meljævning
Fra : Michael

Dato : 22-03-01 17:38

Et lille spørgsmål fra en ungkarl

Hvordan laver jeg en meljævning? det er noget med mel og vand og det er vist
det eneste jeg ved, sørgeligt men sand.

/md

Fra : Claus Lerbech Jensen

Dato : 22-03-01 17:50

"Michael" <michael@danfamily.org> wrote in message
> Et lille spørgsmål fra en ungkarl
>
> Hvordan laver jeg en meljævning? det er noget med mel og vand og det er
> [...]

Meljævning laves af mel og vand der rystes sammen.... og så hælder du det
gennem en sigte ned i det du vil jævne

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-03-01 19:46

Claus Lerbech Jensen skrev:

> Meljævning laves af mel og vand der rystes sammen.... og så
> hælder du det gennem en sigte ned i det du vil jævne

Hvis man bruger en meljævner synes jeg ikke det er nødvendigt at hælde
jævningen gennem en sigte - det gør jeg i hvert fald aldrig.

I øvrigt foretrækker jeg at jævne med majsstivelse (fx Maizena) i
stedet for med meljævning, men fremgangsmåden er den samme.

Til kinesisk-inspirerede retter vill ejg bruge kartoffelmel.

// Klaus

Fra : Bettina Madsen

Dato : 22-03-01 21:53

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message
> Til kinesisk-inspirerede retter vill ejg bruge kartoffelmel.

Du kan ikke bruge kartoffelmel til retter du skal koge op, da kartoffelmel
ikke kan tåle kogning. Kartoffelmel skal bruge til frugtgrød der skal
jævnes, men ikke kommer helt op og koge.
Min erfaring er også at maizena er bedst til at jævne med, da det er lettere
at opløse og ikke får saucen til klumpe (som hvedemel)

Med venlig hilsen
Bettina

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-03-01 22:10

Bettina Madsen skrev:

> Du kan ikke bruge kartoffelmel til retter du skal koge op, da
> kartoffelmel ikke kan tåle kogning.

Det har du sikkert ret i, men det var en kineser der lærte mig tricket
med kartoffelmel, og man får de klareste, skinnende blanke sur-søde
sovse når man bruger kartoffelmel.

// Klaus

Fra : Neta & Peter

Dato : 23-03-01 09:02

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Den bedste, kinesiske kogebog på dansk, Klassisk Kinesisk Kogebog af Yan-Kit
So, NNF 1984, foreskriver faktisk kartoffelmel til alle opskrifter.

MVH

Peter

Fra : René Hjorth

Dato : 22-03-01 23:04

Thu, 22 Mar 2001 21:52:30 +0100 skrev "Bettina Madsen"
<bettina@cyberdude.dk>

Hej Bettina,

>Du kan ikke bruge kartoffelmel til retter du skal koge op, da kartoffelmel
>ikke kan tåle kogning.

Det kommer faktisk helt an på formålet - hvis noget jævnet med
kartoffelmel koges bliver stivelsen "lang", altså en mere klistert
konsistens, hvilken man ikke ønsker for frugtgrød.

men til den begrænset mængde der f.eks. skal bruges til en suppe,
foretrækker jeg Arrowroot eller alternativt kartoffelmel, nettop for
at få noget der er helt klart, og at den er blevet "lang", mræker man
ikke på suppen.

>Min erfaring er også at maizena er bedst til at jævne med, da det er lettere
>at opløse

Maizena er bestemt godt at jævne med og også noget jeg bruger meget,
problemet med maizena er blot at "holdbarheden" af jævnen ikke er alt
for lang, så noget der er jævnet med maizena vil miste noget af sin
stivhed med tiden.

>og ikke får saucen til klumpe (som hvedemel)

Jeg har alsrig problemer med at bruge hvedemel, når blot det er rystet
ud i kold væske først, eller opbagt, er det et perfekt jævningsmiddel
da det giver en ret perfekt blødhed, men ulempen er naturligvis
uklarhed og at 5-10 minutters kogning er bedst.

Mvh,
René
www.rene.hjorth.com

Fra : netman77

Dato : 23-03-01 08:01

Brug en melryster, og husk at putte vædske i den først og derefter melet, så klumper det aldrig. Hvis du derimod gør det i omvendt rækkefølge, så er du nødt til at si jævningen

http://www.kandu.dk/

Fra : Tom Nielsen

Dato : 24-03-01 10:52

eller en skål med lidt vand tilsæt lidt mel og pisk det rundt.

Fra : Jens

Dato : 24-03-01 15:11

"Michael" <michael@danfamily.org> skrev i en meddelelse
> Et lille spørgsmål fra en ungkarl
>
> Hvordan laver jeg en meljævning? det er noget med mel og vand og det er
> [...]
Det du nævner er alt der skal i en meljævning. Et tips fra en ungkarl til en
anden, hvis du bruger Maizena er det næsten umuligt at lave klumper i
sovsen.

Jens

Fra : Gainsbourg

Dato : 07-05-01 22:51

Maiezena har lavet et produkt der hedder "maiezena saucejævner lys eller
mørk", som bare kan drysses direkte i en sauce eller i en sammenkogt ret,
hvis den er for tynd. Dem får jeg brugt nogle stykker af....
/G