Plader, ikke skiver!
Fra : Theis Duelund Jensen

Dato : 13-04-03 08:43

Hej Gruppe.

Somme tider tænker jeg over om det kun er os der er til diy, plus et par
dansktop fanatikere fra Nørre Snøvling, der stadigvæk er sindsygt optaget af
plader. For mig at se er vinyl det fedeste format at høre musik i. Den har
en rigtig god størrelse, hvilket giver den en æstetisk værdi, samtidigt med
at den er lidt skrøbelig. Skrøbelighecen gør, at man har et meget mere
omsorgsfuldt forhold til sine plader, og således værdsætter dem mere end
bare de små sterile cd'ere. Er vinyl nørderne en uddøende race?

-TDJ <der endnu ikke har været i stand til at finde Britney på vinyl>

Fra : Lars Bernau

Dato : 13-04-03 09:13

Theis Duelund Jensen wrote:
> Hej Gruppe.
> bare de små sterile cd'ere. Er vinyl nørderne en uddøende race?

Jeg tror det... desværre. Efterhånden er det vist kun nogle som hører
klassisk, og mener at det ikke kan gengives ordentligt på CD, der sværger
til plader. Og så selvfølgelig Dj's. Der er endnu nogle ting som ikke kan
lade sig gøre (overbevisende) med Cd'er, og så har man altså ikke den
samme "hands on" feeling som med en vinyl skive.

Men generelt tror jeg ikke at den almindelige forbruger overhovedet vil
være interesseret i vinyl skiver.

--
Lars Bernau
"Diskussioner bliver tit ødelagt af folk,

Fra : Martin Christiansen

Dato : 13-04-03 17:18

"Lars Bernau" <bernau@mail.invalid> wrote in message

> ... Der er endnu nogle ting som ikke kan
> lade sig gøre (overbevisende) med Cd'er...

Ja, det er f.eks. lidt svært at lave scratch, hi hi

--Martin

Fra : Mikkel Winther

Dato : 13-04-03 20:52

"Martin Christiansen" <marchr@mail1.stoREMOVETHISfanet.dk> wrote in message

> "Lars Bernau" <bernau@mail.invalid> wrote in message

> Ja, det er f.eks. lidt svært at lave scratch, hi hi

Øh nej. Der har længe været CD afspillere som har kunnet det, og de nyeste
generationer er faktisk ganske udmærkede. De bliver bl.a. brugt af DJ Noise
på Det Store Mix.

Jeg foretrækker stadig vinyl til DJ brug, men det er absolut en smagssag.

m.

Fra : Pulven

Dato : 13-04-03 21:08

> [...]
>på Det Store Mix.
>
>Jeg foretrækker stadig vinyl til DJ brug, men det er absolut en smagssag.

sidst jeg så DJ noise brugte han plader? også et godt stykke tid siden
foresten.. jeg har nok bare ikke lyttet ordenlig med om lørdagen

hvordan faen scratcher man en CD???? de sq da ik så nemme at holde på?
eller er der bare noget der emulere at man holder på en plade?

mvh mads
www.borchersen.dk

Fra : Lars Bernau

Dato : 13-04-03 21:32

Pulven wrote:

> [...]
>
> hvordan faen scratcher man en CD???? de sq da ik så nemme at holde på?
> eller er der bare noget der emulere at man holder på en plade?

Kig her og se hvor meget en moderne CD maskine kan:

http://www.megasound.dk/katalog/pro/cd_pio.htm

Scroll ned indtil du kommer til CDJ 1000 maskinen.

Man scratcher ved at bruge job hjulet ovenpå maskinen.

kig her her specifikationer:

http://www.megasound.dk/cdj1000.htm

Fra : Martin Christiansen

Dato : 13-04-03 22:21

> Kig her og se hvor meget en moderne CD maskine kan:
>
> http://www.megasound.dk/katalog/pro/cd_pio.htm

Jeg bøjer mig jeg bøjer mig!!!

Fra : Søren Thomsen

Dato : 13-04-03 09:29

"Theis Duelund Jensen" <isl10611@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare de små sterile cd'ere. Er vinyl nørderne en uddøende race?
>
> -TDJ <der endnu ikke har været i stand til at finde Britney på vinyl>

Dansktopfanatikerne er nu mere til kassettebånd, tror jeg. Anyway, jeg har
hørt, at vinylen er kommet lidt på mode igen... men det er nok mest som et
salgsobjekt (I "Hvad er det værd" på DR1 vurderer man en Elvis-plade til et
par tusind, og straks tror folk, at de kan blive rige på deres gamle
vinyler). Selv er jeg lige sprunget på vognen. Jeg vil egentlig meget
hellere nøjes med mine cd'er, men da jeg bare må eje ALT med Removal, har
det meført, at jeg for et stykke tid siden bestilte min først vinyl.

Fra : Karina Hjorth

Dato : 13-04-03 17:24

> hørt, at vinylen er kommet lidt på mode igen... men det er nok mest som
>et salgsobjekt (I "Hvad er det værd" på DR1 vurderer man en Elvis-

Der var for nylig en artikel i - tror jeg nok - B.T. omhandlende vinylens
tilbageerobring af markedsandele, og at flere og flere af nutidens populære
kunstnere ikke bare udgiver på CD, men også på vinyl.

Derudover stod der også noget om, hvordan salget af pladespillere var steget
med - så hut jeg visker - flere hundrede procent inden for de sidste 3 år.

Så nej - jeg tror ikke, vinylsamlere er en uddøende nørdet race...

Mvh
Karina, som i øvrigt også har en større bunke LP'er, 7" og 12" EP's og
singler

Fra : Theis Duelund Jensen

Dato : 13-04-03 17:28

"Karina Hjorth"

> [...]
> med - så hut jeg visker - flere hundrede procent inden for de sidste 3 år.
>
> Så nej - jeg tror ikke, vinylsamlere er en uddøende nørdet race...

Jeg gjorde et mega kup den anden dag. Jeg har en gammel pladespiller fra 69
som jeg har fået af min far. Pick up'pen er vist en god del penge værd, så
fornyeligt holdt jeg op med at bruge den (var også ganske slidt). Følgende
dag er jeg lige oppe påå min sædvanlige tur igennem den lokale
genbrugsforretning, og så finder jeg sgu en phillips afspiller der næsten
ikke er brugt til kun 100,-
Det var sgu en udmærket handel... :)

-TDJ

Fra : Lars Bernau

Dato : 13-04-03 18:39

Karina Hjorth wrote:

> [...]
> med - så hut jeg visker - flere hundrede procent inden for de sidste 3 år.

Det er jo heller ikke særligt svært, når salget af pladespillere har
været ekstremt lavt i en årrække, så skal der ikke særligt meget til at
hive % satsen for salg af pladespillere i vejret.

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 13-04-03 12:43

Theis Duelund Jensen wrote:

> For mig at se er vinyl det fedeste
> format at høre musik i. Den har en rigtig god størrelse, hvilket
> giver den en æstetisk værdi, samtidigt med at den er lidt
> skrøbelig.

Ja, det er faktisk noget over det gamle format. Desværre har jeg kun
en lille Thorens TD 280 MK IV pladespiller tilsluttet mit Sony MCH-
7900 anlæg, så det er nok ikke verdens bedste lyd, jeg får ud af det.

> Skrøbelighecen gør, at man har et meget mere
> omsorgsfuldt forhold til sine plader, og således værdsætter dem
> mere end bare de små sterile cd'ere.

Enig! Desuden har man muligheden for at sætte en gammel Beatles-
single på, når mor er på besøg

> Er vinyl nørderne en uddøende race?

Til dels. Jeg er selv begyndt at samle vinyl her for små 3-4 år
siden. Der er *meget*, der kun er udgivet på vinyl, såsom diverse
singles eller ældgamle albums.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Jacob Ulrich

Dato : 13-04-03 13:36

"Theis Duelund Jensen" <isl10611@image.dk> skrev i en meddelelse
Er vinyl nørderne en uddøende race?

> -TDJ <der endnu ikke har været i stand til at finde Britney på vinyl>

Jeg forsøger at købe alt mit musik på vinyl, det er trods alt det fedeste
medie. Men nogle ting er jo desværre lidt tricky at skaffe. Normalt plejer
jeg at købe en del i Route 66 i Århus, som i øvrigt lige er flyttet i nogle
nye lækre lokaler. Heldigvis er meget af den musik jeg lytter til udgivet på
vinyl...det er mest indie og electronica a la warp records, planet mu etc.
Jeg har ofte købt noget igennem www.cdzone.co.uk da det lader til at de har
næsten alt hvad der er udgives, selv Britney på vinyl (!). Men der er vist
ingen garanti for at de rent faktisk kan skaffe det hjem, min sidste ordre
har nemlig ikke flyttet sig ud af stedet i et par måneder efterhånden, så
måske er de ikke aktive mere.

---Jacob---

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 13-04-03 15:30

In <xx8ma.15638$y3.1399864@news010.worldonline.dk> "Theis Duelund Jensen" <isl10611@image.dk> writes:

> [...]

>omsorgsfuldt forhold til sine plader, og således værdsætter dem mere end
>bare de små sterile cd'ere. Er vinyl nørderne en uddøende race?

Skroebelige ? CD'er er meget skroebelig og overlever ikke ridser.
Det kan vinyl godt.

/Martin

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-04-03 16:13

Martin Moller Pedersen wrote:
> In <xx8ma.15638$y3.1399864@news010.worldonline.dk> "Theis Duelund Jensen" <isl10611@image.dk> writes:
>
> Skroebelige ? CD'er er meget skroebelig og overlever ikke ridser.
> Det kan vinyl godt.

Well, de er skrøbelige på forskellige måder. En CD er Reed-Solomon-kodet
så der er en hvis redundans på. Det betyder at du i princippet kan lave
et hul på størrelse med et knappenålshoved, og cd'en kan stadig spilles
perfekt. På DVD hvor kodningen er endnu mere effektiv kan man lave et
hul på størrelse med en 25-øre og skiven kan spilles perfekt. Et
digitalt medie kan laves væsentligt mere robust end end analog plade,
ved blot at bruge nok plads på fejlrettende kodning. På den anden side,
når en cd eller dvd først ikke virker, så virker den slet ikke. Det
kommer dog også tit an på afspilleren. Nogle afspillere kan læse selv
det met hærgede cd'er.

/David

Fra : Pulven

Dato : 13-04-03 22:37

> [...]
>perfekt. På DVD hvor kodningen er endnu mere effektiv kan man lave et
>hul på størrelse med en 25-øre og skiven kan spilles perfekt.

ahh... mon dog? i teorien mener du vel?

mvh mads
www.borchersen.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-04-03 22:52

Pulven wrote:

> ahh... mon dog? i teorien mener du vel?

Ja, i teorien. Men praksis afviger ikke nødvendigvis. Det kan kun en
test afgøre. Algebraisk kodningsteori er ikke at spøge med.

/David

Fra : Jakob T. Eriksen

Dato : 13-04-03 18:30

Øv, jeg håbede lige dit indlæg handlede om ordet "skiver"; det er SÅ kikset
og går mig virkelig på nerverne.

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 14-04-03 20:54

On Sun, 13 Apr 2003 09:42:39 +0200, "Theis Duelund Jensen"
<isl10611@image.dk> wrote:

> [...]
>bare de små sterile cd'ere. Er vinyl nørderne en uddøende race?
>
>-TDJ <der endnu ikke har været i stand til at finde Britney på vinyl>

Det er mit indtryk, at en ny generation af musikelskere er ved at få
øjnene op for (måske især affektions)værdierne, der ligger på lofter
og i kældre - eller stadig står på reolen hos far og mor.

I hvert fald får jeg dagligt henvendelser fra folk, der gerne vil have
hjælp til at få liv i en gammel vinylplov - eller vil vide, hvordan
man bedst får liv i farmors gamle 78-plader.

Personligt har jeg intet imod cd'er, men jeg har aldrig rigtigt
sluppet de "rigtige" plader.

Venligst Henrik. http://home6.inet.tele.dk/pedipsen/Audio/

Fra : Bo Larsen

Dato : 15-04-03 10:20

Jeg opfatter det lidt som en last stadig at være betaget af LPen.Det hele
havde været meget lettere hvis at man havde stillet resten af pladerne på
loftet.I mit tilfælde lod jeg dem stå i mit musikværelse egentlig toede jeg
at det var et spørgsmål om tid at jeg ville holde op med at spille dem,har
også købt nogle enkelte erstatnings cd for de vigtigste lp,men jeg synes
ikke at de lyder lige så godt som lp.
Bevares en lp kan ridses og ryge en tur på gulvet og blive snavset.
selv kopi beskyttede cd kan jo også tage skade.
cd uden kopi beskyttelse synes jeg også at man nogle gange kan høre at
manden ved mixer pulten har haft knap så god en dag ,men der er også cd der
efter min mening både har en god klang samt et godt perspektiv,alt i alt
musik jeg bliver glad af at høre.Her tænker jeg især på Mark Knopfler´s
Golden heart, det er creme for trommehinderne.
Alt efter holdning med de brugte lp .Det er jo dejlig at Hornung kan skaffe
alle mulige lp, men jeg foretrækker nu alligevel at købe hele samlinger af
den simple grund at der er noget musik som man ikke er kommet i nærheden
gennem ens eget musik køb.Jeg synes at det er en god måde at få udvidet sin
horisont på.
Med de bedste analoge hilsner
Bo Larsen
Viborg

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-04-03 14:22

> [...]
> bare de små sterile cd'ere. Er vinyl nørderne en uddøende race?
>
> -TDJ <der endnu ikke har været i stand til at finde Britney på vinyl>

Hej Theis

Nej da, vi lever i bedste velgående, og samlingen vokser da støt og roligt.
Vi snakker nok bare ikke så meget om det.

M.V.H.....Benny..

Fra : Per Moreau

Dato : 17-04-03 18:11

> Hej Theis
>
> Nej da, vi lever i bedste velgående, og samlingen vokser da støt og
roligt.
> Vi snakker nok bare ikke så meget om det.
>
> M.V.H.....Benny..

Rigtigt, bedre kunne det ikke formuleres.
Vi hygger os bare i stilhed med vores vinyler.

Mvh
Per M.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-04-03 19:05

"Per Moreau" <gndspliting@OHNOhotmail.com> skrev i en meddelelse

> roligt.

> Rigtigt, bedre kunne det ikke formuleres.
> Vi hygger os bare i stilhed med vores vinyler.
>
> Mvh
> Per M.

Hej Per

Det er rigtigt. Det sker sommetider, at man så kommer i tanker om, at de
sidste 3 LP'er var dansk top musik, og af en eller anden mærkelig grund, får
jeg hverken hikke, eller sure opstød af det.

M.V.H.....Benny..