Lumiere, Melies osv - gamle filmstumper
Fra : Peter Holm

Dato : 14-04-03 20:22

Hejsa,
kan man finde de små finurlige filmklassikere fra de første pioneerer et
sted på nettet ?
Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/phc/

Fra : moestrup

Dato : 15-04-03 09:49

>Hejsa,
>kan man finde de små finurlige filmklassikere fra de første pioneerer et
>sted på nettet ?

jeg kender ikke til steder med de allerførste pionerer, men hvis du
finder ud af noget, vil jeg meget gerne høre om det. Dog kender jeg
steder med nogle af de film, som for alvor udviklede filmsproget. På
sitet http://www.netbroadcaster.com/ kan du finde f.eks. Eisensteins
"Potemkin", Langs "Metropolis", Murnau's Nosferatu.

http://classicfilm.about.com/cs/streamingvideo/ er en udmærket
lille oversigt over steder der tilbyder streaming af klassikere, nogle
er dog betalingssteder.

Nå i min søgning fandt jeg nu den her:
http://homepage.tinet.ie/~musima/historymotion/camera.htm
hvor der faktisk er klip med Lumiére, Méliès, Porter og Edison m.fl.

Håber du kan bruge noget af det og evt. finder noget mere.

/Steffen

Fra : Peter Holm

Dato : 15-04-03 16:23

moestrup wrote:

> [...]
> hvor der faktisk er klip med Lumiére, Méliès, Porter og Edison m.fl.
>
> Håber du kan bruge noget af det og evt. finder noget mere.

tak.
Peter