"Galop Kringle"
Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 13-04-03 14:53

Heysa

Da jeg var lille lavede min mor nogle gange en kage, som min far kaldte for
Galop Kringle.. Jeg VED ikke om den hedder det, eller om det var noget han
kaldte den fordi vi som regel fik den når vi kom hjem fra galop banen..

Det var en kage, med sukker på og jeg mener også der var nødder eller
lignende drys ovenpå..

Den smagte uhmm....

Der er ikke nogen her, der ved om der findes en kage der hedder galop
kringle, vel?

HC

Fra : Tina

Dato : 13-04-03 15:29

"Hans Chr. Vang" <arno@duksedrengen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lignende drys ovenpå..
>
> Den smagte uhmm....
>
> Der er ikke nogen her, der ved om der findes en kage der hedder galop

Det kan jeg bekræfte.

Min mormor bagte også altid galopkringle. Ved ikke, hvad der blev af
opskriften (henved 20 år siden hun blev puttet i graven), men jeg mener, at
den var fra nogle samlekort med opskrifter på. Muligvis dem fra Hjemmet
(engang i halvfjerdserne.)

Den smagte mums, var let at lave, og var drysset med sukker og nøddeflager.

Tina

Fra : Jette Mogensen

Dato : 13-04-03 15:53

"Tina" <misstinadk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> (engang i halvfjerdserne.)
>
> Den smagte mums, var let at lave, og var drysset med sukker og

Galopkringle:

400 g mel
2 tsk bagepulver
125 g smør
125 g sukker
50 g rosiner ( kan udelades hvis man ikke kan lide dem)
2 æg
1½ dl mælk

til pensling:
sammenpisket æg

til pynt:
tesukker
10 mandler

Bland mel og bagepulver og smuldr fedtstoffet heri.

Tilsæt sukker og rosiner og saml dejen med æggene og mælken.Brug en
ske,dejen er ret lind.

Læg dejen på en smurt bageplade med en ske,så den danner en kringle.Stiv
dejen af med papirskraver,alufolie eller runde forme,så den holder faconen
som kringle, når den bages.

Skold og smut mandlerne.Hak dem groft.

Pensl kringlen med sammenpisket æg og drys med tesukker og de hakkede
mandler.

Bag kringlen ved 200 grader i 30 min. Lad den køle af på en bagerist.

Fryseegnet.

Navnet hentyder til at den er meget hurtig at lave i forhold til en kringle
med gær. Til gengæld holder den sig ikke lækker så længe. Den skal spises
samme dag den er bagt.

mvh Jette.

P.S. dejen kan også bages som Galopboller ( 24 stk) bagetid 12 min. Dejen
kan også tilsættes reven citronskal.

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 13-04-03 20:30

Jaaaaaah!!! Nu skal der nastolgiseres her hos mig og min far!!!

Tusind tak!

Kan man evt. tilføje gær, for at få den til at holde sig??

HC

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-04-03 21:14

> Tusind tak!

Det samme ville mange tænke, hvis du skar det overflødige væk fra dine mails
*S*

http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html kan du lære et par
nyttigt tricks om at svare på indlæg på usenet. Blandt andet læse, hvordan
man med fordel kan klippe og citere og hvorfor det er godt at svare UNDER
(ikke over) det, man reagerer på.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jette Mogensen

Dato : 14-04-03 06:06

> Jaaaaaah!!! Nu skal der nastolgiseres her hos mig og min far!!!
>
> Tusind tak!
>
> Kan man evt. tilføje gær, for at få den til at holde sig??
>
> HC

Nej, du kan ikke bare tilføje gær. For det første vil en gærkringle kræve en
helt anden tilberedningsmåde. Både æltning ,forhævning og efterhævning.Du
vil også få en anden smag.
Det du kan gøre er at bage hele kringlen eller alle bollerne og fryse det
ned,du ikke spiser.
Du kan så senere tø det op i mikroovn eller tø op på køkkenbordet og lun det
i en ovn eller på en brødrister.

mvh Jette

Fra : Martin Andersen

Dato : 14-04-03 19:03

> Det var en kage, med sukker på og jeg mener også der var nødder eller
> lignende drys ovenpå..
>
> Den smagte uhmm....

og allerbedst når den er lun