Ventiljustering på Holda 750 Bol d'Or moto~
Fra : Claus Bjerre

Dato : 22-03-01 20:57

Dagens gode gerning ville for mig være at justere ventilerne på den
gamle Honda inden der skal til at køres igen. Nu forsøger jeg så at
regne ud hvordan det skal gøres før jeg begynder at skrue....

Men. Den dåseåbner som Honda laver til at holde ventilerne ned-
trykkede med hvis man vil have fat i justeringsbrikkerne tager de
den nette pris af 750 kr for, så sagen ryger lige ind her forbi
De Fænomenale Mekanikere.

Er der en eller anden smart måde at klare jobbet på uden den
autoriserede Honda dims ?

Claus Bjerre (dik-dik-dik-dik-dik....)

Fra : Asger Steffensen

Dato : 22-03-01 23:33

"Claus Bjerre" <claus.bjerre@altavista.net> wrote in message

> [...]
> De Fænomenale Mekanikere.
>
> Er der en eller anden smart måde at klare jobbet på uden den

Tjae, at fremstille et værktøj selv af et stykke fladjern.
Jeg har på min gamle Audi, samt på en Suzuki GS450 med success benyttet en
kraftig skruetrækker, men det kræver at der er plads til det, samt en del
behændighed (og forsigtighed!)

Asger
ZX-10

Fra : Armand

Dato : 23-03-01 04:17

Claus Bjerre <claus.bjerre@altavista.net> skrev i en

> [...]
> den nette pris af 750 kr for,
> Er der en eller anden smart måde at klare jobbet på uden den

"dåseåbner"? Det kan da kun være den type værktøj som også Suzuki
bruger til GS'erne, og den er til at trykke ventilerne, eller rettere:
Knastfølgerne(!) ned med!
Max's MC Import sælger ud til både Honda, og 'Zuki á 250,-kr!

Man kan alternativt konstruere et "jern" der i modsætning til
ovenstående, kun egner sig til at holde knastfølgeren nede efter at
knasten har trykket den ned (og derved kan drejes væk igen)!

Endelig er der den med at afmontere knastakslerne - meeen :-/

Jeg finder de 250,- for at være en passende investering i et effektivt
stykke værktøj!!

--
Armand.

Fra : Sand

Dato : 23-03-01 08:19

"Claus Bjerre" <claus.bjerre@altavista.net> wrote in message
> Er der en eller anden smart måde at klare jobbet på uden den
> autoriserede Honda dims ?
Jeg har selv lige været turen igennem, og klarede det tilsyneladende
uden specialværktøj og varige mén.
Proceduren var flg.:
Sørg for at løfteren på den pågældende ventil er helt fri. Tag en
rimelig str. skruetrækker og læg den plan med Shim'en helt ind til
knasten, giv et slag med hånden, på enden af skruetrækkeren, så du
tvinger løfteren ned og skruetrækeren ind mellem løfter og knast.
Herefter tager du en mindre skruetrækker og sætter på højkant mellem
løfterens kant og knastakslen (ved siden af knasten). Nu kan du fjerne
den store skruetrækker og shim'en er fri til at tage ud.

Det er måske ikke den pæneste måde at gøre det på, men med lidt gefühl
kan det sagtens lade sig gøre.

Go' fornøjelse!
--
Mvh. Sand