Det kræver meget tro!
Fra : JayeL

Dato : 09-04-03 11:01

En lille lækker påstand:
Det kræver meget tro at tro på, at liv er opstået ved at det har regnet på
nogle klipper i ursuppen (origin of life)

Fra : Niels Peter

Dato : 09-04-03 12:34

JayeL wrote:
> En lille lækker påstand:
> Det kræver meget tro at tro på, at liv er opstået ved at det har
> regnet på nogle klipper i ursuppen (origin of life)

He, he, den var fin (selv om det vist ikke lige helt er sådan, det
tænkes at være gået til)

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-04-03 13:03

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

> He, he, den var fin

Og så endda så sandt, så sandt!

Ja det er ufatteligt at intelligente mennesker kan få sig til at tro
på at det hele er startet af sig selv ud af ingenting!

mvh
Andreas

Fra : Niels Peter

Dato : 09-04-03 13:29

Andreas Falck wrote:

> [...]
>
> Ja det er ufatteligt at intelligente mennesker kan få sig til at tro
> på at det hele er startet af sig selv ud af ingenting!

Ja, det er lidt i familie med noget, vi diskuterede engang i en pause på
uni, fordi som teologistuderende bliver man jo tit spurgt hvordan man
dog kan tro på Gud, når der sker så meget ondt i verden.
Så var der én, der gav os andet det glimrende råd at stille
modspørgsmålet: hvordan kan man dog lade være med at tro på Gud, når der
sker så meget godt!

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-04-03 18:00

> [...]

> Så var der én, der gav os andet det glimrende råd at stille
> modspørgsmålet: hvordan kan man dog lade være med at tro på Gud,

Fin pointe du der fik med - tak for den!

Med venlig hilsen
Andreas

Fra : Niels Peter

Dato : 09-04-03 19:02

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> [ ... ]>> Ja det er ufatteligt at intelligente mennesker kan få sig
> til at

> Fin pointe du der fik med - tak for den!

Tak i lige måde - hvordan var der i Tyrkiet?

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-04-03 23:01

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

[ ... ]
> Tak i lige måde - hvordan var der i Tyrkiet?

Hvis det ikke var på grund af økonomien var jeg sikkert dernede endnu
- men det er jo begrænset hvad en fattig førtidspensionist kan
økonomisk set!!

Men jeg fik faktisk skabt et par ret så gode kontakter derned, som jeg
glæder mig meget til at dyrke mere i tiden fremover.

mvh
Andreas

Fra : Niels Peter

Dato : 10-04-03 10:15

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> Men jeg fik faktisk skabt et par ret så gode kontakter derned, som jeg
> glæder mig meget til at dyrke mere i tiden fremover.

Jeg har tit spekuleret over, om der stadig er spor af den meget
kraftige, urkristne mission i Lilleasien?
Der skal jo især have været mange johannæiske menigheder ...

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-04-03 13:04

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

> Jeg har tit spekuleret over, om der stadig er spor af den meget
> kraftige, urkristne mission i Lilleasien?
> Der skal jo især have været mange johannæiske menigheder ...

Ud over de historiske mindesmærker der findes i overflod alle steder
er der ikke megen spor efter den urkristne mission.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Niels Peter

Dato : 23-04-03 16:17

Andreas Falck wrote:

> Ud over de historiske mindesmærker der findes i overflod alle steder
> er der ikke megen spor efter den urkristne mission.

OK - det er der måske nok heller ikke noget at sige til, det senere
historiske forløb taget i betragtning ...

--
Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-04-03 16:22

> OK - det er der måske nok heller ikke noget at sige til, det senere
> historiske forløb taget i betragtning ...

Ja, der er jo i kristennavnet forøvet meget ondt og skidt rundt
omkring i verden!

Hvis du endnu ikke har været i Tyrkiet, så kan jeg kun anbefale dig at
rejse derned for at lave en tur i "Paulus' fodspor". Mægtigt
interessant og meget lærerigt.

Fra : Niels Peter

Dato : 23-04-03 17:03

Andreas Falck wrote:

> [...]
>
> Hvis du endnu ikke har været i Tyrkiet, så kan jeg kun anbefale dig at
> rejse derned for at lave en tur i "Paulus' fodspor". Mægtigt

Ja, det lyder faktisk helt spændende ...

--
Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-04-03 18:42

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

[ ... ]

> Ja, det lyder faktisk helt spændende ...

Jeg har planer om at skal derned igen til næste år i marts måned! -
Måske var det en idé at lave/arrangere en eller anden form for fælles
studietur for alle der måtte have lyst.

Jeg hører gerne fra jer alle sammen om dette kunne have nogen
interesse.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-04-03 23:03

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så var der én, der gav os andet det glimrende råd at stille
> modspørgsmålet: hvordan kan man dog lade være med at tro på Gud, når der

Tja, engang imellem kan jeg undre mig gevaldigt over det samfund, jeg lever
i og dèn "religionsforskrækkelse", der hersker: Det er "helt fint" ligefrem
at skilte med at man eventuelt måtte tilhøre een eller anden sexuel
minoritetsgruppe, hvilket IMHO er en privatsag der ikke rager andre. Det er
mere accepteret blandt unge at gå til såkaldte "fetischparties" end at gå i
kirke!
Det er også vidt og bredt accepteret, hvis man tror på kosmiske stråler,
reinkarnation, ånder og clairvoyance eller putter overdrevet mange vokaler i
sit navn på grund af numerologiske overbevisninger, men hvis man nogensinde
siger åbent at man faktisk tror på Gud, SÅ bliver der stille!

Prøv at nævne navnet Jesus Kristus til en barnedåb, en konfirmation eller et
bryllup og en pinlig tavshed vil brede sig, mens folk sidder med
himmelvendte øjne og en banker en pegefinger mod tindingen...Helt ærligt:
Hvad er det dog for noget?

Det er denne underlige "politiske korrekthed", der hersker: Hvor "man" gør
meget ud af f.eks. at understrege at langt fra alle muslimer er
kalashnikovsvingende terrorister og "man skal respektere hinandens
religion", er det derimod fuldstændig legitimt at fremstille ALLE kristne
som værende lige så primitive som de allerværste og mest primitive
amerikanske Bibelbælte-rednecks! De samme mennesker ser det i øvrigt som
deres "kald" at dyrke "omvendt mission" og "frelse os fra Kristendommen",
hvilket vi har oplevet en del gange herinde...

Det føles engang imellem som om man lever i en "omvendt verden". Er det
meningen, at jeg skal skamme mig over at tro og tvinges til at rende rundt
og være "skabskristen"?

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-04-03 23:36

Anders Peter Johnsen anderspj@mail.dk skrev dette:

> Er det meningen, at jeg skal skamme mig over at tro
> og tvinges til at rende rundt og være "skabskristen"?

Nej, vi skal, som de første kristne gjorde det, frimodigt stå ved
vores tro og dermed også drive aktiv mission blandt vore medmennesker
[og samtidig respektere at ikke alle gider høre på os!] Vi skal også
samtidig fuldt ud respektere at andre har lige så stor ret til deres
tro og overbevisning som vi har ret til vores. Fuld og hel trosfrihed
går begge veje - det må vi aldrig glemme.

mvh
Andreas

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-04-03 00:44

Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, vi skal, som de første kristne gjorde det, frimodigt stå ved
> vores tro

Dèt er jeg enig i.

> og dermed også drive aktiv mission blandt vore medmennesker
> [og samtidig respektere at ikke alle gider høre på os!]

Deri ligger netop problemet: Det er jo netop dèr, man for alvor bliver
anstrengende for ikke troende. Ligesom ikke-troende her i gruppen ofte er
temmelig anstrengende for de troende. Jeg mener ikke at det under nogen
omstændigheder er særligt kristent "at spille frelst", hvad enten det er
"med positivt eller negativt fortegn", dvs. hvad enten man er (fanatisk)
troende eller (fanatisk) ikke-troende.

Nu ved jeg godt at du ikke bryder dig om Nietzsche, men jeg mener at han har
et par pointer i sin filosofi, blandt andet dèn pointe, der ligger i at der
kan ligge ganske klare egoistiske motiver bag at være selvindbildt "god" mod
andre fordi man derved reelt stiller sig over andre. Muligvis er han
inspireret af Jesu ord fra Matthæusevangeliets kapitel 6:
"Pas på, at I ikke viser jeres retfærdighed for øjnene af mennesker for at
blive set af dem, for så får I ingen løn hos jeres fader, som er i himlene.
Når du giver almisse, så lad ikke blæse i basun for dig, som hyklerne gør
det i synagoger og på gader for at prises af mennesker. Sandelig siger jeg
jer: De har fået deres løn. Når du giver almisse, må din venstre hånd ikke
vide, hvad din højre gør, for at din almisse kan gives i det skjulte. Og din
fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig."
Jeg nøjes med at stå ved min egen tro og ikke blande mig i andres tro, men
blot forklare, hvad jeg selv tror på, uden dog at "føre mig frem" på min
tro.

Desværre er der jo visse mere eller mindre kristne retninger, hvor den
enkelte troende tager sig selv til indtægt for, hvor mange vedkommende selv
"får omvendt" - hvilket i hvert fald ud fra en luthersk tankegang er absurd,
da det så at sige er Helligåndens job...

> Vi skal også
> samtidig fuldt ud respektere at andre har lige så stor ret til deres
> tro og overbevisning som vi har ret til vores. Fuld og hel trosfrihed
> går begge veje - det må vi aldrig glemme.

Nej, nemlig. Det er denne balance der er svær at finde. I hvert fald skal
man holde fast på at man trosfrihed ikke bare er frihed FRA at tro, men også
frihed TIL at tro!

Anders Peter Johnsen

Fra : Kurt

Dato : 09-04-03 23:47

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> Er det
> meningen, at jeg skal skamme mig over at tro og tvinges til at rende rundt
> og være "skabskristen"?

Ja , skam dig , og se om ikke du kan blive rask .

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-04-03 00:27

"Kurt" <kurt@kurt.kurt> skrev i en meddelelse

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> >

> Ja , skam dig , og se om ikke du kan blive rask .

Tak fordi du så fremragende bidrager med at illustrere dèn neurotiske
religionsforskrækkelse, jeg netop kritiserer!

Anders Peter Johnsen

Fra : Kurt

Dato : 10-04-03 00:53

> Tak fordi du så fremragende bidrager med at illustrere dèn neurotiske
> religionsforskrækkelse, jeg netop kritiserer!
>
> --

Der er ikke tale om religions forskrækkelse .
Vi er bare rigtigt rigtigt mange der har indset at gud ,
og jesus ikke findes .
Så der er simpelthen intet at være forskrækket over.
Det er så åbentlyst at man ikke engang gider at diskutere det med jer .
Ihvertfald slet ikke med udgang i bibelen ,
som slet ikke er værd at bruge tid på at læse,
da det hele er fiktion og fuskerier.
Men det er godt nok svært at forstå at der stadig er nogen der tror på
sådan noget ,og derfor er det ikke så mærkeligt at vi er nogle der mener at
i må være
hjernevasket da i var børn ,eller være en smule mentalt syge ,
eller bare have et extremt stort behov for at ha' nogen at se op til .

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-04-03 08:41

Kurt kurt@kurt.kurt skrev dette:

> [...]
> hjernevasket da i var børn ,eller være en smule mentalt syge ,
> eller bare have et extremt stort behov for at ha' nogen at se op

Og det er godt nok helt utroligt at du på denne måde gider udstille
din indskrænkede intellekt, stupiditet, intollerance, og totale mangel
på viden om basale fakta!

Hvis du har til hensigt overhovedet at ville have en chance for at få
dit budskab ud, så fremkom med nogle velunderbyggede fakta og
dokumenterbare udsagn.

Den slags ildelugtende gylle du her lukker ud har vi hørt til
hudløshed utallige gange og det er hidtil hver gang endt med at
tullinger som dig ikke har kunnet fremføre noget som helst relevant og
derfor lige så stille har trukket sig tilbage igen.

Det er helt OK at du vil kritisere kristendommen, og det er helt i
orden at du mener at Bibelen er et falsum og fuskeri, og du har lov
til at mene at kristne er mentalt syge - men skal du fremføre disse
ting, da skal du gøre det på en seriøs og saglig måde. Hvis du ikke er
i stand til det så bedes du holde dit gylle for dig selv, da du klart
overtræder gruppens fundats med din latterlige fremfærd.

mvh
Andreas

Fra : Niels Peter

Dato : 10-04-03 10:21

Kurt wrote:

> [...]
> Så der er simpelthen intet at være forskrækket over.
> Det er så åbentlyst at man ikke engang gider at diskutere det med jer.

Hvad laver du så her? Har du set rigtigt på ng'ens navn?

Niels Peter

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-04-03 11:52

"Kurt" <kurt@kurt.kurt> skrev i en meddelelse

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message

> Der er ikke tale om religions forskrækkelse .

Jeg tvivler.

> Vi er bare rigtigt rigtigt mange

Nå, det er "Det tavse flertal" og "det er vi mange der mener"-retorikken, du
har fundet frem?

Ynkeligt...

> der har indset at gud ,
> og jesus ikke findes .

"Indset"?

Kan en myre mon indse hvorvidt Relativitetsteorien nu også er rigtig?

Nej, DU _tror_ ikke på Gud eller Jesus, DÈT har du "indset"!
Fred være med det, men det har ikke en pind med "indsigt" at gøre at du bare
ikke selv tror!

Jeg finder det himmelråbende vanvittigt, når jeg hører folk, der påstår at
Gud ikke eksisterer, fordi det indebærer total afvisning af ting, som
hverken kan bevises eller modbevises. Sådan er det nemlig med tro: Jeg vil
aldrig nogensinde kunne "bevise" min tro - og det har jeg heller ikke brug
for, da det jo netop er TRO - ligesom du aldrig nogensinde vil kunne
modbevise den, idet tro i sagens natur ikke bygger på stringent
rationalistisk bevisførelse.

Jeg kan derimod fortælle dig at jeg er noget så træt af folk, der ikke kan
skelne tro fra viden, og som kræver troen "videnskabeligt bevist" for
overhovedet at acceptere den som _tro_.

> Så der er simpelthen intet at være forskrækket over.

Hvad er du så forskrækket over? Eet eller andet må jo drive dig til qua din
"indsigt" at "sprede budskabet" herinde? Der må være noget du frygter siden
du ikke bare er ligeglad?

> Det er så åbentlyst at man ikke engang gider at diskutere det med jer .

Hvorfor gør du det så alligevel?

> Ihvertfald slet ikke med udgang i bibelen ,
> som slet ikke er værd at bruge tid på at læse,
> da det hele er fiktion og fuskerier.

Hvis du har denne sikre overbevisning, så burde du vel NETOP bruge Bibelen
som argumentationsgrundlag ved at påpege dens "fejl"?

> Men det er godt nok svært at forstå at der stadig er nogen der tror på
> sådan noget ,og derfor er det ikke så mærkeligt at vi er nogle der mener
at
> i må være

Det er godt nok svært at forstå at smålige underskudsmennesker som dig gider
at rende rundt og have ondt i en vis legemsdel over at andre har en tro!

> hjernevasket da i var børn ,eller være en smule mentalt syge ,
> eller bare have et extremt stort behov for at ha' nogen at se op til .

ALLE har jo brug for nogen at se op til!

Ser du ikke Hollywoodfilm? Dèr er da også altid helte og skurke?

Så er vi så bare nogle herinde der har en historisk person, nemlig Jesus af
Nazareth, som "idol" indenfor rammerne af en kristen tro, i stedet for at
dyrke hollywoodstjerner som virkelige helte, fordi man forveksler dem med
deres egne roller...SÅ kan vi tale om "hjernevask" og "mentalt sygt"!

Anders Peter Johnsen

Fra : Niels Peter

Dato : 10-04-03 10:18

Anders Peter Johnsen wrote:
> De
> samme mennesker ser det i øvrigt som deres "kald" at dyrke "omvendt
> mission" og "frelse os fra Kristendommen", hvilket vi har oplevet en
> del gange herinde...

Jeg har længe undret mig over, hvornår det går op for dem, at vi er
håbløse tilfælde ...

Niels Peter

Fra : Ostemad

Dato : 10-04-03 12:29

Nu starter der jo ikke noget af "ingenting", de ved du vel også?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-04-03 13:58

"Ostemad" <spamme@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> Nu starter der jo ikke noget af "ingenting", de ved du vel også?

Hvem svarer du?

Anders Peter Johnsen

Fra : Ostemad

Dato : 10-04-03 16:24

Jeg svarer på AFs nonsens

Fra : Ostemad

Dato : 10-04-03 12:35

Ja når tingene stille op således, at de fremstår som et paradoks. Det er jo
meget bekvemt, når man ikke vil ta skygklapperne af, ik?

Det kræver meget tro at tro på, at liv er opstået efter en festlig uge for
en 6000 år siden, da GUd kedede sig bravt og hellere ville ha lidt fest.

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-04-03 13:41

Ostemad spamme@nejtak.dk skrev dette:

> Det kræver meget tro at tro på, at [ ... ]

og det kræver endnu mere at tro på at du ikke har lyst til at rette
dig efter den gældende netikette hvad bl.a. citering og svarteknik
angår!

læs mere her:

Andreas

Fra : Ostemad

Dato : 10-04-03 16:23

Kan du tilgive mig? Jeg er bare en ussel synder

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-04-03 17:00

"Ostemad" <spamme@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> Kan du tilgive mig? Jeg er bare en ussel synder

Tag det som en konstruktiv kritik: Dine indlæg giver simpelt hen ikke
mening, hvis du helt undlader at citere det du svarer på, ligesom det er
dybt irriterende for en læser FØRST at skulle læse svaret og DEREFTER det
oprindelige indlæg.

Der er trods alt en vis fornuft ved at holde sig til de anviste
konventioner.

Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 10-04-03 19:10

"Ostemad" <spamme@nejtak.dk> mælte sligt:

>Kan du tilgive mig? Jeg er bare en ussel synder

Kan hvem tilgive dig? Dine indlæg ville give mere mening, hvis du ville citere
et par linier af det, du svarer på, ganske som alle andre gør.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ha ha ha ha -- oh, 'concubine', 'erogenous zo-o-one',
'loose woman', 'erogenous zone'..."

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-04-03 13:53

"Ostemad" <spamme@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> Ja når tingene stille op således, at de fremstår som et paradoks. Det er
jo
> meget bekvemt, når man ikke vil ta skygklapperne af, ik?

Spørgsmålet er jo egentlig, hvem der har skyklapper på?

Der er jo masser af ikke-troende, der - mens de selv harcellerer over
kristnes "intolerance" - ironisk nok selv faktisk er ganske intolerante?

> Det kræver meget tro at tro på, at liv er opstået efter en festlig uge for
> en 6000 år siden, da GUd kedede sig bravt og hellere ville ha lidt fest.

Nu er det altså heller ikke alle kristne, der pr. definition mener at Gud
skabte Jorden på 6 dage (144 timer, han hvilede jo på syvendedagen) for 6000
år siden...

De 6000 år er noget som en biskop af Canterbury vistnok engang har "regnet
sig frem til" på baggrund af de opgivelser man har om Menneskeslægten fra
Adam til Kristus i Bibelen.

Jeg mener selv at disse tal skal tages med et gevaldigt gran salt og at
Skabelsesberetningen ikke bliver dårligere af dèn grund...

Anders Peter Johnsen

Fra : Vidal

Dato : 10-04-03 19:29

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det altså heller ikke alle kristne, der pr. definition mener at Gud
> skabte Jorden på 6 dage (144 timer, han hvilede jo på syvendedagen) for 6000
> år siden...

Faktisk er det nok en meget lille procentdel >5% ?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard