dybderekord på luft
Fra : Per H

Dato : 11-04-03 00:16

Hej

Vi er et par stykker der kom til at snakke om:
Hvor dybt er det dybeste registrerede dyk der er lavet på luft ?
( hvor personen har overlevet altså)

Med venlig hilsen

Per

Fra : Christian

Dato : 11-04-03 02:35

Hej Per,

Jeg mener det er Mark Andrews, med en dybde på 156 meter:

http://www.psauk.net/news6.html

MVH

Christrian Sloth

www.nolimitsdiving.dk

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 11-04-03 19:01

> Jeg mener det er Mark Andrews, med en dybde på 156 meter:
>
> http://www.psauk.net/news6.html

Snakker vi atmosfærisk luft eller blandingsgasser?

156m på atmosfærisk luft lyder noget sindssygt, men jeg mener helt bestemt
rekorden med blandingsgasser er langt dybere, så det må det jo være. Hvor
meget er rekorden på blandingsgas?

Fra : Søren Reinke

Dato : 11-04-03 20:33

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message

> [...]
> rekorden med blandingsgasser er langt dybere, så det må det jo være. Hvor

1000 fod, lavet af en englænder, det tog vist ialt omkring 9 timer.

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : Christian

Dato : 12-04-03 02:47

Rekorden på 156 meter er med almindelig atmosfærisk luft, og je det er
vanvid!

Dybderekorden med blandings gas (trimix) er 308 meter og dykket blev lavet
af englænderen Joohn Bennet i 2001.

John Bennet blev under dekompressionen ramt af vestibulær (i ørerne)
dekompressionssyge.

Det forlyder at Mark Andrews vil forsøge sig med et dyk til 333 meter i år.

Disse "rekorder" er udført med almindeligt åbent dykkerudstyr.

MVH

Christian Sloth

www.nolimitsdiving.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-04-03 08:30

Christian:

> Disse "rekorder" er udført med almindeligt åbent dykkerudstyr.

.... og manglende hjerne.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Christian Sloth

Dato : 12-04-03 09:07

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message
> Christian:

> ... og manglende hjerne.

....i hvert fald stærkt reduceret funktion...

--
Christian Sloth

No Limits Diving

www.nolimitsdiving.dk

Fra : Einar Hagen

Dato : 12-04-03 18:01

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message
> Christian:

> ... og manglende hjerne.
>
> --

Men kilometervis inn i et fjell er mye smartere? Poenget mitt
er at folk får finne ut hva som er akseptabel risiko for seg selv.

(Men når d er sagt, så er jeg også motstander av narkose)

Einar

Fra : Christian Sloth

Dato : 14-04-03 05:33

"Einar Hagen" <einar.hagen@chello.no> wrote in message

> Men kilometervis inn i et fjell er mye smartere? Poenget mitt
> er at folk får finne ut hva som er akseptabel risiko for seg selv.
>
> (Men når d er sagt, så er jeg også motstander av narkose)

Du har ret i at huledykning nok kan betegnes som en af de mest risikofyldte
beskaeftigelser der findes. Sagen er, synes jeg, at der ved ekstrem dyb
dykning (baade med luft og blandingsgas) tages nogle store risici i forhold
til uberegnelige fysiologiske faktorer. Altsaa, en slags russisk roulette.

Ved dykning i huler, med overholdelse af normalt accepterede graensevaerdier
for narkose og ilt-eksponering, mener jeg at de indvolverede risici kan
kontrolleres i hoejere grad end de kan ved ekstrem dyb dykning. Og netop ved
at kunne vurdere risikoen subjektivt i forhold til udstyr, erfaring og
dybde, kan man lave en personlig risiko vurdering af et huledyk (og for den
sag et avanceret teknisk dyk), men det kan du ikke paa et dyk der langt
overskrider de "normale" fysiologiske graenser.

Men jeg er enig med dig, narkose boer saa vidt muligt undgaas.

MVH

Christian Sloth

www.nolimitsdiving.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 14-04-03 10:58

Christian Sloth:

> Du har ret i at huledykning nok kan betegnes som en af de mest
> risikofyldte beskaeftigelser der findes.

Det er jeg _slet_ ikke enig i. Jeg ville til en hver tid hellere dykke
til 100 m i en hule end i åbent vand.

> Men jeg er enig med dig, narkose boer saa vidt muligt undgaas.

I mine øjne er der ikke noget der hedder "for så vidt muligt". END maks
30 m. Altid.

Fra : Christian Sloth

Dato : 15-04-03 03:59

> Christian Sloth:

> Det er jeg _slet_ ikke enig i. Jeg ville til en hver tid hellere dykke
> til 100 m i en hule end i åbent vand.

Jamen held og lykke med det.

> I mine øjne er der ikke noget der hedder "for så vidt muligt". END maks
> 30 m. Altid.

ok, det er jo fint.

Christian Sloth

www.nolimitsdiving.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 14-04-03 10:57

Einar Hagen:

> Men kilometervis inn i et fjell er mye smartere?

Ja. Ikke fysiologisk risikabelt, men måske logistisk, men da det er i
en hule, kan dette lettere planlægges ud af.

Fra : Einar Hagen

Dato : 15-04-03 00:38

> Einar Hagen:

> Ja. Ikke fysiologisk risikabelt, men måske logistisk, men da det er i
> en hule, kan dette lettere planlægges ud af.

Jeg er ikke egentlig uenig dette, men dette må folk tenke ut selv.
(Noen hopper i fallskjerm fra fjell, andre mener det er vanvidd)

Einar

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 13-04-03 00:18

> Rekorden på 156 meter er med almindelig atmosfærisk luft, og je det er
> vanvid!

Kan det overhovedet forsvares fysiologisk? Jeg mener jeg har altid lært at
under 45 meter på atmosfærisk luft er man i uacceptabel livsfare og mellem
30 og 45 skal man bare have styr på sine tabeller.
De her fyre der laver den slags er tilsyneladende vendt tilbage i live. Er
de fysiologisk særegne eller har de bare fuldstændigt styr på hvad de laver?
Det lyder næsten for nemt at afskrive dem som testosteron-drevet gak i
låget, selv om det (selvfølgelig) ligger lige for.

> Dybderekorden med blandings gas (trimix) er 308 meter og dykket blev lavet
> af englænderen Joohn Bennet i 2001.
>
> John Bennet blev under dekompressionen ramt af vestibulær (i ørerne)
> dekompressionssyge.

Hvordan er logistikken egentlig for den slags dyk? Hvor lang er bundtiden,
hvad blandinger dykker de på og på hvad dybder og hvor lang tid er de om at
dekompressere? (Det skal siges at jeg har en fhv. begrænset viden om teknisk
dykning.)

> Disse "rekorder" er udført med almindeligt åbent dykkerudstyr.

Er der egentlig nogen organisation der overvåger de her forsøg og fastlægger
regler for dem? Eller kører det internt mellem dykkerne? (Jeg synes jeg skal
spørge.)

Fra : Christian Sloth

Dato : 14-04-03 02:45

"C. H. Engelbrecht" wrote in message

> [...]
> Det lyder næsten for nemt at afskrive dem som testosteron-drevet gak i
> låget, selv om det (selvfølgelig) ligger lige for.

Maaske gak i laaget, maaske heldige, maaske specielle, eller en kombination.
Der er ingen tvivl om at de presser de fysiologiske graenser til det
yderste. Ja, rekordholderen er vendt tilbage i live, men mange flere er
omkommet under forsoeg paa at slaa den slags dybderekorder, og dem laeser
man jo ikke om paa internetter (andet end en ulykkesrapport!).

Jeg tror man kan sammeligne den slags med russisk roulette: maaske gaar det
godt, maaske gaar det galt.

Rent fysiologisk kan det sagtens lade sig goere at dykke dybere end 45 meter
paa luft, men med tiltagende dybde stiger nitrogen paavirkningen (dybderus)
og paa 66 meters dybde overstiger din PO2 1,6 bar (hvis der dykkes med
luft), hvilket normalt betragtes som den maksimalt tilladte eksponering.
Disse graenser er ikke dog ikke skarpe og mere baseret paa operationelle
standarder en egentlige fysiologiske egenskaber, og det er sandsynligvis
derfor nogle individer kan slippe godt fra at lave den slags dyk.

> [...]
at
> dekompressere? (Det skal siges at jeg har en fhv. begrænset viden om

Dykkene udfoeres som "bounce dives", dvs hurtigt ned paa dybden og saa op
igen for at begraense eksponeringen til det ekstremt hoeje tryk. bundtiden
er derfor minimal.

Jeg mener at Bennet's dekompressionstid var paa omkring 9 timer. Disse dyk
kan ikke udfores uden en raekke hjaelpedykkere der soerger for at
ybdedykkeren har gas nok under dekompressionsfasen, og ofte fastgoeres
dekompressionsgas til den line der anvendes til ned- og opstigning.

> [...]
fastlægger
> regler for dem? Eller kører det internt mellem dykkerne? (Jeg synes jeg

nej, ikke for dybdedykning med brug af aabent udstyr, men CMAS er saa vidt
jeg ved ofte officiel arrangoer ved fridyknings konkurrencer.

MVH

Christian Sloth

www.nolimitsdiving.dk

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 15-04-03 09:23

> CMAS er saa vidt jeg ved ofte officiel
> arrangoer ved fridyknings konkurrencer.

Der kan jeg så fortælle dig at det ikke passer. Dem der på verdensplan
arrangerer konkurrencer i fridykning er en organisation der hedder AIDA, og
den eksisterer kun fordi CMAS ikke tør tage ansvaret med deciderede
fridykkerkonkurrencer (dybdedykning med finner, vejrholdning på tid,
længdedykning, mv.). CMAS har dog haft godkendt dybderekorder med slæde (det
fra Big Blue) indtil for nylig.

Fra : Christian Sloth

Dato : 15-04-03 09:34

> [...]
> fridykkerkonkurrencer (dybdedykning med finner, vejrholdning på tid,
> længdedykning, mv.). CMAS har dog haft godkendt dybderekorder med slæde

OK

Christian

www.nolimitsdiving.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 15-04-03 09:43

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fridykkerkonkurrencer (dybdedykning med finner, vejrholdning på tid,
> længdedykning, mv.). CMAS har dog haft godkendt dybderekorder med slæde

Det ser faktisk ud til at CMAS netop skal til at
afholde de første egne fridykker mesterskaber.
Mit fransk er lidt rustent, men det ser ud til
at ske i Tunesien 7-12 september.

http://www.cmas2000.org/articles/apn_tunisie2003/

Søren Arnvig

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 15-04-03 15:27

> Det ser faktisk ud til at CMAS netop skal til at
> afholde de første egne fridykker mesterskaber.
> Mit fransk er lidt rustent, men det ser ud til
> [...]

Nå, det der pjat. Jeg kan fortælle dig at det er der meget få i
fridykkerkredse der tager alvorligt. Jeg er sikker på at CMAS mener det
godt, men holdningen blandt fridykkerne (og jeg er enig) er at den
stævneform ikke har meget at gøre med fridykning.
Stævneformen kaldes 'the Cube' og man fridykker med finner til en max-dybde
på 35 meter, hvorefter man på dybden skal svømme så mange rundt på en
firkantet bane som muligt. Den der når længst (og returnerer sikkert til
overfladen) vinder. Det er selvsagt fridykning, men det er ikke noget de
seriøse fridykkere gider beskæftige sig med. Så vidt jeg ved vil de
allesammen (dem der betyder noget, Martin Stepanek, Herbert Nitsch, Carlos
Coste og nogen af dem) boykotte dette arrangement, fordi de synes det er
noget pjat. Det er selvfølgelig en religiøs holdning til spørgsmålet, men
jeg er selv enig. Arrangementet bærer lidt præg af at tænkerne bag ikke er
så meget inde i den udvikling fridykning har haft det seneste årti, selv om
det at inkludere en max-dybde selvfølgelig har grobund i sikkerhedmæssige
årsager.
AIDA's stævner går omvendt i al sin enkelthed ud på at dykke så dybt som
muligt og de bedste når til over 80 meter med finner til de store stævner.
Det er selvfølgelig den del der rentsikkerhedsmæssigt indebærer en del
risici og som CMAS hidtil ikke har været interesseret i at arrangere. Det er
så CMAS' ledelses valg, og det skal jeg ikke komme med sure miner om, the
Cube synes jeg bare er lidt spild af folks tid. Havstævner i fridykning har
nu engang udviklet sig til at være dybdestævner, også fordi det er en del af
essencen i fridykning og det der bør konkurreres om hvis det endelig skal
være.

Christian Engelbrecht

Fra : Allan Hansen

Dato : 15-04-03 19:29

> [...]
> godt, men holdningen blandt fridykkerne (og jeg er enig) er at den
> stævneform ikke har meget at gøre med fridykning.

AIDA stævnerne er da også for "piverøve". Bare fordi man besvimer under
vandet eller får black-outs i overfladen så bliver man diskvalficeret. De
eneste rigtige konkurrence regler burde da være om man overlever rekorden

Jeg har det lidt svært med komkurrencer og dykning. På den ene side er det
dybt facinerende og på den anden side dybt hjernedødt. Blandt andet "holde
vejret" konkurrencer. Jeg har set patienter med apnoe sygdommer hvor de ikke
trækker vejret i 1-2 min. Der er adskellige med "demens" forårsaget af den
lave iltsaturation ned til ca 70 %. I fridykkerkonkurrencerne er
iltsaturationer i blodet ned til 50-60 % ikke ualmindelige på
konkurrenceplan. Det skal siges at apnoen hos hos patienterne optræder med
en hyppighed op til 30 gange i timen om natten under søvn. Men det er et
alvorligt vink med "vognstangen" at dette ikke er sundt. Jeg har i øvrigt et
spørgsmål om disse dybe fridyk. Hvorfor får de ikke svær nitrogenrus eller
bliver ramt af ilthit på disse dybder over 100 m. ?

Allan Hansen

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 15-04-03 23:12

> [...]
> eneste rigtige konkurrence regler burde da være om man overlever rekorden

Ok, du mener det for sjov, men i AIDA bliver det anset for ekstremt vigtigt
at bekæmpe blackouts i fridykning og undervise og lovgive for at undgå dem.
En ting er at dykkeren reelt bliver udsat for druknetilfælde, selv om der
under de rette sikkerhedsforudsætninger hurtigt kan sættes ind. En anden
ting er at blackouts er og bliver en tudegrim ting, det er ikke ligefrem en
positiv ting at forbinde med fridykning, som er en kodyl fed idræt. Jeg
hader blackouts.

> Jeg har det lidt svært med komkurrencer og dykning. På den ene side er det
> dybt facinerende og på den anden side dybt hjernedødt.

Jeg tror man skal sammenligne det lidt med f.eks. motorsport eller andre
risici-idrætter. Selv om Formel 1 er noget nær den mest
sikkerheds-psykopatiske sportsgren der findes, var Ayrton Senna alligevel i
stand til at køre sig selv ihjel i '94. Det stoppede så ikke sportens
fremtid, for der er tilsyneladende en interessentgruppe der synes det er
fedt at dyrke den og følge med i den.
Nu kan jeg slet ikke anse fridykning for i nærheden lige så farlig som
motorsport, for ifølge røverhistorien sker 99% af alle blackouts indenfor de
sidste 5 meter fra overfladen på f.eks. dybdedyk. Så lavt kan
sikkerhedsfridykkeren hurtigt gribe ind og stort set alle blackouts slutter
indenfor få sekunder efter at åndedrætsvejene kommer op over vandet. Jeg har
selv været vidne til et par af slagsen og samtlige har levet op til den
regel (gudsketak og lov).

> [...]
> en hyppighed op til 30 gange i timen om natten under søvn. Men det er et
> alvorligt vink med "vognstangen" at dette ikke er sundt.

Nu er det en sandhed med modifikationer, det med de lave iltniveauer.
Lægevidenskaben snakker om et fænomen kaldet 'cardiovascular contraction'
der gør at når man holder vejret i vand, trækker blodårerne i lemmerne sig
sammen og mindsker blodtilførslen til arme og ben. Dette gavner
ilttilførslen til organerne og hjernen og forlænger dykket. Dette sker helt
naturligt og man mærker tydeligt at arme og ben begynder at sove efterhånden
som man får taget et par dyk, det er en ret fed følelse. Det betyder så at
det der med 50-60% iltmætning afhænger af hvor man måler skidtet. Jeg har
set en fyr med en lasermåler på pegefingeren gå til 14% under en
vejrholdning, men det siger intet om hvor meget tallet er for hjernen.
Faktisk ved jeg ikke hvordan pokker man måler iltkoncentrationen i hjernen
under et dyk.
Vinket med vognstangen kommer når folk får blackout. Det må om noget være
billedet på at koncentrationen er blevet for lav i hjernen.

> Jeg har i øvrigt et
> spørgsmål om disse dybe fridyk. Hvorfor får de ikke svær nitrogenrus eller
> bliver ramt af ilthit på disse dybder over 100 m. ?

Noget tyder faktisk på at folk får fuldesyge på de store dybder. Der går en
røverhistorie om Martin Stepanek (fra Tjekkiet, træner i Florida) der ligger
og træner op og ned af et tov sammen med en flok. Han har taget mange dyk
den dag, og nitrogenkoncentrationen er sikkert blevet lidt højere end
normalt i blodet, selv om de her fridykkere tager tilstrækkelige pauser i
overfladen. Han tager dagens dybeste dyk med et par og halvfems meter som
mål (det her er med finner, ikke slæde, vel at mærke!) og hans
sikkerhedsfridykker dykker som aftalt mod 20-25 meters dybde 1.30 inden i
hans dyk. Her er det meningen han skal vente på Stepanek der er på vej op
efter måske 2½ minut og følge ham resten af vejen op. Makkeren venter og
venter og manden kommer ikke til syne. Makkeren løber tør for luft og må
dykke ud, nu lettere panisk. Så må en af den andre dykke ned og møder på vej
ned Stepanek, der dykker ud efter fire minutter under vandet. Det er ikke
normalt, og de spørger ham hvad dælen han lavede. Det viser sig så at manden
nåede til sækken for enden af tovet og der lå åbenbart en eller anden stor
fisk. Den giver han sig så til at 'snakke' lidt med og bliver hængende lidt,
før han dykker ud. Det må vel kaldes et klassisk tilfælde af dybderus! Så
jo, det sker.
(Det her er gengivet efter hukommeren, det kan godt være detaljerne er lidt
forkerte.)
Normalt tror jeg ikke nitrogenkoncentrationen når at stige til så store
værdier under fridyk, det sker vist kun hvis man tager gentagne ekstremt
dybe dyk af den art. På slædedyk langt over 100m tager de kun det ene dyk
udover opvarmningsdykket til f.eks. 40m.

Posten blev lidt lang , sorry.

Fra : Allan Hansen

Dato : 18-04-03 11:08

> [...]
> vejrholdning, men det siger intet om hvor meget tallet er for hjernen.
> Faktisk ved jeg ikke hvordan pokker man måler iltkoncentrationen i hjernen

Cardiovascular constaction kan jo også reguleres med f. eks kulde og i gamle
dage med at man ikke måtte spise før man gik i vandet og det omvendte dvs
"dillation" kommer med øget temperatur eller med alkohol. Om den sovende
fornemmelse kommer af lav iltindhold eller lav gennemblødning ved jeg ikke
men ligemeget hvad så er iltkonc ens i blodet ligemeget om det løber gennem
fingeren eller hjernen. De 14 % må bero på en målefejl, selv et menneske der
er død ved kvælning vil have betydelig højere værdier. Jeg har i øvrigt et
sådant Oximeter der kan bruges ambulant. Måske skulle vi "lege" med det en
dag ?

Allan Hansen

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 18-04-03 14:00

> [...]
> fornemmelse kommer af lav iltindhold eller lav gennemblødning ved jeg ikke
> men ligemeget hvad så er iltkonc ens i blodet ligemeget om det løber

Jeg mener helt bestemt det er pga. lav gennemblødning, det har jeg fra Peter
Lindholm der forsker i emnet på Lund Universitet.

> [...]
> sådant Oximeter der kan bruges ambulant. Måske skulle vi "lege" med det en

Den her oximåler var en lille plasticklemmelaserdimmer, jeg ved ikke om den
måler koncentration i blodet eller bare mængden af ilt. Jeg er frisk på at
prøve eksperimentet igen hvis du har mulighed for at komme til vores træning
i Hvidovre en aften.

Fra : Gryndahl

Dato : 14-04-03 06:44

> Det forlyder at Mark Andrews vil forsøge sig med et dyk til 333 meter
i år.

Det er rigtigt - han trænede og sejlede med os mens vi var Egypten og
lavede nogle solo_hygge_dyk til 90 meter i en våddragt og 2 slidte
shorty.
Hans nuværende rekord er 240 meter. Dykket på 333 skal han lave med en
anden gut i rødehavet.. De skal samtidig ned af 2 liner kun få meter fra
hinanden. Udstyret de skal bruge bliver speciellavet fra Poseidon.
Han virkede nu ganske hyggelig at tale med og som en der har styr på
tingene - dermed ikke sagt at det ikke er lidt dumdristigt at være på de
dybder.
Jeg har dog hørt at nogle Englændere (sefølgelig dem) vil lave et dybere
dyk inden Mark...!?

Gryn
www.scubasserne.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Gryndahl

Dato : 14-04-03 06:44

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-04-03 20:14

> Hej Per,
>
> Jeg mener det er Mark Andrews, med en dybde på 156 meter:

Det er jo ikke mere end et par meter mere end uden udstyr.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 13-04-03 00:23

> Det er jo ikke mere end et par meter mere end uden udstyr.

Faktisk er den et par meter mindre, den rekord er pt. 162 meter (og
damerekorden er 160).
http://www.aida-international.org/current_world_records.htm