Støttemur med fiberdug
Fra : Kathrine

Dato : 14-04-03 19:07

Hejsa.
Nu har jeg fået bestilt stabilgrus og ærtesten til min indkørsel.
Næste bestilling ligger klar på 216 danblokke, som vi skal lave en
åben støttemur af.
På grund af ukrudt på skråningen, hvor muren skal stå og dennes
åbenhed, har jeg tænkt mig at lægge fiberdug under. Det har jeg set
hos andre.
Men hvordan får man fæstet denne dug på skråningen bagved støttemuren?
--
Kat
---

Fra : Holten

Dato : 14-04-03 20:04

"Kathrine" <katras@FJERN-DETTEofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hos andre.
> Men hvordan får man fæstet denne dug på skråningen bagved støttemuren?

Det vil være at smide penge ud af vinduet.
Værdiløst, da ukrudt ikke vil komme fra skråningen, men flyvende med vinden.
Ligeledes er fibertex under flisebelægning værdiløst til ukrudtsbekæmpning,
her gælder samme regel.
Men byggemarkedet vil naturligvis gerne sælge dig noget; det lever de nemlig
af )

MVH

Holten

Fra : Kathrine

Dato : 14-04-03 21:11

"Holten" skrev:

> Det vil være at smide penge ud af vinduet.

Ja, det er jeg jo ikke interesseret i!

> [...]
vinden.
> Ligeledes er fibertex under flisebelægning værdiløst til

Nu taler vi om en næsten lodret skråning, hvor der allerede gror
dynger af ukrudt som ikke skal have lov til at vokse igennem den nye
åbne støttemur, og ej heller op over, så jeg kan ikke lige se hvor
værdiløst det vil være!?

> Men byggemarkedet vil naturligvis gerne sælge dig noget; det lever
de nemlig
> af )

Min tanke er ikke skabt hos et byggemarked der skal prakke mig noget
på, men hos venner og bekendte der har stor succes med at lægge en
fiberdug mellem jord og støttemur.
Deraf mit simple spørgsmål: Hvordan får jeg den til at ligge fast
bagved muren?

Men ellers tak for dit råd
--
Kat
---

Fra : HHIST

Dato : 15-04-03 07:28

Hvis det er en fiberdug af en kvalitet i den bedre ende af skalaen, i
retning af det man bruger til vejbyggeri. Vil det virke udemærket.. Den
koster dog en del mere end den tynde de har i byggemarkedet.
Du kan evt kombinere den billige med et lag kraftig sort plastik, det ville
jeg gøre, sort plastik kommer der ingen ukrudt igenem og læg dugen mod
skrænten så den forhindrer sten i at lave huller i plastiken.
Du kan holde det ved på toppen af skråningen at grave en rende ca. 35 cm dyb
og lægge geotekstilen ned til bunden og op igen på modsatte side derefter
fylde renden med jord igen så er den låst.
mvh Finn

Fra : Holten

Dato : 15-04-03 17:08

"HHIST" <husoghave@mail.men-ingen-spam.dk> skrev i en meddelelse

sort plastik kommer der ingen ukrudt igenem og læg dugen mod
> skrænten så den forhindrer sten i at lave huller i plastiken.

Har du aldrig set græs vokse gennem asfalt, det har jeg !!

MVH

Holten

Fra : HHIST

Dato : 17-04-03 06:27

Der ligger absolut heller ikke fiberdug lige under asfalten. Når fiberdug
bliver brugt i vejbyggeri lægges den ud på råjorden før bærelaget opbygges.
Dette for at forhindre at bærelag og råjord blandes under den kraftige
mekaniske påvirkning der er fra den tunge trafik.
Græs i asfalten opstår i revner det flyver til og kommer ikke nedefra.
Finn