100.000 km uden et uheld!!! Hvordan!?
Fra : Ukendt

Dato : 13-04-03 20:21

1. Kør ALTID med langt lys i dagstimerne... Politiet udsteder MEGET sjældent
en bøde for at "komme" til det, og du undgår at bilisterne overser dig,
eller forveksler dig med en scooter (og dermed fejlbedømmer din
hastighed)...

2. Sving er ALTID skarpere end du regner med... Sæt hastigheden ned - FOR
HELVEDE...

3. De andre kører af helvede til. Lad være med at blive sur over det, sådan
er det bare. Forvent ALT....

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : vmx

Dato : 13-04-03 20:26

"Allan" <allan (at) rasmussen.mail.FJERNEdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> HELVEDE...
>
> 3. De andre kører af helvede til. Lad være med at blive sur over det,

ok...

Måske man kunne forkorte det til:
"tænk for alle de andre samt dig selv"

Hvem "herinde" holder rekorden? - flest km uden uheld ?
( eller før første uheld ) .... hvis nogen da overhovedet
holder styr på den slags kedelige fortegnelser...

Mvh
Robert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=194
http://www.vmaxxers.net - Vmaxxer #977

Fra : Anders Thorup

Dato : 13-04-03 20:35

<SNIP gode råd>
> [...]
> ( eller før første uheld ) .... hvis nogen da overhovedet
> holder styr på den slags kedelige fortegnelser...

Hmm, nogen rekord er det ikke, men jeg har da trillet ca 35000km på ca 3år
uden et eneste uheld.
Kan dog godt mindes et par gange hvor det har været tæt på (sidste gang for
ca 2 uger siden, da en billist overså mig men jeg har indtil nu altid
kunne nå at bremse eller undvige!

--
MVH/Best Regards
Anders Thorup

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-03 20:51

> Kan dog godt mindes et par gange hvor det har været tæt på (sidste gang
for
> ca 2 uger siden, da en billist overså mig men jeg har indtil nu altid
> kunne nå at bremse eller undvige!

Netop derfor er regel nr. 1 - regel nr. 1....
KØR ALTID MED LANGT LYS OM DAGEN...

Har to kammerater som jeg er temmelig sikker på kunne være i live i dag,
hvis de for helvede ikke skulle spille så kloge og sige "Det må man ikke -
man blænder de andre etc"...

Det er ca. hver 200. bilist der blinker af mig - til gengæld er
sandsynligheden for at blive slået ihjel - minimeret. Hvor meget minimeret
ved jeg ikke - men bare det at den er minimeret...

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Pein

Dato : 14-04-03 00:36

Et af de få uheld jeg har været rodet ud i, var en bilist der lavede et
venstresving (blinklys i stykker) ind foran mig mens jeg var på vej
forbi.

Han havde egentlig set mig i spejlene, men troede jeg var meget længere
væk, for han så kun det skarpe punktformede lys, og ikke noget omrids af
motorcykel eller andet.

Jeg går ud fra, det er en oplysning/erfaring du ikke kan bruge til noget
som helst, siden du skriver med stort og bander for at bekræfte eget
synspunkt.

Mvh. Niels Pein
(der klarer mig fint med mine egne erfaringer, og også gerne deler ud af
dem)

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-03 21:33

> Han havde egentlig set mig i spejlene, men troede jeg var meget længere
> væk, for han så kun det skarpe punktformede lys, og ikke noget omrids af
> motorcykel eller andet.

Okay - Fin undskyldning...

> Jeg går ud fra, det er en oplysning/erfaring du ikke kan bruge til noget
> som helst, siden du skriver med stort og bander for at bekræfte eget
> synspunkt.

For at understrege - ikke bekræfte... og undskyld hvis det bringer dit pis i
kog. Jeg er bare så ked af at se venner, ryge på røven og en tur op i
himlen...

> Mvh. Niels Pein
> (der klarer mig fint med mine egne erfaringer, og også gerne deler ud af
dem)

Mvh
Allan Rasmussen
(der klarer sig fint med andres erfaringer og gerne tager i mod flere...)

Fra : Pein

Dato : 15-04-03 00:25

"Allan" skrev ...

> ... og undskyld hvis det bringer dit pis i kog.

Mnjaeh, check tidspunktet for min forrige post. Jeg var nok bare træt

(Damn - nu igen).

Mvh. Niels

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-03 00:36

> Mnjaeh, check tidspunktet for min forrige post. Jeg var nok bare træt

Haha - ja og nu igen...
Hvad FANDEN laver du oppe nu... I seng med dig...
Det er kun bagere og IT-nørder der er oppe nu! (Du er ikke bager vel?)

Mvh
Allan

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-04-03 15:40

> Det er kun bagere og IT-nørder der er oppe nu! (Du er ikke bager vel?)

Nej. Det er jeg.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Armand

Dato : 19-04-03 16:22

Jens Jacob Bager Jensen <news@abl1926.dk> skrev i en

> Nej. Det er jeg.

Nej!
Du er Bager!

--
Armand.

Fra : Jon Larsen

Dato : 14-04-03 08:11

Har kørt godt 42.000 km siden 1999 uden uheld, men der har været gange der
har været lidt for tæt på efter min smag, senest igår da jeg var med
kæresten i kravlegård med mc'en ( altså ikke min egen men køreskolens )

Da vi skal til at køre hjem har jeg parkeret lige bagved en der er ved at
tage kravlegårdstimerne til bil.

Hun bakker lidt og jeg gasser lidt op, hun høre mig og standser bilen, da
hun er for tæt på mig til at jeg kan dreje forbi hende bakker jeg lidt og
begynder roligt at køre væk, men nu har hun igen sat gang i bilen, hvilket
resultere i at jeg er ca 20 cm fra at ramme kofangeren på bilen, men jeg
slap uden uheld

MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."

Fra : klaus nielsen

Dato : 13-04-03 20:36

> [...]
> ( eller før første uheld ) .... hvis nogen da overhovedet
> holder styr på den slags kedelige fortegnelser...

øøøhh tæller uheld i grusgrave osv på offroadere med ?
men på asfalt har jeg aldrig haft et uheld. det må blive ca 200.000km

klaus nielsen
klaus_nielsen@tdcspace.dk
vfr750 og xl600r

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-04-03 21:58

"klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> øøøhh tæller uheld i grusgrave osv på offroadere med ?
> men på asfalt har jeg aldrig haft et uheld. det må blive ca 200.000km

Hvor mange gange styrtede du idag?

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-04-03 22:18

Claus Rittig wrote:

> "klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor mange gange styrtede du idag?

Jeg styrtede ihvertfald mange gange Omkring 10-15 stykker
....og huha, hvor var det sjovt
--
mvh Jes Vestervang - der lige var med bofællen ude at købe en szr660
FZS600 og MTX125R - gyngehest.

Fra : klaus nielsen

Dato : 13-04-03 22:54

--
> Hvor mange gange styrtede du idag?
>
> Rittig

kun en gang
i dag altså......

klaus nielsen
klaus_nielsen@tdcspace.dk
vfr750 og xl600r

Fra : Mads Lund

Dato : 14-04-03 08:06

> kun en gang
> i dag altså......

Men fortæl nu lidt om det

ellers skal jeg nok

Mads Lund, der havde første parket til dagens sjoveste styrt
YZ426, som kan lave back flip uden chauffør

Fra : klaus nielsen

Dato : 14-04-03 09:19

> Men fortæl nu lidt om det
>

> ellers skal jeg nok
>

> Mads Lund, der havde første parket til dagens sjoveste styrt
> YZ426, som kan lave back flip uden chauffør

den vil jeg overlade til dig at fortælle om.. jeg så det jo ikke selv *GGG*

--
klaus nielsen
klaus_nielsen@tdcspace.dk

Fra : klaus nielsen

Dato : 14-04-03 09:28

nå jo, jeg havde engang el meget lille uheld.. jeg kørte bag en politibil ud
for politistationen i sæby. pludselig stoppede han, jeg stoppede også ( jeg
havde jo holdt passende afstand) så jeg ramte ikke, jeg holdt ca 5 m bag
politibilen..... nå men politimanden knaldede scorpioen i bakgear uden at
se sig for, og han bakkede lige ind i mig, selv om jeg råbte STOOOOP det
bedste jeg havde lært.. han ramte mit forhjul jeg jeg blev skubbet 20cm
tilbage.. jeg væltede ikke, og han sprang ud af bilen for at se om der var
sket noget. og han sagde pænt undskyld. men jeg fik sgu lidt af et chok, sæt
nu der var kommet skrammer i vifferen. den var jo næsten ny......

--
klaus nielsen
klaus_nielsen@tdcspace.dk

Fra : Richard

Dato : 13-04-03 20:37

vmx wrote:
> Hvem "herinde" holder rekorden? - flest km uden uheld ?
> ( eller før første uheld ) .... hvis nogen da overhovedet
> holder styr på den slags kedelige fortegnelser...

Kedelige? - måske, men livgivende ;)

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Pein

Dato : 14-04-03 00:28

"Richard" skrev ...

> Kedelige? - måske, men livgivende ;)

Livgivende - nå ja, nu er det vel de færreste uheld man dør af. De par
uheld jeg har været blandet ind i, har kun givet blå mærker og en enkelt
hudafskrabning.

Jeg er som regel mere bekymret for cyklen

Mvh. Niels

Fra : Richard

Dato : 14-04-03 22:06

Pein wrote:

> Livgivende - nå ja, nu er det vel de færreste uheld man dør af.

Ja, men så er eet også nok

> De par uheld jeg har været blandet ind i, har kun givet blå
> mærker og en enkelt hudafskrabning.

Ditto, var nede at ligge en tidlig decembermorgen i '71 på en landevej,
hvor jeg lige skulle sætte en fod ned og mærke, om det var glat. Det var
det - og gav et blåt mærke på hoften og et par skrammer på T90'ens
styrtbøjle.
I efteråret '74 væltede jeg en ældre dame, der luntede over vejen i et
uforudsigeligt tempo - vi fik begge lidt hudafskrabninger og hendes stok
knækkede; men hun spurgte dog, om hun ikke kunne sidde bagpå, da vi
begge var færdige på skadestuen! T500'en slap med et par småskrammer -
og så blev der ellers etableret en fodgængerovergang på stedet.
Resten af de godt 55 kkm, jeg har kørt på mc, har jeg dog holdt mig i
sadlen ;)

> Jeg er som regel mere bekymret for cyklen

Ja det gør ondt helt ind til marven, ikke :)

Fra : Thomas Makro

Dato : 13-04-03 21:19

On Sun, 13 Apr 2003 21:26:05 +0200, "vmx"
<mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> wrote:

>Hvem "herinde" holder rekorden? - flest km uden uheld ?
>( eller før første uheld ) .... hvis nogen da overhovedet
>holder styr på den slags kedelige fortegnelser...
Hmmm jeg har da rundet 60.000 km på Vifferen uden uheld, og dertil
kommer nogle km på dens forgænger, en Suki.

Eller øh, ihvertfald uden uheld der har krævet
reparationer/forsikringsindblanden, så de få halv-kedelige oplevelser
jeg har haft, tæller vel ikke med? Lad mig nu se, jeg blev sidste år
ramt/snittet af en svingende varevogn, der snittede min taske på
bagsædet.
Og så var der den modkørende bilist der knaldede bremsen da han/hun
fik øje på mig, og dermed holdt på tværs af kørebanen, så jeg måtte
lave en heftig undvigemanøvre udenom.
Og der var hende kællingen, ja det var hun sgu, som kørte op bag i
mig, da jeg holdt bagerst i en kø. Men jeg fik dog kun et lille puf,
så der skete intet, ved hverken mig/Vifferen eller hendes madkasse.

Ellers må jeg erklære mig 110% enig med Allan Rasmussens "3 bud". Det
kunne være mine ord.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-04-03 22:05

vmx wrote:
> Hvem "herinde" holder rekorden? - flest km uden uheld ?

Jeg har kørt 3500km! uden den mindste rids .. :)

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : John

Dato : 13-04-03 21:18

"Allan" <allan (at) rasmussen.mail.FJERNEdk> skrev i en meddelelse

> 1. Kør ALTID med langt lys i dagstimerne...

Jeg føler mig mere sikker efter at være begyndt med at køre med langt lys i
dagtimerne, om det så for mit vedkommende er en psykologisk virkende effekt,
eller om billisterne virkelig ser mig bedre, vides ikke ....men det
vigtigste er at der er en virkning !

Jeg er meget enig i det gode råd og anbefaler andre at gøre det samme,
ydermere tror jeg ikke at andre trafikanter bliver blændet af det lange lys
i dagtimerne, men husk lige at blænde ned når det bliver mørkt ....tak

V.H John Kramme - GSXF0,6L
www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=236

Fra : wheeler

Dato : 13-04-03 21:28

"John" <kramsen@stofanet.dk> skrev i en

> [...]
lys
> i dagtimerne, men husk lige at blænde ned når det bliver mørkt ....tak

[KLIP]

Det generelle problem med at motorcyklister er oversete i trafikke bekræftes
blandt andet af, at billister generelt er "dårlige" til at gøre os
opmærksomme på, hvis vi skulle have glemt lyset...

Hvorvidt nedblænding er nødvendigt - afhænger af den enkelte
model/lygteindstilling

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-04-03 07:32

wheeler wrote:

> [...]
til at
> gøre os opmærksomme på, hvis vi skulle have glemt lyset...

....med et par relæer kan man sagtens lave kørelys - been there /
done that...
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Armand

Dato : 14-04-03 12:31

Hans Paulin <his@it.dk> skrev i en news:b7dkke$rjp$1@sunsite.dk...

> ...med et par relæer kan man sagtens lave kørelys - been there /
> done that...

Jup!
Hvorfor skulle dét være sværere end på biler?
Égentligt sært at det ikke er mere udbredt på motorcykler :-/

--
Armand.
(der i to tilfælde har kørt med originalt kørelys: XS1100 og Lillefrøen.

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-04-03 12:55

Armand wrote:

> Jup!
> Hvorfor skulle dét være sværere end på biler?
> Égentligt sært at det ikke er mere udbredt på motorcykler :-/

...jep - blev træt af at glemme lyset og lavede det på min CB7½
med olietrykskontakten som signalgiver (er ik noen ørn til dét
der strøm) samt på den nuværende cykel (hér dog kun med en lampe
der lyser, indtil der er bål i lygten)
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Mads Lund

Dato : 14-04-03 14:14

> Jup!
> Hvorfor skulle dét være sværere end på biler?
> Égentligt sært at det ikke er mere udbredt på motorcykler :-/

Det er det også. Bl.a. Kawa's USA modeller har kørelys. Og da jeg
tilfældigvis fik et USA ledningsnet til min 9'er til ombygningen, så var det
jo meget oplagt at bibeholde kørelys anordningen (Jeg må tilstå at jeg
brugte 3 timer på at undre mig over ledningsnettet ikke passede med
diagrammet, før jeg indså at det var et usa net).

På en ZX9'er er det ganske simpelt. I sikringsboksen sidder der et lille
relæ til starteren, og ved siden af det, er der plads til et ekstra relæ og
et par dioder. de ledninger der normalt går op i højre kontaktsæt til at
tænde og slukke lyset forbindes til et ben i sikringsboksen, og så virker
systemet ved at relæet sluttes når generatoren begynder at lade.

Og så har jeg jo pludselig en kontakt i overskud som skal bruges til styring
af tractioncontrol og lambda on/off

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-04-03 22:51

Mads Lund wrote:

> Og så har jeg jo pludselig en kontakt i overskud som skal
bruges til
> styring af tractioncontrol og lambda on/off

....ja, først tror man jo lige, at det er løgn! - og så kommer man
i tanke om, at det er rigtigt - he he
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Armand

Dato : 13-04-03 22:21

> Jeg er meget enig i det gode råd og anbefaler andre at gøre det samme,
> ydermere tror jeg ikke at andre trafikanter bliver blændet af det lange
lys
> i dagtimerne,

De bliver ihvertfald blændet så meget at afstandsbedømmelsen ryger sig en
tur, og dermed også fart-bedømmelsen!
Så kun i fald at man ikke bliver vurderet som en blændende ØV'ert, virker
trick'et !

Og hvis man så vitterligt bliver forveklselt med en blændende ØV'ert, hvilke
midler har man så at bruge til at gøre opmærksom på sig selv? At blænde op
med langt lys er jo udelukket =

Som jeg hørte en betjent sige:
Pistolen skal altid forblive i skeden, for har man først trukket dén har man
ikke flere muligheder for at skærpe alvoren yderligere !!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-03 22:34

> Som jeg hørte en betjent sige:
> Pistolen skal altid forblive i skeden, for har man først trukket dén har
man
> ikke flere muligheder for at skærpe alvoren yderligere !!

Men holder du som en bilist på en sidevej og overvejer at trille ud foran
øv'erten. Så gør du det med GARANTI ikke hvis du har en pistol pegende mod
dig...

Min erfaring er ihvertfald at kører man med det lange lys, vælger
hovedparten af bilisterne at blive holdende - også selvom du er 200 - 300 -
400 meter væk og kører 80 km/t. Dermed ikke sagt at man ikke skal være
opmærksom på dem - De er jo som sagt nogle klovnehoveder alle sammen - også
de andre mc'ister (det har jeg oplevet ved MANGE fælleskørsler).

Jeg ved at det er vigtigt med det lange lys, da jeg somme tider har glemt at
blænde op, og dermed oplevet at man bliver betragtet som et langsomt-kørende
køretøj. Det er specielt vigtigt her i starten af sæsonen, hvor bilister
o.a. ikke er vant til at møde motorcykler på deres vej...

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : John

Dato : 13-04-03 23:16

> [...]

> køretøj. Det er specielt vigtigt her i starten af sæsonen, hvor bilister
> o.a. ikke er vant til at møde motorcykler på deres vej...

Ja, det er desværre som om at næsten alle billister har glemt at der
overhovedet er noget der hedder motorcyklister, de bliver nemlig helt
overrasket i starten af sæsonen når de pludselig, eks. ser en MC på siden af
deres bil under overhaling af dem !!!!

Fra : wheeler

Dato : 13-04-03 22:42

> [...]
man
> ikke flere muligheder for at skærpe alvoren yderligere !!

[KLIP]

Med mindre det er en atrap ser jeg da een mulighed, som ligger lige for :-/

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Armand

Dato : 13-04-03 23:04

wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en

> Med mindre det er en atrap ser jeg da een mulighed, som ligger lige for
:-/

Jup!
Og sådan lidt overført kan man på motorcykel da også vælge at torpedere

--
Armand.

Fra : John

Dato : 13-04-03 23:12

> Som jeg hørte en betjent sige:
> Pistolen skal altid forblive i skeden, for har man først trukket dén har
man
> ikke flere muligheder for at skærpe alvoren yderligere !!

ja, det er der desværre noget om ....hhmm, der er jo kun et langt lys på
motobiken :-/

Fra : Finn Andersen

Dato : 13-04-03 21:21

> [...]
> HELVEDE...
>
> 3. De andre kører af helvede til. Lad være med at blive sur over det,

Enig i punkt 1, 2 og 3.

Efter 22 års kørsel og med ca. 315 km til og fra arbejde hver dag, +det
løse, (fritid, ferie, købmanden, etc..... find selv på resten..!!), uden et
eneste uheld, rundt regnet ca. 2 mill km.... rekord?.. ja måske!!!

Husk på: Kør efter forholdende, tænk på de andre, det er dem der ikke kan
finde ud af det.. Hvis de andre bilister har så fandens travlt med at
komme afsted, så lad dem da komme forbi dig, giv plads til dem, tag det
roligt derude.

Finn
XV750

Vi ses lige pludselig, be carefull out there.

www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=258

Fra : wheeler

Dato : 13-04-03 21:38

"Finn Andersen" <info@fk-tech.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
et
> eneste uheld, rundt regnet ca. 2 mill km.... rekord?.. ja måske!!!

[KLIP]

Rekord? Ja, hvis du fortæller os at alle km er kørt på din XV =

Wheeler
15 år -> 130.000 km
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Finn Andersen

Dato : 13-04-03 22:14

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> et
>
> [KLIP]
>
> Rekord? Ja, hvis du fortæller os at alle km er kørt på din XV =

> [...]
Okay de ca. 2 mill km er nok fordelt ligeligt på mc og bil.

Og alle km er dog ikke kørt i og på samme transportmiddel, der har været
nogle udskiftninger undervejs.

Fra : wheeler

Dato : 13-04-03 22:17

"Finn Andersen" <info@fk-tech.dk> skrev i en

> Okay de ca. 2 mill km er nok fordelt ligeligt på mc og bil.

[KLIP]

Tæller de 5000 km jernbanetransport på min interrail-tur i 1991 så også med
))

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Finn Andersen

Dato : 13-04-03 22:21

> [...]
>
> [KLIP]
>
> Tæller de 5000 km jernbanetransport på min interrail-tur i 1991 så også

Det er stadigvæk de kørte km.... der tæller.. (man kan også komme
galt afsted i madkassen!!!).

Fra : Richard

Dato : 14-04-03 12:33

Finn Andersen wrote:

> Okay de ca. 2 mill km er nok fordelt ligeligt på mc og bil.

Uanset køretøj er det flot gået...
....men eerh, når du andet til hverdag end at køre til og fra arbejde

Fra : Finn Andersen

Dato : 14-04-03 14:37

"Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Uanset køretøj er det flot gået...
> ...men eerh, når du andet til hverdag end at køre til og fra arbejde

Ikke ret meget, jeg kører hjemmefra hverdag kl 0530, og er hjemme igen ca.
kl 1715 -1730, turen går fra Assens (vestfyn) til Flyvestation Karup
(midtjylland) hver dag.

Fra : Andrew

Dato : 13-04-03 21:52

> [...]
et
> eneste uheld, rundt regnet ca. 2 mill km

Respekt!!!

Mvh Anders

Fra : Pein

Dato : 14-04-03 00:24

"Allan" skrev ...
> [...]
dig,
> eller forveksler dig med en scooter (og dermed fejlbedømmer din

Jeg synes nr. 1 er et lidt dårligt råd, afhængigt af hvor kraftigt lys
vi taler om.
Hvis nogen skulle følge det i mørke også, er det en stor fejl, for så er
afstandsbedømmelse for alvor væk, hvilket til dels også gælder i
dagtimerne.

Mvh. Niels Pein
(240.000 km. uden større uheld)

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-03 00:36

> [...]
> Hvis nogen skulle følge det i mørke også, er det en stor fejl, for så er
> afstandsbedømmelse for alvor væk, hvilket til dels også gælder i

Folk kan tage det til sig eller lade være... Det virker bare rigtig godt for
mig - så jeg gad ikke lige at sidde med det for mig selv... Især hvis det
kunne hjælpe en enkelt gut til ikke at slå sig ihjel...

Hvad var statistiken forøvrigt sidste år... Mener den plejer at ligge lige
omkring 25 lig pr. år... (ja lig - scary ord)...

Mvh
Allan

Fra : Pein

Dato : 14-04-03 01:00

"Allan" skrev ...

> [...]
det
> kunne hjælpe en enkelt gut til ikke at slå sig ihjel...

Jeg tror det er et ok råd hvis man har et svagt lys (hvilket nogle
motorcykler jo har). Men har man et godt kraftigt lys, tror jeg det kan
have en dårlig effekt at køre med langt lys på konstant om dagen.

Jeg har haft held med at _blinke_ med det lange lys, men nu har jeg også
sådan en overhalings-blink knap på min.

Jeg føler mig lige så ofte overset i bil som på MC. Så sent som i
fredags var der en bilist i Aalborg der lavede et vognbaneskift direkte
ind i min bane, men en kvik undvigemanøvre klarede den. Jeg var i bil.

> Hvad var statistiken forøvrigt sidste år... Mener den plejer at ligge
lige
> omkring 25 lig pr. år... (ja lig - scary ord)...

Jeg håber da den stadig er inde i en positiv udvikling, men jeg ved det
ikke.

Mvh. Niels Pein

Fra : Thim Jørgensen

Dato : 14-04-03 12:05

> lige
> >
> Jeg håber da den stadig er inde i en positiv udvikling, men jeg ved det
> ikke.

1993 1994 1995 1996 1997
1998 1999 2000 2001 2002
MC 26 40 35 23 19 21 26 24 12 23
45 0 0 1 1 4 6 17 12 12 9

Kilde. www.dst.dk samt statistiske efterretninger "færdselsuheld 1-3 kvt."
(Danmark Statistik)

Værsgo - håber på at tabellen er forholdsvis læsbar

Statistikken fra 4 kvt. 2002 er endnu ikke udkommet endnu, så tallet for
2002 er eskl. 4 kvt. Man kan vel snakke om en positiv udvikling i perioden
1994-1997, derefter har det været noget svingende, hvor tallet for 2001 dog
er ekstremt lavt ( Jeg kender dog ikke tallene fra før 1993).

Mvh. Thim

Fra : Thim Jørgensen

Dato : 14-04-03 12:10

> [...]
> (Danmark Statistik)
>
> Værsgo - håber på at tabellen er forholdsvis læsbar

Hvilket den så desværre ikke blev ...Antal færdselsuheld på Mc med døden
til følge var i 1993 26 pers. 1994 40 pers. ..osv.......2001 12 pers. og
2002 23 pers.

Håber i kan bruge det til noget.

Mvh. Thim

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-04-03 12:14

Thim Jørgensen wrote:
> Hvilket den så desværre ikke blev ...Antal færdselsuheld på Mc med døden
> til følge var i 1993 26 pers. 1994 40 pers. ..osv.......2001 12 pers. og
> 2002 23 pers.

Er det inklusiv eller eksklusiv knallert-45 ?

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Armand

Dato : 14-04-03 13:19

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en
og

> Er det inklusiv eller eksklusiv knallert-45 ?

45'erne havde deres egen linie, så mon ikke at det er excl. :-/

--
Armand.

Fra : Thim Jørgensen

Dato : 14-04-03 14:11

> Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en
> døden
> og

> 45'erne havde deres egen linie, så mon ikke at det er excl. :-/

Yup. Det var eksklusiv. Det var såmænd bare for at illusterere, hvor meget
45'ere fylder i "vores" statistik (Nogen gange er de slået sammen).

Thim

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-04-03 14:55

Armand wrote:
> 45'erne havde deres egen linie, så mon ikke at det er excl. :-/

Oh, jeg fingerdasker lige mig selv for ikke at læse hele tråden..

// Hans, med ømme fingre.. ;)
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Armand

Dato : 14-04-03 13:26

Thim Jørgensen <thimjo"nospam"@tiscali.dk> skrev i en

> 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
> 26 40 35 23 19 21 26 24 12
23

(Tabulator suck's!)

> [...]
har det > været noget svingende, hvor tallet for 2001 dog er ekstremt lavt

Indenfor pågældende årrække er mc-bestanden øget til omtrent det dobbelte,
hvilket er det der rykker mest !!!

--
Armand.

Fra : Thim Jørgensen

Dato : 14-04-03 14:32

> har det > været noget svingende, hvor tallet for 2001 dog er ekstremt lavt
>
> Indenfor pågældende årrække er mc-bestanden øget til omtrent det dobbelte,
> hvilket er det der rykker mest !!!

Du mener, at der bør korigeres for antallet af MC'er på vejene?

I så fald bør det vel være antal køretøjskilometer man skulle korigere for.
Som i samme periode er steget nogenlunde det samme (Jeg har dog kun tal
indtil år 2000).

Mvh. Thim

Fra : Armand

Dato : 14-04-03 15:07

> kvt."

> Du mener, at der bør korigeres for antallet af MC'er på vejene?

Korrigere er vel så meget sagt; men eftersom at tallene er antal døde uden
skeln til nogetsomhelst andet vil samme tal under en fordobling af
bestanden, være det samme som en halvering :-/

> I så fald bør det vel være antal køretøjskilometer man skulle korigere
for.
> Som i samme periode er steget nogenlunde det samme (Jeg har dog kun tal
> indtil år 2000).

Jeg har tidligere noteret mig DST's opfattelse af motorcyklisters
kørselsmængde, og dén holder ihvertfald ikke nogetsteds :-|

--
Armand.

Fra : Pein

Dato : 15-04-03 00:31

"Armand" skrev ...

> [...]
> skeln til nogetsomhelst andet vil samme tal under en fordobling af
> bestanden, være det samme som en halvering :-/

Ikke helt enig.
Som Thim skriver, er det nok antal kørte kilometer der skal tages højde
for, og ikke motorcykelbestanden.
Det _kunne_ jo tænkes, at alle disse ekstra motorcykler der afsættes
disse år, købes af folk der stort set ikke kører på dem.

Om det tal så kan opgøres nogenlunde rimeligt er en anden ting.

Mvh. Niels

Fra : Armand

Dato : 15-04-03 09:37

Pein <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en
> "Armand" skrev ...

> uden
> >
> Ikke helt enig.
> Som Thim skriver, er det nok antal kørte kilometer der skal tages højde
> for, og ikke motorcykelbestanden.

DST's tal er ikke andet end antallet af uheld, slet og ret - Derved er det
forhold jeg bringer ind i debatten, bestanden, heller ikke taget i
betragtning!

> Det _kunne_ jo tænkes, at alle disse ekstra motorcykler der afsættes
> disse år, købes af folk der stort set ikke kører på dem.

I en så tør listning, så er dét vel ikke en større usikkerhed end alle andre
faktorer :-|
Når man umiddelbart sammenligner mc-tallene med bil-tallene tager man jo
heller ikke højde for at størstedelen af motorcyklerne kun kører 3/4 af året
(= forværrende faktor)!

> Om det tal så kan opgøres nogenlunde rimeligt er en anden ting.

Nej det er svært - Akkurat som for bilisters kørselsbehov, og forøvrigt også
for den hidtidige bestand af motorcykler!!
Men uanset hvad, er en fordobling af bestanden under samme eller faldende
uheldsfrekvens en positiv faktor :-|

Populært sagt er statistik en af de kendte måder at lyve på (hvid løgn; sort
løgn og statistik!), og derfor kan man heller ikke slutte særligt mange
konklusioner af de tørre tal uden at begive sig ud på løgnens vej!
Går man ind i årbogen fra DST, ser man til gengæld hurtigt at blandt
mc-uheld er krydsnings-uheld stærkt overrepresenteret (ligesom eneulykker!);
men umiddelbart står der så ikke noget om hvem der krydsede ind foran hvem i
situationen.
Derfor fik jeg et år DST til at fremsende en specifikation af parternes
placering i krydsningsulykker mellem bil og mc, og den lod ane at det ville
være meget mindre farligt at køre motorcykel hvis der ikke var biler i
trafikken!

--
Armand.
(der anbefaler MCLF's publikationer, som forsøger at sætte faktorerne op

Fra : Ole Baun

Dato : 15-04-03 14:05

"Armand" skrev i en meddelelse news:b7ggdn$div$7@news.cybercity.dk...

- snip -

> [...]
> Når man umiddelbart sammenligner mc-tallene med bil-tallene tager man jo
> heller ikke højde for at størstedelen af motorcyklerne kun kører 3/4 af

Og mange endda endnu mindre end det, fordi de er bange for salt

Ole Baun, (der kører 3/4 af året, er bange for is og træt af frostgrader)

Fra : Thim Jørgensen

Dato : 16-04-03 22:58

> [...]
> for den hidtidige bestand af motorcykler!!
> Men uanset hvad, er en fordobling af bestanden under samme eller faldende

tjaaa. Op gennem halvfemserne har antallet af uheld og dræbte for både
personbiler og mc'er heldigvis været faldende, selvom både bestanden og
antal køretøjskilometer har været stigende for begges vedkommende.

Tager man højde for bestanden eller køretøjskilometer har vi (mc'erne) dog
klart haft den bedste udvikling. Mht. beregningen af køretøjskilometer er
den baseret på telefoninterviews og derved behæftet med noget usikkerhed.
Den statiske usikkerhed var i 2001 4,2% for biler og 27,8% for andet
(herunder MC'er), så at bruge antal køretøjskilometer ifh.til mc'er er nok
lidt skidt J.

> [...]
> løgn og statistik!), og derfor kan man heller ikke slutte særligt mange
> konklusioner af de tørre tal uden at begive sig ud på løgnens vej!

Den passer måske i andre sammenhænge og især bestilte undersøgelser, men nu
var de omtalte tal fra DST og man konkluderede ud fra hele populationen og
ikke en stikprøve, så jeg syntes nu ikke,det var helt ude i skoven.

> [...]
ville
> være meget mindre farligt at køre motorcykel hvis der ikke var biler i

Hvilket vel ikke er så mærkeligt eftersom 5/6 af motorbestanden er
personbiler J

> --
> Armand.
> (der anbefaler MCLF's publikationer, som forsøger at sætte faktorerne op
> imod hinanden)

Uden nogensinde at have set materiale fra MCLF, så er jeg anelse skeptisk
overfor ting der kommer fra interesseorganisationer som Motorcykelbranchens
Landsforbund J

Fra : Armand

Dato : 17-04-03 00:44

> [...]
> var de omtalte tal fra DST og man konkluderede ud fra hele populationen og
> ikke en stikprøve, så jeg syntes nu ikke,det var helt ude i skoven.

Netop omkring motorcyklers placering i statistikken er der en ting der altid
har stukket mig:
Statistikkerne føres ud fra indberetninger fra skadestuerne!
Derved figurerer ingen af alle de "småuheld" som folk selv har klaret at
rekonvalsere sig fra: En bilist kan således køre i grøften og p.g.a. sin
promille vælge at tage hjem og gemme sig til trods for en forstuvning ell.
lign - og dét selvom bilen måske viser sig totalskadet ved afhentning dagen
efter!
På motorcykel derimod, kommer man let til at ende på skadestuen med en
hudafskrabning eller forstuvet finger og bliver derved et tal i
statistikken, hvorimod det tidligere eksempel på et trafikuheld med en
totalskadet bil, ikke kom til DST's kendskab

> Uden nogensinde at have set materiale fra MCLF, så er jeg anelse skeptisk
> overfor ting der kommer fra interesseorganisationer som
> Motorcykelbranchens Landsforbund J

Tjaeh :-/
Hvis statistikforvridning skal bruges til skævtrækning, er det som sådan vel
godt nok at der er nogen der trækker den anden vej!
Og MCLF's tabeller er de eneste der forsøger at sammenfatte faktorerne!

--
Armand.

Fra : mc-stup

Dato : 30-04-03 01:51

Thim Jørgensen skrev:

> [...]
> overfor ting der kommer fra interesseorganisationer som Motorcykelbranchens

Hej!

Jamen, så lad os se på, om andre interesseorganisationer kan præstere bedre
tal for kørte kilometer. Derfor vil jeg tillade mig i denne tråd at
"reklamere" for det nyeste fra DMC, hvor vi gerne vil have samlet et mere
præcist billede af, hvor mange kilometer danske motorcyklister kører i gennemsnit.
Hvis alt er gået vel, så er der nu på dmc-org.dk en pdf-fil med et
spørgeskema, som vi håber så mange som muligt vil udfylde så ærligt som
muligt. (Skulle gerne ligge under "Aktuelle sager").
Skemaet kommer også i næste DMC-blad og det er tanken, at ALLE mc-ister i DK
kopierer, udfylder og får andre til at udfylde og sende ind. Myndigheder og
alle andre går ud fra en dårlig undersøgelse fra midten af 90erne, som baseres
på 81(!!) mc-isters oplysninger og trods forfatternes egen advarsel med at
bruge det statistisk stadig bruges af det offentlige Danmark. den siger 2.700
km i snit.
Hvis det viser sig at være OK, nåh, ja, men så ved vi dog, at det må vi
forholde os til, men hvis tallet eksempelvis er dobbelt så stort, hvad siger
det så om risikoen ved at køre mc?
Vi håber, at I vil bidrage seriøst til denne undersøgelse, som iøvrigt blev
vel modtaget ved MCTCs generalforsamling, hvor jeg fik lov til at give skemaet
en "forpremiere".
Der er godt 80.000 registrerede mc-er i DK, så kunne vi blot få fat i 1
procent, vil det være godt, men flere vil jo være bedre. Og frygt ej! Det er
en anonym besvarelse, så derfor ønsket om ærlighed. Alt andet vil skade ikke
blot dig selv, men alle mc-ister. Og kun eet skema per mc!!

Mvh

Stup
XS1100S, der kan bidrage med 355.000 km (cirka) siden 1983.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 30-04-03 08:56

"mc-stup" <mc-stup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
som
> muligt. (Skulle gerne ligge under "Aktuelle sager").

Hej.

Lyder spændende.
Men jeg kan ikke liiiige finde den omtalte pdf-fil.

--
Hilsen
Dennis Pedersen ( 13000 -> 16000 km om året på Mc )

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-04-03 18:33

mc-stup wrote:

> Vi håber, at I vil bidrage seriøst til denne undersøgelse, som iøvrigt
> blev vel modtaget ved MCTCs generalforsamling, hvor jeg fik lov til at
> give skemaet en "forpremiere".

Så gerne

> Stup
> XS1100S, der kan bidrage med 355.000 km (cirka) siden 1983.

Alene på denne cykel? Imponerende!
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-04-03 19:10

Jes Vestervang wrote:

> Alene på denne cykel? Imponerende!

Hvilket lige får mig til at tænke at der var en der for nogen tid siden smed
et link til en hollænder på en K100 med km.550.000 på uret. Er der nogen der
har det stadig?.

Ib Jakobsen

Fra : mc-stup

Dato : 30-04-03 22:27

Jes Vestervang skrev:

> Så gerne

> Alene på denne cykel? Imponerende!

Hej!

Alene og alene, jeg behøver vel ikke remse ALLE bagsædepassagerer op...)),
men ellers ja, stort set med min egen bagdel på førersædet. Øm nogle gange,
men ellers OK.
Med hensyn til den "manglende" pdf-fil, så vil jeg prøve at fange DMC-sidens
webmaster per telefon i morgen og høre "Hur det går".

Mvh

Stup
XS1100S, der er træt af, at det lige nu regner igen......

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-05-03 21:17

mc-stup wrote:

> Hej!
>
> Alene og alene, jeg behøver vel ikke remse ALLE bagsædepassagerer
> op...)), men ellers ja, stort set med min egen bagdel på førersædet. Øm
> nogle gange, men ellers OK.

*lol*
Lad mig lige omformulere spørgsmålet lidt

Har XS'eren virkelig kørt 355.000 km?

> XS1100S, der er træt af, at det lige nu regner igen......

Jep, cyklen bliver så beskidt :-/ Det er også fordi jeg lige har vasket den,
ellers ville den jo bare blive renere
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : mc-stup

Dato : 02-05-03 20:03

Jes Vestervang skrev:

> [...]
>
> Har XS'eren virkelig kørt 355.000 km?

> Jep, cyklen bliver så beskidt :-/ Det er også fordi jeg lige har vasket den,

Heh-heh.... I 1998 vaskede jeg "Æ øllehunner" i Tjekkiet undervejs til
FIM-Rally, og kort efter stod Østeuropa under vand, så DET er jeg stoppet med......

Nåmmen, ja og nej. Den første motor holdt 275.000 km, så ville gearkasse og
kobling ikke rigtig mere, men jeg fandt en brugt fra Italien, der kun havde
kørt 26.000, så det er den mølle, jeg har i nu. Så, jo, cyklen har kørt 355
kkm, men denne motor har så kun omkring 100 kkm på klokken.

Mvh

Stup
XS1100S, der om en måned stikker næsen mod Porto (Ahhhh....) og så mod Fim
Rally ved Malaga

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-05-03 21:12

mc-stup wrote:

> Heh-heh.... I 1998 vaskede jeg "Æ øllehunner"

Sjovt navn Ellevehundrede = øllehunner... den lurede jeg ikke lige i
første omgang

> i Tjekkiet undervejs til
> FIM-Rally, og kort efter stod Østeuropa under vand, så DET er jeg stoppet
> med......

Hehe, den historie har jeg godt hørt Lidt skidt skader nu heller ikke,
så længe det ikke kommer i mekanikken.

> Nåmmen, ja og nej. Den første motor holdt 275.000 km, så ville gearkasse
> og kobling ikke rigtig mere,

Det kan man vel dårligt klage over. Jeg er faktisk lidt imponeret, de eneste
cykler man plejer om at høre om med så høje km-tal er bmw'er.

> men jeg fandt en brugt fra Italien, der kun
> havde kørt 26.000, så det er den mølle, jeg har i nu. Så, jo, cyklen har
> kørt 355 kkm, men denne motor har så kun omkring 100 kkm på klokken.

'Kun'

> XS1100S, der om en måned stikker næsen mod Porto (Ahhhh....) og så mod Fim
> Rally ved Malaga

Så tror da pokker at du får kørt så mange km
--
mvh Jes Vestervang - der end ikke har været uden for landets grænser i de 2?
år med mc :-/

Fra : mc-stup

Dato : 03-05-03 00:03

Jes Vestervang skrev:

> Sjovt navn Ellevehundrede = øllehunner... den lurede jeg ikke lige i
> første omgang

Det kaldes også Thybomål og ligner meget det, som englænderne lærte af
danskerne engang i 1100-tallet..))
Og den eneste dialekt, hvor man kan sige en sætning med ene bogstaver:
"A æ u o æ ø i æ å, æ a!"

> Hehe, den historie har jeg godt hørt Lidt skidt skader nu heller ikke,
> så længe det ikke kommer i mekanikken.

DAMN! Der må være nogen, der har sladret!

> Det kan man vel dårligt klage over. Jeg er faktisk lidt imponeret, de eneste
> cykler man plejer om at høre om med så høje km-tal er bmw'er.

Njarh, nu er en 1100 også kendt for at være et landevejslokomotiv mere end en
hurtigløber, selv om min dog en gang om året lige får lov til anuse til de
200. Bare sådan for at holde den i godt humør....

> 'Kun'

Læs ovenfor...)))

> Så tror da pokker at du får kørt så mange km

Ja, man er jo ikke for klog....

> --
> mvh Jes Vestervang - der end ikke har været uden for landets grænser i de 2?
> år med mc :-/

Bare for at drille: Der er to ældre gutter fra Thy, der drager derned. Føreren
er omkring 60 og han skal have en nabo på 67 med bagpå. Han/de har aldrig
været uden for DK og den længste tur har været til touringcampen. Jeg tror
dog, at de to vil få en kanonhyggelig tur.

Mvh

Stup
XS1100S

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-05-03 00:45

mc-stup wrote:

> Det kaldes også Thybomål og ligner meget det, som englænderne lærte af
> danskerne engang i 1100-tallet..))

Jep, ligheden er faktisk slående i mange tilfælde

> Og den eneste dialekt, hvor man kan sige en sætning med ene bogstaver:
> "A æ u o æ ø i æ å, æ a!"

Det fylder da også meget mindre på skrift ifht. "Jeg er ikke ude på øen i
åen, ikke også?"

> DAMN! Der må være nogen, der har sladret!

Jeg tror faktisk at det er dig selv, her i ng'en

> Njarh, nu er en 1100 også kendt for at være et landevejslokomotiv mere end
> en hurtigløber, selv om min dog en gang om året lige får lov til anuse til
> de 200. Bare sådan for at holde den i godt humør....

Jepper, det hele skal jo heller ikke ende med at kokse til

> Læs ovenfor...)))

Jaja!

> Ja, man er jo ikke for klog....

Nej, det er der sikkert mange der vil påstå. Men mc-tid er jo næsten per
definition kvalitetstid, så på den måde er der jo egentlig god fornuft i
det

> [...]
> aldrig været uden for DK og den længste tur har været til touringcampen.
> Jeg tror dog, at de to vil få en kanonhyggelig tur.

Hehe, jeg skal helt sikkert ikke vente så lang tid inden jeg kommer ud at
køre langt. Lad os se hvad sommerferien bringer

--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Ole Baun

Dato : 03-05-03 10:30

"Jes Vestervang" skrev i en meddelelse

> Jep, ligheden er faktisk slående i mange tilfælde

> Det fylder da også meget mindre på skrift ifht. "Jeg er ikke ude på øen i
> åen, ikke også?"

Og endnu mindre på skrift end: "Jeg er ude og spise aftensmad i åen, er
jeg".

Kan vi ikke få det korrekte svar ?
Nogen her der kan thy?sk ?

Ole Baun (opvokset i Vendsyssel, men oplevede, som knægt, sin far snakke
"sort" når han ringede til sine søskende der boede i Thy.)

Fra : Hans Paulin

Dato : 03-05-03 12:48

Ole Baun wrote:
> "Jes Vestervang" skrev i en meddelelse

> Kan vi ikke få det korrekte svar ?

...."Jeg er ude på øen i åen, er jeg"
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82
Ved direkte mail ændres "his" til "hans"

Fra : Armand

Dato : 03-05-03 13:08

Hans Paulin <his@it.dk> skrev i en news:b90a8e$ak8$1@sunsite.dk...

> ..."Jeg er ude på øen i åen, er jeg"

Jup!
Men den med "og æde" kan fint hældes på - Prøv selv (Jes m.fl.)

--
Armand.

Fra : mc-stup

Dato : 03-05-03 15:35

Armand skrev:

> Hans Paulin <his@it.dk> skrev i en news:b90a8e$ak8$1@sunsite.dk...

> Jup!
> Men den med "og æde" kan fint hældes på - Prøv selv (Jes m.fl.)

Æv, jeg så ikke de to indlæg, inden jeg svarede Jes...., Hans har ret, men
hvodden vil du få det med Armand?. Æde = æe: To vokaler og ikke én....

Mvh

Stup
XS1100S, der mener, at det specielle ved "Thy'sk" er bestemte navneord, som
kun findes her i DK og er det englænderne har "arvet".

Fra : Armand

Dato : 04-05-03 21:05

mc-stup <mc-stup@get2net.dk> skrev i en news:3EB3D37A.2820B2C5@get2net.dk...

> hvodden vil du få det med Armand?. Æde = æe: To vokaler og ikke én....

Huh!?

Jeg var ikke opmærksom på at Thy'sk var så udviklet at man kunne tale/skrive
med to bogstaver!

--
Armand.

Fra : mc-stup

Dato : 05-05-03 23:00

Armand skrev:

> [...]
>
> Huh!?
>
> Jeg var ikke opmærksom på at Thy'sk var så udviklet at man kunne tale/skrive

Hej!

Netop! Derfor kan man ikke...))))))

Mvh

Stup
XS1100S

Fra : mc-stup

Dato : 03-05-03 15:31

Jes Vestervang skrev:
<snip en hel masse>

> Det fylder da også meget mindre på skrift ifht. "Jeg er ikke ude på øen i
> åen, ikke også?"

Nixen! Ikke helt, men vi kan jo lade det blive en lille sprogprøve...))

Andre bud?

> [...]

> Nej, det er der sikkert mange der vil påstå. Men mc-tid er jo næsten per
> definition kvalitetstid, så på den måde er der jo egentlig god fornuft i

Åhhh, så er jeg meget mere rolig....

Mvh

Stup
XS1100S, der er sur over, at den ikke måtte være med i dag til at gøre klar
til Lomme-Orgie næste weekend.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 14-04-03 17:33

> 3. De andre kører af helvede til. Lad være med at blive sur over det,
sådan
> er det bare. Forvent ALT....
>
> Mvh
> Allan Rasmussen

Min statistik er vist desværre ret gennemsnitlig. Godt 50000km på knapt
5år men med et styrt

(Blokerede forhjulet og gik ned med ~50-60km/t på en kold og våd
vintermorgen pga bil der kom på tværs. Det er vel det man kalder en
klassisk begynderfejl, Heldigvis ramte jeg ikke bilen, men skulderen er
stadig ikke helt ok her 1,5 år efter = 0 tennis/badminton og lign.)

/A

Fra : Benz...

Dato : 18-04-03 10:23

> [...]
> klassisk begynderfejl, Heldigvis ramte jeg ikke bilen, men skulderen er
> stadig ikke helt ok her 1,5 år efter = 0 tennis/badminton og lign.)

Det er ikke lige så sjovt!

Havde du ordenlig beskyttelse på?

Jess R6

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 28-04-03 21:41

> Det er ikke lige så sjovt!
>
> Havde du ordenlig beskyttelse på?

Tjaeee.... Jeg havde en rukka jakke og bukser med med beskyttelse.
Desuden kørte jeg i vandrestøvler (hvor snørebåndet blev revet over) og
tynde læderhandsker hvor sygningerne røg. Jeg fik revet et stort hul i
i bukserne på det ene lår fra en skarp kanten på mc'en og højre
jakkelomme blev til en si pga af at jeg kurede på et stort nøglebundt.
Sygninger på skulder og albue holdt i jakken, men med enkelte brud

Konklusion - udstyret var tilstrækkeligt til et tilt med den lave fart
men hverken støvler eller handsker ville have klaret ret meget højere
hastighed ... Desuden skal man ikke køre med nøgler og lign. i
lommerne...

/A

Fra : Hekto

Dato : 28-04-03 21:48

In article <b8k3pd$qmi$1@sunsite.dk>, "Anders Majland \(Replace DOT
with . in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk>
says...
> [...]
> men hverken støvler eller handsker ville have klaret ret meget højere
> hastighed ... Desuden skal man ikke køre med nøgler og lign. i

Det var også hvad jeg konkluderede i sidste uge!
Den eneste skade der skete på mit tøj, var den bukselomme der lå nøgler
i. Heldigvis gik det ud ober lommen, og ikke 'skindet' på bagsiden!
=
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SR/SRX/SZR
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Brian Lænø

Dato : 28-04-03 22:34

"Hekto" skrev
> [...]
> Den eneste skade der skete på mit tøj, var den bukselomme der lå nøgler
> i. Heldigvis gik det ud ober lommen, og ikke 'skindet' på bagsiden!

Jeg prøvede noget lignende for ca. 10 år siden, en modkørende lastbil lavede
et venstre sving på tværs af min vejbane.
Hastigheden var ca. 60, jeg kurede under bagenden af lastbilen (bedre end at
køre ind i siden).
Jeg holdt balancen på den side hvor nøglerne var i lommen.
Da jeg kom hjem, kunne jeg ikke låse mig ind, nøglerne var slebet om på
asfalten

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Armand

Dato : 29-04-03 07:28

Fra: Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk>
Emne: Re: 100.000 km uden et uheld!!! Hvordan!?
Dato: 28. april 2003 22:41

Hvad angår skulderskaden tror jeg ikke at nogen beskyttelse vil kunne spare
én for sådant :-/
Polster og skaller på de mest udstikkende kanter af kroppen, kan tage
knaldet fra nedslaget mod asfalten og i den sidste ende spare én for
brækkede (á knuste!) knogler, men selve det tunge fald og deraf følgende
påvirkninger af kroppen (indre blødninger?) og skellettet som hele (typisk
ses brækkede kraveben ved selv det mindste styrt!), vil selv en
ridder-brynje
ikke kunne gardere én imod

> [...]
> men hverken støvler eller handsker ville have klaret ret meget højere
> hastighed ... Desuden skal man ikke køre med nøgler og lign. i

Nej for helvede !
Prøv blot at tænke på fataliteten i en nøgle i en bukselomme der kanter sig
forkert under faldet og stikker én i lysken (=> pulsåreområde!) =
Man har nærmest ingen chance for at stoppe en pulsåreblødning i lysken - For
et par år siden var der en hjemmemekaniker her på egnen, der skar sig i
lysken med en vinkelsliber - Han nåede stort set kun lige ind til telefonen
og ringe efter en ambulance, før hans blodbaner var drænet!!!!

Jeg har set en plastik reklame-kuglepen placeret nydeligt v.h.a. clipsen i
inderlommem, gennemslide læderet på en tyk halvarsson-dragt halvvejs: Ejeren
tog et styrt og kurede på maven og efterfølgende var læderet slidt halvt
igennem dér hvor kuglepennen sad. Man tør ikke tænke den tanke at den kunne
have kantet sig uheldigt (evt. som følge af at være brækket i nedslaget?),
eftersom at pågældende
inderlomme befandt sig i hjertesiden =

Samme stunt, blot med tungt nedslag på en tyk tegnebog (hvor tyk er jeres?)
kan vel også tænkes at kunne sprænge en lunge (for ikke at tale om
belastning af hjertet!) :-/
Hvad siger lægekundskaben her i gruppen dertil??

Tænk for fanden på hvad i stopper i lommerne og hvor på kroppen det er!!

--
Armand.
(der tit bruger en bæltetaske i mangel af lommer i Dainese'n - Og så er man

Fra : Benz...

Dato : 15-04-03 07:28

> [...]
> HELVEDE...
>
> 3. De andre kører af helvede til. Lad være med at blive sur over det,

En anden ting man kan gøre er at: altid holde tommelfingeren på hornet.
Det gør jeg. Og hvis de spiller op får de bare et ordenligt dyt i bamsen! ;)

Jess (med ?? km på klokken uden skade... Who´s counting.. :)

ps: har dog prøvet at en lille dreng på ca 9år kørte ud forand. HAN SÅ MIG
IKKE! måske fordi han slet ikke kiggede. ;)
kørte bare ud på vejen, (fra en side vej) og stoppede midt på vejen. flot
parkering ;)

Fra : Pein

Dato : 15-04-03 23:26

"Benz..." skrev ...

> En anden ting man kan gøre er at: altid holde tommelfingeren på
hornet.
> Det gør jeg. Og hvis de spiller op får de bare et ordenligt dyt i
bamsen! ;)

Nåh ja, det gør jeg forresten også. Og jeg har sat et ekstra horn på, så
den rent faktisk kan høres, selvom en evt. bilist har skruet op for
radioen.

Det har før fået vognbaneskiftere på H.C.Andersens Boulevard til at
trække snuden til sig igen.

> ps: har dog prøvet at en lille dreng på ca 9år kørte ud forand. HAN SÅ
> MIG IKKE! måske fordi han slet ikke kiggede. ;)

Jeg har prøvet det en tand værre. Sådan en knægt der løb lige ind i
siden på mig inde midt i Vejgård (Aalborg). Jeg havde set ham, og øjnene
var allerede længere fremme, da han stort set var passeret, men
pludselig ville han altså over vejen og glemte at kigge. Smask. Træls.

Han overlevede, med 2 brækkede ben og et kraniebrud. Jeg fik en kun en
hudafskrabning, på trods af at jeg kun kørte med almindeligt tøj.
Hastigheden var 55 km/t. (Det var dengang man måtte køre 60 i byerne).

Det var en af de få situationer hvor der ikke var så meget at lære,
andet end shit happens, og nogen gange har man bare ikke en chance. Inde
i byen, hvor der er masser af folk, ved man aldrig hvornår der er een
der pludselig træder ud uden at se sig for. Måske skulle man overveje at
dytte hele vejen gennem byen.

En ting kan måske læres. Hold god afstand til vejkanten. Det giver en
smule længere reaktionstid når en fodgænger vader ud på vejen.
Blæs på at man på køreskolen lærer at man skal køre kun 1 meter fra
højre vejkant (hvis de stadig fremturer med dette). Det er i de fleste
tilfælde en rigtig dårlig placering. Det er dog en ret god placering når
man tager køreprøve
Når man har erhvervet sig pappet, så er det ud mod midten, fyld op og
bliv set.

Mvh. Niels

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-04-03 09:29

> [...]
> højre vejkant (hvis de stadig fremturer med dette). Det er i de fleste
> tilfælde en rigtig dårlig placering. Det er dog en ret god placering når

Da jeg tog kortet for 2 år siden, lærte vi bare at man så vidt muligt skulle
fylde som en bil. Til køreundervisningen og køreprøven skulle vi holde til
højre når vi skulle dreje til højre, så vi lukkede af for cyklisterne, som
man også skal i bil.
Kørelæreren fortalte os bare at så snart vi havde kortet og skulle til
højre, skulle vi holde i midten af vejen i stedet for. Simpelthen for at
forhindre at bilerne kører op på siden af motorcyklen. Så skulle vi bare se
os lidt bedre efter cyklister.

Det er ellers utroligt så ofte bilerne kører op på siden, selvom jeg selv
prøver at fylde så meget som muligt. Kommer jeg for langt ud til venstre,
holder de bare på højre side af mig istedet.

Jeg har faktisk oplevet at blive overhalet af en bil på motorvejen, som
åbenbart ikke helt gad at skifte bane. Jeg kørte ca. midt højre bane, men
den overhalende kørte nok 30cm fra mig og kørte derfor midt imellem de to
baner under overhalingen. Det er da noget underligt noget at finde på. Han
kunne da lige så godt skifte helt over i venstre bane.

Jeg har også oplevet at vente på at køre ind i en rundkørsel og skulle så
lige til at sætte i gang da der var en Mercedes der åbenbart ikke gad at
vente. Han/hun overhalede mig lige da jeg var ved at køre ind i rundkørslen.
Det er da heller ikke specielt sjovt.

Når jeg tænker over det, har jeg egentligt oplevet en del små episoder, selv
om jeg kun har kørt motorcykel i 2 år, men der er da heldigvis aldrig sket
noget alvorligt endnu.

Jeg husker også at der på et tidspunkt var en dame der kørte ud foran mig
lidt uden for byen. Jeg kom kørende med jævn hastighed, omkring 60km/t, som
var fartgrænsen på den vej, da en dame i en bil åbenbart har fejlbedømt min
hastighed og kører lige ud foran mig fra en sidevej med ubetinget vigepligt.
Da hun er kommet helt ud og spærrer for hele min vejbane, bremser hun fordi
hun kan se at jeg er tæt på hende. Underlig reaktion at bremse lige der, men
heldigvis havde jeg været på bronzekursus en uge forinden, så jeg laver da
bare en undvigemanøvre bagom hende det bedste jeg havde lært og så kører jeg
videre. Havde jeg ikke været på bronzekursus, havde jeg nok været noget mere
i tvivl om hvordan jeg skulle undvige, og i sådan en situation er der altså
ikke rigtigt tid til at tænke over tingene.

Signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-03 11:59

> Det er ellers utroligt så ofte bilerne kører op på siden, selvom jeg selv
> prøver at fylde så meget som muligt. Kommer jeg for langt ud til venstre,
> holder de bare på højre side af mig istedet.

Gør det noget?

Var det en mc der var trillet op på siden af dig, var det jo ikke noget
problem - og skal bilisten ligeud og du enten til højre eller venstre - så
er det vel også fair nok...

Jeg kender det godt fra mig selv. "Bilister er nogle narhoveder, og jeg har
altid ret og er den bedste mc/bilist i landet..." - Så jeg bliver skide sur
og har da også i to tilfælde taget mig selv i at trille op på siden af en
bil. Den ene gang for at skælde ham hovedet fuld af danske skældsord (han
var tysker - og ja - det var i Tyskland)... Den anden gang i Vejle, hvor en
eller anden ladvogns-type bil fik en bule i døren, efter at have overhalet
mig inden om på - 2 sporet vej...

Vis hensyn når du er derude. De andre er nogle klovne og kan ikke gøre for
det...

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Benz...

Dato : 18-04-03 10:18

> [...]
> mig inden om på - 2 sporet vej...
>
> Vis hensyn når du er derude. De andre er nogle klovne og kan ikke gøre for

Jeg syntes da hvis jeg tænker over det, at "bilister" egentlig er ret god
til at trække ind til siden så man kan overhæle. Hvis de ser en motorcykel.
Jeg har da flere gange oplevet at man bare nærmer sig også trækker de
glædeligt helt ind til siden så man kan komme ud om. Virker sådan lidt
mystisk.

Men det kan vel også ha noget med at gøre om man har en cykel som udstråler
ræs. Eller en som er lidt mere praktisk. Bare et gæt. Syntes bare de har
været ret flinke til det med mig indtil nu.

mvh Jess R6

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-04-03 11:02

Benz... wrote:

> [...]
sig
> også trækker de glædeligt helt ind til siden så man kan komme

....dét er os, der har både bil og motorcykel
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-04-03 11:09

> ...dét er os, der har både bil og motorcykel

Jeg læste det først som om der var et komma mellem 'både' og 'bil'.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-04-03 11:19

Martin Sørensen wrote:
egentlig

> Jeg læste det først som om der var et komma mellem 'både' og
'bil'.

....nope! - jeg er ikke "flåde"-ejer
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-04-03 11:26

> 'bil'.
> ...nope! - jeg er ikke "flåde"-ejer
> Suzuki 1100 E(Z) -82

Og denne her er jo heller ikke en rigtig 'flyder'.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-04-03 11:34

Martin Sørensen wrote:

> Og denne her er jo heller ikke en rigtig 'flyder'.

....dét vil *vi* slet ikke ha!
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-04-03 11:08

> [...]
> Jeg har da flere gange oplevet at man bare nærmer sig også trækker de
> glædeligt helt ind til siden så man kan komme ud om. Virker sådan lidt

Det samme har jeg oplevet flere gange på en bestemt strækning i Fredericia,
hvor der er et krybespor til dem der ikke kører så hurtigt. Selv om bilen
kører det tilladte og jeg bare holder normal sikkerhedsafstand, trækker de
ofte ind i krybesporet for at lade mig komme forbi. Bare fordi jeg kører
motorcykel betyder det jo ikke at jeg altid kører med gashåndtaget på 100%.

> Men det kan vel også ha noget med at gøre om man har en cykel som
udstråler
> ræs. Eller en som er lidt mere praktisk. Bare et gæt. Syntes bare de har
> været ret flinke til det med mig indtil nu.

Jeg synes nu ikke ligefrem min XS400 udstråler ræs.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Anders Thorup

Dato : 19-04-03 14:49

> [...]
> ræs. Eller en som er lidt mere praktisk. Bare et gæt. Syntes bare de har
> været ret flinke til det med mig indtil nu.

Jeg kan også genkende, det med at billister som regel er flinke til at
trække ind til højre, som man nemmere kommer forbi, og min cykel udstråler
absolut ikke "ræs". nærmest tværtimod, sååee for mange billister's
vedkommende trækker de ind bare de ser en motorcykel i baksejlet , og det
er jo egentligt flinkt gjordt

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-04-03 11:00

> Gør det noget?

Ja, f.eks. når vi skal ind i en rundkørsel eller begge skal samme vej og der
ikke er mere end 1 bane. Hvad hvis der er en enkelt højresvingsbane, og en
bil kører op på siden af dig? Man kan jo ikke vide om han har tænkt sig at
vente på at køre efter dig, eller om han kører med det samme lyset skifter.
Holdte han sig bagved, så var det ikke noget problem.

> Var det en mc der var trillet op på siden af dig, var det jo ikke noget
> problem - og skal bilisten ligeud og du enten til højre eller venstre - så
> er det vel også fair nok...

Det kommer en del an på hvor bred vejen er. Der kan jo sagtens være to
motorcykler ved siden af hinanden på en normal vej, men der kan ikke være en
bil ved siden af en motorcykel, hvis ikke motorcyklen skal være forvist til
kantstenskørsel.

> [...]
> mig inden om på - 2 sporet vej...
> Vis hensyn når du er derude. De andre er nogle klovne og kan ikke gøre for

Jeg kører generelt defensivt, og tager så meget hensyn som jeg gerne vil
have andre tager over for mig. For det meste kører folk også fint, men der
er lige nogle enkelte som burde komme op til en ny køreprøve, og dem har man
det med at huske ekstra godt. Og det er absolut ikke kun billister der kører
råddent, men også motorcyklister. Procentvis ud fra antallet af køretøjer,
tror jeg faktisk motorcyklisterne dominerer.
Jeg ser lidt for ofte motorcykler ræse gennem Aalborg med mindst 100km/t på
veje der er begrænset til 50km/t. Godt nok er det de lidt bredere veje, men
der er stadigvæk sideveje, parkerede biler osv.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 16-04-03 19:40

> [...]
> imellem de to baner under overhalingen. Det er da noget underligt
> noget at finde på. Han kunne da lige så godt skifte helt over i

De fleste motorcyklister bliver nok ikke overhalet så tit......

Men jeg ligger og kører en del motorvej hvor jeg i modvind kun kan holde
en 90-95km/t. Så er det stort set kun lastbiler der ikke skal forbi. Din
oplevelser er ikke noget særtilfælde. Der er rigtigt mange der ikke
"gider" skifte vognbane - og også mange der lidt sent opdager at jeg
altså ligger og hygger mig med lastvognsfart ...Så det jeg gør at jeg
udover at holde godt øje bagud er at ligge ret langt til venstre i
sporet så jeg har noget plads at give af....

(Nå ja - jeg har også prøvet at 2 "brianer" der kørte om kap tog den
forbi på hver side af mig med "høj" fart (Den indenom var så med 2 hjul
i nødsporet ....)

/A

Fra : Pein

Dato : 17-04-03 00:12

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> (Nå ja - jeg har også prøvet at 2 "brianer" der kørte om kap tog den
> forbi på hver side af mig med "høj" fart (Den indenom var så med 2
hjul
> i nødsporet ....)

Den slags findes jo i trafikken, og kører man nok møder man også de rene
psykopater.
Når det sker, så giver man bare plads. Det kan godt være man har ret,
men man skulle jo også gerne overleve.

Mvh. Niels

Fra : Armand

Dato : 17-04-03 00:14

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en news:b7k84v$jjr$2@sunsite.dk...

> De fleste motorcyklister bliver nok ikke overhalet så tit......

På vej hjem fra Bakke-åbningen samme aften, måtte vi bremse op for en bus
der lagde sig ud i en langstrakt overhaling - - - - - af tre HD'ere
Fandeme om jég kunne ligge med 90 og føle mig pisse sej når busserne kører
udenom :-|

--
Armand.

Fra : J.C.Kløve

Dato : 15-04-03 10:24

I tråden: 3e99b894$0$192$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Skrev Allan :
[KLIP]

Bidrage kunne jeg da godt, 1 uheld (solo) på 50kkm.
Uheldet bestod i at jeg skulle pisse en kold januar dag på off
roaderen, slog et slag ind på en p-plads, - der var et stykke med
græs - og lidt blar over mod nogle træer, - men på off-road udgør
terræn ikke et problem, så jeg tog hurtigt en bestemmelse om at køre
helt hem til træerne - rante græsset med noget der ligner 50 - men det
var så gu frosset det skidt - vupti - så lø jeg i den ene ende af
plænen og cyklen i den anden ende - ellers kun en 6-7 "near miss"
--
Dun@nt
XJ600 51J