Podning
Fra : Mai-britt Mygind Gad~

Dato : 22-03-01 20:14

Jeg har beskåret et gammelt æbletræ som jeg har tænkt mig at lave
barkpodning på. Jeg har nu hørt/læst flere steder at det rette tidspunkt er
når saften stiger. Hvornår er det helt præcis ? Er der en nem måde at se det
på?

Mvh

Jesper Johannesen

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 22-03-01 20:40

Jeg plejer at pode den første uge i april, men jeg kender ikke nogen særlig
metode til at bestemme saftstigning. Udover at bore et hul i et træ, tappe
det for saft og dermed registrere omfanget af saftstigning!

Det lyder som en barsk metode, men i næste uge vil jeg faktisk begynde at
tappe saft fra et par birketræer ved at bore hul i stammen, isætte et rør
hvorfra jeg tapper saften over i en flaske.

Dermed har jeg en målbar mulighed for at registrere saftstigningen i
birketræer. Derefter vil jeg prøve experimentere mig frem til det mest
fordelagtige tidspunkt for æblepodning ift. birketræets saftstigning.

Det var vidst et svar du ikke kan bruge til særlig meget, men jeg blev lige
inspireret af dit spørgsmål til at bidrage til tråden

mvh. Klaus

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 22-03-01 20:41

Fra : LEIF & ANNIE JOHANSE~

Dato : 23-03-01 01:33

Saftstigningen foregår i april/maj, se iøvrigt planteleksikonet
www.havesider.dk
under "dyrkning og formering" der er en side der hedder forædling
/ barkpodning.

mvh
Leif Johansen
--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk

Fra : Aa. Worm

Dato : 23-03-01 12:05

Netop igår var jeg til foredrag om frugt(træer) med Jørgen Vittrup,
tidligere forsøgsleder i Årslev.
Han demonstrerede podning på æbletræer og sagde bl.a.
podekvistene skal skære af om vinterenog hereter opbevares køligt; han
graver den ca 10 cm ned under jorden. Han mente, at det netop kan nåe endnu,
at skære podekviste.
Selve podningen sker i begyndelsen af maj, når træernes knopper for alvor
bebynder at vokse.
Den gren, der skal podes på, saves af i løbet af vinteren (kan nås endnu).
Når podningen skal foretages. skæres endnu en lille skive af grenen,
således at snittet er helt rent.
Han anbefalede i øvrigt, at man poder MANGE forskellige sorter på sit
podetræ.
Blandt de mere kuriøse ting fortalte han, at han som barn havde podet pære i
naboens tjørnehæk!

Hilsen

Aase

Fra : Aa. Worm

Dato : 23-03-01 13:44

Jeg var lige hurtig nok (ses bl.a. af de mange slåfejl).
Jørgen vittrup understregede, at han anbefaler beg. af maj som det bedste
podetidspunkt fordi barken på podetræet løsner MEGET nemt på dette
tidspunkt. Det er derfor meget nemt at sætte podekvisten (podekvistene) fast
under barken.
Det er meget vigtigt at lukke podested og grenstump meget omhyggeligt for at
undgå fordampning. Næsten alt kan bruges: podevoks, brede gummibånd, bast
eller "malertape" (den slags tape, såm bruges til afdækning i forbindelse
med maling).

Hilsen
Aase

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-03-01 13:57

On Fri, 23 Mar 2001 13:44:14 +0100, "Aa. Worm" <aa.worm@gvdnet.dk>
wrote:

>Det er meget vigtigt at lukke podested og grenstump meget omhyggeligt for at
>undgå fordampning. Næsten alt kan bruges: podevoks, brede gummibånd, bast

Fordelen ved brede elastikker (som bagefter dækkes med podevoks) er at
de mørner af sig selv, og falder af efterhånden som podningen vokser
til. Bruger man bast eller f.eks isolerbånd skal man holde noget bedre
øje for at denne binding ikke skal gnave i grenen.

>eller "malertape" (den slags tape, såm bruges til afdækning i forbindelse
>med maling).

Isolerbånd er også udemærket, det kan man lukke så tæt at der ikke
skal voks på. Til gengæld skal man holde selv sørge for at løsne det
når grenen vokser.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Per Nissen /PMF

Dato : 23-03-01 12:20

Jeg har tænkt mig at prøve at pode på et pæretræ, og er glad for de ikke
er forsent at finde podekviste. Men kan man købe podekviste, eller skal
jeg ud og afsøge naboens haver for egnede skud ?

Med venlig hilsen

Per Nissen

E-mail: Per.Nissen@PMF.dk eller via net dialog

Fra : hek0101

Dato : 24-03-01 17:34

Hej til podegruppen
Det er rart at læse lidt om forårsfornemmelser.
Det er ikke nødvendigt at gå på rov i naboens have med mindre, det er
for spændingens skyld.
En velassorteret planteskole er leveringsdygtig i podeskud.
Jeg bliver inspireret til at pode nye sorter på mit gamle æbletræ.
med venlig hilsen
Henny

http://www.kandu.dk/