Opretning af bøjet forrør
Fra : Allan Bojesen

Dato : 12-04-03 12:31

Hej

Hvad er proceduren for opretning af et bøjet inderrør i forgaflen. Jeg vil
nødig gøre ondt være.

Allan Bojesen

Fra : RacerNiels

Dato : 12-04-03 12:57

"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> wrote in message
> Hvad er proceduren for opretning af et bøjet inderrør i forgaflen. Jeg vil
> nødig gøre ondt være.

Køb et nyt.
Jeg tror næppe du kan ramme det nøjagtig bøjningspunkt igen (eller rettere -
det spejlvendte)
MC-nøglen, Louis eller en ophugger.

Niels

Fra : Allan Bojesen

Dato : 12-04-03 13:52

RacerNiels wrote:
> Køb et nyt.
> Jeg tror næppe du kan ramme det nøjagtig bøjningspunkt igen (eller
> rettere - det spejlvendte)

Ja - den konklusion er jeg egentlig også kommet til efter at have funderet
lidt mere over det. Det kan vel næppe heller undgås at røret bliver lidt
ovalt -> utæt, hvis ikke det foregår i en eller anden form for opretterbænk.

Allan Bojesen

Fra : Matus

Dato : 12-04-03 17:19

"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt mere over det. Det kan vel næppe heller undgås at røret bliver lidt
> ovalt -> utæt, hvis ikke det foregår i en eller anden form for

Jeg sidder med nøjagtigt det problem, lige nu.
Jeg indleverede min mc til MC-hjørnet for at få skiftet pakninger (stenslag
på inderrøret).
Hos MC-hjørnet hævder de at have en bænk til at rette gaffelrøret, og da jeg
ved en tidligere lejlighed var 'båttet op' i en forankørende, kunne han se
at røret var bøjet, så han 'rettede det op' - netop med det resultat, at
gaffelolien nu væltede ud af et ovalt rør og ned på forreste bremseskive,
der totalt indsmurt i olie ingen effekt har længere..!
Jeg præsenterede ham for problemet, men han trak bare på skuldrene og sagde
at jeg naturligvis skulle slibe stenslagsmærkerne ned..(?)

Nu har jeg netop investeret i et nyt gaffelrør, uoriginalt (1258,- hos
Aagesen http://www.aagesen.dk/index.asp Advarsel: skru ned for højttalerne
)), men jeg kan fandengaleme ikke hive indrerøret ud af yderrøret.
Jeg har prøvet det en gang før, men da boede jeg på landet og havde kraftige
ting til hjælp - noget jeg ikke har adgang til i dag.
Er der et trick - eller skal der bare et seriøst(?) træk til?

Fra : Allan Bojesen

Dato : 12-04-03 19:18

Matus wrote:
> [...]
> Jeg præsenterede ham for problemet, men han trak bare på skuldrene og
> sagde at jeg naturligvis skulle slibe stenslagsmærkerne ned..(?)

Det er sågu da en kedelig erfaring at have fået Men jeg synes også at
det virker som dårlig service fra Mc-hjørnet.

Har svaret i anden tråd.

Allan Bojesen

Fra : Armand

Dato : 13-04-03 15:30

Matus <matus99@yahoo.com> skrev i en

> [...]
sagde
> at jeg naturligvis skulle slibe stenslagsmærkerne ned..(?)

Endnu et bevis på at værkstederne kun vil trække penge op af lommerne på os:
At bruge tid (=penge) på at rette et teleskop-rør som tillige er arret og
derfor burde omforkromes eller udskiftes, er ved den sødeste grød det rene
optrækkeri :-|

> Nu har jeg netop investeret i et nyt gaffelrør, uoriginalt (1258,-

Til sammenligning: Hva' tog Harms for arbejdet??

> )), men jeg kan fandengaleme ikke hive indrerøret ud af yderrøret.
> Er der et trick - eller skal der bare et seriøst(?) træk til?

Det ér kræfter der skal til; men ikke seje og voldelige kræfter, derimod ren
inerti!
Forudsat at en given skrue i bunden af yderrøret (til dagligt skjult af
akslen), og den låsering der befinder sig over pakdåsen er fjernet, er det
blot at trække inderrøret imod pakdåsen (som er den der forhindrer røret i
at komme ud) med nogle eksplosive bevægelser!
Omkring håndteringen deraf kan det godt være en fordel at bibeholde
teleskopet monteret i broerne og på den måde have godt fat i den ene ende,
mens man trækker i nedad i yderrøret!!
Skulle det være den originale pakdåse der skal ud, kan den godt sidde endog
særdeles godt fast - Jeg har af den grund fremstilet et primitivt værktøj
til brug på
"Kun-Race's" 80'ere: en simpel træplade (20mm MDF) med et hul svarende til
inderrørets diameter, som man kan lægge over et par savbukke eller lignende
(til 80'erne har vi oftest en høvlebænk i nærheden) og derefter stikke
teleskopet oven-ned igennem hullet og efterfølgende stød-trække nedad i
inderrøret!

--
Armand.

Fra : Matus

Dato : 14-04-03 15:47

> [...]
> derfor burde omforkromes eller udskiftes, er ved den sødeste grød det rene

I det hele taget, at påtage sig at udføre mere end bare at udskifte
pakningen, som opgaven gik ud på - især når det pludselig kom til at koste
mig så meget ekstra.

> Til sammenligning: Hva' tog Harms for arbejdet??

Eh, jeg vil nødig slæbe Harms ind i det. Er det ikke separate afdelinger?
Jeg var i Brno sidste år og så bl.a. Robbin Harms. Ham har vi vist kun grund
til at være stolte af ))
Aaargh - jeg fandt regningen - 1950,- (kunne du ikke have undladt at spørge?
;)))

> Det ér kræfter der skal til; men ikke seje og voldelige kræfter, derimod
ren
> inerti!

Den gik fri ved et rent tøsetræk, da jeg havde fået skruet bolten ud

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 13-04-03 01:50

> [...]
> lidt mere over det. Det kan vel næppe heller undgås at røret bliver lidt
> ovalt -> utæt, hvis ikke det foregår i en eller anden form for

Jeg har tidligere nævnt - for ikke så lang tid sidste gang - at jeg altid
fik rettede mine forgaffelrør, især på min Honda CB750; de fleste år kørte
jeg med Ceriani forgaffel på den. Jeg fik det gjort af en bekendt, Jacki,
som da hjalp på værkstedet ude på Frederiksberg. Og det var hver gang
perfekte resultater, altså aldrig noget med utætte pakninger, og for
Hondaens originale gaffelrør med bedre tolerancer end originalt, som jo lå
udenfor det i Danmark tilladte.

Men man kan naturligvis ikke rette rørerne hvis der er knæk på dem. Og efter
retningen kan man jo måle om de skulle være blevet ovale/stadigt være ovale,
hvilket jeg som sagt aldrig var ude for.

Men for 3½ år siden bukkede jeg begge gaffelben bå BMWén så forhjulet netop
rørte fordækslet og da var der naturligvis ikke andet at gøre end isætte
nye.

Gert Thorgersen

Fra : KubikH

Dato : 12-04-03 19:18

Hejsa
Hvis det er et lettere buk, kan det sagtens rettes i en ganske almindelig
presse.
Det kræver et plant underlag at checke røret på, allerhelst et par
hakklodser og et måleur.
Derudover kræves kun lidt tålmodighed.
Da jeg i tidernes morgen var i lære på Alpha Diesel i Frederikshavn, rettede
jeg flere op.
De der gamle Suzukier 380 /550, Kawa H1, osv. styrede ikke altid lige godt

Har lige rettet 2 stk. 35 mm rør op til et MZ projekt jeg er igang med.
De ligger begge inden for et par tiendedele mm.
God fornøjelse
Mvh
Niels