Email -> SMS hos Telia
Fra : Ulrik Brinck

Dato : 05-04-03 23:14

Hey alle.
Jeg er ved at hjælpe min mor med at få en SMS-notifikation, når der er
e-mail til hende. Hun har Telia Cash (taletidsprodukt), og Telia tilbyder -
tilsyneladende som de eneste - stadigvæk en e-mail->SMS-gateway.

Når jeg sender en mail direkte til telefonnummeret@sms.telia.dk, så kommer
den fint frem som en SMS i løbet af nogle minutter. Men når jeg lader hendes
e-mail-konto automatisk sende en kopi af indkommende mails til
telefonnummeret@sms.telia.dk, kommer der _ikke_ nogen SMS. Desværre kommer
der heller ingen bounce-mail, som kunne fortælle, hvad der er galt .

Som forsøg har jeg prøvet at kopi-videresende fra e-mail-adresser hos to
forskellige internetudbydere (Tiscali og CyberCity), men i ingen af
tilfældene resulterer det i en SMS på telefonen. Hvorfor hulen ikke, når nu
det fungerer fint, når jeg mailer direkte til telefonnummeret@sms.telia.dk?
De to e-mail-konti kan godt kopi-videresende andre steder hen; det har jeg
tjekket, så jeg tror ikke, at det er fordi mail-kopien ikke bliver sendt.

Er der nogen, der kender dette problem - og løsningen? Jeg finder ikke noget
om sagen på Telias hjemmeside.

Venlig hilsen
Ulrik.

Fra : Allan E

Dato : 06-04-03 13:16

"Ulrik Brinck" <ulrik@a34bbs.kd> wrote in message

> [...]
> telefonnummeret@sms.telia.dk, kommer der _ikke_ nogen SMS. Desværre kommer
> der heller ingen bounce-mail, som kunne fortælle, hvad der er galt .

Kunne det tænkes at Telia ikke lader beskeder over de 160 tegn gå igennem.
Har du evt. prøvet at sende en mail kun med subject i, og se om den kan
slippe igennem??

Mvh Allan E

Fra : Ulrik Brinck

Dato : 06-04-03 14:49

> Har du evt. prøvet at sende en mail kun med subject i, og se om den kan
> slippe igennem??

Nej, men jeg har prøvet det modsatte. Altså at sende en lang mail direkte
til telefonnummer@sms.telia.dk - og det resulterede i en SMS med de første
160 tegn - eller hvor mange tegn, det nu var; jeg talte ikke efter. Men
der kom i al fald en SMS.

Venlig hilsen
Ulrik.

Fra : Bill

Dato : 06-04-03 20:47

"Ulrik Brinck" <ulrik@a34bbs.kd> skrev i en meddelelse

> [...]
> 160 tegn - eller hvor mange tegn, det nu var; jeg talte ikke efter. Men

Jeg har heller ingen problemer dog bruger jeg:
telefonnummer@gsm1800.telia.dk
En forkert adresse er måske forklaringen?
Bill

Fra : Ulrik Brinck

Dato : 07-04-03 06:16

> Jeg har heller ingen problemer dog bruger jeg:
> telefonnummer@gsm1800.telia.dk

Er du sikker? Set herfra eksisterer domænet gsm1800.telia.dk slet ikke:

>C:\WINDOWS>ping gsm1800.telia.dk
>Bad IP address gsm1800.telia.dk.

>C:\WINDOWS>ping sms.telia.dk
>
>Pinging sms.telia.dk [193.181.23.110] with 32 bytes of data:

Men jeg kan da forsøge det alligevel - sådan for alle tilfældes skyld .
Mener dog, at jeg har forsøgt det én gang, uden at der kom nogen SMS.

Vender tilbage..
Mvh. Ulrik.

Fra : Ulrik Brinck

Dato : 07-04-03 06:29

> Er du sikker? Set herfra eksisterer domænet gsm1800.telia.dk slet ikke:

Jo - det gør det åbenbart alligevel, når man søger fra dnsstuff.com i stedet
for med ping eller nslookup lokalt her. Spøjst...
Kunne være, at jeg skulle forsøge med viderestilling til @gsm1800 en gang
til.

Mvh. Ulrik.

Fra : Ulrik Brinck

Dato : 08-04-03 00:53

> Kunne være, at jeg skulle forsøge med viderestilling til @gsm1800 en gang
> til.

telefonnummeret@gsm1800.telia.dk var desværre ikke løsningen. Resultatet
blev det samme som med @sms.telia.dk - når jeg mailer direkte til adressen,
kommer der en SMS, men ved viderestilling til den kommer der ingen SMS.

Venlig hilsen
Ulrik.

Fra : Lau

Dato : 08-04-03 08:56

Hvis du viderestiller fra din emailkonto er det fordi din udbyder ikke
videresender mails til mobiltelefoner.
Jeg har konto hos Tiscali og de er stoppet med den service. Jeg har oprettet
en konto hos jubii, der stadig sender email (SMS) til mobilen.
Lau

Fra : Ulrik Brinck

Dato : 08-04-03 13:15

> [...]
oprettet
> en konto hos jubii, der stadig sender email (SMS) til mobilen.

Naah, hva'? Det ér Tiscali, der er tale om her, jeg har dog også forsøgt med
CyberCity uden held. Det er jo teknisk set bare en e-mail-adresse, der
viderestilles til. Det gøres ved at benytte feltet "send kopi af al
indkommende post til", her kan man skrive enhver mailadresse, og jeg skriver
så telefonnummeret@sms.telia.dk - skulle Tiscali og CyberCity så tjekke,
hvordan adressen ser ud, og spærre for visse adresse/domæner ? Det kan jeg
slet ikke se, hvorfor de skulle gøre...

Tak for forslaget, men - well, jeg har jo ikke selv nogen bedre forklaring
på, hvorfor det ikke virker, men må altså tilstå, at jeg er skeptisk over
for, at dette skulle være forklaringen .

Venlig hilsen
Ulrik.

Fra : Lau

Dato : 09-04-03 07:45

Det er som jeg siger i min forrige note. Jeg ved med sikkerhed at Tiscali
chekker om det er et telefonnr. der står. Hvis det er det bliver det ikke
videresent. Hvordan de gør ved jeg ikke, men det er fakta.
Lau