Skat af lejeindtægt af værelse ?
Fra : Gregers

Dato : 12-04-03 23:29

Hejsa

Jeg har en lejet lejlighed og betaler 2000/md i husleje. Hvis jeg lejer et
værelse ud til 2000/md, skal jeg betale skat af det ?

Og i givet fald - hvordan undgår jeg at betale skat ?
(ingen moralfis tak, regimet har også taget røven på mig).

Hygge

Fra : rene.larsen

Dato : 13-04-03 00:09

Må du godt bare leje et væresle ud som du ikke ejer.... det tror jeg faktisk
ikke. Vil mene at du skal informere udlejer om at du videre udlejer et
værelse ud til en anden...

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-04-03 11:05

"Gregers" <gregers@firma.hotmail.com> wrote in message

> Og i givet fald - hvordan undgår jeg at betale skat ?
> (ingen moralfis tak, regimet har også taget røven på mig).

Det er måske "regimet", du vil leje værelset ud til ?

Fra : Gregers

Dato : 13-04-03 22:21

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> wrote in news:3e99365b$0$128
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Det er måske "regimet", du vil leje værelset ud til ?

Nej, men til deres fjende "Anti fascistisk modstandsbevægelse".

Hygge

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 13-04-03 11:39

> [...]
>
> Og i givet fald - hvordan undgår jeg at betale skat ?
> (ingen moralfis tak, regimet har også taget røven på mig).

Hejsa
Du har ret til at fremleje op til halvdelen af dit lejemål ud, men hvis du
betaler 2000 kr i husleje, kan du i hvert fald ikke få lov til at udleje et
værelse til 2000 kr, da accessoriske enkeltværelse skal udlejes til det
lejedes værdi og jeg kan absolut ikke forestille mig, at huslejenævnet vil
være enig med dig i, at et værelse er 2000 kr. værd, når du betaler 2000 kr
for hele lejligheden.

Husk at du SKAL tilstille din udlejer en skriftlig kopi af lejeaftalen,
ellers er din fremlejeaftale ulovlig og dit lejemål kan blive ophævet.

Relevante § for dig kopieret ind neden for. Bemærk særligt LL§ 69 stk. 3,
samt LL § 93 litra f

§ 69. Lejeren af en beboelseslejlighed har ret til at fremleje højst
halvdelen af lejlighedens beboelsesrum til beboelse. Det samlede antal
personer, der bor i lejligheden, må ikke overstige antallet af beboelsesrum.

Stk. 2. Udlejeren skal modsætte sig fremlejeforholdet, hvis lejligheden vil
blive beboet af flere end 2 personer pr. beboelsesrum, jf. lov om
midlertidig regulering af boligforholdene § 52 a, stk. 1. Undlader udlejeren
dette, straffes udlejeren med bøde. Der kan pålægges selskaber m.v.
(juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
1.-3. pkt. gælder alene i kommuner, hvor kommunalbestyrelsen har truffet
beslutning om, at lov om midlertidig regulering af boligforholdene §§ 52 a-c
skal gælde og kun i de tilfælde, hvor udlejeren har meddelt
kommunalbestyrelsen, at disse regler skal gælde i udlejerens ejendomme.

Stk. 3. Fremlejeaftaler skal indgås skriftligt, og lejeren skal inden
fremlejeperiodens begyndelse tilstille udlejeren kopi af fremlejeaftalen.

§ 93. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:

a) Når leje eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt, jf.
stk. 2.

b) Når det lejede benyttes til andet end aftalt og lejeren ikke trods
udlejerens indsigelse er ophørt hermed.

c) Når lejeren modsætter sig, at udlejeren eller andre får adgang til det
lejede, hvor de har ret hertil efter §§ 54, 62 og 97.

d) Når lejeren fraflytter det lejede i utide uden aftale med udlejeren.

e) Når lejeren vanrøgter det lejede og ikke uden ophold efter udlejerens
påkrav bringer det lejede i stand.

f) Når lejeren helt eller delvis overlader brugen af det lejede til en anden
i tilfælde, hvor han ikke er berettiget hertil, og trods udlejers indsigelse
ikke bringer forholdet til ophør.

g) Når lejeren trods udlejerens påmindelse tilsidesætter sine pligter til at
iagttage god skik og orden i ejendommen, herunder når lejeren ved stærkt
støjende adfærd, psykisk eller fysisk vold eller trusler herom eller på
anden måde trods udlejerens påmindelse er til ulempe for ejendommen eller
dens beboere.

h) Når lejeren af en butik eller beværtning trods udlejerens indsigelse ikke
opfylder pligten til at holde forretningen åben og i forsvarlig drift.

i) Når en lejer, der helt eller delvis skal betale lejen ved at udføre
arbejde, groft forsømmer sine pligter ved arbejdets udførelse og
arbejdsforholdet som følge heraf bringes til ophør.

j) Når lejeren i øvrigt misligholder sine forpligtelser på en sådan måde, at
hans fjernelse er påkrævet.

MVH Rikke

Fra : Gregers

Dato : 13-04-03 22:34

"Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> wrote in

> kan du i hvert fald ikke få lov til
> at udleje et værelse til 2000 kr, da accessoriske enkeltværelse skal
> udlejes til det lejedes værdi

§ ?

> og jeg kan absolut ikke forestille mig,
> at huslejenævnet vil være enig med dig i, at et værelse er 2000 kr.
> værd, når du betaler 2000 kr for hele lejligheden.

Der er ikke sammenhæng mellem pris og kvalitet. Lejligheden ville koste 7000
på almindelige udbudsvilkår. Der er 95 kvm med varme, vaskeri osv. centralt i
Kbh.

Iøvrigt er værelset møbleret, og en del af prisen er forrentning og leje af
tingene samt forsikring og vedligeholdelse.

> Husk at du SKAL tilstille din udlejer en skriftlig kopi af
> lejeaftalen, ellers er din fremlejeaftale ulovlig og dit lejemål kan
> blive ophævet.

Det gælder kun ved fremleje af hele lejligheden - ikke ved udleje af enkelt
værelse. Ret mig hvis jeg tager fejl ?

> Relevante § for dig kopieret ind neden for. Bemærk særligt LL§ 69 stk.
> 3

Jamen den gælder kun ved fremleje af hele lejligheden.

> samt LL § 93 litra f

Jeg er berettiget til at udleje et værelse, så den må ende i boligretten

Hygge

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 13-04-03 23:29

> "Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> wrote in

> § ?

Accesoriske enkeltværelser hører under lejeloven og lejen fastsættes derfor
efter det lejedes værdi (LL § 47 og 48).

> [...]
af
> tingene samt forsikring og vedligeholdelse.

Det er fuldstændig ligemeget, hvad lejligheden kunne have været lejet ud til
på markedsvilkår. Der gælder ikke markedsleje for accessoriske
enkeltværelser
For møblerne er nævnspraksis ca. 10 - 15 kr pr m2 pr. år.
Forrentning?

> Det gælder kun ved fremleje af hele lejligheden - ikke ved udleje af
enkelt
> værelse. Ret mig hvis jeg tager fejl ?

Nej, det gør det ikke, se LL § 69 stk 3, som jeg kopierede ind til dig - den
§ handler om delvis fremleje, som der er tale om her. Der står, at du skal
tilstille din udlejer en kopi af lejekontrakten og i § 93 litra f, (som jeg
også kopierede ind til dig) kan du se, at det er ophævelsesgrund at overlade
brugen af det lejede helt eller delvist til andre uden udlejers tilladelse
og den får du næppe, uden han har set en kopi af kontrakten. Udlejere kan
godt lide at vide, hvem der bor i deres ejendom.

> Jamen den gælder kun ved fremleje af hele lejligheden.

Nej! - Den § du taler om er § 70 (se nedenfor) - her tales om lejligheden

§ 70. En lejlighed, der udelukkende er udlejet til beboelse, har lejeren ret
til at fremleje i indtil 2 år, når lejerens fravær er midlertidigt og
skyldes sygdom, forretningsrejse, studieophold, midlertidig forflyttelse el.
lign.
Stk. 2. Udlejeren kan modsætte sig fremlejeforholdet, når

a) ejendommen omfatter færre end 13 beboelseslejligheder, eller
b) det samlede antal personer i lejligheden vil overstige antallet af
beboelsesrum, eller
c) udlejeren i øvrigt har rimelig grund til at modsætte sig
fremlejeforholdet.

Stk. 3. Udlejeren skal modsætte sig fremlejeforholdet, hvis lejligheden vil
[...]
Stk. 4. § 69, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 5. Hvis det skønnes rimeligt af hensyn til efterspørgslen, kan udlejer
ved fremleje af ældreboliger eller ustøttede private plejeboliger stille
krav om, at den pågældende bolig skal bebos af personer, som opfylder
betingelserne for at komme i betragtning til en bolig af den pågældende
karakter.«

[...]

Når du læser dem "sammen" kan du se forskellen

> Jeg er berettiget til at udleje et værelse, så den må ende i boligretten

Det siger jeg heller ikke, at du ikke er, det jeg siger er, at du skal
tilstille din udlejer med en kopi af lejekontrakten, som der står i LL § 69
stk 3
Og det er i øvrigt i huslejenævnet og ikke i boligretten, sagen ender - i
første omgang

Fra : Gregers

Dato : 18-04-03 10:25

> det jeg siger er, at du skal
> tilstille din udlejer med en kopi af lejekontrakten,

Jeg kan ikke se i lejeloven i hvilken rækkefølge jeg skal give udlejer
lejekontrakten.

Skal den sendes til udlejer INDEN den nye lejer flytter ind ?

...og skal jeg afvente skriftlig accept ?

...og hvad gør jeg når udlejer blot ignorerer min fremsendelse af
lejekontrakt, og jeg således ikke kan få skriftlig accept ?

Skal udlejer også have, og skal der oprettes lejekontrakt - i det tilfælde
hvor den nye indflytter og jeg har en slags samliv ?

Mvh og på forhånd tak

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 20-04-03 14:54

> Jeg kan ikke se i lejeloven i hvilken rækkefølge jeg skal give udlejer
> lejekontrakten.
>
> Skal den sendes til udlejer INDEN den nye lejer flytter ind ?

Ja, det er en betingelse for fremlejen, at udlejer har fået en kopi af
aftalen, derfor kan lejer ikke flytte ind, før dette er sket

> ..og skal jeg afvente skriftlig accept ?

Det ville jeg gøre.

> ..og hvad gør jeg når udlejer blot ignorerer min fremsendelse af
> lejekontrakt, og jeg således ikke kan få skriftlig accept ?

Skriv igen - anbefalet og giv ham 8 dage til at reagere i, så burde du være
sikker

> Skal udlejer også have, og skal der oprettes lejekontrakt - i det tilfælde
> hvor den nye indflytter og jeg har en slags samliv ?

Der er ikke noget, der hedder "en slags samliv", enten er der
hustandsfællesskab eller også er det ikke. Hvorfor ikke bare sende
lejekontrakten og få orden i sagerne. Dét er altid det bedste

Fra : Thomas

Dato : 14-04-03 11:14

"Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Gregers" <gregers@firma.hotmail.com> skrev i en meddelelse
KLIP
> [...]
> halvdelen af lejlighedens beboelsesrum til beboelse. Det samlede antal
> personer, der bor i lejligheden, må ikke overstige antallet af

Supplerende spørgsmål til pgf. 69: Hvad er nu det? Betyder det at man ikke
må fremleje *hele* sin bolig ud, hvis man f. eks. får midlertidigt job i
udlandet/anden by/skal prøve en ny kæreste af eller tilsvarende?
Mvt
Thomas

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-04-03 11:23

"Thomas" <thomas@adresseyahoo.dk> wrote in message

> Supplerende spørgsmål til pgf. 69: Hvad er nu det? Betyder det at man ikke
> må fremleje *hele* sin bolig ud, hvis man f. eks. får midlertidigt job i
> udlandet/anden by/skal prøve en ny kæreste af eller tilsvarende?

Jo det har man, men så bliver det efter § 70 istedet:
[...]

Men den med kæresten er altså ikke gyldig grund, forstået på den måde, at
udlejer ikke skal tillade fremleje, men måske gerne vil alligevel.

/per

Fra : Dorte Petersen

Dato : 13-04-03 14:45

Hejsa

Jeg syntes ikke rigtig at du har fået svar på det du spurgte om så her
kommer det:
Der er to måder at gøre det op på....men den første er klart den nemmeste og
mest ukompliceret hvis skattevæsnet kommer efter dig.....

Bundfradragsmetoden:
Lejeindtægt
- 2/3-dele af din årlige husleje
= det skattepligtige beløb.

Ell. regnskabsmæssig metode:
De udgifter, du kan trække fra i regnskabet, er de forholdsmæssige
driftsudgifter som el-, gas- og varmeudgifter, samt - ved lejebolig og
andelsbolig - den forholdsmæssige andel af huslejen (dvs. den del af
huslejen, der reelt svarer til det areal af boligen, fremlejeren benytter -
og set i forhold til længden af den udlejede periode).

Hvis du vil vide mere om skat og udlejning så prøv at gå på Toldskat.dk og
klik på vejledninger og pjecer under borger, og derefter på pjecen helt nede
i bunden der hedder P.nr.04 udlejning af bolig, der står om udlejning incl.
værelsesudlejning.

Det fremgår kun de skattemæssige regler, resten er der jo nok der grupler
over her i dette forum...*s*

Fra : Gregers

Dato : 13-04-03 22:45

"Dorte Petersen" <lund.pet@adr.dk> wrote in

> Det fremgår kun de skattemæssige regler, resten er der jo nok der
> grupler over her i dette forum...*s*

Ja de har ondt i røven har de
Det er nok fascisterne der er på spil igen.

Ellers tak for dit svar.

Hygge