Stage 2 cams - hvad er det?!?
Fra : diablo de la velocid~

Dato : 11-04-03 13:28

Hey...

Har flere steder læst om "Stage 2 cams".... Ofte er det beskrevet i
sammenhæng med Jetkit mv. Syntes det ligner lidt knastaksler eller lign, men
hvad er cams?

På forhånd tak.

/Henrik, Aalborg
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=161

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 11-04-03 13:35

"diablo de la velocidad" <find.mig@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
> [...]
>
> Har flere steder læst om "Stage 2 cams".... Ofte er det beskrevet i
> sammenhæng med Jetkit mv. Syntes det ligner lidt knastaksler eller lign,

Det ER knastaksler, der er slebet på en anden måde en standard, så de
åbner/lukker på andre tidspunkter...
Cam = Camshaft

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000 THUNDERACE
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-04-03 15:00

Peter Jakobsen wrote:
> Det ER knastaksler, der er slebet på en anden måde en standard, så de
> åbner/lukker på andre tidspunkter...

Og muligvis også stejlere.. altså med mere 'firkantede' knaster.

// Hans
--
3:59pm up 58 day(s), 23:09, 1 user, load average: 0.10, 0.04, 0.03

Fra : casper jensen

Dato : 11-04-03 15:16

> Og muligvis også stejlere.. altså med mere 'firkantede' knaster.
>
> // Hans
> --
Knasterne kan varriere i forhold til standard på følgende punkter.
have længere åbningstider
højere løft
størrere overlap mellemåbningstider for indsugnings og udstødnings ventil.

Casper

Fra : Armand

Dato : 11-04-03 15:57

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en

> Og muligvis også stejlere.. altså med mere 'firkantede' knaster.

Hvilket in facto er dét der medfører at de "åbner/lukker på andre
tidspunkter" !!

--
Armand.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 12-04-03 01:16

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en

> Og muligvis også stejlere.. altså med mere 'firkantede' knaster.

Mere præcist: Så godt som altid med større areal under den indtegnede
kurve/graf for knastakslen, da det er det der viser Hk/den indsugede mængde
som jo skal være større for at få flere Hk. Eller tværsnitsarealet
iagttaget/sammenlignet ved at holdeknastaksler op ved siden af hinanden og
da i relation til samme grundcirkel/bunddiameter eller forholdet mellem
disse hvis det f.eks. er en original knast der er slebet om.

Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 11-04-03 15:39

diablo de la velocidad <find.mig@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
> [...]
>
> Har flere steder læst om "Stage 2 cams".... Ofte er det beskrevet i
> sammenhæng med Jetkit mv. Syntes det ligner lidt knastaksler eller lign,

Svaret er faldet i strengen, men jeg vil godt lige anfægte at hvis du ikke
kunne gennemskue "cam" trods det at du selv bruger ordet "knastaksler" i
samme sætning, så er du åbenlyst kun en stud. diablo de la velocidad!

--
Armand

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 12-04-03 20:06

> Svaret er faldet i strengen, men jeg vil godt lige anfægte at hvis du ikke
> kunne gennemskue "cam" trods det at du selv bruger ordet "knastaksler" i
> samme sætning, så er du åbenlyst kun en stud. diablo de la velocidad!

Siden hvornår har forstand på mekanik eller teknisk engelsk, noget som helst
at gøre med kørsel ?!?!?... Eksempelvis ser jeg sjældent Rossi eller Michael
Schumacher stå og rode med motoren..... Eller hører sjældent hører Poggiali
tale engelsk, for den sags skyld.

Jeg "anfægter" i hvert fald, at den kløgtige læser (!) vil måske også
opfatte, at jeg netop gættede på det var knastaksler, men forespurgte i
kraft af jeg ikke var 100% sikker.

/Diablo de la velocidad en la acción

Fra : Armand

Dato : 13-04-03 15:33

> [...]
Michael
> Schumacher stå og rode med motoren..... Eller hører sjældent hører

Nåååh? Gjorde det ondt!?

Èt er sikkert: Hvis Rossi ikke vidste en skid om sin motorcykels opbygning
og funktion ville hans korrespondance med mekanker-teamet have et væsentligt
handicap!!
Jeg læste engang at én af LeMans-vinderen John Nielsens allerstørste
kvaliteter var at han var i stand til efter ganske få omgange at trække
vognen i pit og forklare mekanikerne præcist hvad der manglede at blive
tilpasset i opsætning, hvor andre ofte måtte klare sig med en forklaring
over hvad vognen gjorde i hvilken en situation og efterfølgende attaer mååt
ud og konstantere om mekanikerne havde tolket oplysningerne korrekt. Onde
tunger vil ligefrem vide at mekanikerne i hans makkers team havde deres egen
formel for
hvorledes de skulle opsætte deres vogn ud fra team-JN's trim, i forhold til
déres
kørers vægt

--
Armand.

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 14-04-03 19:03

> Nåååh? Gjorde det ondt!?

Lad mig lige mærke efter.... Næ!

> Èt er sikkert: Hvis Rossi ikke vidste ... bla bla bla ... *gab* ... bla
bla bla bla ...
> ...res vogn ud fra team-JN's trim, i forhold til déres kørers
vægt

> --
> Armand.

Tillykke !!

Armand har hermed prøvet at argumentere for, at man kører hurtigere på
motorcykel, hvis man taler flydende teknisk engelsk.... Flot!

Nogen må altså fortælle Poggiali det, for det kender han åbenlyst ikke noget
til...! Det kan jo være Rossi (som taler så godt engelsk) eller måske en af
de mange japanere hjælper ham....

Det jeg tror jeg vil sige er, at din bedrevidenhed kan du godt spare dig,
det var ikke derfor jeg stillede spørgsmålet i gruppen......!!!

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-03 21:08

"diablo de la velocidad" <henrik@støjfanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det jeg tror jeg vil sige er, at din bedrevidenhed kan du godt spare dig,
> det var ikke derfor jeg stillede spørgsmålet i gruppen......!!!

Jeg tror det eneste du har opnået med disse udgydelser, er at du vil få
meget svært ved at blive taget alvorligt herinde i fremtiden.

Nå, det havde du nu nok ikke store chancer for i forvejen, når du ikke
engang tør underskrive dine indlæg med dit eget navn.

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-03 21:09

> "diablo de la velocidad" <henrik@støjfanet.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, det havde du nu nok ikke store chancer for i forvejen, når du ikke
> engang tør underskrive dine indlæg med dit eget navn.

Åh, suk...
Først nu ser jeg at du HAR signeret dit første indlæg. Kan jeg forsvare mig
med at det er over min sengetid?

Rittig

Fra : Armand

Dato : 14-04-03 20:57

diablo de la velocidad <henrik@støjfanet.dk> skrev i en

> Det jeg tror jeg vil sige er, at din bedrevidenhed kan du godt spare dig,
> det var ikke derfor jeg stillede spørgsmålet i gruppen......!!!

Bare rolig. Jeg skal nok afholde mig fra at blande mig fremover !!

--
Armand.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 15-04-03 01:30

> [...]
>
> Har flere steder læst om "Stage 2 cams".... Ofte er det beskrevet i
> sammenhæng med Jetkit mv. Syntes det ligner lidt knastaksler eller lign,

Cams = kamskive, knast. Camshaft = knastaksel.
Og ordet cam og camshaft er fra før motorernes opfindelse for en
knast/knastaksel er en profil der når den drejes rundt aktiverer en (eller
flere) andre genstande til at lave ønskede bevægelse; f.eks. brugt i
vævemaskiner - og alt andet tænkeligt. Knastprofilerne til motorer er jo
meget ens udformede, med ihvertfald en bunddiameter og en top, hvorimod
andre knaster f.eks. kan være en rund skive med 4 meget dybe hak ind mod
midten, hvor så genstanden/akslen/stiften der træder på knasten 4 gange
underen knastomdrejning falder ind/ud. Der findes langt flere af den slags
knaster i fabrikker/i industrien end i motorer, og da ingeniørerne i 1948 -
1953 havde mest skriverier om knaster var det knaster for både
industrimaskiner og forbrændingsmotorer. Når knaster nemlig rotere hurtigt
kan der komme meget kraftige bevægelser ind i billedet - for en motor
resulterende i flydende ventiler. Med en dårlig knastaksel i en motor kan
man have flydende ventiler uden at dette sker med en god knastprofil. Hvis
vi tænker på hvor hurtigt vi falder ned - accelereret af tyngdekraften -
hvis vi hopper ud fra et vindue, så kan ventiler i en motor let komme ud for
5.000 gange så stor en acceleration når den følger en knastaksel, og så er
det jo fjedrenes arbejde at sørge for at den ikke slipper knasten og flyder.

Mvh.
Gert Thorgersen

Fra : Megas

Dato : 15-04-03 02:20

Mht. stage.. (Cams HAR du vist opdaget hvad er nu *G*) Så plejer man at
dele tunings-stumper op i 3 kategorier

Stage 1: En mild tuning der ikke burde nedsætte motorens levetid væsenligt
(Jaja, dét er relativt jo..)

Stage 2: Er det niveau du bør stoppe ved, hvis du er afhængig af at cyklen
helst skal virke det meste af tiden, men stage1 er for lidt muller..

Stage 3: Vel nærmest "Hvad rager det mig hvad det koster.? Jeg VIL være
hurtigst"

---

Megas

*Drømmer om en "Stage 5" 1460ccm-Turbo-NOS-Alcho/waterinj.-KawaZX12*
(ZX´en er lige på trapperne, resten kommer nok til at vente lidt).

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 15-04-03 13:12

Megas <megas-NOSPAM-@email.dk> skrev i en
> [...]
>
> *Drømmer om en "Stage 5" 1460ccm-Turbo-NOS-Alcho/waterinj.-KawaZX12*
> (ZX´en er lige på trapperne, resten kommer nok til at vente lidt).

Jeg drømte også sidst i 70érne om rigtige kvartmiles konkurrencer, hvor det
i forvejen var aftalt hvad datoer der kørtes kvartmiles, og helst 1 gang om
ugen, da jeg så sidst i oktober 1979 hørte om Avedøre Holme var jeg der
forbi de sidste 2 uger jeg kørte på motorcykel efter påbegyndt
ingeniøruddannelse. Desværre var der ingen derude.Hvis man kunne have fået
nogen konkurrence satsede jeg nemlig på i den videre tuning af min Honda
CB750 at gå fra RC 836 cc smedede stempler og hot RC knast, større ventiler,
skyllekanaler, RC 4 i 1, hærdede plejlstænger, RC Weber DCOE, lettet krumtap
osv, til større kubik - op til de maksimale 1100 cc - og kompressor eller
turbo, med lavere kompressionsstempler, og vandindsprøjtning.

Gert Thorgersen

Fra : Megas

Dato : 15-04-03 14:42

GERT BO THORGERSEN wrote:

> [...]
> kubik - op til de maksimale 1100 cc - og kompressor eller turbo, med
> lavere kompressionsstempler, og vandindsprøjtning.

Ville sgi ha´ været en herlig maskine at lumre ud på Striben med Hmm,
sidst i 70´erne siger du.. Det var jo dengang jeg startede med at køre mc..
På en 400four, så jeg havde vist tabt hvis vi havde mødtes derude *GGG*

Måske vi skulle starte en tråd & høre hvor mange der er friske på at smutte
til Malmô en onsdag aften & se om vi kan "banke" nogle svenskere ude i
industri-området.? Dér kommer ihverttilfælde nok af kapable modstandere

I know.. har jo ik fået Kwakken i hus endnu, men om alt går efter planen,
står den nede foran opgangen inden 1.maj & det er jo liige om hjørnet
(Fåårk, hvor jeg glæder mig..) :D

--
Megas

2003 Kawa ZX12 turbo, lattergas
& alkohol/vand-injection købes
bud: 500,-kr & en gammel Ford Sierra

Fra : Megas

Dato : 15-04-03 14:54

Hååv, dér var jeg vist liige hurtig nok *G* I slutningen af 70´erne kørte
jeg stadig Ymerhakker 50ccm, det var først i 84 jeg fik min gamle trofaste
400four Men det ændrer jo ik ved at jeg havde fået stryg hvis jeg var
tøffet ind på striben *lol*

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 16-04-03 01:20

> [...]

> I know.. har jo ik fået Kwakken i hus endnu, men om alt går efter planen,
> står den nede foran opgangen inden 1.maj & det er jo liige om hjørnet

Nu er jeg desværre forhindret i at tage på motorcykel til Malmø for jeg har
jo nu ½ år boet i Thailand, med min tunede BMW R60/R100.

Fra : Megas

Dato : 16-04-03 11:20

GERT BO THORGERSEN wrote:

> Nu er jeg desværre forhindret i at tage på motorcykel til Malmø for
> jeg har jo nu ½ år boet i Thailand, med min tunede BMW R60/R100.

Hmmm ja, dét er jo en "lille" hindring kan jeg godt se

(Det med støttehjul længere nede i tråden var bare for sjov, men siden ingen
har kommenteret det må jeg jo hellere lige understrege.. Jeg startede jo
også selv på Honda)

---

Megas *med en tvivlsom lattergas-humor* :D

Fra : Armand

Dato : 15-04-03 20:57

GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en

> satsede jeg nemlig på i den videre tuning af min Honda ......større
ventiler,
> skyllekanaler,

Skyllekanaler????

--
Armand.

Fra : Megas

Dato : 15-04-03 23:37

Armand wrote:
> GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en

> Skyllekanaler????

Jada Armand.. Véd du ik´at alle Hondaer har skyllekanaler.? De løber inde i
venstre støttehjul & det sku efter sigende give et par hyp ekstra at polere
dem grundigt

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 16-04-03 01:37

> Jada Armand.. Véd du ik´at alle Hondaer har skyllekanaler.? De løber inde
> venstre støttehjul & det sku efter sigende give et par hyp ekstra at
polere
> dem grundigt

Ja dér med skyllekanaler har jeg samlet de bøger og artikler som jeg har
opdaget - mangler software programmer med finite elements desangående -
siden 1970. Måske den bedste, som jeg købte i 1979, er David Vizards:"Theory
and practice of cylinder head modification", selvom den er tænkt på biler,
for deri er meget specifikke data om udformningen af ventilkanten og
skyllekanalen deromkring. Og deri er også opgivet diametre på skyllekanaler
i relation til ventildiameteren; 0,83 - 0,85 * ventildiametre.
Men jeg lavede skyllekanalerne på Hondaen før den bog ( men på BMWén efter)
så jeg granskede især fotos fra artikler, og man kunne/kan se at
kvartmilekørere har ofte større hul i kanalerne. Men grundlæggende for
skyllekanaler er det jo at kanalens diameter i må have pludselige ændringer
for gennemstrømningshastigheden er jo bestemt af "rørets" tværsnitsareal, og
ved pludselige ændringer i dette vil luften "hakke" i gennemstrømningen.

For øvrigt overvejede jeg også lattergas som du jo altid har stående på dine
svar, for med det kan man jo få 2 gange så mange Hk hvis det ønskes,
problemet er bare at man ikke på en motorcykel har plads til mange minutters
forbrug.

Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 16-04-03 10:43

> [...]
> for deri er meget specifikke data om udformningen af ventilkanten og
> skyllekanalen deromkring. Og deri er også opgivet diametre på

Gert!
Med den portefølje du fører dig frem med burde du ikke benævne udstødnings
og indsugnings -kanaler/porte som "skyllekanaler" (som er det der findes i
en 2-takts-cylinder!)!

Du læner dig efterhånden hårdt op af et dyk ned i mit filter med dén brøler
:-|

--
Armand.