Havefræser
Fra : Tom

Dato : 14-04-03 20:13

Hej

Påtænker at indkøbe et sådant instrument (havefræser) til at vende hele
græsplænen incl. alt mosset. Men så siger min far at de små fræsere slet
ikke er kraftige nok til at tage en plæne med græs.
Jeg aner ikke en bønne omkring sådanne haveuhyrer så jeg ville være
taknemmelig for gode råd til at få en ny plæne (ca. 600 kvm).

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-04-03 21:16

On Mon, 14 Apr 2003 21:13:13 +0200, "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com>
wrote:

> [...]
>Jeg aner ikke en bønne omkring sådanne haveuhyrer så jeg ville være
>taknemmelig for gode råd til at få en ny plæne (ca. 600 kvm).

Vi har en Texas med 5 hk, den klarer fint en plæne - men sådan en
maskine er jo heller ikke billig.... 6-8000 står den vel i nu til dags.
Til gengæld holder den i mange år. I 'gamle dage' havde vi en med 3 hk,
den holdt i næsten 20 år inden den blev skiftet ud. Og den kunne også
godt klare en græsplæne.

Men jeg tror godt nok ikke jeg havde lyst til at fræse 600 m2 med
hverken den forrige eller den nuværende model vi har. Så hellere leje en
stor model med efterhængt fræser. Den er ikke så hård at køre med og den
laver et bedre stykke arbejde.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Calle.

Dato : 14-04-03 21:39

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> hverken den forrige eller den nuværende model vi har. Så hellere leje
> en stor model med efterhængt fræser. Den er ikke så hård at køre med

Nu er det jo ikke helt ligemeget, om det er stiv lerjord, som her i
området, eller om det er sandjord ude fra vestkanten man skal fræse i.

--
Calle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-04-03 07:50

On Mon, 14 Apr 2003 22:39:20 +0200, "Calle." <Calle@fjernjyde.dk> wrote:

>Nu er det jo ikke helt ligemeget, om det er stiv lerjord, som her i
>området, eller om det er sandjord ude fra vestkanten man skal fræse i.

Men hvis det er en græsplæne, så er det hårdt begge steder. Selvfølgelig
mest hvor det er lerjord.

Fra : SB

Dato : 14-04-03 21:22

Hej Tom

Hvis du vil købe en fræser til primært at "vende din plæne" med er det ikke
nogen god ide.
En Normal fræser er simpelhen ikke stærk nok til at flå græs fra hinannen.
Jeg taler af erfaring idet det kostede mig min næsten nye fræser livet
øv
Det jeg har gjort var at leje en maskine som var beregnet til at vende jord
med.
Den kostede mig 300 for en dag. Jeg kan ikke huske hvad den hedder men jeg
lånte den ved min lokale gartner.
Iøvrigt hvis det kun er for at få mosset væk med, skal du bare købe noget
"jernvitriol" og bland det med vand ca det 1-100
Brug din vandekande med spreder på og efter et par dage er mosset sveden
væk.

MVH / Søren Bové

Egevej 4 /Nørhalne
9430 Vadum
Email: <mailto:bove@netfusk.dk>
web: <http://www.netfusk.dk>

Fra : Frederiksen

Dato : 14-04-03 21:51

> Påtænker at indkøbe et sådant instrument (havefræser) til at vende hele
> græsplænen incl. alt mosset. Men så siger min far at de små fræsere slet
> ikke er kraftige nok til at tage en plæne med græs.

Lyt du bare til din far. Og desuden er det et pokkers arbejde. Det er
nemmere at jævne den nuværende plæne - fyld jord i hullerne og rend den over
med en palle (den jævner yderligere), giv den en gang gødning og en gang nye
græsfrø.

Mvh Maria

Fra : Erik

Dato : 14-04-03 22:38

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
over
> med en palle (den jævner yderligere), giv den en gang gødning og en gang

Silvan , har lige et godt ,synes jeg , tilbud på en 5,5hk til 4.400.-,
mvh,
Erik

Fra : Musen

Dato : 15-04-03 09:23

klip---
> [...]
over
> med en palle (den jævner yderligere), giv den en gang gødning og en gang

Jeg tillader mig lige at indskyde et spørgsmål her:
Vore problem er en masse store og små tuer og totter...Dem kan man vel ikke
jævne med en palle kan man?? Vi har ca. 3500m2 græsplæne, så det er noget
bøvl at jævne dem ud med en skovl (har prøvet

/Musen

Fra : Hanne Bak og Kurt E.~

Dato : 15-04-03 07:45

">
> [...]
> Jeg aner ikke en bønne omkring sådanne haveuhyrer så jeg ville være
> taknemmelig for gode råd til at få en ny plæne (ca. 600 kvm).

Jeg tror heller ikke de almindelige fræsere kan bruges, skal du have en, så
anbefaler jeg en Valpadana universaltraktor, den er til fræser, kost,
fingerklipper, en fantastisk maskine, nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men de
kan købes brugt, hvis du er heldig. f.eks. H. G. Enemark i Højby på fyn.
Det kunne jo være der var nogen her som kunne hjælpe dig? Jeg har da sådan
en stående, du kunne jo leje maskine med mand.

Kurt
Odense

Fra : zigge

Dato : 15-04-03 11:10

> [...]
> Jeg aner ikke en bønne omkring sådanne haveuhyrer så jeg ville være
> taknemmelig for gode råd til at få en ny plæne (ca. 600 kvm).

Den politisk ukorrekte løsning:

Sprøjt den gamle plæne med Roundup et par gange med tre ugers melemrum. På
den måde er du sikker på at der ikke er kvikgræs tilbage i jorden, Hvis du
begynder at fræse en gammel plæne op hvor der er kvik i, så snitter du en
million milliard små nye kvik-stiklinger der gror som bare ...
Når den gamle plæne er lagt øde, kan du fræse. Men jeg vil som de andre,
anbefale at du lejer en efterhængt fræser på min. 10 Hk til opgaven. Der
skal ikke fræses ret langt ned, 15 cm er rigeligt. Fræser du dybere får du
bare en blød græsplæne efterfølgende.
Prøv evt. at kikke hos Dænfeldt om hvordan man anlægger ny plæne.

Mvh
//zigge

Fra : Bjarne

Dato : 15-04-03 15:22

In article <GLDma.124$z36.69@news.get2net.dk>,
   "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> writes:
> [...]
> Jeg aner ikke en bønne omkring sådanne haveuhyrer så jeg ville være
> taknemmelig for gode råd til at få en ny plæne (ca. 600 kvm).
For 2 år siden fræsede jeg min gamle plæne, jævnede og såede nyt græs.

Jeg lejede en stor selvkørende professionel model til jobbet.
Jeg kan så sige med usvigelig sikkerhed : NO WAY kunne dette være gjort
med de små "hobby" fræsere man ser til salg rundt omkring. Selv med denne
tingest blev der ARBEJDET kraftigt.

Jeg kan slet ikke forestille mig, hvordan en ikke selvkørende fræser ville
komme nogen vegne.

mvh,
Bjarne