|
| Skal der være installeret et hfi relæ Fra : Jensen |
Dato : 14-04-03 18:58 |
|
Vi har lejet en butik hvor der intet hfi relæ er,
I kontrakten står der at al indvendig instandgørelse påhviler lejer
Men såvidt jeg ved er et hfi relæ lovpligtig ,, hænger vi selv på den eller
er det udlejer
| |
Povl H. Pedersen (14-04-2003)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 14-04-03 23:13 |
|
In article <b7esqs$a86$1@news.net.uni-c.dk>, Jensen wrote:
> Vi har lejet en butik hvor der intet hfi relæ er,
> I kontrakten står der at al indvendig instandgørelse påhviler lejer
>
> Men såvidt jeg ved er et hfi relæ lovpligtig ,, hænger vi selv på den eller
> er det udlejer
Hvor gammel er installationen ? HFI relæer er lovpligtige i alle
ny installationer. Men hvis det hele er lavet med stofbeklædte
ledninger i 1920, så er der ikke krav om ændring.
--
To get blacklisted please mail to listme@listme.dsbl.org
Writing to the above address will blacklist your mailserver.
Hvis du skriver til ovenstående e-mail bliver din mailserver blacklistet.
| |
Carsten Matzon (14-04-2003)
| Kommentar Fra : Carsten Matzon |
Dato : 14-04-03 23:41 |
|
> Hvor gammel er installationen ? HFI relæer er lovpligtige i alle
> ny installationer. Men hvis det hele er lavet med stofbeklædte
> ledninger i 1920, så er der ikke krav om ændring.
Nej.Du mener HPFI/PFI ved nye installationer eller renovering af ældre
installation.
Du må gerne have en HFI i en bolig.Men laver du større ændringer på
installationen skal der skiftes ud.
---
Carsten
- El Lærling
| |
Jensen (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Jensen |
Dato : 15-04-03 08:38 |
|
i svarer ikke på spørgsmålet skal jeg eller udlejerer betaler for et hfi
anlæg
"Carsten Matzon" <carsten@fjerndette.matzon.dk> skrev i en meddelelse
news:b7fdea$2k60$1@news.cybercity.dk...
>
> > Hvor gammel er installationen ? HFI relæer er lovpligtige i alle
> > ny installationer. Men hvis det hele er lavet med stofbeklædte
> > ledninger i 1920, så er der ikke krav om ændring.
>
> Nej.Du mener HPFI/PFI ved nye installationer eller renovering af ældre
> installation.
> Du må gerne have en HFI i en bolig.Men laver du større ændringer på
> installationen skal der skiftes ud.
>
> ---
>
> Carsten
> - El Lærling
>
>
| |
Dan Mortensen (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Dan Mortensen |
Dato : 15-04-03 08:41 |
|
Jensen wrote:
> i svarer ikke på spørgsmålet skal jeg eller udlejerer betaler for et
> hfi anlæg
Udlejer med mindre andet er aftalt:
§ 19. Udlejeren skal holde ejendommen og det lejede forsvarligt vedlige.
Alle indretninger til afløb og til forsyning med lys, gas, vand, varme og
kulde skal holdes i god og brugbar stand.
/DM
| |
Martin Højriis Krist~ (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 15-04-03 11:20 |
|
"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e9bb77e$0$252$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > i svarer ikke på spørgsmålet skal jeg eller udlejerer betaler for et
> > hfi anlæg
> Udlejer med mindre andet er aftalt:
> § 19. Udlejeren skal holde ejendommen og det lejede forsvarligt
vedlige.
> Alle indretninger til afløb og til forsyning med lys, gas, vand, varme
og
> kulde skal holdes i god og brugbar stand.
Men kun såfremt HPFI-relæet er nødvendigt for at installationen er i god
og brugbar stand.
Det er det ikke.
Der er imidlertid en del man ikke må lave selv når der ikke er noget
fejlstrømsrelæ, men det må lejeren så hyre elektriker til.
Jeg tvivler på at denne begrænsede "rode-ret" kan anses som værende nok
til at installationen ikke er brugbar.
--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC
| |
Morten Bjergstrøm (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 15-04-03 14:38 |
|
"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:
> Men kun såfremt HPFI-relæet er nødvendigt for at installationen er
> i god og brugbar stand.
> Det er det ikke.
Hvis du skal have eksempelvis køleskab i en lejlighed er det er krav,
at der er HFI/HPFI så allerede her vil elinstallationen ikke være i god
og brugbar stand.
PS: Jeg ved ikke om andre har spurgt eller om jeg har spurgt før men,
hvorfor kommer dine indlæg ofte dobbelt?
--
Morten http://miljokemi.dk
| |
Martin Højriis Krist~ (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 15-04-03 14:39 |
|
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns935E9F17EBD51.miljokemi.dk@130.133.1.4...
> > Men kun såfremt HPFI-relæet er nødvendigt for at installationen er
> > i god og brugbar stand.
> > Det er det ikke.
> Hvis du skal have eksempelvis køleskab i en lejlighed er det er krav,
> at der er HFI/HPFI så allerede her vil elinstallationen ikke være i
god
> og brugbar stand.
Krav hvorhenne?
> PS: Jeg ved ikke om andre har spurgt eller om jeg har spurgt før men,
> hvorfor kommer dine indlæg ofte dobbelt?
Jeg ved det faktisk ikke.
--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC
| |
Morten Bjergstrøm (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 15-04-03 15:14 |
| | |
Martin Højriis Krist~ (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 15-04-03 15:28 |
|
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns935EA550E6231.miljokemi.dk@130.133.1.4...
> > Krav hvorhenne?
> Stærkstrømsbekendtgørelsen - det står der formentligt
> ikke direkte
Nej, for det er svjv ikke et krav.
Gamle installationer må bruges på lige fod med nye.
Kravene til hvidevarerne hidrører ikke fra lovgivningen.
--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC
| |
Morten Bjergstrøm (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 15-04-03 15:52 |
| | |
Martin Højriis Krist~ (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 15-04-03 16:03 |
|
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns935EABA796B5B.miljokemi.dk@130.133.1.4...
> Hvad siger du til, at et elselskab siger det samme som
> jeg gør:
> http://www.hef.dk/hef_amba/drift/faq.htm
At jeg godt kunne tænke mig at finde hjemlen...
--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC
| |
Morten Bjergstrøm (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 15-04-03 16:09 |
| | |
Morten Bjergstrøm (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 15-04-03 17:38 |
|
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev:
>> At jeg godt kunne tænke mig at finde hjemlen...
>
> Jeg har netop forhørt mig i dk.teknik.el.
Og der er indtil videre kommet følgende svar:
<news:3e9c270a$0$42623$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>
<news:3e9c325c$0$42548$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>
--
Morten http://miljokemi.dk
| |
Martin Højriis Krist~ (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 15-04-03 17:40 |
|
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns935EBDA1DDDB3.miljokemi.dk@130.133.1.4...
> Og der er indtil videre kommet følgende svar:
> <news:3e9c270a$0$42623$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>
> <news:3e9c325c$0$42548$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>
Jeg har kigget med.
Jeg må indrømme at jeg stadig ikke kan se "den rygende pistol", dvs det
er ihvertfald mindre klart end det plejer at være.
--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC
| |
Morten Bjergstrøm (24-04-2003)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 24-04-03 16:49 |
|
"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:
>> Og der er indtil videre kommet følgende svar:
>> <news:3e9c270a$0$42623$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>
>> <news:3e9c325c$0$42548$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>
>
> Jeg har kigget med.
> Jeg må indrømme at jeg stadig ikke kan se "den rygende pistol",
> dvs det er ihvertfald mindre klart end det plejer at være.
"Den rygende pistol" er netop kommet. Jens Jensen i dk.teknik.el
henviser til følgende:
http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1153
2.2 Tilslutningssteder uden virksom beskyttelsesleder
Der er kun krav om beskyttelse mod indirekte berøring af
brugsgenstande, som er nævnt i det følgende. Det kan betyde, at
installationen til det pågældende tilslutningssted skal ændres.
Anvendes HFI- eller HPFI-afbryder til beskyttelse, kræves ingen
beskyttelsesleder (se dog pkt. 5).
6. Stationære køleskabe, frysere og andre stationære køle- eller
fryseanlæg (masse over 18 kg).
--
Morten http://miljokemi.dk
| |
Martin Højriis Krist~ (24-04-2003)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 24-04-03 20:31 |
|
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9367B5661395C.miljokemi.dk@130.133.1.4...
> "Den rygende pistol" er netop kommet. Jens Jensen i dk.teknik.el
> henviser til følgende:
> http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1153
Herligt. Det sætter tingene på plads.
Men kan vi deraf udlede at mere eller mindre enhver lejlighed uden HPFI
lider af en mangel?
Bekendtgørelsen er vedtaget 1. januar 2003 og omtaler "udskiftning af
brugsgenstande"
Dvs at hvis lejligheden er udstyret med hvidevarer inden denne dato, vil
den forsåvidt være brugbar.
--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC
| |
Morten Bjergstrøm (25-04-2003)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 25-04-03 07:17 |
|
"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:
>> "Den rygende pistol" er netop kommet. Jens Jensen i dk.teknik.el
>> henviser til følgende: http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1153
>
> Herligt. Det sætter tingene på plads.
Ja, det er altid rart.
> Men kan vi deraf udlede at mere eller mindre enhver lejlighed uden
> HPFI lider af en mangel?
Det må afhænge af de konkrete forhold. I den lejebolig, hvor jeg bor
skal man selv indkøbe køleskab mv. og her vil jeg mene, at det ville
være en klar mangel såfremt der ikke var installeret HFI.
> Bekendtgørelsen er vedtaget 1. januar 2003 og omtaler "udskiftning
> af brugsgenstande"
De skærpede krav er ældre som det fremgår af de første linier i
vejledningen.
> Dvs at hvis lejligheden er udstyret med hvidevarer inden denne
> dato, vil den forsåvidt være brugbar.
Enig. Det er først ved udskiftning/ændringer, at der skal installeres
HPFI og/eller jordforbindelse.
--
Morten http://miljokemi.dk
| |
Martin Højriis Krist~ (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 15-04-03 11:20 |
|
"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e9bb77e$0$252$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > i svarer ikke på spørgsmålet skal jeg eller udlejerer betaler for et
> > hfi anlæg
> Udlejer med mindre andet er aftalt:
> § 19. Udlejeren skal holde ejendommen og det lejede forsvarligt
vedlige.
> Alle indretninger til afløb og til forsyning med lys, gas, vand, varme
og
> kulde skal holdes i god og brugbar stand.
Men kun såfremt HPFI-relæet er nødvendigt for at installationen er i god
og brugbar stand.
Det er det ikke.
Der er imidlertid en del man ikke må lave selv når der ikke er noget
fejlstrømsrelæ, men det må lejeren så hyre elektriker til.
Jeg tvivler på at denne begrænsede "rode-ret" kan anses som værende nok
til at installationen ikke er brugbar.
--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC
| |
Ivar Madsen (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Ivar Madsen |
Dato : 15-04-03 17:24 |
|
Carsten Matzon skrev Tirsdag den 15. april 2003 00:41 i
dk.videnskab.jura:
> Nej.Du mener HPFI/PFI ved nye installationer eller renovering af
> ældre installation.
> Du må gerne have en HFI i en bolig.Men laver du større ændringer på
> installationen skal der skiftes ud.
Hvad er forskællen på HFI og HPFI/PFI (som jeg aldrig har hørt om)
--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
| |
Morten Bjergstrøm (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 15-04-03 17:37 |
|
Ivar Madsen <news-@milli.dk> skrev:
>> Nej.Du mener HPFI/PFI ved nye installationer eller renovering af
>> ældre installation.
>> Du må gerne have en HFI i en bolig.Men laver du større ændringer på
>> installationen skal der skiftes ud.
>
> Hvad er forskællen på HFI og HPFI/PFI (som jeg aldrig har hørt om)
HPFI tager hensyn til pulserende jævnstrømme.
--
Morten http://miljokemi.dk
| |
Claus Ortvald (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Claus Ortvald |
Dato : 15-04-03 21:22 |
|
> > Hvad er forskællen på HFI og HPFI/PFI (som jeg aldrig har hørt om)
>
> HPFI tager hensyn til pulserende jævnstrømme.
Og på dansk betyder det at de nye er mindre følsomme over for lynnedslag
/claus
| |
Jensen (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Jensen |
Dato : 15-04-03 22:14 |
|
"Claus Ortvald" <clo@ortvald.dk.net ( remove net )> skrev i en meddelelse
news:3e9c6a25$0$32003$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > > Hvad er forskællen på HFI og HPFI/PFI (som jeg aldrig har hørt om)
> >
> > HPFI tager hensyn til pulserende jævnstrømme.
>
> Og på dansk betyder det at de nye er mindre følsomme over for lynnedslag
Til det skal det være stødstrømsikkert, mærket med et lyn
Jensen
| |
Martin Højriis Krist~ (15-04-2003)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 15-04-03 23:15 |
|
"Claus Ortvald" <clo@ortvald.dk.net ( remove net )> skrev i en
meddelelse news:3e9c6a25$0$32003$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > HPFI tager hensyn til pulserende jævnstrømme.
> Og på dansk betyder det at de nye er mindre følsomme over for
lynnedslag
njaa. De nye _er_ mindre følsomme for lynnedslag, men det er ikke det
P'et står for.
(jura i d.t.el og elteknik i d.v.jura - hvad bliver det næste?)
--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC
| |
Civien (23-06-2003)
| Kommentar Fra : Civien |
Dato : 23-06-03 07:50 |
|
Hej alle,
Er der nogen der har en afklaring på denne diskussion. Jeg står til at
overtage en leje-lejlighed d. 1-8, hvor der ikke er installeret hfi/hpfi
relæ. Har jeg krav på at en sådan installation bliver foretaget, eller
skal jeg selv betale?
Mvh
Morten Hansen
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
| |
|
|