Re: Gyldendals Røde ordbøger Engelsk Da
Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-03 20:20

Er der i øvrigt tale om den »sædvanlige« ordbog, som reelt er Gyldendals
Røde, eller en anden?
--
Per Erik Rønne

Hej Per
Det er en "anden"
M.

--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 12-04-03 21:41

Morten Lind wrote:
> Er der i øvrigt tale om den »sædvanlige« ordbog, som reelt er Gyldendals
> Røde, eller en anden?

I har altså lige udvekslet en piratkopi, imponerende :-|

Mvh

Bruno

Fra : Morten Lind

Dato : 13-04-03 06:47

iddqd@worldonline.dk <iddqd@worldonline.dk> wrote:

> I har altså lige udvekslet en piratkopi, imponerende :-|
>
> Mvh
>
> Bruno

Øhhhh........Hvad har vi gjort? Jeg tror ikke, du véd, hvad det går ud
på, det hér

I hvert fald bedes du lige forklare, hvad du mener.

På forhånd tak
Morten

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 13-04-03 12:08

Morten Lind wrote:
> Øhhhh........Hvad har vi gjort? Jeg tror ikke, du véd, hvad det går ud
> på, det hér

Muligt, men jeg synes de mange hendtydninger var svære ikke at reagere på.

> I hvert fald bedes du lige forklare, hvad du mener.

OK, muligt jeg er helt på vildspor og det ville da være dejligt. Men jeg
læser indlægene som om nogen har trukket data ud af de gamle røde
ordbøger, og så lader dem blive spredt i form der kan læses med et andet
program. Korrekt? (Eller hvad er meningen ellers med formuleringer som

Fra : Morten Lind

Dato : 13-04-03 14:04

> [...]

> program. Korrekt? (Eller hvad er meningen ellers med formuleringer som
> "Er der i øvrigt tale om den »sædvanlige« ordbog, som reelt er

OK- Bruno.....du ER på vildspor, og det var godt

1.: Per Rønnes formulering kan jeg naturligvis ikke svare for, men han
spurgte til en ordbog, som vi er nogle stykker, der har gavn af.

2.: Jeg formoder, han ville vide, om ordbogen var Gyldendals den røde -
det var i hvert fald, hvad jeg svarede på - og det er det IKKE.

Så langt så godt.

3.: Ordbogen er en lille applikation, udviklet af Daniel Eggert fra DTU
(Hvis han stadig er dér) - og ordbogen er freeware - altså gratis og
ikke nogen ripped data nogen steder fra.

4.: På den anden side var svaret til Per Rønne jo taget ud af tråden, så
jeg forstår godt din undren

5.: Jeg håber, det var opklarende nok, ellers må du skrive igen.

6.: God påske fra Morten, der synes, det er fint, du holder fanen
højt

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 13-04-03 16:58

Morten Lind wrote:
> 2.: Jeg formoder, han ville vide, om ordbogen var Gyldendals den røde -
> det var i hvert fald, hvad jeg svarede på - og det er det IKKE.

OK, fint.

> 6.: God påske fra Morten, der synes, det er fint, du holder fanen
> højt

Takker, og selv god påske.

Mvh

Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 19-04-03 20:10

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> 2.: Jeg formoder, han ville vide, om ordbogen var Gyldendals den røde -
> det var i hvert fald, hvad jeg svarede på - og det er det IKKE.

Nej, men der findes et andet program, som kan læse en bilingual ordbog
som ligger i et bestemt format [html, tror jeg], og som kører på UNIX,
herunder MacOS X. Kontrollerer man denne efter, svarer den præcis på
Gyldendals Røde, da-en, en-da. Bogstav for bogstav, tegn for tegn.
Sandsynligvis taget fra Gyldendals gamle ordbøger til MacOS, som ikke
længere sælges, og som kører i Classic. Den har været spredt vidt på
nettet.

Og jeg konstaterer blot at det ikke er /den/ Morten taler om. Personligt
bruger jeg skam Vinterberg & Bodelsen og Kjærulf Nielsen [købt lovligt].
Også Gyldendal, men desværre kun til Windows. Samt i øvrigt Oxford
English Dictionary.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 19-04-03 18:40

iddqd@worldonline.dk <iddqd@worldonline.dk> wrote:

> I har altså lige udvekslet en piratkopi, imponerende :-|

Hvor får du dog det fra?
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne