OS X - jeg venter lidt endnu...
Fra : Hammerhead

Dato : 22-03-01 18:09

http://maccentral.macworld.com/news/0103/21.osxupdates.shtml

OS X mangler visse muligheder, såsom DVD afspilning og CD-brænder
understøttelse.

Desuden sidder en af mine venner i USA og tester OS X FINAL, og har
gjort det i en lille dag. Indtil videre er det lykkedes ham at crashe
Classic en gang... og hele Mac OS X to gange. Sidste gang jeg snakkede
med ham var der 17 fejl på hans Mac OS X bugliste.

Så ja, Gersmann, OS X er fedt og alt det der, men jeg gider ikke lege
betalende betatester for Apple. Og jeg vil råde alle Mac brugere der har
OS X i tankerne til lige at se tiden an, og holde øje med MacFixIt. "OS
X is not quite ready for prime time..."

Ingen tvivl om at OS X er fremtiden - bare ikke endnu.

--
- Peter - titancity.com

Fra : Peter Gersmann

Dato : 22-03-01 18:59

In article <1eqongu.a133xkqg6b5gN%root@NOSPAM.com>, root@NOSPAM.com
(Hammerhead) wrote:

> OS X mangler visse muligheder, såsom DVD afspilning og CD-brænder
> understøttelse.

Her kommer Apple med et helt nyt system. Slut med hukommelsesproblemer,
mere stabilitet, bedre udnyttelse af hardwaren og en masse nye
funktioner. Og hvad er det så du ser på. Er det fundamentet,
mulighederne, hastigheden, skrifthåndteringen, de mange nye medfølgende
programmer, mulighederne i et grafisk workflow eller...

Næh, efter 7 års udvikling dumper du Mac OS X på:

1. Ingen software til Apples egne cd-brændere i 14 dage.

2. Ingen DVD afspiller i ca. 1 måned.

Det er for stort!

//Peter Gersmann

Fra : Jesper

Dato : 22-03-01 19:51

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Næh, efter 7 års udvikling dumper du Mac OS X på:
>
> 1. Ingen software til Apples egne cd-brændere i 14 dage.

Ja - hvis det kun er så kort tid vil jeg da til enhver tid vente og få
det hele leveret på én cd. Jeg ser frem til det - men kan ikke bruge det
til ret meget endnu...

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Peter Gersmann

Dato : 22-03-01 21:02

In article <1eqosfb.cwtu7xm8g9qqN%jmfink@mac.com>, jmfink@mac.com
(Jesper) wrote:

> Ja - hvis det kun er så kort tid vil jeg da til enhver tid vente og få
> det hele leveret på én cd.

9.1 cd'erne blev ikke ændret til at rumme iTunes, så du skal nok ikke
regne med at se xTunes på cd inden efteråret.

> Jeg ser frem til det - men kan ikke bruge det
> til ret meget endnu...

Det er lidt som Columbus og Amerika.
Hvis man ikke har været der, så aner man ikke, hvad det er.

//Peter Gersmann

Fra : Jesper

Dato : 22-03-01 21:28

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> 9.1 cd'erne blev ikke ændret til at rumme iTunes, så du skal nok ikke
> regne med at se xTunes på cd inden efteråret.

ok.

> Det er lidt som Columbus og Amerika.
> Hvis man ikke har været der, så aner man ikke, hvad det er.

Det har du helt ret i.

Fra : Hammerhead

Dato : 22-03-01 21:32

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Det er lidt som Columbus og Amerika.
> Hvis man ikke har været der, så aner man ikke, hvad det er.
>
> //Peter Gersmann

Tilgengæld for man heller ikke gonorre eller syfilis.

--
- Peter - titancity.com

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 23-03-01 03:59

Hammerhead <root@NOSPAM.com> wrote:

> Tilgengæld for man heller ikke gonorre eller syfilis.

Jeg ved godt at syfilis siges at være amerindernes svar på
forkølelsesvirus [der dræbte millioner derovre]. Men gonorré?
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-03-01 21:19

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Ja - hvis det kun er så kort tid vil jeg da til enhver tid vente og få
> det hele leveret på én cd. Jeg ser frem til det - men kan ikke bruge det
> til ret meget endnu...

Det er ikke sikkert at de kommer på en CD før at version 1.1 bundles med
mac'er engang i sommer (sansynligvis august)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : Jesper

Dato : 22-03-01 21:27

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Det er ikke sikkert at de kommer på en CD før at version 1.1 bundles med
> mac'er engang i sommer (sansynligvis august)

nå - men så lang tid kan jeg dog nok også vente.
Jeg køber det nok når jeg lige pludselig for rigtig trang til at lege
eller gøre et eller andet vildt - hvornår ved jeg ikke...

Men 'patchene' (eller 'sevice packs'...) bliver vel lagt ud på nettet
til download før - eller?

Fra : Hammerhead

Dato : 22-03-01 20:57

> [...]

> Næh, efter 7 års udvikling dumper du Mac OS X på:
>
> 1. Ingen software til Apples egne cd-brændere i 14 dage.

Først og fremmest "dumper" jeg OS X på, at der er mange programmer der
endnu ikke er OS X native (carbon & cocoa). De kommer i stort tal til
sommer, men der er et lille halvt år til. Uden dem, er der ikke så meget
igen at komme efter i OS X.

Sekundært "dumper" jeg OS X på, at Classic tilsyneladende lader en del
flere mac OS 9.x programmer ude i kulden, ved at de enten ikke virker,
eller crasher enten Classic eller hele OS X. Rigtig, rigtig surt.

Derefter "dumper" jeg OS X på manglende muligheder som enten var lovet
eller taget for givet, såsom DVD, CD-R hardwareunderstøttelse og
mangelfuld grafikacceleration. Nix, do. Jeg vil ikke droppe egenskaber,
som jeg til daglig bruger, for at være med på bølgen.

Derefter på, at det er et 100% nyt system. Ikke nok med det, det er nyt
på en måde vi Mac brugere aldrig har set eller prøvet før. Derfor vil
det med sikkerhed - hvilket jeg nu har fået BEKRÆFTET - indeholde en del
børnesygdomme.

Som jeg skriver vil jeg ikke lege betalende betatester. Jeg vil lade
andre mere dumdristige kaste sig ud i eventyret, så de kan finde fejlene
for mig, så jeg ikke behøver at lide uder de fejl der er.

Alt dette og mere til peger på at Mac OS X mangler en afpudsning, i form
af en eller flere opdateringer. Og dem vil jeg vente på - for jeg vil
have et system der virker, uden at jeg får hovedpine over det. Det er OS
X tilsyneladende ikke - endnu.

Du, Peter, vil derimod med iver kaste dig ud i alt dette (og tage alle
andre med dig!) uden rent faktisk at tjekke om det, folk bruger deres
Mac'er til, kan gøres i OS X uden problemer. Pis på om der kører, se al
den lækre grafik, og se hvor store buzzwords vi som mac-brugere nu kan
byde på osv osv. ad nauseam.

Du vil kort sagt have at man kritikløst kaster sig ud i et nyt og
uafprøvet system. Jeg tror ikke jeg behøver at uddybe hvor usmart det
er.

Og hvis du ellers gad nærlæse hvad jeg skrev ville du vide at jeg ikke
"dumper" OS X - jeg udsætter blot mit køb af sustemet - for jeg GLÆDER
MIG også til at få noget nyt og bedre, men igen, jeg gider ikke gå over
til noget nyt, kun fordi det er nyt og flot. Det skal også virke.

....og det er min pointe med det her.

--
- Peter - titancity.com

Fra : Peter Gersmann

Dato : 22-03-01 21:48

In article <1eqougc.itca821duu5aoN%root@NOSPAM.com>, root@NOSPAM.com
(Hammerhead) wrote:

> Du, Peter, vil derimod med iver kaste dig ud i alt dette (og tage alle
> andre med dig!) uden rent faktisk at tjekke om det, folk bruger deres
> Mac'er til, kan gøres i OS X uden problemer.

Der er _intet_ problem ved at installere Mac OS X nu på de fleste
maskiner. Man kan jo fortsat køre Mac OS 9.1 - rent. Dvs. man kan starte
uden X.

Man kan selvfølgelig også starte i X, køre sine eksisterende programmer,
lære X at kende og se systemet an, prøve de mange nye programmer etc.
Det er jo den løsning jeg har anbefalet. Forleden skrev jeg et indlæg om
at vi det næste år vil skifte mellem 9 og X. Den mulighed har vi
heldigvis.

Det vigtige er:
1. Mac OS X er ikke et "enten eller". Man kan fortsat starte i ren Mac
OS 9.1 helt uden Mac OS X hvis man har behov for det (f.eks. for at se
en DVD). Begge systemer kan ligge på samme disk.

2. Apple har brugt mange år på at Mac OS programmer kan bruges i X. Dog
skal man ikke regne med at alle udvidelser kommer igennem den tur. Så er
man afhængig af f.eks. QuicKeys så vent på en X opdatering. Eller start
i ren 9.1.

3. Er man systemansv., teknisk bruger eller nysgerrig så er det bare om
at komme afsted. Som sagt - Mac OS X er ikke et "enten eller". Lær
systemet at kende, prøv de nye programmer og funktioner.
Brug tiden og læg en plan for hvordan systemets nye muligheder (PDF,
Print, delvist farvel til AppleTalk, netinfo, login) kan spredes til
andre brugere. Har man ADSL er den indbyggede Apache web-server
selvfølgelig også sjovere end tilsvarende løsninger på Mac OS 9.

4. Kører man produktion på maskinen, så kan man godt installere Mac OS
X, men det vil være ret meningsløst før Adobe og de øvrige leverandører
er klar. Desuden piller man ikke ved produktionsmaskiner. Hvis de kører
Mac OS 8.5 og kører uden for mange problemer - så bliver de nok stående
indtil Mac OS Xprogrammerne er klar.

Mac OS X er efter mange år blevet virkelighed. Man kan fortsat køre sit
gamle system og sine gamle programmer. Se lyst på det

Vh.
Peter Gersmann

Fra : Karl Antz

Dato : 22-03-01 22:25

> [...]

> af en eller flere opdateringer. Og dem vil jeg vente på - for jeg vil
> have et system der virker, uden at jeg får hovedpine over det. Det er OS

Jammen jammen - såvidt jeg husker mente selveste SJ at denne release kun
var for dem der virkelig ville have den. Det forstår jeg som en
anbefaling af at medmindre man virkelig har brug for det så mener selv
han at man bør vente. Så - ingen stor grund til ophidselse dér.

Et system der IKKE er udkommet endnu som færdig version vil med megastor
sandsybæighed ikke lokke nogen af de store til at udvikle hverken
carboniserede eller chokoladiserede programmer - de VIL føle sig sikker
på at dette er den reele basis.

Og hvad angår dumdristigheder - tja, jeg vil ikke bruge det til mit
arbejde med VPC - for det tjener jeg penge med, og det fungerer SLET
ikke under OS X - heldigvis har Connectix lovet en OS X-version til
sommer.

Men jeg påtænker at skrive en lille bog om systemet - og hvudd'n pokker
skal jeg kunne gøre det hvis ikke jeg vover pelsen? Desuden har jeg
fulgt godt med på diverse diskussioner (MacFixIT, MacNN mm), og det
virker på mig somom vovestykket på nuværende tidspunkt er at sammenligne
med første tur i en ny bil som er godkent af de relevante myndigheder -
småfejl vil garanteret dukke op, men ikke katastrofer der koster mig
computeren, for slet ikke at snakke om livet

Så hvis du er nysgerrig og har plads til to uafhængige systemer på din
maskine burde du kunne gøre det. Vil du være sikker på at de fleste, om
ikke alle ting inkl. tredjeparts programmer i det store og hele
fingerer, skal du vente.

Ingen grund til at ophidse sig

PS du er ved Gud ikke det mest hidsige menneske i denne gruppe, så
sidste bemærkning går "to whom it may concern"

Kærlig hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Hammerhead

Dato : 23-03-01 07:49

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> PS du er ved Gud ikke det mest hidsige menneske i denne gruppe, så
> sidste bemærkning går "to whom it may concern"

Tak. :)

Iøvrigt tak for gode indlæg - til alle.

--
vh - Peter - titancity.com

....som er på vej med noget godt til alle Mac-brugere. :)

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 23-03-01 03:59

> [...]

> endnu ikke er OS X native (carbon & cocoa). De kommer i stort tal til
> sommer, men der er et lille halvt år til. Uden dem, er der ikke så meget

For mig er den største fordel ved MacOS X faktisk at det er en UNIX, med
tusindvis freeware UNIX og X Windows programmer. Et must for en datalog
eller en datalogistuderende.

> Sekundært "dumper" jeg OS X på, at Classic tilsyneladende lader en del
> flere mac OS 9.x programmer ude i kulden, ved at de enten ikke virker,
> eller crasher enten Classic eller hele OS X. Rigtig, rigtig surt.

Vil det sige, at der er programmer der ikke virker under Classic, men
som virker på 9.1? Som mit regnskabsprogram, Maconomy Light Økonomi?

Og jeg forstår også at udvidelser heller ikke virker. Som understøttelse
af 3 eller 5-knapsmus. Eller understøttelse af min farveprinter [HP
DeskWriter C over ethernet]. Skal vi også have speciel PPD-fil til en
sort/hvid HP DeskJet 4050N-printer? Man kan jo risikere ikke at kunne
skrive ud.

Men ok, i hvert fald sidstnævnte skal HP vel nok klare. Det drejer sig i
øvrigt om en postscriptprinter.

PS. Er du i øvrigt Peter Perlsø? I så fald begynder det at blive noget
enerverende med alle disse pseudonymer.

Fra : Hammerhead

Dato : 23-03-01 07:49

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Vil det sige, at der er programmer der ikke virker under Classic, men
> som virker på 9.1? Som mit regnskabsprogram, Maconomy Light Økonomi?

Ved ikke, har ikke selv efterprøvet det program. Jeg kan bare referere
at Classic ikke virker helt efterhensigten - der er mange programmer der
enten ikek vil køre eller bomber Classic.

> [...]
> DeskWriter C over ethernet]. Skal vi også have speciel PPD-fil til en
> sort/hvid HP DeskJet 4050N-printer? Man kan jo risikere ikke at kunne

hvis Laserprinterdriveren fungerer i CLassic skulle der ikke være
problemer i den henseende.

> [...]
> øvrigt om en postscriptprinter.
>
> PS. Er du i øvrigt Peter Perlsø? I så fald begynder det at blive noget

Jep, det er mig. :)

--
- Peter - titancity.com

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 23-03-01 10:37

Hammerhead <root@NOSPAM.com> wrote:

> Ved ikke, har ikke selv efterprøvet det program.

Det regnes vist normalt som det bedste regnskabsprogram til Mac.
Forhandles ikke mere, men kan sælges til dem der har købt en Try'n Buy -
og som derfor i forvejen har manualen.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 22-03-01 21:45

root@nospam.com,Ny-Internet writes:

> [...]
>X is not quite ready for prime time..."
>
>Ingen tvivl om at OS X er fremtiden - bare ikke endnu.

Ok Peter 2 ting:

1: for det første er der altid nogen, der kan få enhver maskine til at
>crashe
, du er vist selv een af dem?
Een testperson er for lidt at dømme ud fra.

2. Er det måske lidt fejt ligefrem, at råde andre til ikke at købe, før X
er fri for fejl. Vi skal da være superglade for at der findes nogen modige
macfolk. Det er sande entusiaster, der på fornem vis støtter Apple, så de
kan få penge i kassen. Hvilket er nødvendigt, hvis vi skal beholde vores
elskede mac'er på sigt.

3. Jeg er ikke nogen nørd og har alt for lidt forstand på computere og
heller ikke tid nok til at lege med noget, jeg ikke er sikker på er Ok.
Her tænker jeg meget på det, der skal brugea af software og tilbehør.( F.
eks. har min scanner ikke virket i over 6 mdr. siden jeg installerede 8.6)

4. Men jeg har da overvejet om jeg skal købe X på lørdag, hvis der er nok?
og installere på min iMac såd'n for at lære lidt og støtte op om det hele.
Man kan jo nok få opgraderet fejl hen af vejen, så det ikke er spildte
penge.

5. Sådan som jeg har fået indtryk, her fra NG, så har dem der lidt
forstand på det hele, givet udtryk for at X har fungeret ret flot, så det
er vel nærmst det, med det der skal til foruden systemet, der er det
største problem??

Bedste hilsen Hanne

Skal du sejre, skal du slås med dig selv

Fra : Hammerhead

Dato : 23-03-01 07:49

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Ok Peter 2 ting:
>
> 1: for det første er der altid nogen, der kan få enhver maskine til at
> , du er vist selv een af dem?
> Een testperson er for lidt at dømme ud fra.

True. Lad os høre erfaingerne over de næste par dage. Je var bare
skuffet over de første tilbagemeldinger... :/

> [...]
> kan få penge i kassen. Hvilket er nødvendigt, hvis vi skal beholde vores

Igen, korrekt, der vil aldrig være komplet fejlfrihed. Men igen, jeg er
konservativ, og venter til de værste fejl er identificiret og/eller
glattet ud.

--
- Peter - titancity.com