/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Uskiftet bo? Simpelt?
Fra : Thomas N.


Dato : 14-04-03 14:47

Hejsa

En hustru sidder i uskiftet bo og ønsker nu at skifte. (hvilket hun jo selv
bestemmer)
Men... inden skiftet er afsluttet, dør hun.

Skal der så regnes arv fra manden til hustruen?
Normalt vil man jo ikke gøre dette hvis H ikke beder om at skifte, men blot
dør.

Thomas



 
 
Peter Hansson (14-04-2003)
Kommentar
Fra : Peter Hansson


Dato : 14-04-03 15:14


"Thomas N." <fornavn@efternavn.danmark> skrev i en meddelelse
news:b7eedt$1aab$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Hejsa
>
> En hustru sidder i uskiftet bo og ønsker nu at skifte. (hvilket hun jo
selv
> bestemmer)
> Men... inden skiftet er afsluttet, dør hun.
>
> Skal der så regnes arv fra manden til hustruen?
> Normalt vil man jo ikke gøre dette hvis H ikke beder om at skifte, men
blot
> dør.

Karnov: Note til Arvelovens §17:

Der er enighed om, at en skiftebegæring indgivet på et tidspunkt, hvor
ægtefællen imødeser sin død som nært forestående, må tilsidesættes af
skifteretten, jf. Irene Nørgaard m.fl. 66 med henvisninger. Se tillige
Danielsen i U 1979 272 f og dertil Taksøe-Jensen 100 med note 112.

Heraf kan man udlede at det er begæringstidspunktet der er afgørende, med
bla. den modifikation som er beskrevet ovenfor.

PH



Thomas N. (14-04-2003)
Kommentar
Fra : Thomas N.


Dato : 14-04-03 15:43

Forstået sådan:

At når Hustruen ikke imødeser sin nært forestående død, men begærer skifte
og dør inden skiftets afslutning, så -skal- der medregnes arv fra manden til
hustruen. (?)

Thomas



Peter Hansson (14-04-2003)
Kommentar
Fra : Peter Hansson


Dato : 14-04-03 16:07


"Thomas N." <fornavn@efternavn.danmark> skrev i en meddelelse
news:b7ehmi$1d23$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Forstået sådan:
>
> At når Hustruen ikke imødeser sin nært forestående død, men begærer skifte
> og dør inden skiftets afslutning, så -skal- der medregnes arv fra manden
til
> hustruen. (?)
>
Forstået således at det uskiftede bo skiftes efter H´s begæring på samme
måde som var hun i live. Herefter arves der efter H da hun jo er død.

Der er således først et skifte af uskiftet bo, og herefter et dødsboskifte.

PH



Thomas N. (14-04-2003)
Kommentar
Fra : Thomas N.


Dato : 14-04-03 17:23

Enig!

Mange tak!

Thomas



Thomas N. (14-04-2003)
Kommentar
Fra : Thomas N.


Dato : 14-04-03 15:49

U 1979 272

Det fatter jeg ikke. Den dom er om skibsmæglere
Thomas



Peter Hansson (14-04-2003)
Kommentar
Fra : Peter Hansson


Dato : 14-04-03 16:11


"Thomas N." <fornavn@efternavn.danmark> skrev i en meddelelse
news:b7ei36$1d9j$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> U 1979 272
>
> Det fatter jeg ikke. Den dom er om skibsmæglere
> Thomas
>
Ja: og jeg fatter ej heller en hujende f.. af det. Fejl i henvisning??

PH



Thomas N. (14-04-2003)
Kommentar
Fra : Thomas N.


Dato : 14-04-03 17:24

> Ja: og jeg fatter ej heller en hujende f.. af det. Fejl i henvisning??

Der må være tale om væsentlig mangel og dermed mulighed for pengene tilbage?


Thomas



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177512
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste