Ringu vs. The Ring (spoiler)
Fra : Rune Zedeler

Dato : 13-04-03 15:10

Så fik jeg endelig set Ringu på VHS.
Jeg må med skam melde at selvom jeg generelt foretrækker
original-versionerne frem for de amerikanske remakes så vil jeg i dette
tilfælde mene, at remaken er bedre...
selvom det japanske univers passer bedre til filmen end det amerikanske,
så synes jeg at amerikanerne meget bedre lykkedes i at ramme den sorte
stemning, der kendetegner hele universet - i den japanske version var
farverne for skrigende, og universet var generelt ikke "uvirkerligt"
nok. I den amerikanske version var der ingen problemer med at acceptere
at politiet aldrig blev blandet ind i historien - men det havde jeg
sværere ved i det japanske univers.
Jeg kunne godt lide hele heste-temaet i den amerikanske version - noget
der slet ikke var med i originalen. Og så var hytten i originalversion
imho alt for luksusagtig - jeg kunne bedre lide det trashede miljø, vi
blev præsenteret for i remaken.

Den amerikanske film er - som andre også har sagt - meget lettere
tilgængelig end den japanske; handlingen bliver skåret meget mere ud i
pap. Jeg er faktisk slet ikke (helt) sikker på at jeg ville have kunnet
følge med i den japanske hvis jeg ikke havde set den amerikanske først.
- Dette kan jeg selvfølgelig ikke være sikker på - jeg havde trods alt
ingen problemer med at følge med.

Og så var selve videosekvensen i den originale version rimeligt
intetsigende imens den i den amerikanske version var langt mere
kyldegysende. Jeg kan godt lide den måde, remaken konsekvent leger med
video/virkelighedssammensmeltningen (sekvensen med fluen, etc) - det
virker i originalen mystisk da (megaspoiler indtil liniskiftet) hende
pigen kommer ud af fjernsynet. I remaken passer det langt bedre - uden
at chok-effekten dog af den grund forsvinder.

Endelig er det interessant at bemærke alle disse små kulturbestemte
fortællletekniske normer, som man først opdager når man bliver
konfronteret med andre. I den japanske film blev jeg gang på gang
overrasket/irriteret over at de indgående symboler ikke virkede helt så
godt på mig som de tilsvarende symboler gjorde i den amerikanske film.
F.eks.: i den japanske film er videobåndet hvidt i den første scene hvor
det ses - i den amerikanske er det sort. I den japanske film foregår
bevægelser gang på gang den modsatte retning af hvad jeg ville forvente
- i lange flugtscener bevæger folk sig f.eks. typisk mod venstre, hvor
vi er vandt til at de bevæger sig mod højre, etc...

Men det var bestemt meget interessant at se den originale version af filmen.

-Rune