Registreringsattest - Ejer - Bruger - Øøøh~
Fra : Flemming

Dato : 22-03-01 15:51

Er der nogen, der kan give en (kort) forklaring på, hvornår man skal
angive bruger på registreringen af en MC?

Ja, ja - det er noget med, at hvis een ejer MC'en, og en anden bruger
den... Men hvad d.... er reglerne sådan heelt præcist, og hvad er
konsekvenserne af dem? F.eks. hvis "bruger" en dag ikke er bruger
mere, skal der så omregistreres? Andet?

--
Undrende Flemming
XJ600S

Fra : Thomas T

Dato : 22-03-01 17:57

Jeg er ikke sikker, men jeg mener at på registrerings-attesten skal stå den
faktiske ejer. Det er kun forsikringsselskabet der skal vide det der med
bruger o.s.v.

Hilsen Thomas

Fra : Morten Juel

Dato : 22-03-01 21:16

> Jeg er ikke sikker, men jeg mener at på registrerings-attesten skal stå
den
> faktiske ejer. Det er kun forsikringsselskabet der skal vide det der med
> bruger o.s.v.

Ja, men brugeren **hvis denne er fast** så som i et firma, så skal brugeren
også stå på reg attesten. dette ved jeg da jeg har teori i øjeblikket

Mvh
Morten

Fra : boe

Dato : 22-03-01 21:39

Flemming <flemming@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> den... Men hvad d.... er reglerne sådan heelt præcist, og hvad er
> konsekvenserne af dem? F.eks. hvis "bruger" en dag ikke er bruger

Hvorfor vil du kun have en *kort* forklaring - hvad er der i vejen med en
lang?
Nå, men den korte er, at det normalt er ejeren sammen med føreren, som er
ansvarlig i forhold til færdselsloven for et køretøjs lovlige tilstand.
Denne pligt til at holde køretøjet i lovlig stand påhviler ikke ejeren,
medmindre han samtidig er registreret bruger. Så det er altså (reg.) bruger
eller fører, der er ansvarlige hvis ejer og bruger ikke er den samme.
Derudover er det brugerens anciennitet der er gældende i forhold til
forsikringen, hvilket er forklaringen på, at forsikringsselskaberne ikke
accepterer, at f.eks. en far køber og registrerer, med sig selv som bruger,
en bil til sin søn for at spare forsikringsudgifterne.

Hvis bruger ikke er bruger mere - ja, så skal der omregistreres (og synes,
hvis det er aktuelt).

Bo, V1000F

Fra : Birgit Iversen

Dato : 22-03-01 22:02

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse

> Flemming <flemming@nospam.dk> wrote in message

[snip]

> Hvis bruger ikke er bruger mere - ja, så skal der omregistreres (og synes,
> hvis det er aktuelt).

Synes?? Skal den ikke kun synes hvis der er tale om ejerskifte? Det ville
der jo ikke være tale om i dette her tilfælde...

--
Biv
CB550K

Fra : boe

Dato : 22-03-01 22:36

Birgit Iversen <birgit.iversen@get2net.dkxxx> wrote in message

> Synes?? Skal den ikke kun synes hvis der er tale om ejerskifte? Det ville
> der jo ikke være tale om i dette her tilfælde...

Næh, det vil der ikke være talt om, men den skal altså synes alligevel, hvis
den "har alderen til det", med ganske få undtagelser, jf. nedenstående citat
fra registreringsbekendtgørelsen:

§ 20. Når et registreret køretøj skifter ejer (bruger), har den nye ejer
(bruger) pligt til at anmelde køretøjet til registrering snarest muligt og
senest inden 3 uger efter ejerskiftet (brugerskiftet), medmindre det
afmeldes forinden.

<snip>

Stk. 3. Et køretøj, der ikke er underkastet periodisk syn, skal bortset
fra registreringspligtig knallert være synet og godkendt inden anmeldelse,
hvis

1) køretøjet er registreret første gang for mellem 5 og 10 år siden og
senest synet og godkendt for mere end 2 år siden, eller

2) køretøjet er registreret første gang for mere end 10 år siden og senest
synet og godkendt for mere end 1 år siden.

Stk. 4. Køretøjet kræves ikke synet, hvis

1) ejerskifte (brugerskifte) sker mellem ægtefæller eller registrerede
partnere,

2) en ægtefælle/registreret partner efter den anden ægtefælles/registrerede
partners død eller i tilfælde af skilsmisse eller separation overtager et
køretøj, der er registreret i den anden ægtefælles / registrerede partners
navn,

3) en person overtager et køretøj, der er registreret i en samboendes navn,
hvis den fælles bopæl har bestået de sidste fem år,

4) en person ved dødsfald overtager et køretøj, der er registreret i afdødes
navn, hvis vedkommende har haft fælles bopæl med afdøde de sidste to år før
dødsfaldet, eller

5) en person ved ophævelse af fælles bopæl overtager et køretøj, der er
registreret i en samboendes navn, hvis den fælles bopæl har bestået de
sidste fem år før samlivsophævelsen.

Det er altså kun i de under stk. 4 nr. 1-5 nævnte tilfælde, at der ikke skal
synes. Hvorvidt nr. 3 dækker børn (samboende) ved jeg faktisk ikke!

Bo, VF1000F

Fra : Mogens Pedersen Moto~

Dato : 23-03-01 16:04

Det bedste svar får du ved at gå på dit lokale motorkontor. Dér kan de
forklare reglerne. Skal "bruger" udskiftes eller slettes fra
registreringsattesten, skal motorcyklen omregistreres, dvs der skal laves en
ny registreringsattest. "Bruger" betyder den daglige benytter af køretøjet
og dermed den person, som er ansvarlig for vedligeholdelsen.

Med venlig hilsen
MP Motorcykler, Odense