Opladning af nyt batteri (uden væske i)
Fra : Kristian

Dato : 12-04-03 10:50

Jeg har et nyt batteri stående som skal påfyldes noget væske og oplades
inden det kan tages i brug!

Er det bare destileret vand man kommer på eller er det noget specielt
batterivæske der skal i første gang?

Fra : Bjørn S

Dato : 12-04-03 11:18

Kristian wrote:
> Jeg har et nyt batteri stående som skal påfyldes noget væske og
> oplades inden det kan tages i brug!
>
> Er det bare destileret vand man kommer på eller er det noget specielt
> batterivæske der skal i første gang?

Hvis du er sikker på der ikke er noget væske på nu har du et tørladet
batteri, og der skal noget batterisyre på.
Fulgte der ikke syre med på nogle patroner eller lignende da du købte det ?
Du kan få det syrefyldt de steder hvor man selger batterier og gør sig
spesifikt i den slags, derefter skal det nok ha en times oplading, men det
bruger at følge et stykke papir med hvor det står beskrevet.

--
/Bjørn

Fra : Søren Lindholt

Dato : 12-04-03 11:29

Kristian wrote:
> Jeg har et nyt batteri stående som skal påfyldes noget væske og
> oplades inden det kan tages i brug!
>
> Er det bare destileret vand man kommer på eller er det noget specielt
> batterivæske der skal i første gang?

Det er svovlsyre, vandet er kun til at efterfylde med. Tag det med til et
lille værksted og spørg om ikke de lige gider fylde det på for dig. Det kan
være noget djævelsk noget at håndere.

--
Søren
motortosse.dk

Fra : Thomas Jensen

Dato : 12-04-03 11:35

> Er det bare destileret vand man kommer på eller er det noget specielt
> batterivæske der skal i første gang?

da jeg købte nyt batteri, fulgte der en acidpack med, som bestod af seks
beholdere, med den rette mængde syre til hver celle i batteriet.

Jeg vil tror der skal syre på, mit var et vedligeholdelsesfrit batteri.
Ved ikke om der er forskel på hvad man skal fylde på det og et alm batteri ?

Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Armand

Dato : 12-04-03 14:46

Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en

> [...]
> Ved ikke om der er forskel på hvad man skal fylde på det og et alm batteri
?

Det vedligeholdelsesfrie i et vedligeholdelsesfrit batteri ligger i at
batteriet er fyldt med en syre-gele og samtidig forseglet!
Hvis man ikke kan komme til at "vedligeholde" (=efterfylde med vand) på
batteriet kan man jo heller ikke påfylde fra nyt af

--
Armand.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 12-04-03 16:12

> [...]
> Hvis man ikke kan komme til at "vedligeholde" (=efterfylde med vand) på
> batteriet kan man jo heller ikke påfylde fra nyt af

Det var ikke gele jeg hældte på mit batteri, men en klar syrevæske.
Det var mig selv der skulle hælde det på fra starten af, så man kan altså
hælde på fra nyt af.
Forseglingen forgik med den sorte plastikkappe der havde dækket de 6
syreflasker.

Fra : Bjørn S

Dato : 12-04-03 17:15

Armand wrote:

> [...]
> Hvis man ikke kan komme til at "vedligeholde" (=efterfylde med vand)
> på batteriet kan man jo heller ikke påfylde fra nyt af

Det er forsåvidt korrekt at gel-batteriene er de eneste
vedligeholdelsesfrie, men alle batterier idag sælges jo stort set under
navnet vedligeholdsfrie.
Man vil også opleve det på syrefyldte batterier, de kan ikke åbnes igen
efter at lokket er monteret.

--
/Bjørn