Knastkæde på Yamaha XS400
Fra : Jan Madsen

Dato : 12-04-03 18:11

Hi

Jeg overvejer at købe en Yamaha XS400. Jeg har snakket med en der har en til
salg, hvor knastkæden enten skal skiftes eller strammes. Er det så en cykel
jeg skal holde mig fra eller er det til at gå til/betale sig fra?

--
/ Jan

If it works, tear it apart and find out why!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-04-03 12:04

> [...]
cykel
> jeg skal holde mig fra eller er det til at gå til/betale sig fra?

Knastkæden strammes automatisk, hvis strammeren er monteret korrekt og
virker som den skal. Det kan ikke gøres manuelt.

Spørgsmålet er hvorfor han mener den skal skiftes eller strammes? Larmer den
da?
Jeg ville ihvertfald være kritisk over for det. Hvis der er lidt larm,
behøver det ikke nødvendigvis være knastkæden, men også knastaksler,
ventiler eller ventilspillerum (nemt at justere).
Endeligt kan lidt larm også stamme fra stempelringe eller lejer i motoren.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jan Madsen

Dato : 13-04-03 18:40

Hi

Martin Sørensen wrote:
> [...]
> virker som den skal. Det kan ikke gøres manuelt.
>
> Spørgsmålet er hvorfor han mener den skal skiftes eller strammes?

Den larmer lidt siger han og en forhandler mente at den skulle skiftes,
eller evt. påvirke den lidt så den strammede op. Måske har strammeren sat
sig.

Fra : Armand

Dato : 13-04-03 14:31

Jan Madsen <jms_dk@yahoo.com> skrev i en news:b79hb7$bmc$1@sunsite.dk...
> [...]
cykel
> jeg skal holde mig fra eller er det til at gå til/betale sig fra?

Skal man sælge sin model, så vasker man den og udbedrer de umiddelbare fejl
inden at køber præsenteres for sagerne, og derunder hører også elementær
servicering.
Generelt skal man derfor ikke lade sig prakke historier om "det er bare lige
xx der skal justeres/spændes" på! Hvis det er "bare" hvorfor hár sælger så
ikke allerede selv fået sagen klaret??

Gå derfor ud fra at kæden midst skal skiftes, og at dét er så dyrt at sælger
ikke selv har villet ofre pengene :-|

--
Armand.

Fra : Jan Madsen

Dato : 13-04-03 18:45

Armand wrote:
> Jan Madsen <jms_dk@yahoo.com> skrev i en

> Gå derfor ud fra at kæden midst skal skiftes, og at dét er så dyrt > at
sælger ikke selv har villet ofre pengene :-|

Ok, det er nok det sikreste. Tak

Fra : Futte & Co.

Dato : 13-04-03 18:47

> [...]
> ikke allerede selv fået sagen klaret??
>
> Gå derfor ud fra at kæden midst skal skiftes, og at dét er så dyrt at

Hørt

"Bare lige" , kan edderma'me være dyrt

--
Jørgen , Brøndby , der har svært ved at tørre grinet af og få venstre
ned

Fra : Armand

Dato : 13-04-03 20:36

Futte & Co. <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i en

I familien blev der engang købt en "ældst mulig, men til gengæld også
billig" GPZ500, som "bare lige skulle have strammet knastkæden".

Efter frugtesløst at have strammet knastkæden, stillet ventiler og
synkroniseret karbunaderne, fandt vi ud af at det var primærkæden (fra
krumtap til kobling!) der var totalt opslidt og ligefrem kunne slå imod
motorblokken p.g.a. nedhænget!
Primærkæder har det med at ligge inde midt i motoren => hele motoren skilt
og krumtappen ud for at skifte =

Til historien hører at ejerinden blev lokket væk fra værkstedet med påbud om
at hente hotdogs til mekanikerne, og eftersom at hun kombinerede fraværet
med at vande blomster hos sine bortrejste forældre, nåede vi at afmontere og
total-adskille motoren således at den lå spredt ud over arbejdsbordet og at
vi
havde den famøse kæde i hånden da hun noget betuttet kom ind af døren igen!

--
Armand.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 18-04-03 01:34

> [...]
>
> --
> / Jan
>
> If it works, tear it apart and find out why!

På måske de fleste motorcykel motor sidder knastkæden inde midt i motoren,
som derfor skal åbnet for at skifte den. På min Honda CB750 skulle
krumtappen løftes ud for at skifte knastkæden. Jeg skiftede den nu til en
stærkere endoriginalkæden. Nogen gange kan man dog også åbne kæden -
"sprænge kæden" - og påhæfte en ny kæde, og dreje motoren/krumtappen til den
nye kæde er kommet hele vejen rundt, og derefter læse den sammen helst med
nitning. Der er ofte diskussion om dette er godt nok, men man kan jo mange
gange få knastkæder der er stærkere end de originale.

Knastkæden på min Honda blev forholdvis hurtig lidt slidt og for at jeg så
kunne synkronicere knastakslen så den passede præcist, eller evt. flytte
lidt på den for at se hvad det gav af moment, fik jeg boret huller i
knasttandhjulet så dets placering på knastakslen kunne ændres/drejes. Altså
slidt knastkæde giver forsinket ventilåbninger og færre Hk/lidt færre
topomdrejninger.

Hvor slidt en knastkæde må være fremgår nogen gange i værkstedshåndbøger,
via hvor langt "stangen" der går ind og trykker på/strammer knastkæden
(stangen trykker på en metalplade med gummi på, som liggerop mod knastkæden)
må komme ind før knastkæden skal skiftes. På Hondaen kunne man altså
sammenligne knastkædernesslitage via en skydelære, eller selv et søm, ved
stikke det ind bag på "stangen" der gik strammede knastkæden. Med en meget
slidt knastkæde kan ressikere ikke at kunne stramme den mere eller at den
endog at den opadgående del støder på den nedadgående del; som det med
primærkæder Armand skriver om.

Nu er det meget let hurtigt at stramme knastkæden, så i dit tilfælde ville
det jo være logisk at gøre dette og så se om den kunne strammes mere,
hvordan motoren gik, og evt. - hvilket sikkert er muligt - som jeg nævnte
fra Hondaen med "stangen" se om man kunne sammenligne meden anden XS400.

Gert Thorgersen
Hvor slidt kæden var på Honda CB750 kunne man kun se

Fra : Armand

Dato : 18-04-03 18:16

GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en

> Hvor slidt en knastkæde må være fremgår nogen gange i værkstedshåndbøger,
> via hvor langt "stangen" der går ind og trykker på/strammer knastkæden
> må komme ind før knastkæden skal skiftes.

På moderne DOHC'ere er der oftest et servicemål, som måles over et antal
kædeled (nitter) imellem de to knasthjul!

Jeg vil ikke råde andre end særdeles rutinerede hjemme-mekanikere at skifte
en knastkæde uden hjælp af folk med kendskab dertil :-|
Faren i det hele ligger i at knasten skal være 100% timet i henhold til
krumtappen, hvis åbnende ventiler og opad-bevægende stempler ikke skal
kollidere (= $$$!)!

--
Armand.