Batterilader - hvad skal jeg købe?
Fra : KT

Dato : 11-04-03 17:50

Jeg står og mangler et ladeapparat til mit mc-batteri.

Hvad skal jeg købe, og hvor får jeg det til en acceptabel pris?

Den behøver ikke, at lade ved stor effekt (hellere lille).

Er det værd at give et par 100 kr mere, og så få en intelligent lader, der
løbende måler spænding mm og tilpasser opladningen derefter?

På forhånd tak!

Mvh Kim
XV750

Fra : Nicolaj C.

Dato : 11-04-03 18:43

Blot et eksempel - jeg har ikke noget med HN at gøre.
http://www.haraldnyborg.dk
BATTERILADER AFEN 10 kr. 249,-
BATTERILADER AFN-5 kr 99.-

Jeg har den lille og er godt tilfreds. Meget praktisk at de også kan bruges
til bilen.
Hvis man har behov for at lade på batteriet regelmæssigt, er årsagen ofte
over andre problemer. Desuden holder et batteri ikke evigt. I betragtning
udgiften til et nyt batteri, kan det vist ikke betale sig at ofre meget
energi på at lade i tide og utide.
Af ren bekvemmelig hed må jeg tilstå, at jeg bruger bilens batteri til den
første start efter vinterpausen. Jeg ved godt det ikke er helt efter bogen -
men det er effektivt.
mvh
Nic

Fra : Morten Lange

Dato : 11-04-03 18:51

> Desuden holder et batteri ikke evigt. I betragtning
> udgiften til et nyt batteri, kan det vist ikke betale sig at ofre meget
> energi på at lade i tide og utide.

Tænk jeg ser det lige omvendt. Et godt batteri er dyrt. Hvis man kan
forlænge et batteris levetid et par år ved at vedligeholds lade det om
vinteren synes jeg at pengene til den intiligente lader er givet godt ud.

Hvis man alligevel køber 'skod batterier i flæng' kan det nok ikke svare
sig.

Lange

Fra : Armand

Dato : 12-04-03 09:01

Nicolaj C. <nic@post4.tele.dk> skrev i en
> Blot et eksempel - jeg har ikke noget med HN at gøre.
> http://www.haraldnyborg.dk
> BATTERILADER AFEN 10 kr. 249,-
> BATTERILADER AFN-5 kr 99.-
> Jeg har den lille og er godt tilfreds.

Man bør ikke lade på en akkumulator med en strømstyrke (A) der er større end
10%
af akkumulatorens kapacitet (Ah)!

Mange mc'er kører med akkumulatorer på mellem 11 og 14 Ah, hvorved at en
mc-lader ikke bør være over 1,4A
Ergo: Selv den lille auto(!) lader er voldsom kraftig til uovervåget ladning
på en motorcykel :-|

Man kan godt få mindre mc-ladere ihandelen til et par hundrede kroner; men
finder man i husstanden en 14V's strømforsyning (á dem der mindst er tre
stykker af i forbindelse med PC'en!) vil denne sjældent være på mere end
1A/1000mA og derfor nærmest perfekt til mc-opladning!

Dette var den korte version - Brug Google-News til at søge i gruppen på
f.eks "strømforsyning", og bliv meget klogere af den grundige gennemgang af
forholdene der omkring som gentagne gange har været her på gruppen!

--
Armand.
(som hellere må tage skridtet og få sammenfattet emnet til DMCN's FAQ)

Fra : KT

Dato : 12-04-03 10:34

> [...]
af
> forholdene der omkring som gentagne gange har været her på gruppen!

Godt tip som jeg vil følge fremover!
Der ligger megen god viden og gemmer sig.

Mvh Kim

Fra : Armand

Dato : 12-04-03 15:13

KT <not@here.thx> skrev i en news:b78mj9$l8e$1@news.net.uni-c.dk...

> Godt tip som jeg vil følge fremover!
> Der ligger megen god viden og gemmer sig.

Jup!
Og søgefunktion, samt den kendsgerning at samtlige indlæg fra hele gruppens
levetid ligger dér, har gjort at jeg forlængst har opgivet at hamstre på min
agen harddisk!!

--
Armand.

Fra : uffe.j

Dato : 12-04-03 11:06

> [...]
> stykker af i forbindelse med PC'en!) vil denne sjældent være på mere end
> 1A/1000mA og derfor nærmest perfekt til mc-opladning!

Ska' det forstås sådan, at man blot tilslutte strømforsyningen til til
polerne på batteriet og lade det stå.
Jeg har en lader, der giver 9V og 0,5A. Der står også 4,5VA. Hvad betyder
det?
Kan den bruges til et 12V batteri?

Uffe - analfabet hvad angår el.

Fra : KT

Dato : 12-04-03 11:49

"uffe.j" <uffe.j@private.dk> wrote in message

> [...]
> polerne på batteriet og lade det stå.
> Jeg har en lader, der giver 9V og 0,5A. Der står også 4,5VA. Hvad betyder

Nej, den kan bestem ikke bruges. Den skal give 13-14 volt (jævnstrøm) De
4,5VA er 9V * 0,5A = 4,5VA

Mvh Kim

Fra : KT

Dato : 12-04-03 12:08

> Nej, den kan bestem ikke bruges. Den skal give 13-14 volt (jævnstrøm) De
> 4,5VA er 9V * 0,5A = 4,5VA
>
> Mvh Kim

Jeg er ikke sikker på de 13-14 volt, det kan også være 14-15 volt.

Mvh Kim

Fra : Armand

Dato : 12-04-03 14:58

KT <not@here.thx> skrev i en news:b78r02$6pi$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
> 4,5VA er 9V * 0,5A = 4,5VA
> Jeg er ikke sikker på de 13-14 volt, det kan også være 14-15 volt.

Man kan ikke oplade et 12V batteri v.h.a. et 12V batteri!
For at en 12V akkumulator tager "imod", skal man helt op over 13,8V!
I praksis skal en given lader blot efterligne mc'ens eget ladesystem, som
pumper
helt op til 14,2V i akkumulatoren!
Gør man det med en lader der er tilstrækkelig svag (kun omkring ladetid, kan
den blive for svag!) vil akkumulatorens egen spænding ved fuld opladning
overstige 12V og ende helt oppe på laderens spænding (á 14,2V) - Derved har
man genskabt 12V vs. 12V -situationen da man heller ikke kan oplade
et14,2Volts batteri med en 14,2Volts lader, og ladningen går derfor "i stå"!
En ganske almindelig strømforsyning fra hjemmet har en bedre ensretning af
strømmen end selv dyrere autoladere har, så ideen er ikke alene
billig/praktisk men også bedre end dyrt købt værktøj

Eneste betænkning er at man ikke(!) bruger en af de transformere der bruges
til halogenspots i hjemmet, da de ikke ensretter strømmen og derfor leverer
12V
vekselstrøm!!!

Følg trick'et med Google og informer dig nærmere - Sagen er dybt beskrevet
og diskuteret flere gange tidligere!
Link:
http://groups.google.com/groups?hl=da&q=dk.fritid.motorcykel

--
Armand.

Fra : Michael Kristiansen

Dato : 11-04-03 21:45

Hej Kim

Jeg har en lader fra Hobby world til 106.- kr

Link er : www.hobby-world.dk ind under lader 220v og nr 5510518. den virker
fint til 12v blyaccu..

Hilsen
Michael K
Ham på Yamaha 600 FZS sølv...

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-04-03 09:00

> Hvad skal jeg købe, og hvor får jeg det til en acceptabel pris?

Hej Kim

www.louis.de har en god oplader. Opladeren godkendt til vedligeholdelsesfrie
batterier og koster 200kr Best
nr: 10003667. Den er "intelligent" og kan være sluttet til i måneder (en
vinter) af gangen. Jeg har en og er meget tilfreds.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : KT

Dato : 12-04-03 09:31

Tak for infoen!

Jeg køber enten den fra www.louis.de eller Einhell AFEN 10 fra Harald
Nyborg.

Mvh Kim

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 12-04-03 15:59

"KT" <not@here.thx> wrote in message news:b78iso$13cm$1@news.net.uni-c.dk...
> Tak for infoen!
>
> Jeg køber enten den fra www.louis.de eller Einhell AFEN 10 fra Harald
> Nyborg.
>
> Mvh Kim

Gå ind på http://www.hobby-world.dk

Vælg ladere, 220v, og køb varenr. 5510518 til 106 kr.

Jeg (og 2 andre herinde i gruppen) har denne lader og den virker
fortræffeligt til mit vedligeholdelses-fri batteri på 14 Ah...
Da den "kun" lader med 0,5 A er det stort set umuligt at overlade på dit
batteri....

--
M V H

Peter Jakobsen