Bedrageri ?
Fra : Kim

Dato : 12-04-03 15:56

Hej NG

Her er en lille historie som jeg håber i kan tage stilling til.
En taxachauffør snyder (bedrager) sin vognmand ved at køre privat kørsel
i hyrevognen når han har denne.
Dette er i strid med taxalovgivningen og at han undlader at fortælle
vognmanden dette, får mig til at skrige bedrageri.
Men hvad mener i?

Så samtidig har han undladt at afregne den sidste nat med vognmanden.
xxxx,- kroner, som vognmanden har rykket for.
At undlade at afregne dem med vognmanden er tyveri, mener jeg.
Hvad mener i?

Og som det sidste, så har vognmanden bestemt at tilbageholde de xxxx,-
kroner fra chaufførens feriepenge, hvilket jeg har gjort opmærksom på er
stridigt med gældende lov, da modregning ikke må foregå af feriepengene.
Hvad mener i?

på forhånd tak
Kim

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-04-03 18:29

Kim skrev Lørdag den 12. april 2003 16:56 i dk.videnskab.jura:

> [...]
> Dette er i strid med taxalovgivningen og at han undlader at fortælle
> vognmanden dette, får mig til at skrige bedrageri.

Hvor meget er det chaufføren har kørt privat i bilen?
Det er ikke unormalt at taxi chaufføre køre en vis mængde privat i
taxi'en og det kan ikke komme bag på vognmanden. Men alt er
naturligvis kun godt hvis det er med måde.

Ivar Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-03 18:41

Kim skrev:

> [...]
>Dette er i strid med taxalovgivningen og at han undlader at fortælle
>vognmanden dette, får mig til at skrige bedrageri.

De syv betingelser for bedrag:

1)   Bedrageren skal have til hensigt at skaffe sig selv eller
   en anden vinding.
Ja.

2)   Denne vindig skal være uberettiget
Ja.

3)   Vindingen skal fremkomme ved at den udnyttede foretager
   en vis handling eller udeladelse
Øh ... hvad har vognmanden gjort eller ikke gjort?

Det er ikke bedrageri.

>Så samtidig har han undladt at afregne den sidste nat med vognmanden.
>xxxx,- kroner, som vognmanden har rykket for.
>At undlade at afregne dem med vognmanden er tyveri, mener jeg.

§276   For tyveri straffes den, som uden besidderens samtykke
   borttager en fremmed rørlig ting for at skaffe sig eller
   andre uberettiget vinding ved dens tilegnelse. ...

Chaufføren har ikke borttaget noget. Han har undladt at aflægge
regnskab.

--
Bertel

Fra : ram2

Dato : 13-04-03 18:38

"Kim" skrev d. 12-04-03 15:56 dette indlæg :

> [...]
> Dette er i strid med taxalovgivningen og at han undlader at fortælle
> vognmanden dette, får mig til at skrige bedrageri.

Der er ikke noget der hedder "Taxa lovgivning. Hvis kørselen er ulovlig,
må det vedrøre Told & Skat, da hyrevogne er arbejdsredskaber, købt med
momsreduktion.
Det er under alle omstændigheder ikke ulovligt ikke at >FORTÆLLE<
vognmanden det, i det orientering af vognmanden om kørselen, ikke vil
fritage vognen fra de regler der gælder for hyrevogne i forhold til Told
& Skat

> Så samtidig har han undladt at afregne den sidste nat med vognmanden.
> xxxx,- kroner, som vognmanden har rykket for.
> At undlade at afregne dem med vognmanden er tyveri, mener jeg.
> Hvad mener i?

Det er ikke tyveri, men mandatsvig.

> [...]

er
> stridigt med gældende lov, da modregning ikke må foregå af

Jo - der kan modregnes i feriepenge under specielle omstændigheder.

Jvf. Ferielovgivning

Mvh
Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Georg

Dato : 13-04-03 23:54

Jo, der er en hyrevognslov. Hyrevogne pålægges 20% afgift, og må kun
anvendes til erhvervsmæssig personbefordring eller kørsel med hastende
småforsendelser. Enhver hyrevogn skal føre regnskab med kørte kilometer,
besatte Km og selvfølgelig kørselsindtægter i den såkaldte trafikbog eller
kørebog. Kørebøgerne skal opbevares i 5 år af vognmanden. Told og skat kan
til hver en tid kræve adgang til nærmere granskning af kørebøger for at
undersøge evnt. fusk.

Fra : ram2

Dato : 14-04-03 01:40

"Georg" skrev d. 13-04-03 23:54 dette indlæg :
> Jo, der er en hyrevognslov..............

Skal vi nu ikke lige rette nogle begreber ud, og så lægge den med
&#8221; du ved godt hvad jeg mener &#8221; på hylden.

En taxi er et køretøj, der er indregistreret til erhvervsmæssig
personbefordring, og er dermed underlagt visse lovmæssige bestemmelser.

En Taxa er en taxi, der er tilknyttet en central, der har valgt at kalde
sig Taxa.

En hyrevogn er et populærudtryk for en taxi, og dermed også for en taxa.

Derfor er det nonsens at tale om taxalovgivning, idet denne lovgivning
alene skulle vedkomme selskabet Taxa&#8217;s kørende enheder.

Så jeg gentager &#8211; specielt til Georg: Der er ikke noget der hedder
taxalovgivning.
Jvf. Lov nr. 329 af 14. maj 1997 Bekendtgørelse om taxikørsel mv.

Med hensyn til retten til at modregne i tilgodehavende feriepenge, så
fremgår dette af
Ferielovens kapitel 6. § 39 stk.1 afsnit 1 og 2

Mvh
Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-04-03 10:23

Scripsit "ram2" <ram2.news@kandu.dk>

> En taxi er et køretøj, der er indregistreret til erhvervsmæssig
> personbefordring, og er dermed underlagt visse lovmæssige bestemmelser.

I daglig tale også kaldet en "taxa" eller en "hyrevogn". De tre udtryk
er synonyme.

> Derfor er det nonsens at tale om taxalovgivning, idet denne lovgivning
> alene skulle vedkomme selskabet Taxa&#8217;s kørende enheder.

Det er nonsens at lade som om "taxa" ikke i almindelig daglig tale (og
dermed også i det indlæg du brokker dig over) er et fællesnavn.

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."

Fra : ram2

Dato : 13-04-03 20:38

> [...]

> xxxx,- kroner, som vognmanden har rykket for.
> At undlade at afregne dem med vognmanden er tyveri, mener jeg.

Ved nærmere eftersyn kan jeg se, at der formentlig er tale om
overtrædelse af loven vedr. underslæb. Se lovtekstens stk. 3

Kopieret fra:http://www.retssal.dk/vis_side.php3?side=42

Ulovlig erhvervelse af andens formuegode, som er i gerningsmandens
varetægt. Finder som oftest anvendelse i ansættelsesforhold. Strafbart
efter Straffelovens §278:
For underslæb straffes den, som for derigennem at skaffe sig eller andre
uberettiget vinding
1) tilegner sig en fremmed rørlig ting, der er i hans varetægt, uden at
forholdet falder ind under § 277,
2) fragår modtagelsen af pengelån eller andet lån til eje eller af en
ydelse, for hvilken der skal svares vederlag,
3) uretmæssig forbruger ham betroede penge, selv om han ikke var
forpligtet til at holde disse afsondrede fra sin egen formue.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1, nr. 1, omfatter ikke dispositioner over
købte genstande, med hensyn til hvilke en sælger har forbeholdt sig
ejendomsret, indtil købesummen er betalt.<<

Mvh
Ram2

http://www.kandu.dk/