Udlån af optageudstyr
Fra : Henrik

Dato : 13-04-03 12:32

Jeg er lige stødt ind i følgende problemstilling omkring ansvar ifbm. udlån
af noget optageudstår.

Part 1 ejer en ældre Roland VS-880 harddiskrecorder (kan optage og lagre
musik på sin interne harddisk). Denne recorder udlånes til part 2 som vil
bruge recorderen til at optage med. På recorderen ligger der originalt
materiale som part 1 har indspillet, men ikke taget backup af.

Part 2 bruger recorderen til at optage med og leverer den herefter tilbage.

Herefter opdager part 1 at hans materiale er forsvundet. Part 2 er åbenbart
uforvarende kommet til at slette dette fra recorderen.

Part 1 står nu og mangler sit materiale, som han ikke har backup af, og som
i øvrigt anses for uvurderligt.

Hvordan står parterne nu i forhold til hinanden, juridisk og etisk?

Hvem har ansvaret for at materialet er forsvundet?

Hvad (hvis noget overhovedet) kan man gøre for at genetablere materialet?

Alle kommentarer er velkomne.

--
Henrik

Fra : Robert Piil

Dato : 13-04-03 12:39

On Sun, 13 Apr 2003 11:32:11 +0000 (UTC), Henrik <hdh@nospam.dk>
wrote:

>Alle kommentarer er velkomne.

Min helt personlige og subjektive holdning:

Part 1 er en klovn, der forhåbentlig er blevet noget klogere. Jeg
mener ikke at part 2 kan klandres noget som helst i denne sammenhæng.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Torsten Matthiessen

Dato : 13-04-03 19:57

> Min helt personlige og subjektive holdning:

Ja.....

> Part 1 er en klovn, der forhåbentlig er blevet noget klogere. Jeg
> mener ikke at part 2 kan klandres noget som helst i denne sammenhæng.

Næh...slet ikke når der står udlånt. Det er vist helt på egen risiko,
desværre.

/torsten/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-03 12:56

In article <Xns935C89A9F3EA4hdhnospamdk@130.225.247.90>, Henrik wrote:

FUT: dk.videnskab.jura

> [...]
> bruge recorderen til at optage med. På recorderen ligger der originalt
> materiale som part 1 har indspillet, men ikke taget backup af.

Ved part 2 at de materiale ligger der? og har part 1 sagt noget om
at dette ikke måtte slettes/overskrives/... Er dette noget den optager
gør af sig selv, og part 1 som ejer må vide og være opmærksom på ?
Evt. at dette sker automatisk hvis der optages mere end der er plads
til?
Har part 1 og 2 aftalte nogen form for straf/erstatning hvis det materiale
ikke existerer ved tilbagelevering ?

> Part 2 bruger recorderen til at optage med og leverer den herefter tilbage.
>
> Herefter opdager part 1 at hans materiale er forsvundet. Part 2 er åbenbart
> uforvarende kommet til at slette dette fra recorderen.

Eller gør optageren dette automatisk ?

> Part 1 står nu og mangler sit materiale, som han ikke har backup af, og som
> i øvrigt anses for uvurderligt.

Det var ikke særlig smart af part 1.

> Hvordan står parterne nu i forhold til hinanden, juridisk og etisk?

Hvad har de aftalt angående optageren og materialet ? Vidste part 2
at det lå der ? og at det ikke måtte slettes? Er det i optageren
muligt at markere det pågældende materiale som read_only ? Og var
dette gjort ?

> Hvem har ansvaret for at materialet er forsvundet?
>
> Hvad (hvis noget overhovedet) kan man gøre for at genetablere materialet?

Måske dele af det kan genskabes. Men det er besværligt, og kan
være RET bekosteligt. (og denne diskussion hører iøvrigt ikke
hjemme i jura gruppen.

JonB
ps: denne tråd har FUT: dk.videnskab.jura

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-04-03 01:07

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev

Da jeg kender omtalte maskine godt, vil jeg lige svare på et par af
spørgsmålene.

>og har part 1 sagt noget om
> at dette ikke måtte slettes/overskrives/... Er dette noget den optager
> gør af sig selv, og part 1 som ejer må vide og være opmærksom på ?

Nej det skal gøres manuelt.

> Evt. at dette sker automatisk hvis der optages mere end der er plads
> til?

Nej igen.

> Eller gør optageren dette automatisk ?

Igen nej, men:

Hvis man beder den om at initialisere eksempelvis IDE0, sletter den også
IDE1, IDE2 og IDE3 samtidigt, uden at dvar om dette. En lidet brugervenlig
udformning af softwaren på det punkt. Specielt under hensyn til at maskinen,
under alle andre forhold, advarer før ethvert forsøg på sletning.

Erase? yes
Sure? yes
Really sure? yes
Erasing!

> Det var ikke særlig smart af part 1.

Næh for 880erne er i stand til at lave backup på: ekstern CDrom, ekstern
SCSIharddisk, andre eksterne flytbareSCSIdrev og ekstern DAToptager. Alt
gøres meget nemt og smertefrit.

> Hvad har de aftalt angående optageren og materialet ? Vidste part 2
> at det lå der ? og at det ikke måtte slettes? Er det i optageren
> muligt at markere det pågældende materiale som read_only ?

Ja det kan skrivebeskyttes. og er dermed mere besværligt at slette.

materialet?

Den indbyggede disk er en ganske almindelig 2,5" EIDE disk, der med en
adaptor kan anbringes i en PC, med det rigtge software og knowhow kan det
måske genskabes.

Det er svært at undlade at bebrejde part 1, for ikke at have slettet
maskinen inden han lånte den ud

Mvh.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-04-03 13:04

Henrik wrote:

> Part 1 står nu og mangler sit materiale, som han ikke har backup af, og som
> i øvrigt anses for uvurderligt.
>
> Hvad (hvis noget overhovedet) kan man gøre for at genetablere materialet?

Hvis harddisken kan sættes i en almindelig computer, kan du prøve at
installere et recovery-program på computeren, for eksempel det gratis
program Drive Rescue
(http://skyscraper.fortunecity.com/amd/887/rescue/e_index.html). Ellers
er der firmaer, der lever af at genskabe data, men det kan være en dyr
fornøjelse.

Om det i det hele taget kan lade sig gøre at genskabe data afhænger
blandt andet af, om der er optaget oven på originalen, og hvor mange
gange, der er optaget ovenpå. Jo flere penge, du er villig til at ofre,
jo mere kan normalt genskabes.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Finn Holbek

Dato : 13-04-03 14:13

De skrappe drenge kan hente ting 4 formateringer tilbage, men som du siger
er de ikke billige i drift.
Part 1 har da forhåbenligt lært at tage backup fremover.
Mvh. Finn

Fra : Mikkel Breiler

Dato : 16-05-03 18:44

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

Hej Kim

> [...]
>(http://skyscraper.fortunecity.com/amd/887/rescue/e_index.html). Ellers
>er der firmaer, der lever af at genskabe data, men det kan være en dyr

IBAS gav mig i 2000 et tilbud for 4GB harddisk, som min fætter havde i sin firma pc,
bl.a. Concorde databasen lå på disken, samt alle regninger, kontrakter.... you name
it.
IBAS sagde 15.000-20.000 kr. og en procentdel af værdien af data.

Min fætter takkede nej tak og forberedte sig mentalt på at bruge 'en del tid' på
genindtastning udfra hans papir materiale. Men da hans filer ikke var overskrevet,
mente jeg de burde kunne tilgås på lumsk vis, og knap nok havde jeg gjort mig bekendt
med det anskaffede program, Lost & Found, før jeg kunne ringe til ham og sige at alt
håb ikke var ude endnu - jeg gav ham en cd med alle filer, pånær 4 extra billeder af
hans firmas logo og det tog mig ialt en dags tid selv at ordne da jeg først havde
valgt at gå igang selv.

I de tilfælde hvor data ikke blot ikke kan tilgås som selvstændige filerm men er
overskrevet med nye data, er der kun een ting at gøre, kontakte firmaer som IBAS, da
de kan genskabe data som er overskrevne - selvklart er det meget dyrt.

> [...]
>blandt andet af, om der er optaget oven på originalen, og hvor mange
>gange, der er optaget ovenpå. Jo flere penge, du er villig til at ofre,

Jeg mener jeg har set en artikel hvori et firma brystede sig at at kunne skelne
imellem 27 lag overskrivninger - men jeg kan ikke huske under hvilke omstændigheder
de havde opnået dette, blot at artiklen mindede at man ikke kunne forlade sig på at
kunne få alt tilbage ved så mange overskrivninger - hvilket jeg godt kan følge
logikken i.

BTW idag er Lost & Found et gratis program, da firmaet har opgivet det, det kan
således hentes gratis på deres hjemmeside og visse public domain og shareware sites.

-breiler