Skal der være installeret et hfi relæ
Fra : Jensen

Dato : 14-04-03 18:58

Vi har lejet en butik hvor der intet hfi relæ er,
I kontrakten står der at al indvendig instandgørelse påhviler lejer

Men såvidt jeg ved er et hfi relæ lovpligtig ,, hænger vi selv på den eller
er det udlejer

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-04-03 23:13

In article <b7esqs$a86$1@news.net.uni-c.dk>, Jensen wrote:
> [...]
> I kontrakten står der at al indvendig instandgørelse påhviler lejer
>
> Men såvidt jeg ved er et hfi relæ lovpligtig ,, hænger vi selv på den eller

Hvor gammel er installationen ? HFI relæer er lovpligtige i alle
ny installationer. Men hvis det hele er lavet med stofbeklædte
ledninger i 1920, så er der ikke krav om ændring.

Fra : Carsten Matzon

Dato : 14-04-03 23:41

> Hvor gammel er installationen ? HFI relæer er lovpligtige i alle
> ny installationer. Men hvis det hele er lavet med stofbeklædte
> ledninger i 1920, så er der ikke krav om ændring.

Nej.Du mener HPFI/PFI ved nye installationer eller renovering af ældre
installation.
Du må gerne have en HFI i en bolig.Men laver du større ændringer på
installationen skal der skiftes ud.

---

Carsten
- El Lærling

Fra : Jensen

Dato : 15-04-03 08:38

i svarer ikke på spørgsmålet skal jeg eller udlejerer betaler for et hfi
anlæg

Fra : Dan Mortensen

Dato : 15-04-03 08:41

Jensen wrote:
> i svarer ikke på spørgsmålet skal jeg eller udlejerer betaler for et
> hfi anlæg

Udlejer med mindre andet er aftalt:
§ 19. Udlejeren skal holde ejendommen og det lejede forsvarligt vedlige.
Alle indretninger til afløb og til forsyning med lys, gas, vand, varme og
kulde skal holdes i god og brugbar stand.

/DM

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-04-03 11:20

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> kulde skal holdes i god og brugbar stand.

Men kun såfremt HPFI-relæet er nødvendigt for at installationen er i god
og brugbar stand.
Det er det ikke.

Der er imidlertid en del man ikke må lave selv når der ikke er noget
fejlstrømsrelæ, men det må lejeren så hyre elektriker til.
Jeg tvivler på at denne begrænsede "rode-ret" kan anses som værende nok
til at installationen ikke er brugbar.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-04-03 14:38

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:

> Men kun såfremt HPFI-relæet er nødvendigt for at installationen er
> i god og brugbar stand.
> Det er det ikke.

Hvis du skal have eksempelvis køleskab i en lejlighed er det er krav,
at der er HFI/HPFI så allerede her vil elinstallationen ikke være i god
og brugbar stand.

PS: Jeg ved ikke om andre har spurgt eller om jeg har spurgt før men,
hvorfor kommer dine indlæg ofte dobbelt?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-04-03 14:39

> Hvis du skal have eksempelvis køleskab i en lejlighed er det er krav,
> at der er HFI/HPFI så allerede her vil elinstallationen ikke være i
god
> og brugbar stand.

Krav hvorhenne?

> PS: Jeg ved ikke om andre har spurgt eller om jeg har spurgt før men,
> hvorfor kommer dine indlæg ofte dobbelt?

Jeg ved det faktisk ikke.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-04-03 15:14

> Krav hvorhenne?

Stærkstrømsbekendtgørelsen - det står der formentligt
ikke direkte men alle kilder angiver, at kølekskabe,
vaskemaskiner, tørretumblere mv. skal ekstrabeskyttes i
form af jording og/eller HPFI/HFI.

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=k%C3%B8leskab+ekstrabeskyttes

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-04-03 15:28

> Stærkstrømsbekendtgørelsen - det står der formentligt
> ikke direkte

Nej, for det er svjv ikke et krav.
Gamle installationer må bruges på lige fod med nye.
Kravene til hvidevarerne hidrører ikke fra lovgivningen.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-04-03 15:52

> Nej, for det er svjv ikke et krav.
> Gamle installationer må bruges på lige fod med nye.

Nej de må ej.

Og så prøver vi igen:
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=k%C3%B8leskab+ekstrabeskyttelse

Hvad siger du til, at et elselskab siger det samme som
jeg gør:

http://www.hef.dk/hef_amba/drift/faq.htm

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-04-03 16:03

> Hvad siger du til, at et elselskab siger det samme som
> jeg gør:
> http://www.hef.dk/hef_amba/drift/faq.htm

At jeg godt kunne tænke mig at finde hjemlen...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-04-03 16:09

> At jeg godt kunne tænke mig at finde hjemlen...

Jeg har netop forhørt mig i dk.teknik.el.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-04-03 17:38

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

> Jeg har netop forhørt mig i dk.teknik.el.

Og der er indtil videre kommet følgende svar:

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-04-03 17:40

> Og der er indtil videre kommet følgende svar:

Jeg har kigget med.
Jeg må indrømme at jeg stadig ikke kan se "den rygende pistol", dvs det
er ihvertfald mindre klart end det plejer at være.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-04-03 16:49

> Jeg har kigget med.
> Jeg må indrømme at jeg stadig ikke kan se "den rygende pistol",
> dvs det er ihvertfald mindre klart end det plejer at være.

"Den rygende pistol" er netop kommet. Jens Jensen i dk.teknik.el
henviser til følgende:
http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1153

2.2 Tilslutningssteder uden virksom beskyttelsesleder

Der er kun krav om beskyttelse mod indirekte berøring af
brugsgenstande, som er nævnt i det følgende. Det kan betyde, at
installationen til det pågældende tilslutningssted skal ændres.

Anvendes HFI- eller HPFI-afbryder til beskyttelse, kræves ingen
beskyttelsesleder (se dog pkt. 5).

6. Stationære køleskabe, frysere og andre stationære køle- eller
fryseanlæg (masse over 18 kg).

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-04-03 20:31

> "Den rygende pistol" er netop kommet. Jens Jensen i dk.teknik.el
> henviser til følgende:
> http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1153

Herligt. Det sætter tingene på plads.

Men kan vi deraf udlede at mere eller mindre enhver lejlighed uden HPFI
lider af en mangel?

Bekendtgørelsen er vedtaget 1. januar 2003 og omtaler "udskiftning af
brugsgenstande"
Dvs at hvis lejligheden er udstyret med hvidevarer inden denne dato, vil
den forsåvidt være brugbar.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-04-03 07:17

> Herligt. Det sætter tingene på plads.

Ja, det er altid rart.

> Men kan vi deraf udlede at mere eller mindre enhver lejlighed uden
> HPFI lider af en mangel?

Det må afhænge af de konkrete forhold. I den lejebolig, hvor jeg bor
skal man selv indkøbe køleskab mv. og her vil jeg mene, at det ville
være en klar mangel såfremt der ikke var installeret HFI.

> Bekendtgørelsen er vedtaget 1. januar 2003 og omtaler "udskiftning
> af brugsgenstande"

De skærpede krav er ældre som det fremgår af de første linier i
vejledningen.

> Dvs at hvis lejligheden er udstyret med hvidevarer inden denne
> dato, vil den forsåvidt være brugbar.

Enig. Det er først ved udskiftning/ændringer, at der skal installeres
HPFI og/eller jordforbindelse.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-04-03 11:20

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-04-03 17:24

Carsten Matzon skrev Tirsdag den 15. april 2003 00:41 i
dk.videnskab.jura:

> Nej.Du mener HPFI/PFI ved nye installationer eller renovering af
> ældre installation.
> Du må gerne have en HFI i en bolig.Men laver du større ændringer på
> installationen skal der skiftes ud.

Hvad er forskællen på HFI og HPFI/PFI (som jeg aldrig har hørt om)

Ivar Madsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-04-03 17:37

Ivar Madsen <news-@milli.dk> skrev:

> Hvad er forskællen på HFI og HPFI/PFI (som jeg aldrig har hørt om)

HPFI tager hensyn til pulserende jævnstrømme.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Claus Ortvald

Dato : 15-04-03 21:22

> HPFI tager hensyn til pulserende jævnstrømme.

Og på dansk betyder det at de nye er mindre følsomme over for lynnedslag

/claus

Fra : Jensen

Dato : 15-04-03 22:14

"Claus Ortvald" <clo@ortvald.dk.net ( remove net )> skrev i en meddelelse

> Og på dansk betyder det at de nye er mindre følsomme over for lynnedslag

Til det skal det være stødstrømsikkert, mærket med et lyn

Jensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-04-03 23:15

> [...]
meddelelse news:3e9c6a25$0$32003$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Og på dansk betyder det at de nye er mindre følsomme over for

njaa. De nye _er_ mindre følsomme for lynnedslag, men det er ikke det
P'et står for.
(jura i d.t.el og elteknik i d.v.jura - hvad bliver det næste?)

Fra : Civien

Dato : 23-06-03 07:50

Hej alle,

Er der nogen der har en afklaring på denne diskussion. Jeg står til at
overtage en leje-lejlighed d. 1-8, hvor der ikke er installeret hfi/hpfi
relæ. Har jeg krav på at en sådan installation bliver foretaget, eller
skal jeg selv betale?

Mvh
Morten Hansen

http://www.kandu.dk/