De fede Xenon-lygter til MC?
Fra : Karsten Bo Malten

Dato : 22-03-01 19:36

Hej NG,

Er der nogen, der har monteret Xenon-gas lygter på sin maskine? Jeg
fik pludseligt lyst til det...

Kræver det et nyt lygtehus eller er det bare lampen?

KBM

Fra : Morten Juel

Dato : 22-03-01 21:14

> Er der nogen, der har monteret Xenon-gas lygter på sin maskine? Jeg
> fik pludseligt lyst til det...
Jeg har fået 2Stk Super White Xenon pære gratis **man skal bare kende de
rigtige firmaer** men jeg har ikke fået min styrkåbe endnu, så hvis de ikke
passer, må jeg jo få nogle nye !
men altså, min har når den kommer på gaden **når salten er væk !!**

Mvh
Morten
XS400 Seca

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-03-01 07:51

> Jeg har fået 2Stk Super White Xenon pære
> Morten

Nu er der himmevid forskel på en "xenon" H4 pære og så de rigtige
xenon-lamper....

Og det kræver med garanti en ombygning af lygtehuset.

/A

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 23-03-01 08:51

Der er zenon h4 pærer som man kan købe over alt, de er lidt bedre og
somregel meget dyrere end normale halogen pærer.

så er der rigtig zenon anlæg...har jeg set fra 310-350$ og op ad til ca
2000$
det includerer en 'brænder' (en omformer fra 12v til 25000v...som skal
bruges til at få præren til at lyse) og noget andet elektronik
dimser...pæren er ikke formet som en h4 pære, men man kan få adaptere så de
passer i standart h4 lygtehuse.....hvordan de så virker med parabolen i en
standart lygte aner jeg ikke, men der er ingen af systemerne der er
gadegodkendt endnu ! og hvis du har to pærer i dit lygte hus kræver det
altså 2x310$ så helt billigt er det altså ikke !

Lasse
CBR1000f & Karin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-03-01 09:37

"Lasse Lundberg"
> Der er zenon h4 pærer som man kan købe over alt, de er lidt bedre og
> somregel meget dyrere end normale halogen pærer.

Det med "bedre" er vist mest en tros/smagsag.

/A

Fra : Rune Larsen

Dato : 23-03-01 12:27

"Lasse Lundberg" <lasse@lundberg-net.dk> skrev i en meddelelse
> det includerer en 'brænder' (en omformer fra 12v til 25000v...som skal
> bruges til at få præren til at lyse) og noget andet elektronik

Hvorfor denne voldsomme spænding?
Hvad er virkemetoden for sådan en xenon-dims?

/Rune

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 23-03-01 13:53

> Hvorfor denne voldsomme spænding?
> Hvad er virkemetoden for sådan en xenon-dims?

denne spænding bruges også kun til at sætte processen igang, herefter bliver
der skruet meget ned, når gassen er begyndt at gløde.

Lasse
CBR1000f & Karin

Fra : Rune Larsen

Dato : 23-03-01 14:15

> denne spænding bruges også kun til at sætte processen igang, herefter
bliver
> der skruet meget ned, når gassen er begyndt at gløde.

Så det er gassen der lyser, og ikke glødetråd?

/Rune

Fra : Biker Mike

Dato : 24-03-01 10:35

> Så det er gassen der lyser, og ikke glødetråd?
>
> /Rune
>
> Jeps ! gassen er som regl inden i selve lygten og bliver "Tændt" mellem 2
elektroder, lidt som en kulbue lampe i gammeldags højdfejds sole eller et
lysstofrør.

Hilsen Michael

Fra : Jakob Barfod

Dato : 23-03-01 13:48

"Karsten Bo Malten" <malten@doktor.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG,
>
> Er der nogen, der har monteret Xenon-gas lygter på sin maskine? Jeg
> fik pludseligt lyst til det...

Argh. Har du checket prisen? Prøv at gå ned i nærmeste biltilbehørsbutik og
se i Hellas katalog... Så hudt jeg visker er det flere tusinde pr. lampe.

--
Jakob

Fra : Allan jørgensen

Dato : 23-03-01 15:36

Jakob Barfod <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> skrev i en
> Argh. Har du checket prisen? Prøv at gå ned i nærmeste biltilbehørsbutik
og
> se i Hellas katalog... Så hudt jeg visker er det flere tusinde pr. lampe.

jeg kan kun sige fu.. hvor er det dyrt, kør aldrig ind i en mercedes med
xenon-lygter, pæren koster 10 gange så meget som en alm.H4 + selve
lygtehuset koster 23000kr hvis jeg husker rigtigt.

Allan(fzr600us)

Fra : Karsten Bo Malten

Dato : 24-03-01 01:40

23000? Det er jo fuldstændigt vanvittigt... Jeg havde egentligt bare
tænkt, at det så fedt ud :-/

Well... tak for svarene - jeg tror jeg venter lidt med
Xenon-investeringen.

Karsten
K1200RS

Fra : Morten Dahl

Dato : 26-03-01 14:03

> [...]
> tænkt, at det så fedt ud :-/
>
> Well... tak for svarene - jeg tror jeg venter lidt med

Nul putte, tag til tyskland, find en gubbi der har en enkelt forlygte
liggende fra en smadret bmw,merc audi eller lign. køb inverter og pæren af
ham, så få en adapter s¨å den passer på en H4 (hvis det er det du skal
bruge) og vuptil du har xenon lygter..selve pæren koster 1000.- i løs vægt..
og plaver så inverter så den ikke bliver smadret ved et lille tilt..

det ihvertfald hvad jeg har ytænkt mig at gøre..

Hilsen

Morten Dahl

Fra : Knud Jacobsen

Dato : 07-04-01 20:21

Morten Dahl <psyco_dpu@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:99ne66$v0o$1@news.cybercity.dk...

> "Karsten Bo Malten" <malten@doktor.dk> skrev i en meddelelse

Halvgammel tråd, men jeg fandt lige Xenonlygter til 330 Euro + gratis
teknisk udredning hos www.touratech.de - kik f.eks. under tilbehør til BMW R
1100 GS.

Knud Stange Jakobsen
TDM 850

Fra : Armand

Dato : 23-03-01 23:58

Allan jørgensen <allan.c.jorgensen@get2net.dk> skrev i en

> [...]
> xenon-lygter, pæren koster 10 gange så meget som en alm.H4 + selve
> lygtehuset koster 23000kr hvis jeg husker rigtigt.

Hvorfor teknikken også må regnes for at være overkill til motorcykler,
der immervæk har en noget større risiko for at vælte på simpleste vis,
og derved smadre forlygten :-/

--
Armand.