Skærme
Fijala 3554
Fladskærm til grafisk produktion.
Fra : Madsen

Dato : 12-04-03 23:54

Hej,

Jeg sidder lige og lurer i AGI-bladet fra Marts 2003 og finder en
artikel vedr. Eizo L985EX. Tillader mig lige at citere hele artiklen:

> [...]
| henvender sig blandt andet til det grafiske produktionsmiljø.
| Eizo L985EX har en opløsning på 1600 x 1200 punkter (ca. 2
| megapixels) og bygger på samme koncept som forgængeren Eizo
| L685EX, den første af Eizos lcd-skærme, som klarede den grafiske
| branches krav for farvehåndtering og kalibrering. Skærmen har en
| betragtningsvinkel på 170 grader, både horisontalt og vertikalt.
| Den har en regulerbar lysstyrke på op til 250 candela per
| kvadratmeter. Hvidpunktet kar indstilles til et sted imellem 4000
| og 10000 Kelvin. Med sine 21 tommer kan skærmen desuden vise to

En søgning på nettet viser at kontrastforholdet er 400:1, men er
der nogen der ved hvilke fladskærme der hører ind under den grafiske
branches krav for farvehåndtering og kalibrering? Der må findes en
liste et sted.

Kan man regulere hvidpunktet på de fleste lcd-skærme eller hur?

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 13-04-03 00:29

Madsen skrev:

> Kan man regulere hvidpunktet på de fleste lcd-skærme eller hur?

Og kan man justere på hver enkelt farve på de fleste lcd-skærme?

Madsen.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 13-04-03 17:50

On Sun, 13 Apr 2003 01:28:55 +0200, Madsen wrote:

> Og kan man justere på hver enkelt farve på de fleste lcd-skærme?

På min Dell 2000FP 20,1' TFT kan hver farve justeres seperat.
Jeg ville lige kigge grundigt på denne Viewsonic inden du køber Eizoen,
Madsen:
Viewvsonic VX2000 - ligger på ca. 13.000 kr billigste sted i DK.

Eizo havde ligesom Sony et meget fint ry indenfor CRT skærme - et ry, de
begge forgæves har prøvet at føre videre over på deres TFT skærme - og som
er grunden til, at de stadig kan sælge TFT skærme - for hånden på hjertet,
så har hverken Eizo eller Sony produceret andet end pænt designede TFT
kasser med meget ringe specs og meget ringe billedmæssige kvaliteter - til
en helvedes overpris.

Se lige på den 21,3' TFT du overvejer - 250 i brightness lyder OK, 400 i
kontrast lyder OK (dog har de nyrere på papiret 5-600 - men specs på papir
siger ikke alt - men dell har f.eks kun 350 på pariret - men ohhhh.....hvor
står den kontrast dog meget bedre end på en Samsung 191T), 170 grader
vinkel lyder fint - men...men....men response tid på hele 50 ms - altså
selvom de overdriver specs så overdriver de dem vel næppe i negattiv
retning - og ikke med så meget. 50 ms - hvis det bare passer lidt i praksis
- så kan du ike bruge den til at se TV på - og slet ikke til spil eller
hurtige grafiske præsentationer med skiftende billeder, Madsen.

Og tænk lige på prisen - 23.000 kr er vel en overpris på ca. 8.000 kr -
hvis så bare dens specs var i orden....men 1600X1200 på en 21,3' giver
altså ikke større synligt areal end på min 20,1' TFT, der også har
1600X1200 - blot lidt større typer.

Jeg ville klart vælge Viewsonics VX2000 på 20,1' TFT og spare 10.000 kr,
hvilket du f.eks kunne bruge på en ekstra 17'-19' TFT som reserve skærm til
ekstra programmer eller toolbars i photoshop - VX2000 papir specs er:

20,1' TFT
1600X1200
170 grader vinkel
250 brightness
600:1 kontrast
25 ms respons tid

Se den her:
http://www.viewsonic.com/products/lcd_vx2000.htm

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 13-04-03 18:01

> Se den her:
> http://www.viewsonic.com/products/lcd_vx2000.htm

For mig at se skulle man kunne justere hver enkelt farve på den - men
dobbelt tjek hellere ved at ringe til viewsonic DK - køb over nettet - så
har man 14 dages fuld returret - og kan tilbage levere den ved bare èn
pixel fejl - "no questions asked"

Hitachi er også ude med en 20,1' TFT til 12.500 kr - men dens specs ser
ikke helt så gode som VX2000's gør.

Men TFT i store str. er ved at komme ned mod de 10.000 kr hvor mange flere
kan være med - og hvro det begynder at blive sjovt.
For først når mange kan lage med begynder producenterne at gøre specs bedre
og bedre samtidigt med at prisen falder - til ære for os forbrugere.

Jeg regner med at beholde min Dell 2000FP lidt endnu -. en skærm, der har
været mit livs bedste - men med de nye TFT skærme på ved med 12 MS repons
og kontrast op over 6-700 så begynder det at blive RIGTIG sjovt at være TFT
ejer og surt at være CRT ejer. Bare den varmeudvikling man har fra en 22'
CRT om sommeren er ulidelig - min 20,1' TFT bliver kun svagt varm.

Kan kun sige, at jeg ikke har fortrudt èt ms...høø..høø....at jeg gik over
til TFT.
Bestiller snart Acer 732 17' TFT som reserveskærm - som jeg kan bruge til
værktøjslinier og andet sjov.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 13-04-03 18:24

Dr.Ralph wrote:
> Kan kun sige, at jeg ikke har fortrudt èt ms...høø..høø....at jeg gik over
> til TFT.

Goddag de herrer

Ville lige påpege et muligt alternativ til dem i nævner.

Apple's skærme skulle være ret lækre, har kun set den store 23", og
priserne er helt ok, og så skulle de være tænkt til billedbehandling og
derfor kunne det nædvendige.

http://www.apple.com/dk/displays/

De kræver dog grafikkortet har DVI, og så er der vist lidt bøvl med
Nvidia's understøttelse af deres opløsninger mens ATI er ok.

Mvh

Bruno

Fra : Dr.Ralph

Dato : 13-04-03 18:46

On Sun, 13 Apr 2003 19:24:12 +0200, iddqd@worldonline.dk wrote:

> [...]
>
> De kræver dog grafikkortet har DVI, og så er der vist lidt bøvl med
> Nvidia's understøttelse af deres opløsninger mens ATI er ok.

Blot er lytstyrken og kontrasten på den underlegen i forhold til de
nutidige modeller og disse specs bærer præg af, at denne Apple TFT er ved
at være en anelse forældet.
At det slet ikke nævner respontiden på deres skærme giver kun anledning til
yderligere mistænksomhed - f.eks vil jeg gætte på, at den ligger over 40
ms - måske tager jeg fejl ?

Men de ser da hammer lækre ud rent design mæssigt - men er som sagt ved at
være en anelse forældet.

Ville så hellere kigge på Formac skærmene, der oprindelig producerer Apple
skærmene - de er nået 2-3 år længere frem i tiden end de gamle Apple skærme
- og de ser lige lækre ud rent designmæssigt - og man har ikke alle de
omformer problemer - blot ved jeg ikke, om de kan købes i DK - men US
prisen for en 20,1' Formac med 10-25 ms respons, 600:1 kontrast og
1600X1200 på 999$ tiltaler mig :)

Se Formac skærme her:
http://www.formac.com/p_bin/

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Madsen

Dato : 13-04-03 18:20

Dr.Ralph skrev:

> På min Dell 2000FP 20,1' TFT kan hver farve justeres seperat.

Uha, det lyder godt. Hvad så med hvidpunkt? Kan du vælge at du
vil have 5000, 6500 eller 9300 Kelvin f.eks.?

> Jeg ville lige kigge grundigt på denne Viewsonic inden du køber
> Eizoen, Madsen:
> Viewvsonic VX2000 - ligger på ca. 13.000 kr billigste sted i DK.

Ja, det er jo så en hel anden pris. Den billigste pris jeg har
fundet Eizo L985EX til er 23.621 kr. incl. moms.

I dag har jeg ellers siddet og savlet over følgende skærm, men den
kan tilsyneladende ikke engang købes i Danmark endnu og så er den
temmelig sikkert meget dyrere end Eizo L985EX.

<http://www.eizo.co.jp/welcome/products/lcd/CG21>.

> [...]
> andet end pænt designede TFT kasser med meget ringe specs og meget
> ringe billedmæssige kvaliteter - til en helvedes overpris.

Det tyder ellers på at Eizos L685EX og L985EX har fået meget ros
rundt omkring og når de ligefrem er godkendt til grafisk arbejde,
så tror jeg ikke at de er helt ved siden af, men det ville
selvfølgelig være dumt at investere så mange penge, hvis man kan
få noget til den halve pris i en lige så god eller måske endda
bedre kvalitet.

> [...]
> praksis - så kan du ike bruge den til at se TV på - og slet ikke
> til spil eller hurtige grafiske præsentationer med skiftende

Nej, jeg opdagede også det med de 50 ms i dag og det samme gælder
for Eizos ColorEdge CG21 fra ovenstående link. Jeg troede ikke at
det vil have nogen indflydelse på filmkiggeri, men kun på spil.
Havde det kun været på spil, så ville det ikke gøre mig noget,
men når det også gælder filmkiggeri så er er det noget andet.

> [...]
> 21,3' giver altså ikke større synligt areal end på min 20,1' TFT,
> der også har 1600X1200 - blot lidt større typer.

Ok. Så er det jo næsten ikke værd at betale ekstra for.
Grunden til at jeg havde kig på den var at jeg ikke skal alt for
langt ned i størrelse hvis det ender med at jeg må skille mig af med
min FW-900 (har sendt en mail til et værksted i Risskov som skulle
være eksperter i at justere Sony-skærme og er spændt på hvad de
svarer i morgen, forhåbentlig).

> Se den her:
> http://www.viewsonic.com/products/lcd_vx2000.htm

Den ser god ud. Jeg kan dog umiddelbart ikke gennemskue om jeg kan
justere på hver enkelt farve, men mon ikke man kan? Man kan justere
hvidbalancen kan jeg se.

Tak for hjælpen.

Madsen.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 13-04-03 18:57

> Uha, det lyder godt. Hvad så med hvidpunkt? Kan du vælge at du
> vil have 5000, 6500 eller 9300 Kelvin f.eks.?

Hvid balancen kan også justeres.

> [...]
> Havde det kun været på spil, så ville det ikke gøre mig noget,
> men når det også gælder filmkiggeri så er er det noget andet.

Måske ikke ved langsomt skiftende billeder, men såsnart du ser en film -
f.eks med hæftige action scener, hvor farver og bilede skifter hurtigt så
spiller responstiden ind - jo lavere jo bedre.

> [...]
> min FW-900 (har sendt en mail til et værksted i Risskov som skulle
> være eksperter i at justere Sony-skærme og er spændt på hvad de

Hvis du er villig til at give så mange penge for en skærm - og ikke vil ned
i str. sammenlignet med din 24' FW900 - så kig på Samsungs 240T - en 24'
Wide TFT skærm, der fås til 24.500 kr
Den har ÆGTE 24' synligt areal - som alle TFT skærme jo har - her specs på
svensk:
http://www.samsung.se/cgi-bin/ecse/product/product_detail_b2c.jsp

Bildyta: 24"
Rek. upplösning: 1920x1200
Pixel sttorlek: 0,27
Betraktningsvinkel: 170
Ljusstyrka: 270cd/m2
Kontrast: 500:1
Respons tid (på till på): 25ms

En anmelder på en spil site siger god for den i spil og dvd film - og tro
mig dette er en FED skærm - selvom den er over 1 år gammel:

http://www.gamepc.com/labs/print_content.asp?id=sync240t

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Madsen

Dato : 13-04-03 18:52

iddqd@worldonline.dk skrev:

> Goddag de herrer

Goddag den herre. :)

> Apple's skærme skulle være ret lækre, har kun set den store 23",
> og priserne er helt ok, og så skulle de være tænkt til
> billedbehandling og derfor kunne det nædvendige.

Jeg har også kigget på dem, men her mangler der også for mig meget
vigtig information. Godt nok skriver de at skærmene kan kalibreres
med GreTagMacbeth Eye-One calibrator og så må man næsten også kunne
indstille hver enkelt farve separat og kunne vælge f.eks. 6500K,
men hvad er responstiden på dem? Er de stillet til en gamma på 1.8
fra fabrikkens side, som Apples CRT-skærme er, eller er de stillet
til 2.2, som efter min mening er at foretrække?

Et kontrastforhold på 350:1 lyder heller ikke af ret meget sammen-
lignet med f.eks. Viewsonic VX2000, men de er meget billige og så
har de et knaldhamrende lækkert design, synes jeg.

Noget jeg specielt godt kan lide er at de har indbygget USB-hub.
Det vil jeg have svært ved at undvære, for det er bare så nemt når
man skal have ting som kortlæsere, colorimeter osv. koblet til, for
det er ikke noget jeg har koblet til pc'en hele tiden. En anden stor
fordel er widescreen-formatet. Det er absolut et plus.

Du fik aldrig sådan en Apple-skærm på jobbet, eller?

> De kræver dog grafikkortet har DVI, og så er der vist lidt bøvl
> med Nvidia's understøttelse af deres opløsninger mens ATI er ok.

Det skal nok gå med Parhelia. Deres supportafdeling har lavet et
lille program hvormed stort set alle tænkelige opløsninger kan
vælges.

Madsen.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 13-04-03 22:18

Madsen wrote:
> Du fik aldrig sådan en Apple-skærm på jobbet, eller?

Nope. Tiden er også løbet fra det rent opgavemæssigt for jeg ville havde
svært ved at klare mig med mindre end 2*1280, og så er det jo enten to
skærme eller drømme modellen fra IBM.

Pt. sidder jeg faktisk med 2 lidt ældre 17" Sony skærme med og lever med
noget forskellige tempraturer, men jeg laver jo heller ikke noget med
grafik så det er ok.

Men der er da meget som tyder på min F520 på hjemmefronten bliver afløst
af en flad en dag, men opløsningen skal altså op for jeg vil ikke
undvære 2048*1536

Mvh

Bruno

Fra : Madsen

Dato : 13-04-03 18:55

Dr.Ralph skrev:

> http://www.formac.com/p_bin/

Wow!

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 13-04-03 19:06

Dr.Ralph skrev:

> http://www.samsung.se/cgi-bin/ecse/product/product_detail_b2c.jsp

[..]

> - og tro mig dette er en FED skærm - selvom den er over 1 år gammel

Det tror jeg på.

Madsen.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 13-04-03 19:13

> Det tror jeg på.

Men kan ikke finde konkret info vedr, farvekalibrering af denne skærm.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 13-04-03 19:54

> På den anden side så vil et Parhelia mig bekendt ikke kunne køre
> 1920 x 1200 i DVI, så det kræver vist et andet grafikkort hvis
> man skulle udnytte sådan en skærm optimalt, så det bliver nu nok
> ikke den, hvis jeg da ellers bestemmer mig for at købe en TFT.

Æhhhh..........Madsen......du skulle tage og læse mine links lidt
grundigere igennem:

http://www.gamepc.com/labs/print_content.asp?id=sync240t

Gå ind på ovenstående link, gå ned lige under billedet af samsung skærmen,
hvor der er et Nokia test prøve billede på - der nærmest ligner et TV test
billede - gå så 4 linier ned og der står:

"Due to the ultra-high screen resolution, many users will need to fork out
a decent chunk of cash for a high-end graphics card which can support 1920
x 1200. We found the situation to be roughly hit or miss with the cards we
tested in-house on the Samsung 240T. The Matrox Parhelia 128MB, ATI Radeon
9700 Pro would support the native 1920 x 1200 with 32-bit color, while
nVidia's new GeForceFX Ultra and GeForce4 Ti4600 cards were not able to
correctly meet these resolutions through a DVI connection (analog works
fine though)"

Så der er ingen undskyldning - du er snart Samsung 240T TFT ejer :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 13-04-03 20:57

> Det undrer mig så at Matrox skriver at maks. DVI-opløsning på et
> Parhelia er 1600 x 1200, men når de nu skriver det på gamepc.com så
> må det vel betyde at de har prøvet det, men tør man stole på det?
> Hvem ved om det er nogle popkornsgnaskende snothvalpe som har siddet
> fredag eftermiddag inden fyraften og _gættet_ på at et Parhelia kan?

Selvfølgelig kan du have ret i den betragtning - men jeg har nu fulgt dette
site igennem snart 2 år - og de forekommer mig at være ret seriøse og
kommer med nogle fine ufarvede anmeldelser.

Det var faktisk samme site, der i sin tid anmeldte din FW900 skærm - og gav
den rosende omtale - det samme gjorde de med F500.
Jeg har også læst deres anmeldelser af porceossrer og bundkort - og de er
holdt på et pænt niveau, så jeg har ingen grund til at tvivle på dem - men
om de gnasker popcorn, imens de foretager anmeldelser, se det ved jeg så
ikke :)

Om ikke andet, så skal du vel også snart skifte til ATI's nye Radeon 9800
pro grafikkort - og det kan garanteret klare 1920X1200 via DVI.
Det understøtter ihvert fald 400Mhz ramdac på begge porte - ligesom
Parhelia gør.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 13-04-03 21:19

> Spørgsmålet er så om det er lige så stabilt som Parhelia og om
> billedkvaliteten er lige så god, men det vil tiden jo vise. Jeg har
> vist mange ting som skal udskiftes før at jeg skifter grafikkortet
> ud, tror jeg. :)

Jeg forventer mig MEGET af Radeon 9800 - skal 100% sikkert have dette kort.
Eneste minus for mig - kun 1 DVI port og 1 VGA og ikke 2 DVI - men der går
nok lige 1 år inden producenterne tør droppe vga helt :)

Sidder selv lige og drømmer om en Samsung 240T - så kunne jeg droppe de
4.500 kr til Acer 732 17' TFT reserveskærm - og bruge min Dell 2000FP som
reserveskærm - det må være luksus - en 24' WIDE TFT som hovedskærm og en
20,1' TFT som reserveskærm - hvor pokker skal min PH lampe og min kommende
farvelaser så stå :))))

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 13-04-03 23:44

> Ja, det er kun Matrox som har modet. (Sorry, kunne ikke lade være).

Der fik DE den :)

> Er vi så ikke på grænsen til overkill? :)
> Det kunne godt nok være fedt. Man skulle være et svin hvis man
> påstod at man havde for lidt skærmplads i hvert tilfælde.

Jep - tror også jeg lader det blive ved tanken.
Har nemlig bestilt Acer 732 17' TFT skærmen - den er sat til levering i
slutten af næste måned.

Men selv om jeg lige nu har fint med skærmplads med min 1600X1200 - så er
det altid rart at have en ekstra skærm - f.eks når man laver webdesign -
Photoshop/Fireworks kan køre i 1600X1200 skærmen, mens man så kan køre
Dreamweaver på 17' TFT skærmen.
Man sparer i hvert sin [Alt] + [Tab] kombination meget i den situation :)

Men f.eks hvis man sidder og lærer nye ting til programmer eller vil lære
hele nye programmer - så kan jeg tit blive irriteret over at skulle [Alt] +
[Tab]'e hele tiden imellem tutorial/pdf manual og selve programmet.

Her vil det være åbentlyst smart med en lille 17' TFT til tutorial/pdf
manual og så sin hovedskærm til selve programmet.

I min drøm kunne den lille skærm så være min Dell 20' og hovedskærmen
Samsung 240T :)......savle.....savle.......nåh du er også Simpsons fan :)

Men helt seriøst så venter jeg nok lidt med den vilde 240T og bruger mine
penge på en ny farvelaser og en ny notebook - men når Samsung til
sommer/efterår smider nye TFT modeller på markedet med response tid på 12
ms og kontrast på 800:1 (det siger rygterne de gør) så kunne man jo håbe de
lancerede en 24' udgave ved samme lejlighed !

Og til den tid vil jeg max kunne få 3-4000 kr for min Dell 20,1' TFT brugt
- og så vil jeg slet ikke gide sælge den - men beholde den som reserve
skærm - og min hovedskærm vil ikke blive mindre end min Dell 2000FP -
snarere større - så den før omtalte skærm kombination kunne godt gå hen og
blive virkelighed om føje måneder for mig.

Om ikke andet er så må Viewsonics VX2000 20,1' TFT til den tid være faldet
yderligere i pris - til ca. 10.000 kr - og den vil så blive højaktuel -
hvis ikke Samsung er kommet med noget unikt, der er værd at ofre sin halve
arm for.............eller måske Samsung 240T er faldet yderligere
også.....hvem ved....

> Man kunne jo søge kommunen om at lave en tilbygning.

Hæ....hæ....hæ......ja hvis de kan bygge ud i luften midt i København - jeg
bor på 8. sal i København :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 14-04-03 03:14

> Det bliver nu altså heller ikke dårligt at have den og "dellen"
> ved siden af hinanden. :)

Nej det ville være løgn at sige, at den kombination var ligefrem ringe -
det bliver også den jeg vælger at leve med indtil sensommer/efterår, hvor
Samsung lancerer deres nye TFT'er med fine specs.

> Enig. Det jeg elsker ved min nuværende skærm er at jeg snildt
> kan have mange vinduer i en acceptabel størrelse oppe ved siden af
> hinanden fordelt rundt omkring på skærmen. Jeg overvejer også at
> købe to ens skærme hvis det ikke ender med at jeg køber en enkelt
> widescreen-skærm igen. Jeg har aldrig prøvet at sidde med to eller
> flere skærme, men er ret sikker på at det er stærkt vanedannende.

Jeg har en ven, der er DTP'er - og som arbejder med en Apple 20,1' TFT og
en Apple 17' TFT - og han siger, at det er SÅ meget mere efffektivt at
arbejde med 2 skærme - han har inspireret mig til at få købt den Acer 17'
TFT - bare synd jeg er tvunget til at køre med den i VGA - da jeg nu ikke
vil købe Parhelia med dens 2 DVI porte.

> Med stort F. Genial serie, men hold kæft hvor er jeg efterhånden
> træt af at TV3+ sender de samme igen og igen og igen. De skulle have
> et eller andet tungt i hovedet når man nu ved at der til stadighed
> bliver frigivet nye afsnit ovre på den anden side af dammen, men nu
> er jeg vist off topic så det basker.

Vi skal nok få de afsnit...engang om nogle år...ha...ha

> Uha, uha. Måske man skulle gøre et seriøst arbejde for at få den
> FW-900 til at holde lidt endnu og så vente lidt med at købe TFT.
> Problemet er bare at man kan vente fra nu af og til dommedag for de
> bliver vel til stadighed bedre og bedre og billigere og billigere.
> Derimod så ser CRT-markedet efterhånden ud til at gå baglæns eller
> er i hvert tilfælde gået helt i stå.

Jeps vente kan man altid i denne verden - og så få noget bedre og
billigere.
Jeg havde samme overvejelser sidste år ved denne tid, da jeg købte for
15.500 kr Dell 20,1' TFT baseret ALENE på en anmeldelse på
www.cadonline.com [[som dog er en seriøs grafiker site - så jeg vidste jeg
ikke købte katten i sækken]] der gav den topkarakter netop sammen med
Samsung 240T for billede skarphed, farveindstillingsmuligheder og design.

Jeg har ikke fortrudt et sekund - denne skærm giver mig daglig glæde ved
dens fantastiske billede skarphed og letlæselige text - hvilket minder mig
om, at også den gode gamle dotpitck fra CRT skærme også spiller ind, når
man skal vurdere end TFT skærm.
Min Dell 2000FP har her en mege lav DP for en TFT - nemlig 0,255.
Det samme har Viewsonic VX2000.

> Tja, man ved aldrig hvad fremtiden vil bringe. Som du selv har nævnt
> tidligere her i tråden så bliver markedet ikke just ringere for os
> kunder. Det er jo ikke så ringe endda.

Nej, det bliver bedre og bedre.
Vil tro at vi i år vil opleve sammen tendens, sm USA oplvede sidte år -
salget af TFT skærme vil overstige salget af CRT - og når det sker, så vil
du opleve endnu kraftigere prisflad på TFT - og de store TFT vil blive
endnu et hak billigere og producenterne vil udvikle endnu hurtigere på dem
- alt sammen til fordel for os.

> Er Samsung ellers kendt for at være et godt mærke indenfor TFT eller
> har de bare være heldige med 240T?

Uhaaaadaaadaaa.......CRT verdens dominanter har slet ikke fprmået at bære
deres succes over i TFT verdenen. Sony og Eizo er slet ikke samme
magtfaktor i TFT verdenen som de havde i CRT.

Den HELT STORE mærkevare producent i TFT verdenen lige nu er UDEN DEN
MINDSTE TVIVL - SAMSUNG.
De har på 1-1,5 år formået at komme fra nul til 100 - de har formået at
give og MEGET elegant strømlinet design kombineret med forrygende billed
kvalitet - så det er ABSOLUT ikkke et tilfælde at de står bag 240T.
Jeg kendte indtil for 1,5 år siden kun samsung som et riskoger mærke fra
Korea - men jeg har sørme ændret min mening i dag - hvor de ganske enkelt
er verdens største producent af TFT skærme - OG samtidigt laver verdens
lige nu vel nok klart bedste skærme.

OK - Acer, Hitachi er lige kommet med deres meget omtalte 17' TFT med kun
16 ms repons tid (derfor har jeg netop bestilt denne Acer 732 17' TFT -
dens design matcher Samsungs - meget smuk alu farvet smalle linier)-
Samsungs laveste ligger stadig på 25 ms - så her kan man sige, at Acer har
overtaget lidt af positionene inden for lige 17' TFT - men Samsung har til
gengæld 5-6 modeller bare inden for 17' TFT, der alle er forskellige i
design (bla. har de en wide 17' TFT også) - men alle har de et meget flot
billede, gode specs - og som mod angreb til de andres 16ms skærme har
Samsung så lige annonceret at de vil komme med helt nye skærme i både 15',
17' og 19' serien inden for 2-3 måneder med responstid under 12 ms - og høj
kontrst over 600.

Om de så også laver en ny udgave af deres 240T wide 24' TFT monster, det må
tiden vise - men hvorfor ikke ?
Eller også kunne man vente en 20,1' TFT fra dem med MEGA gode specs - jeg
venter i spænding..............

Kort og godt: Samsung er for TFT verdenen hvad Sony var for CRT verdenen -
men havde jeg blot skrevet dette, og ikke den lange smøre inden, så havde
du tænkt - "det kan han da let påstå"

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 15-04-03 01:56

> Gad vide hvor meget forskel der egentlig er på at køre en TFT som
> VGA eller som DVI. Hvis forskellen ikke er større end fra f.eks. at
> køre med det almindelige HD15-stik frem for BNC-stikket på en CRT,
> så er det jo trods alt noget man godt kan undvære, hvis det ikke
> kan være anderledes.

For bare 1 år siden havde jeg sagt KLART JA - DVI er suverænt meget bedre
end VGA. Men i dag er TFT skærmene i større grad blevet bygget med meget
bedre signal fordelere, så det i mange tilfælde er totalt umuligt at se
forskel på DVI og VGA signalet.

Bla. læsten jeg en anmeldelse, hvor de virkelig prøvede at se om der var
forkskel på TFT via DVI og via VGA på samme skærm - der var visse fordele
til DVI og visse fordele til VGA - så det endte uafgjort !

Men det er ikke alle TFT skærme der laves med en lige god analog signal
fordeler - så DVI vil stadig i det fleste tilfælde give bedre billede - men
det er ikke så afgørende, at ens TFT er tilsluttet via DVI som det var før
i tiden.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Madsen

Dato : 13-04-03 19:44

Dr.Ralph skrev:

[Samsung SyncMaster 240T].

> Men kan ikke finde konkret info vedr, farvekalibrering af denne
> skærm.

Heller ikke her desværre. Hvorfor udelader de altid det vigtigste?
(Okay, måske ikke det vigtigste for alle, men i min verden er det
ret vigtigt).

Fra : Madsen

Dato : 13-04-03 20:30

Dr.Ralph skrev:

> Æhhhh..........Madsen......du skulle tage og læse mine links lidt
> grundigere igennem:
>
> http://www.gamepc.com/labs/print_content.asp?id=sync240t

Jeg havde faktisk slet ikke set at du havde linket til gamepc.com
i første omgang. Undskyld.

Hmm... :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 13-04-03 20:55

Madsen skrev:

> Det undrer mig så at Matrox skriver at maks. DVI-opløsning på et
> Parhelia er 1600 x 1200, men når de nu skriver det på gamepc.com så
> må det vel betyde at de har prøvet det, men tør man stole på det?

Igen så burde jeg læse hele testen inden jeg fyrer sådan noget af.
<http://www.gamepc.com/images/labs/rev-sync240t-screen-reefLG.jpg>
tyder jo da på at de har haft et Parhelia imellem hænderne i det
mindste.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 13-04-03 21:05

Dr.Ralph skrev:

> Det var faktisk samme site, der i sin tid anmeldte din FW900 skærm
> - og gav den rosende omtale - det samme gjorde de med F500.

Nå ja. Det kan jeg da forresten godt huske nu du siger det.
Det var deres test af en FW-900 som fik mig til at købe den i sin
tid.

Fra : Madsen

Dato : 13-04-03 21:39

Dr.Ralph skrev:

> [...]

Ja, det er kun Matrox som har modet. (Sorry, kunne ikke lade være).

> Sidder selv lige og drømmer om en Samsung 240T

Me2. Meget endda. Sidder pt. ala Homer Simpson med savlet hængende
ud af mundvigen og mumler 'Mmmmm... Samsung 240T'.

Fra : Jacob Riis

Dato : 13-04-03 23:40

> [...]

Hvad skal man bruge en skærm der har widescreen til? Hvis man vil arbejde
seriøst med computeren og ikke ønsker at se DVD kan jeg ikke se at denne
type skulle gøre gavn. Men nu har jeg heller ikke set set skærmen i action

Jacob

Fra : Madsen

Dato : 13-04-03 22:36

iddqd@worldonline.dk skrev:

> Nope. Tiden er også løbet fra det rent opgavemæssigt for jeg ville
> havde svært ved at klare mig med mindre end 2*1280, og så er det
> jo enten to skærme eller drømme modellen fra IBM.

Du tænker på IBM T220, eller? :)

> Pt. sidder jeg faktisk med 2 lidt ældre 17" Sony skærme med og
> lever med noget forskellige tempraturer, men jeg laver jo heller
> ikke noget med grafik så det er ok.

Det er så mit største problem, for jeg kan ikke bruge en skærm hvor
en gråtoneskala flyder mere eller mindre sammen fordi at skærmen
ikke har en god nok kontrast. Faktisk så sidder jeg pt. og undrer
mig over det gamepc skriver om Samsung 240T:

| Even though brightness wasn't an issue, we could see how certain
| environments could see benefit from a higher caliber backlight.

Hvad mener de mon med det? Er backlight det samme som kontrast og
vil det i virkeligheden betyde at kontrastforholdet 500:1 ikke
nødvendigvis giver et billede som er kontrastrigt nok til farve-
kritisk arbejde? Det er sådan noget der gør at jeg er meget forsigtig
med at springe på TFT-vognen, men som Dr. Ralph skriver så kan man
selvfølgelig altid købe skidtet via nettet så man har mulighed for
at levere det tilbage hvis man ikke er tilfreds.

> Men der er da meget som tyder på min F520 på hjemmefronten bliver
> afløst af en flad en dag, men opløsningen skal altså op for jeg
> vil ikke undvære 2048*1536

Så nærmer vi os snart de 100.000 kr hvis du vil op i de opløsninger
på en TFT, men de bliver jo da billigere med tiden. :)

Madsen.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 14-04-03 01:13

Madsen wrote:
> Du tænker på IBM T220, eller? :)

Præcis, T220/T221. Jeg har faktisk læst en kort anmeldelse et sted, men
kan ikke finde den igen. Den var meget begejstret, men tog ikke hensyn
til prisen.

Det kan jeg godt følge, men måske de bare mener det er bedst hvis der
ikke er for meget lys omkring skærmen. Men hvem kan arbejde i halvmørke

> [...]
> selvfølgelig altid købe skidtet via nettet så man har mulighed for
> at levere det tilbage hvis man ikke er tilfreds.

Jo, men besværligt er det. Jeg kan godt se at de krav jeg stiller er
noget mere mainstream, hvilket gør tingene noget lettere alligevel vil
man jo gerne se nogle test først.

> Så nærmer vi os snart de 100.000 kr hvis du vil op i de opløsninger
> på en TFT, men de bliver jo da billigere med tiden. :)

Man håber, der er jo også det nye LOD (eller hvad det nu hedder) på vej
og den nuværende skulle gerne holde et par år endnu.

Mvh

Bruno

Fra : Madsen

Dato : 14-04-03 00:25

Dr.Ralph skrev:

> [...]

> skærmen, mens man så kan køre Dreamweaver på 17' TFT skærmen.
> Man sparer i hvert sin [Alt] + [Tab] kombination meget i den

Ja og det er en kæmpe fordel.

> [...]

> I min drøm kunne den lille skærm så være min Dell 20' og
> hovedskærmen Samsung 240T :)......savle.....savle.......

Mmmmm...

> [...]

har de bare være heldige med 240T?

> Hæ....hæ....hæ......ja hvis de kan bygge ud i luften midt i
> København - jeg bor på 8. sal i København :)

Ja, det kan jeg godt se. Den bliver svær. :)

Madsen.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 14-04-03 01:57

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns935DE576ABE1.thomas@madsen.tdcadsl.dk...

> [...]
> widescreen-skærm igen. Jeg har aldrig prøvet at sidde med to eller
> flere skærme, men er ret sikker på at det er stærkt vanedannende.

Her må jeg så lige bryde ind
Flere skærme ER stærkt vanedannende.
Jeg kører med 3 x 17" Samsung 755 DF skærme på Matrox Parhelia. Jeg har
ganske vist ikke det samme budget til monitorer som jer skærmtrolde ,
men jeg mener da at have maksimeret værdien for pengene. (De 3 skærme har
kostet mig 3450 kr ialt) Der er desværre kun mig selv til at betale for
skidtet, så jeg må nøjes - og leve med varmen
3 skærms setup er dog meget anderledes end 2 skærms setups.
De 3 skærme virker som en stor super widescreen skærm, men man kan tilpasse
programmernes muligheder for at åbne vha. Matrox Parheliadriveren. Man kan
dog oxo tilpasse alle programmer individuelt, hvilket jeg foretrækker.
Colorreal-programmet styrer farverne på de 3 monitorer med hård hånd, og det
fungerer fint.
Det er simpelthen skønt til DTP, når man lay-outer et blad med flere
sider.Man kan sagtens ha 2-3 wordsdokumenter åbne samtidigt med
DTP-programmet og photoshop åbent på samme tid og kan let lige resize eller
beskære et billed i farten og klippe/klistre lidt tekst ind uden at skulle
alt/tappe for meget. Det er oxo fedt at kunne line siderne op side by side
for at kontrollere det hele over en kam.
Laver man websider, er det fedt at kunne skrive koden, alt mens man kan se
forandringerne i IE i et separat vindue og mens man holder styr på stierne i
explorer i et tredie og Photoshop i et fjerde.
Kører man med en dual-maskine som jeg og meget tit har 6-8 programmer
kørende simultant, er flerskærms setup uundværligt.

Det største problem med 3 skærme til computeren ligger i paradokset, at man
let kommer til at mangle skrivebordsplads Selvom der er masser!!! Got
it?

Madsen!
Hvad med en af de fede FTF-skærme, hvor 3 stk er sammenbygget uden rammer i
mellem dem?
Har desværre ikke noget link!
Nogen der kan hjælpe?
Ellers var sårn 3 x 21" FTF ikke så ringe endda, men husk at det skal være
med VGA udgang oxo, da der kun er 2 DVI på Parhelia'en (3 VGA eller 1 DVI og
2 VGA eller 2 DVI)

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Madsen

Dato : 14-04-03 17:03

Frodo Nifinger skrev:

> Madsen! Hvad med en af de fede FTF-skærme, hvor 3 stk er
> sammenbygget uden rammer i mellem dem? Har desværre ikke noget
> link! Nogen der kan hjælpe?

Jeg kan godt huske skærmen fra en tidligere tråd her i gruppen.
Der er vist flere producenter, men det er vel noget i retning af
denne her du mener, er der ikke?
<http://www.9xmedia.com/pages-Build_a_system/X-Top_Expert---3_across.html>

Det ser fedt ud, men det er svært at finde en skærm på siden som
både har et godt kontrastforhold, stor betragtningsvinkel og hurtig
reaktionstid og så er priserne lige lovlig voldsomme.

3 x 15" tror jeg er for lidt. Måske 3 x 17", men så er vi også oppe
i omkring 36000 kr. og så er det ikke engang fordi at skærmene som
bruges i det setup har ret gode specifikationer hvis man sammeligner
dem med f.eks. Viewsonic VX2000 som jeg kan få næsten 3 af til den
samme pris.

> Ellers var sårn 3 x 21" FTF ikke så ringe endda, men husk at det
> skal være med VGA udgang oxo, da der kun er 2 DVI på Parhelia'en
> (3 VGA eller 1 DVI og 2 VGA eller 2 DVI)

Nå ja. Der er nok værd huske på hvis det skulle komme så langt.
Jeg venter dog fortsat på at de skal svare ude i Risskov så jeg kan
finde ud af om min FW900 er på vej til de evige jagtmarker eller om
den kan justeres. De svarede desværre ikke i dag og nu er der snart
påske. Shit happens.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 14-04-03 00:25

Jacob Riis skrev:

> Hvad skal man bruge en skærm der har widescreen til?

Det er en stor fordel i programmer hvor du både skal have god
arbejdsplads og samtidig have plads til en hulens masse paletter.
Af programmer af den type kan nævnes Adobe Photoshop, Illustrator
og InDesign som er de programmer jeg roder med til daglig. Faktisk
så vil jeg nødig undvære widescreenformatet nu når jeg først har
prøvet det.

Ulempen ved det er at du ikke finder ret mange grafikkort som
understøtter det. Det er måske blevet bedre nu om dage, men da
jeg købte min nuværnde skærm var der faktisk kun Matroxs kort
som kunne sende et widescreenformat ud uden brug af
tredjepartsprogrammer og samtidig levere en billedkvalitet og
opløsning som var skærmen værdig.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 14-04-03 00:56

iddqd@worldonline.dk skrev:

> Men der er da meget som tyder på min F520 på hjemmefronten bliver
> afløst af en flad en dag, men opløsningen skal altså op for jeg
> vil ikke undvære 2048*1536

Noget andet er at jeg fatter ikke hvordan du kan køre 2048 x 1536 på
en 21" monitor. Sidder du med fjæset klistret op til skærmen, kører du
med ekstremt store skrifttyper, eller har du bare et supergodt syn? :)

Hvis jeg skal bruge min 24" til at studere f.eks. hjemmesider med meget
tekst fra en acceptabel afstand - uden at jeg bliver pukkelrykket og
samtidig kunne læse teksten tydeligt, uden at skulle sidde og stille
alt for meget skarpt med øjnene - så foretrækker jeg at gå ned i 1600 x
1024 frem for 1920 x 1200 og jeg kører med store skrifttyper i Windows.

Madsen.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 14-04-03 01:24

Madsen wrote:
> [...]
> en 21" monitor. Sidder du med fjæset klistret op til skærmen, kører du
> med ekstremt store skrifttyper, eller har du bare et supergodt syn? :)

Du er ikke den første som siger sådan, jeg bruger kontaktlinser så mit
syn med dem på er 0 0 eller 20/20 som amerikanerne vil sige.

Jeg har altid kørt med høj opløsning, og jeg sidder måske lidt tættere
end de fleste (ca. strakt arm med knyttet hånd) og så ikke noget med
Large fonts eller sån.

Det er dog ingen tvivl om at 1600*1200 står bedre, men 2048*1536 er
intet problem for mig og det er bare for dejligt at kunne se så meget
info på en gang.

> [...]
> alt for meget skarpt med øjnene - så foretrækker jeg at gå ned i 1600 x
> 1024 frem for 1920 x 1200 og jeg kører med store skrifttyper i Windows.

Nu har jeg ingen erfaringer med FW900, så jeg kan ikke sige hvordan jeg
ville gøre. Blot så lyder 1600*1024 lidt voldsomt for en 24", men det
ved jeg også godt 2048*1536 gør for en 21". Men det er nok ligesom det
at nogen synes 70 Hz er flimmerfrit mens jeg fx. nødigt vil under 85 Hz,
og helst 100 Hz(Hvilket jeg ikke kan i 2048*1536).

Mvh

Bruno

Fra : Madsen

Dato : 14-04-03 17:03

iddqd@worldonline.dk skrev:

> Du er ikke den første som siger sådan, jeg bruger kontaktlinser så
> mit syn med dem på er 0 0 eller 20/20 som amerikanerne vil sige.

Nå ok. Så godt er mit syn nok alligevel ikke, men jeg døjer nu
normalt ikke med synet. Jeg kan dog godt mærke at det ikke er så
godt som det har været, så før eller siden skal jeg nok også have
et par linser proppet i.

> Jeg har altid kørt med høj opløsning, og jeg sidder måske lidt
> tættere end de fleste (ca. strakt arm med knyttet hånd) og så ikke
> noget med Large fonts eller sån.

Jeg sidder så længere end en armslængde. Det kommer selvfølgelig
an på hvor lang en arm man har, men jeg sidder vel ca. 80-100 cm.
fra skærmen hvis man måler fra næsetip til glasset. Jeg vil hellere
gå lidt ned i opløsning end jeg vil gå tættere på skærmen, for jeg
får det skidt af at sidde så tæt på. Får både hovedpine og kvalme,
så det har jeg opgivet. I en periode prøvede jeg ellers at vænne
mig til at have en kortere afstand, men det fungerer ikke rigtig.

> Det er dog ingen tvivl om at 1600*1200 står bedre, men 2048*1536
> er intet problem for mig og det er bare for dejligt at kunne se så
> meget info på en gang.

Ja, det er også det jeg elsker ved de 1920 x 1200 at man har så meget
ekstra plads at gøre godt med frem for 1600 x 1024 og specielt når
jeg sidder og bygger noget op i InDesign f.eks.

> [...]
> det er nok ligesom det at nogen synes 70 Hz er flimmerfrit mens
> jeg fx. nødigt vil under 85 Hz, og helst 100 Hz(Hvilket jeg ikke

Måske den lavere dot pitch på din skærm er den afgørende faktor der
gør at du kan tyde skriften i så høj en opløsning. Jeg ville også
godt kunne tyde skriften i den opløsning, men den vil være for
sløret til at det er behageligt i længden, tror jeg. Allerede ved
1920 x 1200 kan jeg se at skriften ikke er lige så skarp som ved
1600 x 1024.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 14-04-03 17:03

Dr.Ralph skrev:

> Jeg har en ven, der er DTP'er - og som arbejder med en Apple 20,1'
> TFT og en Apple 17' TFT - og han siger, at det er SÅ meget mere
> efffektivt at arbejde med 2 skærme

Og jeg tror på ham. Jeg har ofte stødt på folk som påstår at når de
først har prøvet to eller flere skærme på samme tid så går de aldrig
tilbage. Jesper Nielsen (Frodo Nifinger) siger jo også det samme og
jeg kender et par stykker fra dk.edb.grafik som også sidder med to
skærme og som er meget glade for det. Det må også være en hel del
nemmere at følge en tutorial til et eller andet program, eller noget
i den stil. Tutorialen på den ene skærm og programmet på den anden.
Sådan.

> [...]

køre med det almindelige HD15-stik frem for BNC-stikket på en CRT,
så er det jo trods alt noget man godt kan undvære, hvis det ikke

[Simpsons på TV3+]
> Vi skal nok få de afsnit...engang om nogle år...ha...ha

Ja, for Viasat er jo så utrolig fattige. De tjener næsten ingen
penge, ja det er vel nærmest en forretning med underskud, så de
bliver nødt til at vente nogle år med at købe film hjem fra det
store udland, for så koster de nok lidt mindre så stakkels Viasat
kan få lidt penge i kassen. Det er jo ikke fordi at forbrugerne
betaler ret meget for et guldabonnement.

Sarkasme off.

> Min Dell 2000FP har her en mege lav DP for en TFT - nemlig 0,255.
> Det samme har Viewsonic VX2000.

Det er nok også værd at tage med ja.
Der er egentlig mange overvejelser når man har kig på en ny skærm.

> Kort og godt: Samsung er for TFT verdenen hvad Sony var for CRT
> verdenen - men havde jeg blot skrevet dette, og ikke den lange
> smøre inden, så havde du tænkt - "det kan han da let påstå"

Ja, men "smøren" fik mig overbevist. :)
Jeg springer nok på en Samsung hvis jeg ellers bestemmer mig for at
købe en ny skærm, men Viewsonic VX2000 har nu altså også nogle gode
specs. Rent designmæssigt kan jeg bare bedre lide Samsungs skærme.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 14-04-03 17:03

iddqd@worldonline.dk skrev:

> Præcis, T220/T221. Jeg har faktisk læst en kort anmeldelse et
> sted, men kan ikke finde den igen. Den var meget begejstret, men
> tog ikke hensyn til prisen.

Den er også nævnt kort i testen af Samsung 240T. Det samme er
<http://www.viewsonic.com/products/lcd_vp2290b.htm> men så er vi
efterhånden også oppe i priser som jeg pt. ikke vil ofre på en
skærm. Der er grænser. :)

> Det kan jeg godt følge, men måske de bare mener det er bedst hvis
> der ikke er for meget lys omkring skærmen. Men hvem kan arbejde i
> halvmørke

Det kan da godt være at de snakker om rumbelysningen, men i så
fald så kunne de godt forklare problematikken lidt mere tydeligt.
Ellers har man jo ikke en chance for at vide hvad de ævler om. :)

> Man håber, der er jo også det nye LOD (eller hvad det nu hedder)
> på vej og den nuværende skulle gerne holde et par år endnu.

LOD? Det navn har jeg ikke hørt før. Det er vist på tide at jeg
går i gang med Google. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 15-04-03 02:05

Dr.Ralph skrev:

> [...]
> bedre billede - men det er ikke så afgørende, at ens TFT er
> tilsluttet via DVI som det var før i tiden.

Okay. På det område bliver teknikken altså også bedre og bedre.
Dejligt.

Madsen.

Fra : N/A

Dato : 14-04-03 01:57