MacOS 9.1 - hidtil mest stabile system fra~
Fra : Per Erik Ronne

Dato : 22-03-01 20:02

Efter at jeg har installeret MacOS 9.1 [fra scratch, fra CD-ROM på min
6100/60/72] kan jeg konstatere følgende:

Det fylder langt mindre end 9.0
Det kører hurtigere end 9.0
Det er det overhovedet mest stabile system, jeg endnu har set til en
PowerMac. Fra 7.1.2 og frem.

--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-03-01 01:03

Hej Per

Fuldstændig og aldeles enig!!!

For skægs skyld prøvede jeg i går, om jeg kunne kvæle 9.1DK på min
G3/233. Jeg startede med at gå på net med NC 4.76, som jeg plejer,
derefter startede jeg IE 5.02US, MSWord 6DK, MSWord 98, Nisus Writer
6.01, Nisus Email 1.5, Tekst&Lyd, wordPerfect 3.5, PlayerPRO 5.8
Commercial, og for at det ikke skal være lyw også SoundApp, der i
baggrund spillede John C. Fogerty & The Blue Rich Rangers for fuld drøn.

Alle programmer har mindst fordoblet RAM-tildeling i både min. og ønsket
str. - og alligevel havde jeg mere end 150mb i overskud.

Det kalder jeg stabilitet, så det basker til noget ! på en G3/233DT med
352mb RAM....

mvh. Erik Richard

Per Erik Ronne wrote:

> [...]
>
> Det fylder langt mindre end 9.0
> Det kører hurtigere end 9.0
> Det er det overhovedet mest stabile system, jeg endnu har set til en

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Hammerhead

Dato : 23-03-01 16:54

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> [...]
>
> Det fylder langt mindre end 9.0
> Det kører hurtigere end 9.0
> Det er det overhovedet mest stabile system, jeg endnu har set til en

Ikke dårligt!

Min oplevelse er noget end, selvom RAMforbruget er uændret eller moderat
øget (vi taler om få megabytes).

Harddiskplads lader til at være uændret.

Stabilitet forbedret. Indtil videre er det kun IE 5 der kan få Mac'en
til at gå ned.

hastighed forbedret. Booter hurtigere, det er great :)

--
- Peter - titancity.com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-03-01 18:52

Hammerhead <root@NOSPAM.com> wrote:

> Stabilitet forbedret. Indtil videre er det kun IE 5 der kan få Mac'en
> til at gå ned.

Jeg kan godt (hvis jeg vil) få adslillige programmer til at tage hele
systemet med ned, hvis jeg altså vil.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 23-03-01 21:03

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Jeg kan godt (hvis jeg vil) få adslillige programmer til at tage hele
> systemet med ned, hvis jeg altså vil.

Start et par java programmer, den virker hver gang

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Hammerhead

Dato : 23-03-01 23:45

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Jeg kan godt (hvis jeg vil) få adslillige programmer til at tage hele
> systemet med ned, hvis jeg altså vil.

Det kan jeg også, hvis jeg vil.

--
- Peter - titancity.com

Fra : Carsten Matzon

Dato : 24-03-01 14:34

On Fri, 23 Mar 2001 23:45:06 +0100, Hammerhead wrote
(in message <1eqqxyh.1i6csu91u9owu8N%root@NOSPAM.com>):

> Det kan jeg også, hvis jeg vil.

Syntes det er lidt plat at sidde og diskutere om man kan lægge et OS ned
eller ej.Man vil ALTID kunne lægge et vilkårligt system ned om man vil.Drejer
sig mere om det er blevet mere stabilt for den almindelige bruger... :)

Carsten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-03-01 15:04

Carsten Matzon <carsten@matzon.dk> wrote:

> [...]
> sig mere om det er blevet mere stabilt for den almindelige bruger... :)

Både og... Det var nu blot en reaktion på at PBP skrev at han hidtil kun
havde fået 9.1 til at gå ned med IE5.
Jeg glæder mig nu til MacOSX, hvor man ikke længer behøver at tænke på
at "denne handling" _kan_ få hele systemet til at gå ned.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 24-03-01 16:51

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Jeg glæder mig nu til MacOSX, hvor man ikke længer behøver at tænke på
> at "denne handling" _kan_ få hele systemet til at gå ned.

Næh. Men den kan nu stadig få Classic til at gå ned.

I øvrigt fik vi at vide i Empire Bio, at visse applikationer ikke
virkede. Der blev nævnt en web-adresse [son jeg lykkeligt har glemt], og
så blev der konkret oplyst /at Virtual PC 4.0 ikke kan køre med MacOS X,
heller ikke i Classic/.

Fra : Michael Holm

Dato : 24-03-01 17:53

> [...]

> virkede. Der blev nævnt en web-adresse [son jeg lykkeligt har glemt], og
> så blev der konkret oplyst /at Virtual PC 4.0 ikke kan køre med MacOS X,

Det er kun problem hvis du kører VPC via Classic direkte under OS X.

- hvis du booter fra 9.1, skulle VPC (og VGS) fungere ubeklageligt !

Kan heller ikke huske linket men under
http://www.apple.com/macosx/applications/index.html er der link til side
hvor man checke om et program funker eller ej !
--
- Michael

http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 26-03-01 02:17

Michael Holm <kiaikidoRemove@mac.comRemove> wrote:

> Det er kun problem hvis du kører VPC via Classic direkte under OS X.
>
> - hvis du booter fra 9.1, skulle VPC (og VGS) fungere ubeklageligt !

Det giver jo sig selv. Ikke desto mindre er det et meget alvorligt
problem for Connectix - men mon ikke de hurtigt får det løst?

Så VPC kommer til at køre under Cocoa eller, bedre, direkte fra Darwin,
så vi får valgmulighederne Unix Terminal [med X Windows], Classic,
Carbon, Cocoa [NeXt] og PC?

Fra : Karl Antz

Dato : 26-03-01 08:57

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Det giver jo sig selv. Ikke desto mindre er det et meget alvorligt
> problem for Connectix - men mon ikke de hurtigt får det løst?

Connectix har forlængst meddelt i deres support afdeling at de regner
med at være klare til sommer - det betyder så formodentlig at det bliver
en Carbon-version.

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-03-01 12:40

In article <1eqvfk4.18cwfc276947kN%karlantz@isa.dknet.dk>,
karlantz@isa.dknet.dk (Karl Antz) wrote:

> det betyder så formodentlig at det bliver
> en Carbon-version.

En Java-baseret Windows emulator ville ellers...

//Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-03-01 19:06

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Næh. Men den kan nu stadig få Classic til at gå ned.

Ja selvfølgelig classic.app er et program som alle andre, men alle andre
programmer fortsætter upåvirket. Min holdning til Classic.app er iøvrigt
at Apple burde have droppet den helt og ofret recurser andetsteds. Om et
halvt år, når de fleste større programmer fra Adobe og MS er flyttet til
Carbon, er der aligevel stort set ingen der bruger classic.app. Dem der
har behov fro at køre gammeldavs programmer fortsætter med at bruge Mac
OS 8-9.

Når Jeg skifter til Mac OS X har jeg ikke tænkt mig at bruge ét eneste
classic program under Mac OS X. Pt. venter jeg på følgende:
Et anstændigt kalender program (eks. enten Palm eller Enturage),
DVDplayer og MacSOUP (Er der nogen der ved om/hvornår vi ser en
Carboniseret udgave)

> I øvrigt fik vi at vide i Empire Bio, at visse applikationer ikke
> virkede.

Korrekt programmer med direkte hardware access virker ikke, da _al_
access sker gennem mach mikrokernen.

se <http://www.info.apple.com/usen/macosx/>

> og så blev der konkret oplyst /at Virtual PC 4.0 ikke kan køre med MacOS
> X, heller ikke i Classic/.

big deal, Connectix har annonceret VPC til Mac OS X.

Fra : Karl Antz

Dato : 24-03-01 19:40

> [...]

> Carbon, er der aligevel stort set ingen der bruger classic.app. Dem der
> har behov fro at køre gammeldavs programmer fortsætter med at bruge Mac

Sådan fungerer virkeligheden ikke i produktionsverden.

Havde Apple ikke satset på at muliggøre en blød overgang, havde folk der
lever af arbejdet på deres Mac - som feks mig - sandsynligvis sagt nej
med det samme. Nu kan jeg ganske stille og rolig vænne mig til det nye
system, men jeg stadig OSSE UNDER OS X kan bruge programmer som feks
Word. Ja, jeg ved at de snart kommer som carbon - men på denne her måde
er det en glidende overgang. Dem der vil gå over med det samme kan gøre
det uden i det væsentlige at miste programmer, og dem der vil vente lidt
kan gøre det.

I en "ideel" verden ville man kunne skifte fra en dag til den næste -
men hvor ideelt ville det rent faktisk være? Jeg føler mig tryg ved de
langsomme overgange, der muliggør en graduel afprøvning af ny teknologi,
mens jeg har en indgroet mistro mod radikale ændringer - for det meste
der de deermed forbundne problemer væsentlig større end gevinsterne.

Hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Hammerhead

Dato : 25-03-01 17:13

> [...]

> Carbon, er der aligevel stort set ingen der bruger classic.app. Dem der
> har behov fro at køre gammeldavs programmer fortsætter med at bruge Mac

Morten, du er superbruger. Det er mange af Apple's kunder ikke. Som
superbruger kan du gå på komprimis og bruge andre løsninger. Det kan
almindelige brugere ikke.

Det du foreslår svarer til at Apple IKEK havde sørget for 68K emulering
i Mac OS da PPC-Mac'erne kom frem. Hvordan tror du det var gået?

--
- Peter - titancity.com

Wintel users: All your base are belong to uX

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 26-03-01 03:22

Hammerhead <root@NOSPAM.com> wrote:

> Det du foreslår svarer til at Apple IKEK havde sørget for 68K emulering
> i Mac OS da PPC-Mac'erne kom frem. Hvordan tror du det var gået?

Og jeg bruger stadigvæk 68K-programmer. Blandt andet mit
regnskabsprogram Maconomy.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-01 18:37

Hammerhead <root@NOSPAM.com> wrote:

> Morten, du er superbruger. Det er mange af Apple's kunder ikke. Som
> superbruger kan du gå på komprimis og bruge andre løsninger. Det kan
> almindelige brugere ikke.

Hvis man er afhængig af gammeldags programmer, er man alligevel bedre
tjent med at kører Mac OS 9. Carbon er nok til at dække kompatiblitet
for Mac OS 9 og X brugere.
Afskaffelsen af Classic ville envidere fremskynde carboniseringen til
glæde for alle, også Mac OS 9 brugere da carboniserede programmer rent
faktisk opfører sig pænere under Mac OS 9 end "gamle" programmer
udviklet til mac os 7.x.
Jeg tror ikke at Apple ville have ofret resucer på Classic, hvis de
havde haft Carbon da Rapsody/Mac OS X udviklingen startede.

> Det du foreslår svarer til at Apple IKEK havde sørget for 68K emulering
> i Mac OS da PPC-Mac'erne kom frem. Hvordan tror du det var gået?

dårligt, men det har ikke noget med sagen at gøre. I dag har Apple et
alternativ i form af Carbon.

Fra : Hammerhead

Dato : 26-03-01 19:39

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> dårligt, men det har ikke noget med sagen at gøre. I dag har Apple et
> alternativ i form af Carbon.

Morten.

Carbon og Cocoa repræsenterer begge oevrgnagen til OSX-native
programmer, modsat Classic. På samme måde som 68K vs. PPC i 1994.

Uden Classic, ingen brugere. Du kan ikke gøre alt det, du i dag gør på
OS 9, på OS X. Derfor: Classic.

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 26-03-01 21:04

> [...]

> programmer, modsat Classic. På samme måde som 68K vs. PPC i 1994.
>
> Uden Classic, ingen brugere. Du kan ikke gøre alt det, du i dag gør på

Undskyld, men er Cocoa ikke native MacOS X UNIX?
--
Jesper Oersted
"Tak til - beklager, navnet forsvandt i da Outlook Express

Fra : Hammerhead

Dato : 27-03-01 16:44

Jesper Ørsted <triton@titancity.com> wrote:

> Undskyld, men er Cocoa ikke native MacOS X UNIX?

.... det komemr an på hvordan du ser på det. Både Carbon og Cocoa kan
siges at være native API'er.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-01 23:46

Hammerhead <root@NOSPAM.com> wrote:

> Carbon og Cocoa repræsenterer begge oevrgnagen til OSX-native
> programmer, modsat Classic. På samme måde som 68K vs. PPC i 1994.

Cocoa er ikke overgangen, kun Carbon. Classic.app kunne sagtens undværes
i den sammenhæng.

> Uden Classic, ingen brugere. Du kan ikke gøre alt det, du i dag gør på
> OS 9, på OS X. Derfor: Classic.

vrøvl, _i_dag_ dag du ikke gøre det, men om et halvt år _kan_ du (uanset
om classic.app eksiterer eller ej)
Om et halvt år er classic.app glemt og borte, det kan kun falde de
allerfærreste ind at bruge Classic.app til den tid - Dem der vil have
Mac OS X finder enten nye programmer eller venter på en Carbon/Cocoa
version.

Fra : Hammerhead

Dato : 27-03-01 16:44

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> vrøvl, _i_dag_ dag du ikke gøre det, men om et halvt år _kan_ du (uanset
> om classic.app eksiterer eller ej)

Den forstod jeg ikke?

> [...]
> allerfærreste ind at bruge Classic.app til den tid - Dem der vil have
> Mac OS X finder enten nye programmer eller venter på en Carbon/Cocoa

hvor mange tror du kan klare sig uden Classic i dag, hvis vi nu
forestiller os at mac OS *puff* forsvandt?

Morten, tag lige at fat at hele verden ikke roterer om dig... det er
meget fedt at du mener at du kan klare dig uden Classic, men det kan de
fleste Mac-brugere ikke.

Punktum.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-03-01 11:28

> [...]

> Palm eller Enturage), DVDplayer og MacSOUP (Er der nogen der ved
> om/hvornår vi ser en Carboniseret udgave)

Jeg har selv ret svært ved at slippe MacSoup, og fik nedenstående svar
fra Stefan Haller.

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-01 18:37

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> I'm working on it, but I can't say when it will be ready. It's a huge
> amount of work, there are still a couple of unresolved issues, and at
> the moment I only have limited time to work on MacSOUP.

snøft... For min skyld måtte han gerne kræve en ny registrering ($) for
en Mac OS X version, hvis det kunne speede færdiggørelsen lidt op.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-03-01 18:46

On Mon, 26 Mar 2001, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> snøft... For min skyld måtte han gerne kræve en ny registrering ($)
> for en Mac OS X version, hvis det kunne speede færdiggørelsen lidt op.

[klapper Morten på hovedet]

Måske du skulle skrive til ham med tilbud om at frikøbe ham fra
arbejdsmarkedet (eller noget)? På den anden side kunne han også bare gøre
programmet open source, og koncentrere sig om [whatever], han ellers har
så travlt med. Selv har jeg svært ved at undvære MacSoup. Som alternativ
er jeg mere tilbøjelig til at bruge PINE (som her)...

-j

--
______________________________
Janus Sandsgaard - Netcetera ApS - Brolaeggerstraede 4 - 1211 Koebenhavn K.

Fra : Michael Holm

Dato : 26-03-01 23:00

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> snøft... For min skyld måtte han gerne kræve en ny registrering ($) for
> en Mac OS X version, hvis det kunne speede færdiggørelsen lidt op.

Hørt - hørt klapper, det kunne være vi skulle lave en underskrift
indsamling !!

--
- Michael

http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : PER BRUUS

Dato : 24-03-01 01:36

For at fejre 9,1 har jeg smidt 512MB oven i de 256 Mb
Men det er lang tid siden jeg har haft så mange frysninger,
eller at programmer slutter uventet, både PS 6,01
ID 1,5 og Fotostation 4,0
Kan det skyldes at det er skod-ram (pc133 Discount)
Per Bruus
Danlux@get2net.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-01 02:17

Hej Per

- Du skulle vel tilfældigvis ikke også have Virtuel Hukommelse slået til? -
Især Adobe programmer kan simpelthen ikke lide VM, da de laver deres egen
form - SwapDisk...

mvh. Erik Richard

Fra : PER BRUUS

Dato : 24-03-01 13:02

Hej Erik

Jo, Virtuel hukommelse står slået til med 769Mb,
Hvilket aldrig tidligere har givet problemer, Men med
men jeg har heller ikke haft så meget ram før, så den
er jo nok ikke så nødvendig mere. Jeg vil prøve at
prøve at slå den fra og se om det hjælper.
Har du et forslag til indstilling af RAM-disk

Per Bruus
Danlux@get2net.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-01 01:44

Hej Per

Jeg tror, du vil opleve en forbedring i dit system ved at slå VM fra - især
ved brug af Adobe programmerne.

Og mht. RamDisk, så véd jeg ikke ret meget om det, - jeg har faktisk aldrig
selv brugt det, - Jeg synes, jeg altid har haft fysisk RAM nok, så det har
ikke været nødvendig for mig. Men prøv at kigge i systemmanualet, - der må da
stå noget dér.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 26-03-01 03:22

> Jeg tror, du vil opleve en forbedring i dit system ved at slå VM fra - især
> ved brug af Adobe programmerne.

Så er der jo pludselig ikke nok RAM med 72 M;-(.

I øvrigt køber jeg om få måneder en Cube. Det passer med at 1) den
kommer med den endelige MacOS X og 2) jeg får udbetalt en arv på vel
125.000 [efter atm mine forældre som døde sidste år; sommerhuset er
solgt så det drejer sig nu udelukkende om papirarbejde og salg af
sælgerpantebrev og obligationer].

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-01 07:00

> Og mht. RamDisk, så véd jeg ikke ret meget om det, - jeg har faktisk aldrig
> selv brugt det, - Jeg synes, jeg altid har haft fysisk RAM nok, så det har
> ikke været nødvendig for mig.

Det er slet ikke det RAM diske bruges til! Tværtimod kræver RAM diske
netop at man har _masser_ af RAM.

Ram er hurtigere end harddiske; ideen er at man placerer eks. en
database på en RAM disk og selvfølgelig opnår langt hurtigere svartider
fra sin database.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-03-01 09:26

> [...]

> Det fylder langt mindre end 9.0
> Det kører hurtigere end 9.0
> Det er det overhovedet mest stabile system, jeg endnu har set til en

Jeg har opdateret fra 9.04 til 9.1 fra MacBrugers CD for et par dage
siden. Jeg har følgende beklagelse:
Når jeg vil ind i Hjælpcenteret, går systemet i stå (cursoren fryser
ikke fast, men uret holder op med at gå, og al handling er umulig). Jeg
har kørt Norton Disk Doctor (det havde jeg også gjort et par dage før
opdatering). Den viste, at der var kludder i alle MacOShjælpefilerne).
Efter reparation er resultatet det samme. jeg kan ikke komme ind i
Hjælp.
En anden mærkværdighed er, at jeg måtte genopsætte printervalgene. Jeg
har både LW8 og Adobe PS på skrivebordet. De har tidligere optrådt med
hver sin ikon. Men nu har Adobe PS mistet sin "a"ikon og viser sig med
samme ikon som LW8.
Jeg har i øvrigt også valgt det nye aqua-look, men det er ikke sikkert,
at jeg beholder det. Det er nydeligt, men ikke særlig praktisk. Når
flere vinduer ligger over hinanden, er det svært at skelne konturerne.
Man skal vænne sig til, at de knapper, der før var dobbelt indrammede
som tegn på, at de kunne aktiveres med tryk på Enter, nu er blå. Det
viser sig imidlertid, at nogle programmer er forvirrede over denne
finesse, f.eks. PageMaker.

Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-01 17:54

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> Jeg har i øvrigt også valgt det nye aqua-look, men det er ikke sikkert,
> at jeg beholder det. Det er nydeligt, men ikke særlig praktisk.

Hvor finder man egentligt det henne? Det findes ikke i mit
kontrolpanet "udseende".
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-03-01 18:08

> Hvor finder man egentligt det henne? Det findes ikke i mit
> kontrolpanet "udseende".

Det lå på MacBrugers netop udsendte CD til medlemmerne.

Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-01 23:22

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> Det lå på MacBrugers netop udsendte CD til medlemmerne.

Nu har jeg overkommet min dovenskab og hentet min 9.1 cd henne i
reolen. Jeg kan ikke finde noget Aqua på den. Men skidt med det. Jeg
lever fint uden. Jeg har bare tidligere hørt temaet omtalt som en del af
Mac OS 9.1, og det undrede mig, da jeg ikke kan finde det i min 9.1.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster