selv
dermed, så for min slyld gerne, men jeg mener nu livet er for kort til at få
dårlig samvittighed over noget der MÅSKE skete for et par tusiinde år siden.
Alt sammen på grund af en tømrer der ikke kunne finde bakgearet... tsk tsk
| |
Børge Højlund Jensen (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Børge Højlund Jensen |
Dato : 15-04-03 13:38 |
| | |
Bennis back (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Bennis back |
Dato : 15-04-03 14:15 |
|
Det siges at Jesus og Moses mødtes ved Det Røde Hav.
Jesus sagde: "Kan du det der med at skille vandet?".
Moses svarede: "Jada, se her", og havet skiltes.
Moses fortsatte: "Kan du stadig din vandkunst?"
Jesus: "Jaja, se selv", og han gik ud på vandet, men ak, Moses måtte hive
ham op på bredden igen, dordi Jesus var ved at drukne.
Moses: "Hvad pokker skete der?"
Jesus: "Årh for filan. Jeg glemte at jeg har fået huller i fødderne!"
Hambugerrygsyv
| |
Peter Frederiksen (16-04-2003)
| Kommentar Fra : Peter Frederiksen |
Dato : 16-04-03 13:42 |
|
"Jette" <jetteogjens@ofir.dk> wrote in message
news:3e9bbd8a$0$42552$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvor er det sørgeligt at i et såkaldt kristent land handler påsken kun om
> harer (gammelt frugtbarhedssymbol), snaps og sildemadder. Tænker ingen på
at
> Jesus døde for vores skyld?
>
>
Ja du har ret i at det er sørgeligt - men alligevel ikke andet end man må
forvente på baggrund af den tid vi lever på. Paulus skrev nemlig:
"Men det skal du vide, at i de sidste dage skal der komme hårde tider. For
da vil mennesker blive egenkærlige, pengeglade, pralende, overmodige, fulde
af hån, ulydige mod deres forældre, utaknemlige, spottere, ukærlige,
uforsonlige, sladderagtige, umådeholdne, brutale, fjender af det gode,
forrædere, fremfusende, hovmodige, de vil elske nydelser højere end Gud; i
det ydre har de gudsfrygt, men de fornægter dens kraft. Hold dig fra dem!"
(Klippet fra www.bibelen.dk, 2. Timoteusbrev, kapitel 3)
Men det er dog ikke alle der ignorerer at dagene omkring påsken er den
vigtigste tid på året. Fx sidder jeg her med en indbydelse til en begivenhed
jeg selv vil overvære i aften:
---------------------------------------------------------------
VÆR MED TIL EN SÆRLIG BEGIVENHED
Onsdag den 16. april 2003
(Der er her et billede af symbolerne
på Jesus' blod og legeme: Vin og brød)
Jehovas Vidner indbyder dig til
sammen med dem at mindes det Gud
har udvirket gennem sin søn, Jesus Kristus.
Gennem ham har Gud gjort det muligt for
mennesker at opnå evigt liv på jorden.
- Johannes 3:16.
I år vil højtiden til minde om Jesu død
finde sted efter solnedgang onsdag den
16. april. Denne dato svarer til den
14. nisan ifølge Bibelens månekalender.
Spørg de lokale Jehovas Vidner om tid
og sted.
-------------
Sidste år blev denne mindehæjtidelighed overværet af næsten 16 millioner
mennesker i 234 lande.
Men venlig hilsen
Peter
| |
|
|