Positionslys - syn af MC
Fra : BL

Dato : 14-04-03 18:55

Hvordan er det med positionslys på MC! Har importeret en US model Honda 700
nighthawk og her er der ingen positionslys, istedet er lyset (nær eller
fjernlys) altid tændt (der er ingen lyskontakt på styret). Nogen der kender
synsreglerne??

BL

Fra : Grunnet

Dato : 14-04-03 19:19

BL wrote:
> [...]
> lyset (nær eller fjernlys) altid tændt (der er ingen lyskontakt på
> styret). Nogen der kender synsreglerne??

Det står i Detailforeskrifter for motorkøretøjer - Vejledning for SBI -
findes på
nedenstående website - vælg Vejledning for SBI i øverste højre hjørne:

http://www.fstyr.dk/sw1122.asp

Det direkte link er
http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fag
omraader/krav/SBI.html
men det virker ikke så godt i outlook express

I afsnit 6.03.031 TO-HJULET MOTORCYKEL - står bl.a:

(1) To-hjulet motorcykel skal være forsynet med

a) en eller to positionslygter,

Før 01.05.77: To-hjulet motorcykel skal være forsynet med mindst en
positionslygte.

b) en eller to baglygter, og

Før 01.05.77: To-hjulet motorcykel skal være forsynet med mindst en
baglygte.

c) en eller flere nummerpladelygter.

Hilsen Steen
GL500 SilverWing '84
steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere, men Intet om MC)

---

Fra : m.grewy

Dato : 14-04-03 20:19

Grunnet wrote:

> [...]
>
> a) en eller to positionslygter,
>
> Før 01.05.77: To-hjulet motorcykel skal være forsynet med mindst en

Den regel tror jeg ikke på, for min har det ikke og den er købt herhjemme
fra ny.
Og jeg har set flere Honda`er der heller ikke har det .

Michael

Fra : Armand

Dato : 14-04-03 21:04

m.grewy <grewy@mc-chaufforerne.> skrev i en

> Den regel tror jeg ikke på, for min har det ikke og den er købt herhjemme
> fra ny.

Jo den har!
Der sidder en lille undseelig pære sikkende op fra bunden af lygtehuset og
lige midt i!

--
Armand.
(der forøvrigt gjorde dig opmærksom på'en lige efter at du havde købt

Fra : m.grewy

Dato : 14-04-03 21:11

Armand wrote:

> Jo den har!
> Der sidder en lille undseelig pære sikkende op fra bunden af
> lygtehuset og lige midt i!

Det er rigtigt.
Men der er flere der har prøvet at finde hvor man tænder det uden held.

Michael

Fra : Armand

Dato : 15-04-03 08:39

> Det er rigtigt.
> Men der er flere der har prøvet at finde hvor man tænder det uden held.

Hvorfor skulle det være anderledes end på alle andre Honda'er: På nøglen -
ét hak forbi styrlåsen. Evt. v.h.a. ned/ind -trykning af låsen! :-/

--
Armand.

Fra : m.grewy

Dato : 15-04-03 17:02

Armand wrote:

> Hvorfor skulle det være anderledes end på alle andre Honda'er: På
> nøglen - ét hak forbi styrlåsen. Evt. v.h.a. ned/ind -trykning af
> låsen! :-/

nope jeg kan godt tænde positionslyset med motoren igang, men ikke når den
er slukket ? .
Men det kan du jo se på torsdag når vi skal til Esbjerg

Michael

Fra : Richard

Dato : 14-04-03 19:51

BL wrote:
> [...]
> fjernlys) altid tændt (der er ingen lyskontakt på styret). Nogen der kender

Ditto min GB500, men den har været indreg. i D, så det vil jeg minde dem
om, hvis de forlanger det til syn. Iflg. Agusta-Claus i Søborg er det
sjældent, de kræver pos.lys eftermonteret ved syn. Ellers find en lille
lygte eller to og en afbryder. Good luck.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Morten Lange

Dato : 14-04-03 21:33

> [...]
> nighthawk og her er der ingen positionslys, istedet er lyset (nær eller
> fjernlys) altid tændt (der er ingen lyskontakt på styret). Nogen der

Reglerne er at der skal være positionslys der kan være tændt når nøglen er
fjernet.

Der skal også være en afbryder til nær/fjern lys, da det ikke er tilladt at
holde med nærlyset tændt i lygtetændingstiden ved jernbaneoverskæringer (ja
det lyder absurt men det er den begrundelse man får når man spørger de
sagkyndige)

Jeg har fået en mc kasseret for begge dele.

Om synsassistenten opdager det er en helt anden sag.

Lange

Fra : Bjørn S

Dato : 14-04-03 21:43

Morten Lange wrote:
> Reglerne er at der skal være positionslys der kan være tændt når
> nøglen er fjernet.

Nej, lige det er ikke rigtigt, og lige den del fik jeg også anmerkning på,
men har senere skaffet dokumentation på at det ikke er påbudt.
--
/Bjørn

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-04-03 21:51

On Mon, 14 Apr 2003 22:33:19 +0200, "Morten Lange"
<morten.lange@postman.dk> wrote:

Hej Morten.

>Reglerne er at der skal være positionslys der kan være tændt når nøglen er
>fjernet.

Den regel er ændret.
Det gælder kun MC med støttehjul (sidevogn).

> [...]
>det lyder absurt men det er den begrundelse man får når man spørger de

Det er simpelt.
Normalt skråner vejbanen lidt opad ved jernbaneoverskæringer, hvorved
selv nærlyset vil blænde de der holder i den modkørene bane.
Samtidig vil possitionslys klart indikere for loko føren at
køretøjerne holder stille.
Det hører altså med til god tone at slå ned på possisionslys når man
holder ved en jernbaneoverskæring.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Morten Lange

Dato : 15-04-03 17:00

>Den regel er ændret.
>Det gælder kun MC med støttehjul (sidevogn).
Jeg fik påtale for 1,5 år siden, så hvis reglerne er ændret siden da har du
ret.

> [...]
> køretøjerne holder stille.
> Det hører altså med til god tone at slå ned på possisionslys når man

Det er rigtigt nok, men hvis man er så betænksom at slukke nærlyset (hvilket
jeg aldrig har set praktiseret hvilket selvfølgelig ikke er det samme som at
det ikke forekommer ) kan man også holde så nærlyset ikke blænder dem på den
anden side. Det kræver kun et ganske ligge drej til højre lige inden
stilstand. Samtidig er jernbaneovergangene i stærkt tilbagetog, så problemet
burde være aftagende.

Hvis lokoføreren er så tæt på at han kan se positionslyset fra siden kan han
vel under alle omstændighedder ikke nå at standse. Han skal bruge flere
hundrede meter for standse sådan et tog medmindre der ligger et trinbræt ved
overskæringen så hastigheden er nede i forvejen.

Lange

Fra : Richard

Dato : 15-04-03 17:15

Morten Lange wrote:

> Det er rigtigt nok, men hvis man er så betænksom at slukke nærlyset (hvilket
> jeg aldrig har set praktiseret hvilket selvfølgelig ikke er det samme som at
> det ikke forekommer )

Så kom og se det ske næste gang jeg passerer Grisestien ved Fuglevad i
bil ;) - gør det altid, men dog ofte uden at bilen i modsat retning
fælger trop, så du har såmænd nok ret i, at folk glemmer det.

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-04-03 21:48

On Tue, 15 Apr 2003 17:59:35 +0200, "Morten Lange"
<morten.lange@postman.dk> wrote:

Hej Morten

>Jeg fik påtale for 1,5 år siden, så hvis reglerne er ændret siden da har du
>ret.

Undskyld - dårlig formulering.
Possisionslyset skal stadig være der, men det er kun på MC med
sidevogn det skal kunne være tændt med nøglen trukket.

> [...]
>anden side. Det kræver kun et ganske ligge drej til højre lige inden
>stilstand. Samtidig er jernbaneovergangene i stærkt tilbagetog, så problemet

Rigtigt, der er ikke mange tilbage - Heldigvis.
Jeg har nu altid praksiseret den med at gå på possisionslys.
Det er en gammel vane fra dengang vi havde hele to
jernbaneoverskæringer her i byen.

> [...]
>hundrede meter for standse sådan et tog medmindre der ligger et trinbræt ved
>overskæringen så hastigheden er nede i forvejen.

Enig.
Men at han ikke kan se lyset er for ham også et godt tegn

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Richard

Dato : 15-04-03 22:17

Steen Gruby wrote:
> Rigtigt, der er ikke mange tilbage - Heldigvis.
> Jeg har nu altid praksiseret den med at gå på possisionslys.
> Det er en gammel vane fra dengang vi havde hele to
> jernbaneoverskæringer her i byen.

Kom til Kgs. Lyngby - vi har ~et halvt dusin langs Grisestien

Fra : Mogens Dammand

Dato : 14-04-03 21:50

> [...]
> nighthawk og her er der ingen positionslys, istedet er lyset (nær eller
> fjernlys) altid tændt (der er ingen lyskontakt på styret). Nogen der

Jeg købte en US Transalp for et par år siden i tyskland, og den fik en
påtegnelse, om at der skulle eftermonteres positionslys på den, skulle dog
ikke stille igen, men overvejede at hvis, så kunne jeg da ta' et par NEFA
lygter med, de kan jo tændes uden motoren er igang

Mogens
TA