Skærme
Fijala 3554
Valg af skærmtype
Fra : Lars Rahbek

Dato : 13-04-03 18:31

Jeg er ved at købe en ny PC og er i tvivl om hvilken type skærm jeg skal
vælge.
Jeg skal bruge den til 'alm.-ikke-særligt-krævende' brug, bl.a. skal den
ikke bruges til at spille på, men herudover skal jeg redigere lidt video fra
tid til anden (formentlig i Movie Maker 2) samt lidt digital foto
(Photoshop el.lign.).
Den pc-model jeg kigger på nu har et 845GEBV2 MoBo med on-board grafik.
Som vel hos de fleste er plads på skrivebordet en begrænset ressource så jeg
overvejer at tage en 15" LCD-skærm istedet for en 17" CRT. Men her er det så
jeg kommer tvivl:
1. Stiller opgaver som videoredigering specielle krav til skærmen (ligesom
f.eks. TV vist gør) og i givet fald hvad er det specielt her jeg skal være
opmærksom på hos de flade skærme ?
2. Er der noget særligt jeg skal gå op i, som f.eks. muligheder for
justering af farvegengivelse etc. pga. digitale fotos til f.eks. til
udprintning?

Håber på at blive klogere
Mvh. Lars

PS. Er der forøvrigt MEGET stor forskel på de forskellige 15" LCD skærme? og
hvis ja, hvordan sortere man så som ikke-særlig-sagkyndig de værste svipsere
fra? Grunden til dette spørgsmål er, at den jeg sandsynelig vis nemmest kan
få er en 'no-name' kinesisk model.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 14-04-03 01:29

Lars Rahbek wrote:
> Den pc-model jeg kigger på nu har et 845GEBV2 MoBo med on-board grafik.

Addr, bvaddr. Medmindre dit budget er meget skrabet så undgå onboard for
en hver pris, det er en dårlig løsning til andet en tekstbehandling o.lign.

> 1. Stiller opgaver som videoredigering specielle krav til skærmen (ligesom
> f.eks. TV vist gør) og i givet fald hvad er det specielt her jeg skal være
> opmærksom på hos de flade skærme ?

Responstid er vigtig, hvis den er for høj så får man skygger når noget
bevæger sig hurtigt. Ellers så er det vist ok til hjemmebrug.

> 2. Er der noget særligt jeg skal gå op i, som f.eks. muligheder for
> justering af farvegengivelse etc. pga. digitale fotos til f.eks. til
> udprintning?

Det kommer an på hvor seriøs du vil være, til alm hjemmebrug så nej
ellers så skal du havde en prof. skærm læs evt. tråden Fladskærm til
grafiks produktion som en start.

Mvh

Bruno

Fra : Lars Rahbek

Dato : 14-04-03 05:00

I dk.edb.hardware.skaerm fik jeg følgende kommentar da jeg nævnte at jeg
overvejede et MoBo med on-board grafik:

> Addr, bvaddr. Medmindre dit budget er meget skrabet så undgå onboard for
> en hver pris, det er en dårlig løsning til andet en tekstbehandling
o.lign.

Ud fra min 'behovs-beskrivelse':
[...]

Hvad siger dk.edb.hardware.grafikkort til det? Og er det næsten lige meget
hvilket grafikkort jeg vælger (jvf. mine behov) sålænge det ikke er
on-board?
Mit budget er ikke specielt skrabet, men jeg vil selvfølgelig helst ikke
give penge for noget jeg ikke har brug for!

Postet til dk.edb.hardware.grafikkort med kopi til dk.edb.hardware.skaerm,
der selvfølgelig stadig meget gerne må give sit besyv med i forsøget på at
gøre mig klogere. Har jeg qua dobbeltpostningen forbrudt mig mod for mange
regler her undskylder jeg uforbeholdent på forhånd

Mvh.
Lars

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 15-04-03 00:25

Lars Rahbek wrote:
> Hvad siger dk.edb.hardware.grafikkort til det? Og er det næsten lige meget
> hvilket grafikkort jeg vælger (jvf. mine behov) sålænge det ikke er
> on-board?

Ja, sørg bare for at der er mindst 8 MB ram på kortet. Du kan dog måske
også få glæde af kort med TV-Ud og TV-Ind og måske endda TV- Tuner
indbygget, men det kommer an på hvad din videokilde er for noget. Hvis
det er et digitalt videokamera så skal du jo bare havde et Firewire
interface.

> Mit budget er ikke specielt skrabet, men jeg vil selvfølgelig helst ikke
> give penge for noget jeg ikke har brug for!

Fornuftigt. Hvis du ikke skal havde TV-Ind og det er der mere avanceret
burde du snildt kunne finde noget for 2-300, men for 5-600 får du meget
mere og også et kort der kan klare lidt spil hvis det nu alligevel
skulle blive aktuelt.

> [...]
> gøre mig klogere. Har jeg qua dobbeltpostningen forbrudt mig mod for mange
> regler her undskylder jeg uforbeholdent på forhånd

Du burde nok havde holdt dig til den ene gruppe, eller i det mindte sat
Follow-up til den ene gruppe som jeg har gjort i dette svar.

Mvh

Bruno

Fra : Lars Rahbek

Dato : 14-04-03 05:04

<iddqd@worldonline.dk> wrote in message

> Responstid er vigtig, hvis den er for høj så får man skygger når noget
> bevæger sig hurtigt. Ellers så er det vist ok til hjemmebrug.

Hvad er mon en rimelig response tid? 25 ms - 50 ms?

> Det kommer an på hvor seriøs du vil være, til alm hjemmebrug så nej
> ellers så skal du havde en prof. skærm læs evt. tråden Fladskærm til
> grafiks produktion som en start.

Alm. hjemmebrug er vist lige mig!
Vedr. grafikkort har jeg postet til grafikkort-gruppen, jvf. anden mail.

Tak for det gode svar.
Mvh.
Lars

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 15-04-03 00:19

Lars Rahbek wrote:
> Hvad er mon en rimelig response tid? 25 ms - 50 ms?

50 er vist for højt, mens 30 vist er helt fint. Check evt. et par af de
tråde hvor folk spørger til specifikke skærme til spil eller lign.

> Alm. hjemmebrug er vist lige mig!

OK, så kan du klare dig med det meste. Lad være med at køb det
allerbilligste og sørg for at enten se den skærm du køber, eller køb på
nettet så du har 14 dages fuld retur ret. Så kan du nemlig sikre dig der
ikke er nogen døde pixels.

> Tak for det gode svar.

Det var så lidt.

mvh

Bruno

Fra : Lars Rahbek

Dato : 15-04-03 09:47

> [...]
> allerbilligste og sørg for at enten se den skærm du køber, eller køb på
> nettet så du har 14 dages fuld retur ret. Så kan du nemlig sikre dig der

Nethandel er ikke så aktuelt for mig, men on-location tjek af udstyret inden
jeg endeligt betaler er vist en god idé. Ud over at finde ud af hvad jeg
gerne vil have/har brug for, er det i det hele taget lidt af en udfordring
at finde ud af hvad man faktisk får købt her i Beijing (hvor jeg bor). Alle
informationer/brochure etc. er på kinesisk og stort set ingen i butikkerne
snakker et forståeligt engelsk. Nå, men problemerne begynder jo nok først
bagefter når jeg sidder og grubler over den kinesiske manual

Lars

Fra : Madsen

Dato : 15-04-03 00:32

iddqd@worldonline.dk skrev:

> Lad være med at køb det allerbilligste og sørg for at enten se den
> skærm du køber, eller køb på nettet så du har 14 dages fuld retur
> ret. Så kan du nemlig sikre dig der ikke er nogen døde pixels.

Jeg har aldrig rigtig fundet ud af hvilke rettigheder man har som
forbruger hvad angår døde pixels på en TFT. Har man ret til at sende
skærmen retur og få den byttet hvis bare der er en enkelt død pixel,
eller skal der mon flere til? Det ville være rart med nogle faste
retningslinier så man ikke bliver snydt.

Madsen.