Salg til anden erhvervdrivende
Fra : Kim Alsted

Dato : 13-04-03 14:06

Har nyligt solgt en bærbar computer til en erhvervskunde (har købt
tidligere) som han selv afhenter hos os, dvs der er ikke tale om et
forbrugerkøb.
Næste dag kontakter han os for at meddele at der er konstateret visse
problemer med computeren, men da han er i udlandet kan der ikke gøres mere
ved sagen pt. Efter hjemkomst en lille uges tid senere kontakter kunden os
pr. email og forlanger at lade købet gå tilbage.

Vi svarer med at vi ikke umiddelbart vil acceptere en kreditering men vil
få computeren efterset og fejlfundet, hvilket kunden ikke vil acceptere og
stædigt fastholder kravet om kreditering.

Mine spørgsmål er så:
1) Hvorvidt har kunden returret
2) Hvilke samhandelsregler eksisterer som udgangspunkt mellem
erhvervsdrivende.

Jeg ved købeloven skal overholdes, men den refererer oftest til handel
mellem firma-privat og ikke situationen firma-firma.

Håber der er nogen der kan give mig et hurtigt svar i denne sag

Med venlig hisen

Kim Alsted

Alsted Consult - EDB-forhandler

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-04-03 14:26

Kim Alsted <kim@alstedconsult.dk> skrev:

> [...]
>
> Jeg ved købeloven skal overholdes, men den refererer oftest til
> handel mellem firma-privat og ikke situationen firma-firma.

Hvis der ikke er aftalt andet gælder købeloven også firma-firma.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : alexbo

Dato : 13-04-03 14:36

"Kim Alsted" skrev

> Har nyligt solgt en bærbar computer til en erhvervskunde (har købt
> tidligere) som han selv afhenter hos os, dvs der er ikke tale om et
> forbrugerkøb.

Det kan godt være forbrugerkøb selv om køberen er erhvervsdrivende, hvis du
sælger en PC til en PCforhandler, er det erhverv, hvis du sælger til en
blikkenslager der skal bruge den til regnskab er det forbrugerkøb.

Men uanset hvad, er der ikke automatisk returret ved alm handel, kun ved
fjernsalg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Alsted

Dato : 13-04-03 15:18

> [...]
> forbrugerkøb.
>
> Men uanset hvad, er der ikke automatisk returret ved alm handel, kun

I dette tilfælde skulle den bærbare bruges for at kunne udføre visse dele
af kundens arbejde, og jeg mener derfor ikke det kan betragtes som et
forbrugerkøb. Jeg troede iøvrigt at forbrugeraftalenloven kun omfattede
salg til privatpersoner, ikke erhvervsvirksomheder.

Mvh
Kim Alsted

Fra : HKJ

Dato : 13-04-03 15:51

"Kim Alsted" <kim@alstedconsult.dk> wrote in message

> [...]
> forbrugerkøb. Jeg troede iøvrigt at forbrugeraftalenloven kun omfattede
> salg til privatpersoner, ikke erhvervsvirksomheder.

Loven gælder ved alt køb/salg, men der er dog nogle vigtige forskelle:
Hvilke paragraffer der gælder og ved forbrugerkøb kan den ikke fraviges til
ugunst for forbrugeren. Mellem to virksomheder (eller mellem to private) kan
der aftales andre dårlige betingelser for køberen.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 13-04-03 19:57

alexbo wrote:

> Det kan godt være forbrugerkøb selv om køberen er erhvervsdrivende, hvis du
> sælger en PC til en PCforhandler, er det erhverv, hvis du sælger til en
> blikkenslager der skal bruge den til regnskab er det forbrugerkøb.

Nej Cevilkøb !

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : bem

Dato : 13-04-03 20:00

Henrik Lindskou wrote:

> Nej Cevilkøb !

Sludder. Civil køb er handel mellem 2 private (civile)

/Bo

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 13-04-03 20:24

bem wrote:

> Sludder. Civil køb er handel mellem 2 private (civile)
>
> /Bo

Så er jeg blevet fejl informeret, en revisor der køber et skrivebord af
en møbelhandler er blevet beskrevet som et civilkøb af min underviser,
med den begrundelse at det ikke opfyldte kravene til et handelskøb eller
et forbrugerkøb.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : bem

Dato : 13-04-03 20:51

Henrik Lindskou wrote:

> [...]
> af en møbelhandler er blevet beskrevet som et civilkøb af min
> underviser, med den begrundelse at det ikke opfyldte kravene til et

Ja, du er fejlinformeret. Der vil være tale om forbrugerkøb med mindre det
helt undtagelsesvist kan godtgøres, at møbelhandleren handler privat og ikke
gennem sin forretning.

/Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-04-03 21:01

bem skrev:

>Ja, du er fejlinformeret. Der vil være tale om forbrugerkøb med mindre det
>helt undtagelsesvist kan godtgøres, at møbelhandleren handler privat og ikke
>gennem sin forretning.

En møbelhandler kan ikke sælge møbler som privatmand.

--
Bertel

Fra : bem

Dato : 13-04-03 21:11

Bertel Lund Hansen wrote:

> En møbelhandler kan ikke sælge møbler som privatmand.

Hvorfor ikke, når en autohandler kan sælge en bil som privatmand?

/Bo

Fra : bem

Dato : 13-04-03 21:27

bem wrote:

> Hvorfor ikke, når en autohandler kan sælge en bil som privatmand?

Jeg skylder vist lige at fortælle, at jeg refererer til en tidligere
diskussion, hvor nedenstående udsagn blev præsenteret. Jeg ser nu, at du
ikke var enig, Bertel:

" Den eneste tilsyneladende relevante note er, at "Salget skal således
stå
i forbindelse med sælgerens erhvervsvirksomhed, jf herved § 4, stk 1, med
note ad »bedrift«".
Under alle omstændigheder fastholder jeg mit synspunkt: For at sælgeren
betragtes som erhvervsdrivende må salget, som ovenfor anført, ske i
forbindelse med virksonheden - altså f.eks. fra butikken. Ellers ville
f.eks. en isenkramhandler aldrig kunne sælge f.eks. nogle af sine gamle
haveredskaber uden at det blev et forbrugerkøb. Den her slags salg (hvor
sælgeren ikke sælger i tilknytning til sin virksomhed) har det slet ikke
været meningen, at man ville beskytte med forbrugerkøbsreglerne.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen"

Og dette:

"Jeg har fået en håndskrevet slutseddel hvor jeg har 45 dages garanti på
motor, gear osv. I mellemtiden er motoren begyndt at brokke sig. Vi har
pr. telefon aftalt at jeg kan få en anden nysynet bil istedet, men han
besvarer ikke sin telefon mere. Det er da regulært snyd eller hvad?

Jeg har kontaktet forbrugerinformationen, men de siger at man ikke kan
gøre noget når det er privathandel."

/Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-04-03 23:03

bem skrev:

> Under alle omstændigheder fastholder jeg mit synspunkt: For at sælgeren
>betragtes som erhvervsdrivende må salget, som ovenfor anført, ske i
>forbindelse med virksonheden - altså f.eks. fra butikken.

Jeg mindes en sag med en forhandler der solgte biler fra sin
private bopæl - vist et par stykker om dagen gennem længere tid.
Han gør det formodentlig stadig.

Hvad siger du til det?

>haveredskaber uden at det blev et forbrugerkøb. Den her slags salg (hvor
>sælgeren ikke sælger i tilknytning til sin virksomhed) har det slet ikke
>været meningen, at man ville beskytte med forbrugerkøbsreglerne.

Jeg troede at beskyttelsen havde at gøre med at det var en
ekspert mod en naiv-situation. Den er jo også til stede når
computerforhandleren sælger sin gamle pc til fru Olsen.

--
Bertel

Fra : bem

Dato : 14-04-03 07:58

Bertel Lund Hansen wrote:
> Jeg mindes en sag med en forhandler der solgte biler fra sin
> private bopæl - vist et par stykker om dagen gennem længere tid.
> Han gør det formodentlig stadig.
>
> Hvad siger du til det?

At det ligner en omgåelse for at slippe for at yde 2 års reklamationsret.
Jeg tror (håber) ikke, at den metode kan bruges til dét formål.

> Jeg troede at beskyttelsen havde at gøre med at det var en
> ekspert mod en naiv-situation. Den er jo også til stede når
> computerforhandleren sælger sin gamle pc til fru Olsen.

Jeg forstår dit synspunkt, men tænk på hvor mange computereksperter der
findes i danmark som *ikke* er selvstændige. Man vil jo kun kunne beskytte
private handler foretaget af eksperter, hvis eksperterne samtidig er
selvstændige.

/Bo

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 15-04-03 20:51

bem wrote:

> [...]
> findes i danmark som *ikke* er selvstændige. Man vil jo kun kunne beskytte
> private handler foretaget af eksperter, hvis eksperterne samtidig er

Hmm.... Jeg må vist hellere presicere lidt. Møbelhandleren handlede i og
for sin bedrift (er det ikke sådan det er formuleret i KL.) hvorimod
Revisoren der købte et skrivebord til sit kontor ikke hanlede i sin
profesion, og jo ikke ville sælge skrivebordet vidre, da han ikke sælger
vare men serviceydelser. Er jeg stadig helt galt på den ?

Det svare jo til at en direktør for et byggefirma køber en firmabil til
sine svende så de kan komme ud til opgaverne, direktøren har jo ikke
mere forstand på biler når han køber til firmaet end når han køber en
til privaten. Hvorfor skal han så beskyttes af KL. når han køber til
privaten, men ikke når det drejer sig om firmaet ?

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : bem

Dato : 15-04-03 21:40

Henrik Lindskou wrote:
> [...]
> køber en til privaten. Hvorfor skal han så beskyttes af KL. når han
> køber til privaten, men ikke når det drejer sig om firmaet ?

Købeloven:
§ 4. Ved handelskøb forstås i denne lov køb, som indgås mellem handlende i
eller for deres bedrift.

Hvis en revisor køber inventar til brug i sin virksomhed, så er der tale om
handelskøb jf. § 4. Ellers ville en revisor jo nærmest aldrig kunne være
part i et handelskøb - han går jo ikke ud og køber revisorydelser til sit
firma.

I øvrigt er der ikke nødvendigvis tale om at beskytte amatører mod
eksperter - nærmere at beskytte den svage part mod den stærke. I køb anses
handlende for at være stærkere end private.

/Bo

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 16-04-03 11:50

bem wrote:

> [...]
> eksperter - nærmere at beskytte den svage part mod den stærke. I køb anses
> handlende for at være stærkere end private.

Ok. Takker for opklaringen, det er pi... ærgeligt at blive
fejlinformeret af sin underviser Det skulle hermed være rettet

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : alexbo

Dato : 16-04-03 20:35

"bem" skrev

> Købeloven:
> § 4. Ved handelskøb forstås i denne lov køb, som indgås mellem handlende i
> eller for deres bedrift.

Skulle vi ikke tage det hele med.

§ 4. Ved handelskøb forstås i denne lov køb, som indgås mellem handlende i
eller for deres bedrift.

Stk. 2. Som handlende anses herved enhver, der gør sig til bedrift at
afhænde dertil indkøbte varer, at drive vekselerer- eller bankforretning,
forsikringsvirksomhed, kommissionshandel, for~lagsvirksomhed, apotek,
beværtning, håndværk eller fabrik, at overtage udførelse af bygnings- eller
anlægsarbejder eller at befordre personer, gods eller meddelelser. Dog anses
ikke som handlende den, som uden anden medhjælp end sin ægtefælle, sine børn
under 15 år og sit hustyende driver beværtning, håndværk,
befordringsvirksomhed eller sådan ringe handel, hvortil ikke kræves særlig
adkomst, eller hvortil borgerskab udstedes uden betaling.

§ 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger) foretager
hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen
hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at
købet ikke er et forbrugerkøb.

Stk. 2. Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser som nævnt i
stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen om køb er
indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende.

Jeg har meget svært ved at se at en revisor der køber inventar, handler
inden for sit erhverv.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 16-04-03 22:11

alexbo wrote:

> [...]
> indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende.
>
> Jeg har meget svært ved at se at en revisor der køber inventar, handler

Hvad er så din udlægning af møbelhandler/revisor problematikken, er der
tale om
1) Handelskøb
2) forbrugerkøb
3) Civilkøb, og især hvad _kan_ betegnes som civilkøb.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : alexbo

Dato : 16-04-03 22:23

"Henrik Lindskou" skrev
[...]

Forbrugerkøb.
I mit første indlæg i denne tråd skrev jeg:

"Det kan godt være forbrugerkøb selv om køberen er erhvervsdrivende, hvis du
sælger en PC til en PCforhandler, er det erhverv, hvis du sælger til en
blikkenslager der skal bruge den til regnskab er det forbrugerkøb."

Efter min udlægning så er et handelskøb mellem to erhvervsdrivende i samme
erhverv.

Jeg synes navnlig sætningen i 4a støtter dette
"når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv"

Her har vi en køber i erhverv, men ikke i det erhverv handelen drejer sig
om.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 17-04-03 01:38

alexbo wrote:
> [...]
> sælger en PC til en PCforhandler, er det erhverv, hvis du sælger til en
> blikkenslager der skal bruge den til regnskab er det forbrugerkøb."

Jeg er delvis enig i din udlægning.

> Efter min udlægning så er et handelskøb mellem to erhvervsdrivende i samme
> erhverv.

En muremester der køber skovle af tømmerhandlen, er efter min mening et
handelskøb, med alt hvad det indebære, selv om skovlene ikke er beregnet
til vidresalg, men en forbrugsvare i bedriften. Hvis det er korekt hvad
er så forskellen til en PC'er til kontoret eller det skrivebord den står
på.........

> Jeg synes navnlig sætningen i 4a støtter dette
> "når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv"

Længre nede i § 4a "Sælgeren har bevisbyrden for, at
købet ikke er et forbrugerkøb." Hvis dit udsagn er rigtigt, så må der
ikke stå et firmanavn på kvitteringen (eller hvad?)

> Her har vi en køber i erhverv, men ikke i det erhverv handelen drejer sig
> om.

Altså er jeg stadig i vildrede, Inventare, PC'er, Skovle, hvad er hvad ?

> mvh
> Alex Christensen

Og endelig er der stadig spørgsmålet om hvad der kan betegnes som civilkøb.

Håber ikke du / i tager det ilde op, men jeg vil gerne have det på det
rene, således at jeg ikke laver bomerter når jeg skal op til eksamen.

--

God påske

Henrik Lindskou

Fra : alexbo

Dato : 17-04-03 08:36

"Henrik Lindskou" > skrev

> [...]
>til vidresalg, men en forbrugsvare i bedriften. Hvis det er korekt hvad
>er så forskellen til en PC'er til kontoret eller det skrivebord den står

At skovlene er en murerting, mens PCen er en kontorting.

Der kan sættes mange forskellige muligheder op, og hvor grænsen går at ikke
nemt at vide.
Det jeg mener er, at bare fordi begge parter i en handel er erhvervsdrivende
bliver en handel mellem dem ikke nødvendigvis til et handelskøb.

>Længre nede i § 4a "Sælgeren har bevisbyrden for, at
>købet ikke er et forbrugerkøb." Hvis dit udsagn er rigtigt, så må der
>ikke stå et firmanavn på kvitteringen (eller hvad?)

Det mener jeg ikke har nogen betydning, det er erhvervets karakter der
betyder noget, ikke selve det at det er et erhverv.

>Og endelig er der stadig spørgsmålet om hvad der kan betegnes som civilkøb.

En handel mellem to privatpersoner.

>Håber ikke du / i tager det ilde op, men jeg vil gerne have det på det
>rene, således at jeg ikke laver bomerter når jeg skal op til eksamen.

Så ville jeg nok finde informationer andre steder også, min udlægning af
teksten er ikke nødvendigvis rigtig.
Men hvis det har fået dig til at tænke mere over det, er det jo godt i sig
selv.

mvh
og god påske
Alex Christensen

Fra : bem

Dato : 17-04-03 15:46

alexbo wrote:
> [...]
> særlig adkomst, eller hvortil borgerskab udstedes uden betaling.

> Jeg har meget svært ved at se at en revisor der køber inventar,

Jeg har meget svært ved at se, at revisoren overhovedet falder ind under §4
stk. 2. Det betyder at en revisor aldrig kan indgå et handelskøb?

Hvad betyder det at handle inden for sit erhverv, efter din mening? Min
opfattelse er, at det blot betyder, at købet er foretaget til virksomheden.
Hvis den fortolkning ikke holder, så foretages der vel egentlig ikke så
forfærdelig mange handelskøb generelt set.

/Bo

Fra : alexbo

Dato : 17-04-03 19:53

"bem" <> skrev>

> Hvad betyder det at handle inden for sit erhverv, efter din mening?

At handle eller gebærde sig med noget som er ens erhverv.
En revisor der giver råd om skatteforhold, handler inden for sit erhverv,
men når han køber et gulvtæppe er han uden for sit erhverv.

> Min opfattelse er, at det blot betyder, at købet er foretaget til
>virksomheden.
> Hvis den fortolkning ikke holder, så foretages der vel egentlig ikke så
> forfærdelig mange handelskøb generelt set.

Indkøb til videresalg eller forarbejdning er handelskøb.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-04-03 15:38

Kim Alsted skrev:

>Har nyligt solgt en bærbar computer til en erhvervskunde

Er hans erhverv computere?

1.   Nej
   Forbrugerreglerne gælder.
   (som du forhåbentlig kender)

2.   Ja.
   Den generelle købelov gælder. Den følger her i uddrag:

§ 42.   Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en
   mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et
   forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som
   uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve
   købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

§ 47.   Har køberen før købets afslutning undersøgt
   salgsgenstanden eller uden skellig grund undladt at
   efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge den,
   eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed
   til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han
   ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan undersøgelse
   burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet
   svigagtigt.

§ 49.   Tilbyder sælgeren at afhjælpe en mangel eller at foretage
   omlevering, må køberen dermed lade sig nøje, hvis det kan
   ske inden udløbet af den tid, da han er pligtig at
   afvente levering (jfr. § 21), og det åbenbart ikke kan
   medføre omkostning eller ulempe for ham.

Stk. 2.   Køberens ret til erstatning berøres ikke af denne
   bestemmelse.

Det er altså afgørende om han har haft lejlighed til at undersøge
computeren.

Paragraf 49 sikrer dig ret til at reparere, men bemærk det stærke
krav: at reparationen ikke må være til ulempe.

Hvordan det tolkes i praksis, ved jeg ikke.

>1) Hvorvidt har kunden returret

Som udgangspunkt ja, men den tilsidesættes af dit tilbud om
reparation - under visse forudsætninger.

>2) Hvilke samhandelsregler eksisterer som udgangspunkt mellem
>erhvervsdrivende.

Købeloven.

>Jeg ved købeloven skal overholdes, men den refererer oftest til handel
>mellem firma-privat og ikke situationen firma-firma.

Nej, den er helt generel. Kun et fåtal af paragafferne refererer
til forbrugerkøb, men det er dem der bruges mest.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-04-03 15:48

Bertel Lund Hansen skrev:

>Er hans erhverv computere?

Det er irrelevant. Beklager.

§ 4.   Ved handelskøb forstås i denne lov køb, som indgås mellem
   handlende i eller for deres bedrift.

>Som udgangspunkt ja

Mindre korrektion: Det er ikke en returret, men en ret til at
ophæve købet.

--
Bertel

Fra : HKJ

Dato : 13-04-03 15:49

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Er hans erhverv computere?
>
> 1. Nej
> Forbrugerreglerne gælder.
> (som du forhåbentlig kender)

Dvs. den computer jeg køber til virksomheden, som jeg skal bruge til
regnskab, er efter forbruger-regler?

Den holder ikke!

Fra : Kim Alsted

Dato : 13-04-03 16:25

> [...]

> uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve
> købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

Det skal nævnes at kunden har oplevet en periodisk fejl som ikke optrådte
ved producentens test af computeren. Jeg mener derfor ikke der er tale om
en mangel og vi i det mindste burde have retten til undersøge problemet
først. Iøvrigt fremskaffede vi computeren i hast som en service for at
kunden kunne nå at få den med på sin udlandstur. Han var tidligere blevet
oplyst om normalt en længere leveringstid.
Desuden mener jeg ikke det står oplyst nogensteder at kunden har krav på
returret ved butikssalg, dette er blot en service forretningen kan tilbyde.
Kun hvis der er væsentlige mangler ved produktet kan ophævelse af køb komme
på tale.

MVH

Kim Alsted

Fra : Peter G C

Dato : 13-04-03 16:56

In news:Xns935CB12316892kimalstedconsultdk@194.255.237.239,
Kim Alsted <kim@alstedconsult.dk> typed:

[klpi]

> Det skal nævnes at kunden har oplevet en periodisk fejl som ikke
> optrådte ved producentens test af computeren. Jeg mener derfor ikke
> der er tale om en mangel

Vrøvl. Det ér en mangel - juridisk set: Hvis kunden kan dokumentere, at der
er en fejl og at den var tilstede ved levering hænger du på den.

> og vi i det mindste burde have retten til
> undersøge problemet først.

Ja, hvis manglen ikke er så væsentlig, at der kan hæves straks.

> Iøvrigt fremskaffede vi computeren i hast
> som en service for at kunden kunne nå at få den med på sin
> udlandstur. Han var tidligere blevet oplyst om normalt en længere
> leveringstid.

Det er helt uden betydning.

> [...]
> på returret ved butikssalg, dette er blot en service forretningen kan
> tilbyde. Kun hvis der er væsentlige mangler ved produktet kan

Jep.

Andre og mindre væsentlige mangler kan give køber andre beføjelser: afslag i
prisen eller udbedring af fejlen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com